از آنجایی که به‌‌طور مداوم افراد بیشتری جذب رمزارزها می‌شوند و این آشنایی اغلب ‌به‌واسطه بیت‌کوین رخ می‌دهد، فیلم‌های مستند بیت کوین به‌طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند؛ اما با وجود تعداد زیادی مستند در مورد بیت‌کوین، دشوار است که تشخیص دهیم کدام‌یک ارزش دیدن دارد. برای کمک به شما، در این مقاله تعدادی از بهترین مستند‌های بیت‌کوین را معرفی می‌کنیم.

هفت مورد از برترین فیلم‌های مستند بیت‌کوین بر اساس رتبه‌بندی IMDb به‌ترتیب زیر هستند.

فیلم مستند The Rise and Rise of Bitcoin

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد بیت‌کوین بدانید، پس این مستندی برای شماست. این فیلم مستند محصول سال ۲۰۱۴ به کارگردانی نیکلاس مرس (Nicholas Mross)، نگاهی جامع به تاریخ و آینده محبوبترین ارز دیجیتال جهان دارد.

این مستند بیت‌کوین همه چیز را از روزهای اول این ارز، زمانی که عمدتاً توسط فروشندگان مواد مخدر و مجرمان استفاده می‌شد، تا وضعیت امروزی آن به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی و ارزی برای تراکنش‌های همتا‌به‌همتا (P2P) را پوشش می‌دهد. در طول مسیر، با برخی از بزرگترین نام‌ها در دنیای بیت‌کوین، از جمله پذیرندگان اولیه آن، توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان آشنا خواهید شد.

چه یک مبتدی باشید، چه یک حرفه‌ای با‌تجربه، این مستند مطمئنا به یک اندازه برای شما آموزنده و سرگرم‌کننده خواهد بود. این فیلم مستند در حال حاضر دارای امتیاز ۷/۱ در سایت IMDb است که آن را به برترین مستند بیت‌کوین از دیدگاه بینندگان تبدیل می‌کند.

فیلم مستند Bitcoin: Beyond the Bubble

تیم دلماسترو (Tim Delmastro) در «بیت‌کوین: فراتر از حباب» به بررسی تاریخ و آینده بیت‌کوین و پدیده ارزهای دیجیتال می‌پردازد. این مستند شامل مصاحبه‌هایی با برخی از چهره‌های پیشرو در دنیای بیت‌کوین از جمله راجر ور (Roger Ver)، گاوین آندرسن (Gavin Andresen) و چارلی شرم (Charlie Shrem) است. این پذیرندگان اولیه داستان‌های خود را از نحوه درگیر شدن با بیت‌کوین، آنچه که به آن در مورد آینده ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند و فکر می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند.

علاوه بر این داستان‌های شخصی، این فیلم مستند برخی از جنبه‌های بحث‌برانگیزتر بیت‌کوین را نیز پوشش می‌دهد، از جمله استفاده از آن در موارد غیرقانونی مانند جاده ابریشم (Silk Road). با این حال، این فیلم در این خصوص موضع‌گیری نمی‌کند و مواضع هر دو طرف بحث را منصفانه ارائه می‌دهد.

همچنین، دلماسترو پتانسیل بیت‌کوین را به‌عنوان یک نیروی مخرب در دنیای مالی بررسی می‌کند و به ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

به‌طور کلی، Bitcoin: Beyond the Bubble یک مستند جالب و آموزنده است که بینش‌های مختلف را در خصوص جنبه‌های مثبت و منفی بیت‌کوین ارائه می‌دهد. این مستند با امتیاز ۷ در IMDb ارزش دیدن را دارد، چه طرفدار بیت‌کوین باشید، چه نباشید.

فیلم مستند Cryptopia: Bitcoin, Blockchains, and the Future of the Internet

این مستند به بررسی تاریخ و آینده بیت‌کوین، محبوبترین ارز دیجیتال جهان می‌پردازد. این فیلم، بیت‌کوین را از زمان پیدایش آن در سال ۲۰۰۹، از روزهای آغازین آن به‌عنوان یک علاقه خاص در میان علاقه‌مندان به رمزنگاری، تا وضعیت امروزی آن به‌عنوان یک پدیده جهانی دنبال می‌کند. این مستند شامل مصاحبه با برخی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در جامعه بیت‌کوین، از جمله پذیرندگان اولیه، توسعه‌دهندگان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است.

از طریق این مصاحبه‌ها، مستند کریپتوپدیا (Cryptopia) نگاهی عمیق به اینکه بیت‌کوین چیست، چگونه کار می‌کند و چرا این پتانسیل را دارد که روش استفاده از اینترنت را با ظهور Web3 متحول کند، ارائه می‌دهد. این فیلم همچنین برخی از چالش‌های پیش روی بیت‌کوین، از جمله مقررات و مقیاس‌پذیری را مورد بحث قرار می‌دهد.

کریپتوپدیا یک مستند جذاب و آموزنده با امتیاز ۶/۹ در IMDb است و تماشای آن برای هر کسی که به درک پتانسیل واقعی بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین علاقه دارد، ضروری است.

فیلم مستند Bitcoin: The End of Money as We Know It

مستند دیگری با عنوان Bitcoin: The End of Money as We Know It، تاریخچه و آینده پول را با تمرکز ویژه بر بیت‌کوین بررسی می‌کند. این فیلم شامل مصاحبه‌هایی با متخصصان مختلف در این حوزه از جمله اقتصاددانان، تحلیلگران مالی و توسعه‌دهندگان بیت‌کوین است.

فیلم با دنبال کردن تاریخچه پول، از روش تهاتر تا ارز فیات، آغاز می‌شود. سپس به سیستم مالی فعلی و مشکلات مربوط به آن مانند تورم و بدهی نگاه می‌اندازد و استدلال می‌کند که بیت‌کوین می‌تواند راه‌حلی برای رفع این مشکلات باشد.

نیمه دوم فیلم به آینده و پتانسیل بیت‌کوین می‌پردازد. در این مورد بحث می‌شود که چگونه بیت‌کوین می‌تواند سیستم مالی فعلی را دچار دگرگونی کند و حتی به‌طور کلی جایگزین ارز فیات شود. این فیلم با نگاهی به برخی از چالش‌های پیش روی بیت‌کوین، مانند مقررات و پذیرش آن، به پایان می‌رسد.

به‌طور کلی، مستند Bitcoin: The End of Money as We Know It یک مستند خوش‌ساخت و آموزنده با امتیاز ۶/۹ در IMDb است که مطمئنا هر کسی را که در مورد آینده پول کنجکاو است، به خود جذب می‌کند.

فیلم مستند Banking on Bitcoin

مستند بعدی در لیست ما، یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۱۶ درباره توسعه و تأثیر اجتماعی بیت‌کوین است. این فیلم تاریخچه بیت‌کوین و پتانسیل فناوری بلاک‌چین جهت ارتقای سیستم بانکداری سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. داستان برخی از افرادی را بازگو می‌کند که برای اولین بار با بیت‌کوین درگیر شدند، از جمله دوقلوهای وینکلووس (Winklevoss) و چارلی شرم (Charlie Shrem) که یکی از اولین صرافی‌های بیت‌کوین را راه‌اندازی کرد.

این فیلم همچنین ظهور بیت‌کوین را از آغاز به‌عنوان یک علاقه خاص برای فن‌آوران تا وضعیت فعلی آن به‌عنوان یک فناوری مالی قدرتمند، با پتانسیل رقابت با سیستم بانکداری سنتی را پوشش می‌دهد. این مستند، نگاهی ژرف و سرگرم‌کننده به تاریخ بیت‌کوین و افرادی است که توسعه مداوم آن را دنبال می‌کنند. این فیلم مستند با امتیاز ۶/۶ در IMDb پنجمین مستند بیت‌کوین برتر در این وبسایت می‌باشد.

فیلم مستند Bit x Bit: In Bitcoin We Trust

در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی دیوید فوکس منتشر شده و به خوبی تجزیه‌و‌تحلیل موضوعات پیچیده پیرامون بیت‌کوین را به‌روشی آموزنده و سرگرم‌کننده انجام می‌دهد.

این مستند را هر کسی که به بیت‌کوین علاقه دارد باید تماشا کند. این فیلم نگاهی عمیق به ظهور بیت‌کوین و کاربردهای آن دارد. همچنین به تاریخچه بیت‌کوین، نحوه عملکرد آن، چرایی ارزش بیت‌کوین و پیامدهای بالقوه آن برای آینده می‌پردازد. علاوه بر این، موارد مختلف استفاده بیت‌کوین توسط مردم را، از جمله سرمایه‌گذاری، ترید و به‌عنوان ابزاری برای تغییرات اجتماعی بررسی می‌کند.

دیوید فوکس با متخصصان مختلفی در این زمینه، از جمله پذیرندگان اولیه، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مصاحبه می‌کند. وی همچنین به بررسی جنبه‌های بحث‌برانگیز بیت‌کوین، از جمله ارتباط آن با فعالیت‌های مجرمانه می‌پردازد.

چه تازه با بیت‌کوین آشنا شده باشید و چه سال‌ها توسعه آن را دنبال کرده باشید، این مستند ارزش تماشا دارد. این فیلم مستند، یک مقدمه عالی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال را ارائه می دهد و موجب ادراک بهتر شما از این فناوری در حال ظهور می‌شود. امتیاز IMDb این مستند ۶/۴ است.

فیلم مستند Magic Money: The Bitcoin Revolution

در نهایت، این مستند به کارگردانی تیم دلماسترو را داریم که به بررسی ظهور بیت‌کوین می‌پردازد. این فیلم با مصاحبه‌هایی با برخی از بزرگترین نام‌های دنیای مالی و فناوری، نگاهی دقیق به نحوه عملکرد بیت‌کوین و پتانسیل آن برای تغییر سیستم مالی جهانی دارد.

همچنین به منشا بیت‌کوین، نحوه عملکرد آن و پیامدهای بالقوه آن برای آینده مالی می‌پردازد. این فیلم شامل مصاحبه با چندین متخصص در این زمینه، از جمله توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران مالی است. آن‌ها درباره پتانسیل بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال و همچنین خطرات و چالش‌های مرتبط با این فناوری جدید بحث می‌کنند. امتیاز این مستند در IMD‌b در مرز ۶ قرار دارد.

از آنجایی که بیت‌کوین هنوز یک فناوری نسبتا جدید است و علاقه زیادی به آن وجود دارد، انجام تحقیقات کامل در مورد فناوری و نوآوری‌های پیرامون آن برای همه حائز اهمیت است. مستندهای بیت‌کوین نقطه‌ای عالی برای شروع هستند و می‌توانید یک، دو و یا هر هفت مستند را تماشا کنید تا به شما کمک کند درک بهتری از بیت‌کوین داشته باشید.