کارمزد تراکنش بیت‌کوین پس از هاوینگ به شدت کاهش یافت

بیت‌کوین‌ها به همراه تکه‌های طلا اطرافشان
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیت‌کوین (BTC) هفته را با ثبات آغاز کرد و با قیمتی بالاتر از ۶۵,۸۰۰ دلار معامله شد. این در حالی است که کارمزد تراکنش‌ها پس از هاوینگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

داده‌های درون-بلاکچینی از وبسایت Mempool.space نشان می‌دهد که اکنون هزینه تراکنش‌های با اولویت متوسط ۸.۴۸ دلار و تراکنش‌های با اولویت بالا ۹.۳۲ دلار است. بلافاصله پس از هاوینگ، این هزینه‌ها به ترتیب برای تراکنش‌های با اولویت متوسط و بالا به بیش از ۱۴۶ دلار و ۱۷۰ دلار افزایش یافته بود.

شاخص «قیمت هش» (hashprice)، که یک معیار برای سنجش میزان درآمد مورد انتظار ماینر از مقدار مشخصی از قدرت هش است، نیز از ۱۸۲.۹۸ دلار به ازای هر هش در روز به ۸۱ دلار کاهش یافته است. این سطح حتی پایین‌تر از مقدار آن قبل از هاوینگ است.

در حالی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کردند که هاوینگ درآمد آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، معرفی پروتکل Runes توسط کیسی رودامور – که برای ایجاد توکن‌های مثلی روی بیت‌کوین طراحی شده است – قرار بود با توجه به سطح فعالیت ایجاد شده در شبکه، پادزهر این اتفاق باشد.

با این حال، طبق داده‌های Magic Eden، طی روزهای اولیه پس از این رویداد، قیمت کف مجموعه توکن‌های غیرمثلی «ران‌استون» (Runestone) در ۲۴ ساعت گذشته تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته و به حدود ۰.۰۳۷ بیت‌کوین رسیده است. در مقابل، مجموعه‌های ترتیبی مانند Bitcoin Pullets و NodeMonkes به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد افزایش یافته‌اند (طبق داده‌های CoinGecko).

لازم به ذکر است که این مجموعه‌های ترتیبی نیز کارمزد تراکنش قابل توجهی ایجاد می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد همان منبع درآمدی باشند که بسیاری انتظار داشتند پروتکل Runes داشته باشد.

منبع: CoinDesk

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید