پلتفرم جنجالی لایه ۲ اتریوم ۱.۶ میلیارد دلار از دست داد - مجله رمزینکس

خروج گسترده سرمایه از Blast: شبکه‌ی لایه‌ی ۲ جنجالی پس از ۲۴ ساعت با کاهش ۱.۶ میلیارد دلاری مواجه شد

پلتفرم لایه ۲ اتریوم ۱.۶ میلیارد دلار ضرر کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
  • ارزش کل قفل‌شده (TVL) در Blast پس از خروج سرمایه، از ۲.۳ میلیارد دلار به ۶۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
  • نیمی از توکن‌های اهدایی آتی (ایردراپ) در اختیار افرادی که در Blast سپرده‌گذاری کرده‌اند قرار می‌گیرد و نیم دیگر به توسعه‌دهندگان اختصاص می‌یابد.
  • با وجود خروج سرمایه، برخی از پروتکل‌ها مانند Zora و Pyth همچنان از Blast پشتیبانی می‌کنند.

داده‌های DefiLlama نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در شبکه‌ی لایه‌ی ۲ تازه راه‌اندازی‌شده‌ی Blast، تنها پس از ۲۴ ساعت از راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی، ۱.۶ میلیارد دلار دارایی را خارج کرده‌اند.

Blast در وب‌سایت خود ادعا می‌کند که «تنها شبکه‌ی لایه‌ی ۲ اتریوم با بازدهی ذاتی» است. این شبکه در ماه نوامبر با راه‌اندازی بریجی که تنها امکان واریز داشت، به‌سرعت بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. واریزکنندگان با نگه‌داری ETH خود در Blast، امتیاز Blast دریافت می‌کردند که در نهایت قابل تبدیل به توکن‌های اهدایی (ایردراپ) می‌شدند.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) که بر روی Blast ساخته شوند نیز ۵۰ درصد از تخصیص اهدایی آتی را دریافت خواهند کرد.

Blast که با حمایت شرکت Paradigm فعالیت می‌کند، با پل یک‌طرفه و بحث‌برانگیزش، در ابتدا نظرهای متفاوتی را در میان سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال جلب کرد و برخی آن را شبیه به یک طرح هرمی دانستند.

با وجود این تردیدها، Blast حتی پیش از راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی، با جذب ۲.۳ میلیارد دلار از ۱۸۱۰۰۰ کاربر و ایجاد بازدهی سالانه‌ی ۸۵ میلیون دلاری، به یکی از فعال‌ترین شبکه‌های لایه‌ی ۲ تبدیل شد.

بوم‌ساخت Blast اوایل این هفته اولین خروج کلاهبردارانه (Exit Scam) خود را تجربه کرد. پروتکلی به نام “RiskOnBlast” به همراه ۱.۳ میلیون دلار اتر ناپدید شد.

با این حال، چندین پروژه از جمله پلتفرم NFT به نام Zora و ارائه‌دهنده‌ی اوراکل قیمت به نام Pyth، روز پنجشنبه از پشتیبانی خود از Blast خبر دادند.

منبع: CoinDesk

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر