اخبار کاردانو و پروژه‌ی مقیاس‌پذیری هیدرا - مجله رمزینکس

کاردانو ادعاهای مربوط به توقف توسعه‌ی پروژه‌ی مقیاس‌پذیری هیدرا را رد کرد

چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، به ادعاهای بی پایه و اساس درباره‌ی توقف پروژه‌ی هیدرا حمله کرد.
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران کاردانو، به شایعاتی مبنی بر کنار گذاشتن پروژه‌ی لایه‌ی-۲ هیدرا برای ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه پایان داد.

مدیرعامل IOHK در تاریخ ۲۸ اسفند با حضور در پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی X، تأیید کرد که توسعه‌دهندگان این پروژه را رها نکرده‌اند.

«اخیراً فیلم‌هایی را دیده‌ام که ادعا می‌کنند پروژه‌ی هیدرا متوقف شده است. این ادعاها صرفاً با هدف ایجاد ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD) منتشر می‌شوند.»

چارلز هاسکینسون

پروتکل هیدرا که بر بستر کاردانو توسعه یافته است، در ماه اردیبهشت ۱۴۰۲ با هدف بهبود ظرفیت پردازش تراکنش و کاهش هزینه تراکنش در بلاکچین کاردانو راه‌اندازی شد. این پروژه به عنوان بخشی از نقشه راه کاردانو تحت عنوان «باشو» در نظر گرفته می‌شود که به طور کلی بر روی ارتقای مقیاس‌پذیری شبکه تمرکز دارد.

با این حال، کانال یوتیوبی «The Cryptoviser» در تاریخ ۲۷ اسفند ویدیویی آپلود کرد که ادعا می‌کرد کاردانو «از هیدرا دور شده است». این ادعا براساس اعلامیه‌ی هاسکینسون در ۲۳ اسفند مبنی بر یکپارچه‌سازی با «هایپرلجر فایرفلای» شکل گرفته بود. هایپرلجر فایرفلای (Hyperledger Firefly) راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری است که شامل ارائه‌ی مجموعه‌ای از فناوری‌ها برای شرکت‌ها جهت ساخت و ارتقای مقیاس‌پذیری برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) وب ۳ است.

آقای هاسکینسون در رد این شایعات در پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی ایکس، خطاب به ۹۸۰ هزار دنبال‌کننده‌ی خود نوشت:

«تیم توسعه‌دهنده هرگز تا این حد پربار و با انگیزه نبوده است. تعامل عالی با جامعه وجود دارد و مقالات جدیدی در مورد بهبودهای پروتکل هیدرا در راه است.»

این اولین باری نبود که آقای هاسکینسون مجبور به دفاع علنی در برابر ادعاهای منفی (FUD) درباره‌ی پروژه‌ی هیدرا شد.

در ماه مهر، آقای هاسکینسون با انتشار ویدیویی از ویژگی‌های هیدرا به عنوان راه‌حلی برای ارتقای مقیاس‌پذیری کاردانو دفاع کرد و در برابر ادعاهای منفی در مورد مقیاس‌پذیری شبکه یا فقدان آن ایستادگی کرد.

وی در آن زمان با رد انتقادها در مورد توان عملیاتی (TPS) بیان کرد: «کاردانو یک سیستم تراکنش در ثانیه (TPS) نیست. بلکه یک سیستم تراکنش به تراکنش است.»

او همچنین افزود که پروژه‌ی هیدرا کمی تغییر جهت داده و یک واسط نرم‌افزاری برای توسعه‌دهندگان جهت ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) برای کاردانو توسعه داده است.

آقای هاسکینسون در ۲۸ اسفند بار دیگر موضع دفاعی به خود گرفت و به آنچه «موجی از ادعاهای منفی (FUD)» درباره همکاری با پلتفرم احراز هویت دیجیتال World Mobile و نقشه راه مقیاس‌پذیری‌اش خواند، حمله کرد:

«این آخر هفته شاهد بارش سیل‌آسای ادعاهای منفی هستیم و از منشأ آن مطمئن نیستم. حدس می‌زنم زمان آن دوره از چرخه‌ی بازار است که همه درباره پتانسیل و نقشه راه کاردانو وحشت می‌کنند، بنابراین موجی از ادعاهای منفی را به سمت ما پرتاب می‌کنند.»

بر اساس داده‌های DefiLlama، کاردانو امسال شاهد افزایش در مجموع ارزش قفل‌شده (TVL) در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده است و این رقم در تاریخ ۲۴ اسفند به بالاترین رقم خود یعنی ۵۲۰ میلیون دلار رسیده است.

با این حال، شبکه‌ی کاردانو همچنان از رقبای خود یعنی اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و سولانا که در مجموع ارزش قفل شده ۷۲ میلیارد دلاری دارند، بسیار عقب است.

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید