مقایسه چین لینک و اتریوم؛ چین لینک بخریم یا اتریوم؟

مقایسه چین لینک و اتریوم از ۶ بعد مختلف + بررسی شبکه‌ها

استفاده از نماد vs برای مقایسه چین لینک و اتریوم در بین نماد این دو کوین
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

با وجود اینکه اتریوم بالغ بر هزاران میلیارد دلار در اکوسیستم دیفای آن قفل شده است، همچنان سرعت و مقیا‌س‌پذیری از بزرگترین مشکلات این شبکه کاربردی است. از طرفی چین لینک به منظور حمایت از رشد و ثبات هر اکوسیستم بلاکچینی جدید با دسترسی امن به اطلاعات بازار، محاسبات off-chain و امکانات تبادلات میان زنجیره‌ای تلاش کرده تا مشکلات مقیاس‌پذیری را به نوعی حل کند.

اما چین لینک بهتر است یا اتریوم؟ برای پاسخ به این سوال، به مقایسه چین لینک و اتریوم از ۶ بعد مختلف پرداخته و هرکدام را شرح داده‌ایم. 

مقایسه چین لینک و اتریوم؛ راهکارهایی برای مقیاس‌پذیری

یکی از مشکلاتی که اتریوم از ابتدای معرفی خود در سال ۲۰۱۵ با آن با رشد شبکه، افزایش هزینه تراکنش‌ها با محدود شدن فضای بلاک‌ها با آن مواجه شد، مقیاس‌پذیری بود. دردسری بزرگ که همچنان توسعه‌دهندگان اتریوم با ارائه راه‌حل‌های متفاوتی چون رول‌آپ‌های لایه دوم، در پی برطرف کردن آن است.

در این میان، یکی از این راهکارها، انجام تراکنش‌های خارج شبکه یا off-chain است که اطلاعات را از خارج شبکه توسط واسطه‎‌ای به نام اوراکل به داخل، میسر می‌سازد. چین لینک در سال ۲۰۱۷ به طور رسمی از این شبکه اوراکل غیرمتمرکز رونمایی کرد و به‌طور رسمی یک راهکار عالی برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم شناخته شد که همین امر خرید ارز چین لینک را به گزینه‌ای جذاب برای فعالان بازار تبدیل کرده است.

اما در مقایسه چین لینک و اتریوم، چه ویژگی‌هایی این دو ارز و شبکه محبوب و کاربردی را از یکدیگر متفاوت می‌سازد؟ در ادامه به بررسی تفاوت چین لینک و اتریوم می‌پردازیم.

تعداد زیادی کوین اتریوم که یک توکن در میان صفحه قراردارد
چین لینک و اتریوم هر دو در حال بهینه‌سازی فضای کریپتوکارنسی هستند.

تفاوت چین لینک و اتریوم در فناوری 

اولین نقطه متمایزکننده این دو شبکه کاربردی، امکان اتصال داده‌های دنیای بیرون به قراردادهای هوشمند توس چین لینک است. این فرایند در شبکه چین لینک با ارائه داده‌های دنیای بیرون در قالب شبکه‌ای از گره‌ها به داخل شبکه در کالبد قراردادهای هوشمند، امکان اجرایی شدن عملیات داخل شبکه را بر اساس رویدادهایی در دنیای واقعی فراهم کرده است.

در مقایسه چین لینک و اتریوم از دیدگاه فناوری، می‌توان به الگوریتم اجماعی که در چین لینک نیز استفاده می‌شود، اشاره کرد. چین لینک از توکن LINK جهت تامین امنیت شبکه اوراکل غیرمتمرکز این بلاکچین استفاده می‌کند.

در طرفی دیگر، می‌توان تفاوت چین لینک و اتریوم را به زبان برنامه‌نویسی آن نیز توسعه داد. اتریوم از Solidity، نوعی زبان برنامه‌نویسی که امکان ساخت برنامه‌‌های غیرمتمرکز پیچیده را جهت اجرایی کردن قراردادهای هوشمند در بستر اتریوم را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است. 

نقاط قوت و ضعف؛ راهی برای مقایسه چین لینک و اتریوم

هم اتریوم و هم چین لینک هرکدام نقاط ضعف و قدرتی دارند که می‌تواند تعیین‌کننده باشد. در قدم اول، امنیت حرف اول را می‌زند. چین لینک از چندین دروازه امنیتی جهت حفاظت از اموال کاربران و قابل اطمینان‌سازی شبکه استفاده می‌کند. چین لینک از ابزاری چون احراز هویت دو عاملی، SSL، فضای ذخیره‌سازی سرد و برخی استانداردهای دیگر استفاده می‌کند.

اتریوم در مقابل با رعایت تمام استانداردهای بالا، از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا PoS جهت جلوگیری از سرقت و هرگونه کلاهبرداری در شبکه استفاده می‌کند که همین امر اتریوم را به انتخاب اصلی بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی تبدیل کرده است.

در مقایسه چین لینک و اتریوم، نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، مقیاس‌پذیری است. چین لینک راه‌حل‌های زیادی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری مانند شاردینگ و محاسبات خارج از زنجیره (off-chain) ارائه داده است که در دنیای کریپتوکارنسی تغییرات زیادی را ایجاد کرد. این راهکارها موجب افزایش کارایی و افزایش فضای شبکه شد که در نهایت منجر به پردازش تراکنش‌های بیشتری در ثانیه شده است. 

اما در نقطه مقابل، اتریوم همچنان با مشکلات مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری که هزینه‌های بالای تراکنش‌ها و شلوغی شبکه به بزرگ‌ترین چالش این شبکه تبدیل شده است. با این وجود، جامعه اتریوم همچنان در تلاش برای یافتن راهکارهایی است تا بتواند این چالش بزرگ و سخت را پشت‌سر بگذارد.

یک کوین طلایی چین لینک که ظاهرا در حال چرخش است.
چین لینک داده‌های off-chain را به شبکه انتقال می‌دهد.

کاربرد؛ اصلی‌ترین تفاوت چین لینک و اتریوم

کاربرد اصلی چین لینک، ساخت فضای مالی غیر‌متمرکز یا DeFi شامل صرافی‌های غیرمتمرکز، بازارسازهای خودکار (AMM) و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز است. چین لینک در تلاش است تا اطلاعات و داده‌ها را از دنیای بیرون به قراردادهای هوشمند در شبکه چین لینک انتقال دهد؛ به‌طوری که برنامه‌های آن امکان انجام عملیات درون‌زنجیره‌ای را با توجه به داده‌های خارجی مانند تغییرات قیمتی در بازارها را فراهم می‌کند.

اما اصلی‌ترین تفاوت چین لینک و اتریوم در میزان کارایی آن‌ها در دنیای کریپتوکارنسی است. اتریوم پای خود را بسیار فراتر از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز گذاشته و به دنبال ساخت dApp های پیشرفته‌ای است که فرایند اعتبارسنجی، رای‌دهی، تامین‌زنجیره، بازی‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر است. 

مقایسه چین لینک و اتریوم از دید روند بازار

چین لینک در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰.۱۴۱ دلار وارد بازار شد و در مه ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت خود یعنی ۵۰.۰۷ دلار رسید. با توجه به داده‌های قیمتی آن، پیش‌بینی می‌شود ارز دیجیتال چین لینک در سال ۲۰۲۴ به بازه قیمتی ۱۶ تا ۱۹ دلار برسد. همچنین بسیاری از فعالان بازار نسبت به حرکت صعودی چین لینک خوش‌بین بوده و در نظر دارند که این ارز دیجیتال تا سال ۲۰۲۷ به ۳۷ دلار می‌رسد که می‌تواند آینده‌ای درخشان برای این ارز دیجیتال باشد.

اما اتریوم، مسیر کاملا متفاوتی را طی کرده است. بعد از تبدیل شبکه اتریوم به اتریوم کلاسیک و اتریوم، قیمت ارز دیجیتال ETH با رشدی بی‌سابقه قیمت ۳۷۶ دلار را دید که بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی را شگفت‌زده کرد. پیش‌بینی‌ها برای اتریوم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند؛ برخی‌ها معتقدند تا پایان سال ۲۰۲۴، اتریوم قیمت جدیدی را در ۵ هزار و ۱۰۰ دلار ثبت خواهد کرد و تا پایان سال ۲۰۲۷ به قیمت افسانه‌ای ۱۱ هزار دلار خواهد رسید. 

یک کوین چین لینک در بالای دو کوین اتریوم و ریپل
چین لینک پتانسیل بالایی برای رسیدن به سقف قیمتی جدید دارد.

حمایت جامعه و پیشرفت؛ دو نقطه همسو

یکی از مهم‌ترین عامل‌های پیشرفت هر ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی، حمایت جامعه از شبکه است. چین لینک جامعه‌ای متشکل از کاربران و توسعه‌دهندگان دارد که اعتقاد زیادی به پتانسیل چین لینک جهت ایجاد تحول‌های انقلابی در دنیای ارز دیجیتال دارند. چین لینک به واسطه معرفی راهکاری نوین جهت اتصال دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند، بازخوردهای مثبت زیادی را دریافت کرده است. 

اما اتریوم یکی از بزرگترین و فعال‌ترین جامعه‌های صنعت کریپتوکارنسی را با توجه به حضور پرسابقه خود در این بازار، در اختیار دارد. اتریوم می‌تواند به‌راحتی ادعا کند که قوی‌ترین اکوسیستم بازار را با حضور چندین هزار توسعه‌دهنده با منابع و ابزار متنوع را ایجاد کرده که منجر به ایجاد خلاقانه‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز شده است. 

چین لینک بخریم یا اتریوم؟

به عنوان دو ارز دیجیتال مستقل در بازار، چین لینک و اتریوم هر‌کدام مسیر متفاوتی را برای رسیدن به اهداف خود طی می‌کنند. همانطور که گفته شد، چین لینک یک اوراکل است که در داده‌های خارج بلاکچین را به قراردادهای هوشمند داخل شبکه منتقل می‌کند؛ در حالی اتریوم شبکه خود را برای قراردادهای هوشمند متنوع بهینه‌سازی کرده است.

با اینکه چین لینک وابستگی زیادی به اتریوم دارد (به دلیل اینکه چین لینک روی شبکه اتریوم قرار دارد) اما هر‌کدام توانسته‌اند در بازار ارزهای دیجیتال عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشند.

جمع‌بندی

چین لینک به عنوان یک رابط بین دنیای بیرون و درون بلاکچین همچنان به عملکرد فوق‌العاده خود ادامه می‌دهد؛ در حالی که اتریوم به دنبال ارتقاء استراتژی خود جهت بهینه‌سازی شبکه خود است. در مقایسه چین لینک و اتریوم به موارد مختلفی چون مقیاس‌پذیری، کاربرد، جامعه و روند بازار اشاره کردیم و می‌توان این نتیجه رسید که هر دو پروتکل در تلاش‌اند تا فضای این صنعت رو به رشد را بهینه‌تر کنند.  

چین لینک بخریم یا اتریوم؟

با توجه با اینکه هر دو شبکه در حال ایجاد نوآوری در بازار هستند، می‌توانند پتانسیل زیادی برای رشد و سودآوری داشته باشند.

تفاوت اصلی چین لینک و اتریوم چیست؟

اتریوم فضای گسترده‌تری برای توسعه انواع برنامه‌های غیرمتمرکز دارد در حالی چین لینک منحصرا یک شبکه اوراکل است.

منابع: securities | cryptonewsz

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید