کانال در تحلیل تکنیکال - انواع کانال ها + نحوه رسم و معامله
۲۷ مهر ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد روزانه ی انوس (ONUS) امروز جمعه ۲۷ مهر
  2. رمز جیمز (GEMZ) امروز جمعه ۲۷ مهر
  3. قیمت امروز میم فای ‌جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  4. قیمت امروز میجر (Major) جمعه‌ ۲۷ مهر در بازار پیش از عرضه
  5. کد ویدیوی CATS جمعه ۲۷ مهر
  6. تصویر امروز جیمز جمعه ۲۷ مهر به همراه پاسخ تصویری
  7. کد کمبو میم فای امروز جمعه ۲۷ مهر + آموزش وارد کردن
  8. پاسخ پازل امروز ربات میجر جمعه ۲۷ مهر + آموزش تصویری
  9. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۲۷ مهر + آموزش ویدئویی
  10. تجمع ۷۲ میلیون دلاری نهنگ‌های تون‌ کوین (TON) برای جلوگیری از سقوط این ارزدیجیتال
  11. رالی بعدی ترون با افزایش هزینه‌های ماهانه ۲۰۰ میلیون دلاری
  12. شگفتی بنیان‌گذار دوج کوین از موفقیت پروژه و تأثیر آن بر دنیای کریپتو
  13. پایان بازی ایکـس امپایر در تلگرام پیش از ایردراپ توکن X
  14. معرفی حالت CEO در فصل دوم توسط بازی همستر کامبت

کانال در تحلیل تکنیکال چیست؟ معرفی انواع کانال و نحوه رسم

حرکت قیمت در یک کانال صعودی با کندل های سیز و قرمز
 
۱۷ مهر ۱۴۰۳   ۱۸ مهر ۱۴۰۳
  14 دقیقه

تصور کنید که در حال حرکت در مسیری باریک و مشخص هستید، که از دو سوی خود با دیواره‌هایی شیشه‌ای محصور شده‌اید؛ این دیواره‌ها مسیر حرکت شما را محدود و جهت کلی حرکت را تعیین می‌کنند. کانال‌های قیمتی در نمودارهای قیمت ارز دیجیتال همانند این مسیرهای شفاف و هدایت‌کننده عمل می‌کنند. آن‌ها با استفاده از دو خط که به عنوان حمایت و مقاومت عمل می‌کنند، دامنه نوسانات قیمت را در بازه‌ای مشخص نشان می‌دهند. تشخیص صحیح کانال‌ها به معامله‌گر کمک می‌کند تا نواحی ورود و خروج بهینه را شناسایی کند و از نوسانات قیمت به شکلی مطمئن‌تر بهره‌برداری کند.

انواع کانال‌ها

کانال‌ها می‌توانند صعودی، نزولی یا افقی باشند. از آنجایی که کانال‌های افقی همان تریدینگ رنج‌ها هستند، آن‌ها را درس دیگری بررسی می‌کنیم و در این درس به بررسی کانال های صعودی و نزولی می‌پردازیم.

در درس سایکل های پرایس اکشن و حمایت و مقاومت  با نحوه رسم کانال و دلیل شکل گیری آنها آشنا شدیم. در این درس  می‌خواهیم انواع کانال ها را بررسی کنیم و یاد بگیریم چگونه می‌توانیم آنها را معامله کنیم. کانال‌ها بر اساس جهت روند، عمق و تعداد کندل‌های پولبک و همچنین قدرت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

به صورت کلی کانال‌ها چهار دسته کلی دارند

  • کانال باریک صعودی (TIGHT BULL CHANNEL)
  • کانال پهن صعودی (Broad Bull Channel)
  • کانال باریک نزولی (Tight Bear Channel)
  • کانال پهن نزولی (Broad Bear Channel)

کانال باریک صعودی

در تصویر  زیر کانال باریک صعودی بیت کوین در تایم فریم ۱۵ دقیقه را مشخص کرده‌ایم.

کانال باریک صعودی در نمودار قیمت بیت کوین
کانال باریک صعودی در نمودار قیمت بیت کوین

بعد از حرکت اسپایک یا برک اوت صعودی، کانال‌های باریک صعودی از لحاظ قدرت رتبه دوم را دارند. همانطور که می‌بینیم زمانی که قیمت کندل‌های صعودی قدرتمند شکل می‌دهد اما فروشندگان قدرت لازم برای ایجاد پولبک‌های عمیق را ندارند و کندل نزولی قدرمندی نمی‌توانند شکل دهند قیمت در کانال باریک صعودی حرکت می‌کند. باز کردن معامله فروش در این کانال‌ها بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به ضرر شود. بنابراین این کانال‌ها را مثل خیابان یک طرفه فقط به یک سمت می‌رانیم. در واقع همه‌ی معامله گران حرفه‌ای در این نوع از کانال‌ها فقط وارد معامله خرید می‌شوند. اما معامله گران مبتدی میل به معامله خلاف جهت دارند و کسانی هستند که سرمایه خود را از دست می‌دهند.

پس به طور خلاصه کانال‌های باریک صعودی را اینگونه شناسایی می‌کنیم:

  • کندل‌های صعودی قوی
  • کندل‌های نزولی ضعیف یا دوجی
  • پولبک‌های ۱ الی ۳ کندلی

چگونه کانال‌ باریک صعودی را معامله کنیم؟

‌زمانی که قیمت در کانال باریک صعودی حرکت می‌کند، معاملات خرید براحتی وارد سود می‌شوند، اصطلاحا به این حالت بازار Always in long می‌گوییم، یعنی در هر جایی و به هر روشی می‌توان معامله خرید باز کرد. البته که برای معاملات همیشه به استراتژی معاملاتی و قوانین معاملاتی نیاز داریم. در ادامه دو استراتژی پیشنهادی برای ترید کانال باریک صعودی معرفی می‌کنیم:

۱- برخورد قیمت به خط روند صعودی

خط روند، در کانال صعودی، به عنوان حمایت داینامیک عمل می‌کند، بنابراین با هر بار برخورد قیمت به خط روند و تشکیل کندل صعودی مناسب (کندل سیگنال – signal bar) می‌توانیم وارد معامله خرید شویم و تا زمانی که قیمت خط روند را می‌شکند، در معامله خرید بمانیم. یعنی زمانی که خریداران قدرتشان را برای حمایت قیمت از دست می‌دهند. در عکس زیر محل مناسب را برای خرید مشخص کرده‌ایم. محل حد ضرر زیر کندل صعودی می‌باشد، همجنین می‌توانیم از تریل کردن استاپ استفاده کنیم و با ادامه حرکت قیمت در کانال صعودی، حد ضرر را زیر خط روند قرار دهیم.

نحوه معامله در کانال صعودی
نحوه معامله در کانال صعودی

۲- معامله با کندل‌های خلاف جهت روند

زمانی که قیمت در کانال باریک صعودی حرکت می‌کند یعنی پولبک‌ها بسیار کوتاه خواهند بود و فروشندگان در تشکیل کندل‌های نزولی متوالی شکست خواهند خورد، چرا که خریداران قدرت بسیار بیشتری دارند. بنابراین با بسته شدن هر کندل نزولی، مخصوصا کندل‌های نزولی ضعیف، می‌توانیم معامله خرید باز کنیم. همانطور که در عکس زیر می‌بینیم، اگر در close کندل‌ نزولی معامله خرید باز می‌کردیم می‌توانستیم سود کسب کنیم. حد ضرر معامله را می‌توانیم زیر کف قبلی تشکیل شده یا پشت خط روند قرار دهیم.

نحوه معامله در کانال صعودی

شکستن کانال باریک صعودی

کانال‌های باریک صعودی در تایم‌فریم بالاتر در سایکل اسپایک قرار دارند. همانطور که در درس‌های قبلی گفتیم بعد از سایکل اسپایک وارد سایکل کانال می‌شویم، بنابراین زمانی که کانال باریک صعودی شکسته می‌شود، در واقع یعنی سایکل اسپایک در تایم فریم بالاتر به پایان رسیده است و وارد سایکل کانال شده است. بنابراین در تایم‌فریم پایین تر نیز قیمت قرار است در همن جهت حرکت کند .در تصویر زیر می‌بینیم زمانی که کانال باریک صعودی شکسته شده است، قیمت در تایم فریم بالاتر اولین پولبک را زده است، پس قیمت در تایم فریم پایین تری قرار است در یک کانال دیگر حرکت کند؛ کانال پهن صعودی.

حرکت قیمت از کانال باریک صعودی به کانال پهن صعودی
حرکت قیمت از کانال باریک صعودی به کانال پهن صعودی

کانال پهن صعودی

در تصویر زیر کانال پهن صعودی قیمت بیت کوین را می‌بینیم. همانطور که گفتیم کانال‌های پهن صعودی معمولا بعد از شکسته شدن کانال‌های باریک به وجود می‌آیند یا در اوایل خارج شدن قیمت از تریدینگ رنج. این کانال‌ها شبیه یک تریدینگ رنج مایل به بالا حرکت می‌کنند و مهم ترین ویژگی‌های آنها پولبک‌های عمیقی است که تا نزدیکی کف قبلی پایین می ‌آیند. علت شکل گیری این کانال‌ها توازن تقریبی قدرت میان خریداران و فروشندگان است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینیم در کانال صعودی از نوع broad قیمت از سقف قبلی زیاد بالاتر نمی‌رود. اما دلیل این موضوع چیست؟

کانال پهن صعودی در نمودار قیمت بیت کوین
کانال پهن صعودی در نمودار قیمت بیت کوین

دلیل شکل گیری کانال پهن صعودی

زمانی که خریداران و فروشندگان به پولبک عمیق قیمت نگاه می‌کنند به این نتیجه می‌رسند که فروشندگان در سقف قبلی از قدرت خوبی برخوردارند که موفق به تشکیل لگ نزولی عمیق در یک روند صعودی شده‌اند.بنابراین زمانی که قیمت به سقف قبلی می‌رسد خریداران از معاملات خود خازج می‌شوند تا سود معامله‌ی خریدی را که در کف کانال باز کرده‌اند از دست ندهند، این موضوع باعث کاهش فشار خرید می‌شود. از سمتی فروشندگان هم به این باور رسیده‌اند که در نزدیکی سقف قبلی از قدرت فروش مناسبی برخوردارند که می‌تواند برای‌آنها سود خلق کند، بنابراین بالای سقف قبلی سفارش فروش (Sell Limit Order) قرار می‌دهند تا به محض رسیدن قیمت به سقف قبلی وارد معامله شوند. این موضوع نیز باعث افزایش فشار فروش و پولبک عمیق قیمت می‌شود.

نحوه معامله کانال پهن صعودی (معرفی دو استراتژی معاملاتی)

برای معامله این کانال‌ها می‌توانیم از دو روش متفاوت استفاده کنیم:

۱-     استفاده از سفارش‌های خرید و فروش محدود (buy and sell limit order)

همانطور که گفتیم در این کانال‌ها پولبک‌های قیمت عمیق‌اند. بنابراین اگر ‌آخرین لگ صعودی را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، به احتمال خیلی زیاد، قیمت به یک سوم پایین بازمی‌گردد. بنابراین می‌توانیم در این ناحیه سفارش محدود خرید – Buy Limit Order قرار دهیم. حد ضرر معامله زیر کف قبلی (Major Low) خواهد بود و محل ذخیره سود یا Take Profit روی سقف قبلی یا فقط کمی بالاتر از آن خواهد بود. در عکس زیر می‌توانیم نمونه این معامله را در نمودار قیمت بیت کوین مشاهده کنیم.

معامله خرید با لیمیت اوردر در کانال پهن صعودی
معامله خرید با لیمیت اوردر در کانال پهن صعودی

برای معامله فروش برعکس عمل می‌کنیم، یعنی سفارش محدود فروش یا Sell Limit Order را کمی بالاتر از سقف قبلی قرار می‌دهیم تا به محض رسیدن قیمت به سقف قبلی وارد معامله شویم. حد ضرر معامله را به اندازه‌ی یک سوم یا یک دوم اندازه حرکت صعودی، بالاتر قرار می‌دهیم و حد سود نیز در نزدیکی یک‌ سوم پایینی لگ صعودی خواهد بود. در عکس زیر می‌توانیم نمونه معامله به این روش را در نمودار قیمت اتریوم مشاهده کنیم. فقط از آنجایی که قیمت در روند صعودی قرار دارد، طبیعتا معاملات فروش ریسک بیشتری دارند.

معامله فروش با لیمیت اوردر در کانال پهن صعودی

۲-   استفاده از تغییر ساختار قیمت (ChoCh)

در این روش به دنبال این هستیم تا به محض پایان پولبک وارد معامله شویم. در یک کانال صعودی، پولبک یک روند نزولی خواهد داشت. بنابراین می‌توانیم در تایم‌فریم پایین‌تر به دنبال نقطه‌ای باشیم که پولبک یا در واقع روند نزولی قیمت در تایم‌فریم پایین‌تر به پایان می‌رسد. بنابراین منتظر می‌مانیم تا قیمت به محدوده‌ی خرید ( یک سوم پایین لگ صعودی) وارد شود، بعد آخرین سقف تشکیل شده در روند نزولی (LH) را مشخص می‌کنیم. از آنجایی که روند نزولی یا همان پولبک زمانی به پایان می‌رسد که خریداران موفق شوند آخرین سقف قیمت را به سمت بالا بشکنند (به این اتفاق تغییر ساختار قیمت یا Change of Character می گوییم که به اختصار ChoCh خطاب می‌شود). یک سفارش خرید (Buy Stop Order) بالای آخرین سقف قرار می‌دهیم تا به محض شکسته شدن سقف وارد معامله خرید شویم. حد ضرر در این روش زیر حرکت صعودی که منجر به choch شده قرار می‌گیرد و حد سود کمی بالاتر سقف قبلی کانال.

پیشنهاد میکنیم درس انواع روند در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید تا با مفهوم تغییر روند قیمت آشنا شوید.

برای باز کردن معامله فروش نیز برعکس این حالت عمل می‌کنیم و زمانی که در حرکت صعودی تغییر ساختار قیمت اتفاق افتاد وارد معامله می‌شویم. از آنجایی که شکستن کف یا سقف برک اوت محسوب می‌شود میتوانیم از ۳ استراتژی معاملاتی که در درس حرکت اسپایک چیست؟ معرفی کرده‌ایم نیز برای این روش بهره ببریم تا درصد موفقیت معاملات را افزایش دهیم.

کانال باریک نزولی

عکس زیر مربوط به کانال باریک نزولی قیمت اتریوم، در تایم فریم ۱۵ دقیقه است.

کانال باریک نزولی در نمودار قیمت اتریوم
کانال باریک نزولی در نمودار قیمت اتریوم

همانطور که در تصویر می‌بینیم تمام ویژگی‌هایی که برای کانال باریک صعودی، برشمردیم، در اینجا برای فروشندگان صادق است. یعنی این کانال در تایم فریم بالاتر تبدیل به اسپایک نزولی (برک اوت نزولی) می‌شود. خریداران قدرت بسیار کمی در این کانال‌ها دارند و پولبک‌ها یک الی ۳ کندل بیشتر دوام ندارند. همچنین کندل‌‌های صعودی کوچکند و کندل‌های نزولی بزرگ و خریداران امکان کسب سود در این کانال‌ها را ندارند. پس به طور خلاصه کانال‌های باریک نزولی را اینگونه شناسایی می‌کنیم:

  • کندل‌های نزولی قوی
  • کندل‌های صعودی ضعیف
  • پولبک‌های ۱ الی ۳ کندلی

چگونه کانال‌ باریک نزولی را معامله کنیم؟

زمانی که قیمت در کانال باریک نزولی (اسپایک تایم فریم بالاتر) حرکت می‌کند، کسب سود از معاملات فروش بسیار راحت و از معاملات خرید تقریبا غیر ممکن است. از آنجایی که در این کانال‌ها فقط حق فروختن داریم (مگر اینکه بخواهیم ضرر کنیم!) از اصطلاح Always in short برای این حالت بازار استفاده می‌کنیم. در ادامه ۲ استراتژی معاملاتی برای ترید کردن کانال باریک نزولی معرفی می‌کنیم:

۱-     برخورد قیمت به خط روند نزولی

خط روند، در کانال نزولی، به عنوان مقاومت داینامیک عمل می‌کند، بنابراین با هر بار برخورد قیمت به خط روند و تشکیل کندل نزولی مناسب (کندل سیگنال – signal bar) مثل پین بار نزولی با اینگالف نزولی، می‌توانیم وارد معامله فروش شویم و تا زمانی که قیمت خط روند را می‌شکند، معامله را باز نگه داریم؛ یعنی تا زمانی که فروشندگان قدرتشان را برای مقاومت در برابر صعود قیمت از دست می‌دهند. در عکس زیر محل‌های مناسب برای فروش مشخص کرده‌ایم. محل حد ضرر بالای کندل نزولی می‌باشد، همجنین می‌توانیم از تریل کردن استاپ استفاده کنیم و با ادامه حرکت قیمت در کانال نزولی، حد ضرر را با خط روند پایین بیاوریم.

نحوه معامله در کانال باریک نزولی
نحوه معامله در کانال باریک نزولی

۲-   معامله با کندل‌های صعودی (شرط بندی روی فیک برک اوت خریداران)

زمانی که قیمت در کانال باریک نزولی حرکت می‌کند یعنی پولبک‌ها بسیار کوتاه خواهند بود و خریداران در تشکیل کندل‌های صعودی متوالی شکست خواهند خورد، چرا که فروشندگان قیمت را کنترل می‌کنند. در واقع ۷۰ درصد تلاش‌های خریداران برای برک اوتِ سقف کندل نزولی شکست خواهد خورد (این اتفاق در تایم فریم پایین تر به عنوان فیک برک اوت دیده می‌شود)؛ بنابراین با بسته شدن هر کندل صعودی، مخصوصا کندل‌های صعودی قوی، می‌توانیم معامله فروش باز کنیم. همانطور که در عکس زیر می‌بینیم، اگر در close کندل‌ صعودی معامله فروش باز می‌کردیم می‌توانستیم سود کسب کنیم. حد ضرر معامله را می‌توانیم زیر سقف قبلی تشکیل شده، پشت آخرین کندل نزولی قدرتمند (جایی که فروشندگان قدرت‌نمایی کرده‌اند) یا پشت خط روند قرار دهیم.

نحوه معامله در کانال باریک نزولی
نحوه معامله در کانال باریک نزولی

کانال پهن نزولی

در تصویر زیر کانال پهن نزولی اتریوم را می‌بینیم. همانطور که گفتیم کانال‌های پهن نزولی معمولا بعد از شکسته شدن کانال‌های باریک نزولی شکل می‌گیرند، یا در اوایل خارج شدن قیمت از تریدینگ رنج. این کانال‌ها شبیه به یک تریدینگ هستند که به سمت پایین خم شده باشد و مهم ترین ویژگی آنها پولبک‌های عمیقی است که تا نزدیکی سقف قبلی بالا می‌روند. علت شکل گیری این کانال‌ها توازن تقریبی قدرت میان خریداران و فروشندگان است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینیم در کانال نزولی از نوع broad قیمت از کف قبلی زیاد پایین‌تر نمی‌رود. اما دلیل این موضوع چیست؟

کانال پهن نزولی در نمودار قیمت بیت کوین
کانال پهن نزولی در نمودار قیمت بیت کوین

دلیل شکل گیری کانال پهن نزولی

زمانی که در یک روند نزولی، خریداران موفق به تشکیل یک پولبک عمیق می‌شوند، رفتار خریداران و فروشندگان در ادامه تغییر می‌کند. چون به این نتیجه می‌رسند که خریداران در نزدیکی کف قبلی از قدرت خوبی برخوردارند که موفق به تشکیل لگ صعودی و پولبک عمیق در یک روند نزولی شده‌اند.بنابراین زمانی که قیمت به کف قبلی می‌رسد فروشندگان از معاملات خود خازج می‌شوند تا سود معامله‌ی فروشی را که در سقف کانال باز کرده‌اند، از دست ندهند، این موضوع باعث کاهش فشار فروش در این محدوده می‌شود. از سمت دیگر خریداران هم به این باور رسیده‌اند که در حوالی کف قبلی قیمت از قدرت خرید مناسبی برخوردارند که می‌تواند برای‌آنها سود خلق کند، بنابراین زیر کف قبلی سفارش خرید (Buy Limit Order) قرار می‌دهند تا به محض رسیدن قیمت به   کف قبلی وارد معامله شوند. این موضوع نیز باعث افزایش فشار خرید و پولبک عمیق قیمت می‌شود که در نهایت به شکل گیری کانال پهن نزولی منجر می‌شود.

نحوه معامله کانال پهن نزولی (معرفی دو استراتژی معاملاتی)

برای معامله این کانال‌ها می‌توانیم از دو روش متفاوت استفاده کنیم:

۱-     استفاده از سفارش‌های خرید و فروش محدود (buy and sell limit order)

از آنجایی که پولبک که یکی از انواع گام‌های حرکت در تحلیل تکنیکال است، در این کانال‌ها عمیق است، اگر ‌آخرین لگ نزولی را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، به احتمال خیلی زیاد، قیمت به یک سوم بالایی بازمی‌گردد. بنابراین می‌توانیم در این ناحیه سفارش محدود فروش – Sell Limit Order قرار دهیم. حد ضرر معامله زیر بالای سقف قبلی (Major High) خواهد بود و محل ذخیره سود یا Take Profit روی کف قبلی یا فقط کمی پایین تر از آن خواهد بود. در عکس زیر می‌توانیم نمونه این معامله را در نمودار قیمت اتریوم مشاهده کنیم.

نحوه معامله در کانال پهن نزولی با استفاده از لیمیت اردر
نحوه معامله در کانال پهن نزولی با استفاده از لیمیت اردر

برای معامله خرید برعکس عمل می‌کنیم، یعنی سفارش محدود خرید یا Buy Limit Order را کمی  پایینتر از کف قبلی قرار می‌دهیم تا به محض رسیدن قیمت به کف قبلی وارد معامله شویم. حد ضرر معامله را به اندازه‌ی یک سوم یا یک دوم اندازه حرکت نزولی، پایین‌تر قرار می‌دهیم و حد سود نیز در نزدیکی یک‌ سوم بالایی لگ نزولی خواهد بود. لازم است در نظر داشته باشیم از آنجایی که قیمت در روند نزولی قرار دارد، طبیعتا معاملات خرید ریسک بیشتری دارند.

۲-   استفاده از تغییر ساختار قیمت (ChoCh)

در این روش به دنبال این هستیم تا به محض پایان پولبک وارد معامله شویم. در یک کانال نزولی، پولبک در یک روند صعودی قرار دارد. بنابراین می‌توانیم در تایم‌فریم پایین‌تر به دنبال نقطه‌ای باشیم که پولبک یا در واقع روند صعودی قیمت در تایم‌فریم پایین‌تر پایان رسد. بنابراین منتظر می‌مانیم تا قیمت به محدوده‌ی فروش -یک سوم بالای آخرین حرکت نزولی- وارد شود، بعد آخرین کف تشکیل شده در روند صعودی (HL) را مشخص می‌کنیم. از آنجایی که روند صعودی -یا در اینجا پولبک – زمانی به پایان می‌رسد که فروشندگان موفق شوند آخرین کف قیمت را به سمت پایین بشکنند، یک سفارش فروش (Sell Stop Order) زیر آخرین کف پولبک قرار می‌دهیم تا به محض شکسته شدن HL وارد معامله فروش شویم. حد ضرر در این روش بالای حرکت نزولی که منجر به choch شده قرار می‌گیرد و حد سود کمی پایینتر از کف قبلی.

نحوه معامله شکست خط روند یا شکست کانال

همانطور که در درس حمایت و مقاومت ذکر کردیم، خط روند صعودی به عنوان حمایت داینامیک و خط روند نزولی به عنوان مقاومت داینامیک عمل می‌کند. بنابراین زمانی که قیمت، خط روند را بشکند (BREAKOUT)، کانال شکسته شده است. در نتیجه  لازم است در مورد تفاوت برک اوت و فیک برک اوت بدانیم که به تفصیل در درس حرکت اسپایک در تحلیل تکنیکال، این موضوع را بررسی کرده‌ایم. پس می‌دانیم مواردی مثل قدرت کندل برک اوت، کندل ادامه دهنده و حجم معاملات می‌توانند اعتبار شکست را افزایش دهند.

نکته: بررسی اندیکاتور RSI نیز می‌تواند به شکست کانال اعتبار بیشتری دهد. در صورتی که شاهد واگرایی منفی اندیکاتور RSI در کانال صعودی باشیم، احتمال شکسته شدن کانال افزایش می‌یابد. در صورتی که شاهد واگرایی مثبت اندیکاتور RSI در کانال نزولی باشیم، احتمال شکست کانال افزایش می‌یابد.

شکست کانال را به دو روش زیر می‌توانیم معامله کنیم:

۱-     معامله با کندل برک اوت

در تصویر زیر می‌بینیم کندل مشخص شده در تصویر، کانال نزولی بیت کوین را به سمت پایین بالا است. برای ورود به معامله می‌توانیم بلافاصله پس از بسته شدن این کندل، وارد معامله خرید شویم. در صورتی که کندل برک اوت قدرتمند باشد، می‌توانیم از low کندل برک اوت برای حد ضرر استفاده کنیم. همچنین اگر بخواهیم حد ضرر در محل امن تری باشد، می‌توانیم از سقف‌های قبلی قیمت برای حد ضرر استفاده کنیم.

نحوه معامله پس از شکسته شدن کانال
نحوه معامله پس از شکسته شدن کانال

۲-   معامله با پولبک به کانال

زمانی که خط روند نزولی شکسته می‌شود، معامله‌گرانی که روی خط روند وارد معامله فروش شده بودند، در ضرر قرار می‌‌گیرند. بنابراین سعی می‌کنند با افزایش فروش، قیمت را به خط روند، یا به نقطه‌ی شکست کانال بازگردانند تا از معامله‌ سر به سر و بدون ضرر خارج شوند. زمانی که قیمت به خط روند بازمی‌گردد به این علت که فروشندگان معاملات خود را می‌بندند و دارایی‌های فروخته شده را بازخرید میکنند (buy to cover)، فشار خرید افزایش می‌یابد و قیمت دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند. مزیت این روش، اطمینان از شکسته شدن خط روند است و باعث می‌شود معامله‌گران در دام تله فیک برک اوت گرفتار نشوند. زمانی که قیمت به خط روند باز می‌گردد (پولبک می‌زند) لازم است یک ستاپ خرید مناسب مشاهده کنیم. مثلا الگوی اینگالف نزولی یا پین بار نزولی به همراه کندل ادامه دهنده مناسب، می‌توانند ستاپ مناسبی برای فروش باشند. برای آشنایی بیشتر با کندل‌ها به درس پرایس اکشن مقدماتی مراجعه کنید.

نحوه معامله پس از شکسته شدن کانال
نحوه معامله پس از شکسته شدن کانال

حد سود معامله را کجا قرار دهیم؟

به روش‌های متفاوتی می‌توان برای شکسته شدن خط روند، حد سود تعین کرد. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها، استفاده از نقاط برخورد قیمت با خط روند است. در تصویر بالا حد سودهای مناسب را مشخص کرده‌ایم. معامله گر می‌تواند با رسیدن قیمت به هر یک از این نواحی، بخشی از معامله را ببندد و سود را ذخیره کند. چرا که همیشه قیمت، تمامی حد سودها را فعال نمیکند! روش محبوب دیگر میان معامله گران، استفاده از نسبت ریسک به ریوارد ثابت است. برای آشنایی با این روش به درس مدیریت سرمایه در ترید، مراجعه کنید.

نکات تکمیلی در مورد کانال‌ها

  • کانال‌ها ۷۵درصد مواقع در خلاف جهت شکسته می‌شوند. یعنی کانال‌های صعودی به سمت پایین شکسته و کانال‌های نزولی به سمت بالا شکسته می‌شوند، به همین دلیل اغلب شکست‌هایی  که در جهت در کانال رخ می‌دهند فیک برک اوت هستند. یعنی زمانی که قیمت از سقف کانال صعودی بالاتر می‌رود، در اغلب موارد بلافاصله به درون کانال بازمی‌گردد. برعکس زمانی که قیمت از کف کانال نزولی پایین‌تر می‌آید، در ۷۵ درصد اوقات بلافاصله به درون کانال بازمی‌گردد.
  • فقط در ۲۵ درصد مواقع کانال‌ها شکست موفق در جهت خودشان دارند. از آنجایی که این اتفاق نادر است به معنای افزایش قدرت ناگهانی در جهت روند می‌باشد. یعنی زمانی که خریداران موفق می‌شوند یک کانال صعودی را به سمت بالا بشکنند یعنی قدرت آنها بسیار زیاد است. در این مواقع معمولا قیمت حداقل به اندازه ارتفاع کانال به سمت بالا حرکت می‌کند. به همچنین زمانی که فروشندگان موفق به برک اوت کف کانال نزولی می‌شوند، یعنی عرضه به شدت افزایش یافته است و معمولا قیمت به اندازه ارتفاع کانال نزولی به سمت پایین حرکت می‌کند.

جمع‌بندی

کانال یکی از سایکل های پرایس اکشن است که بعد از سایکل اسپایک شکل می‌گیرد. کانال می‌تواند نزولی یا صعودی باشد که هر یک از این کانال‌ها به دو دسته‌ی کانال باریک و کانال پهن تقسیم می‌شوند. از آنجایی که کانال‌های باریک در تایم فریم بالاتر، در سایکل اسپایک قرار دارند، فقط آنها را یک طرفه و در جهت روند معامله می‌کنیم. کانال‌های پهن پولبک‌های عمیقی دارند که به معامله‌گر اجازه می‌دهد هم از معامله خرید و هم از معامله فروش سود کسب کند. زمانی که کانال به پایان برسد و کانال در جهت مخالف شکسته شود، میتوانیم با کندل برک اوت یا پس از پولبک به خط روند وارد معامله شویم. نقاط برخورد قیمت با خط روند، می‌توانند محل مناسبی برای ذخیره سود یا خروج کامل از معامله باشند.

تمرین‌‌ها

در ادامه ۴ تمرین متفاوت برای این درس طراحی کرده‌ایم که می‌توانند دانش ما در مورد کانال‌ها را افزایش دهند.

تمرین پیشنهادی

۱-     روی نمودار قیمت ۱۰ کانال باریک نزولی و ۱۰ کانال باریک صعودی را  در تایم فریم یک ساعته علامت بزنید. سپس به روش‌های گفته شده معامله در این کانال‌ها را بررسی کنید.

۲-   روی نمودار قیمت ۱۰ کانال پهن نزولی و ۱۰ کانال پهن صعودی را  در تایم فریم یک ساعته علامت بزنید. سپس به روش‌های گفته شده معامله در این کانال‌ها را بررسی کنید.

تمرین تکمیلی

۱-     کانال‌هایی که در تمرین قبل علامت گذاری کرده‌اید را در تایم فریم‌های ۱۵ دقیقه و ۴ ساعته بررسی کنید. قیمت در تایم فریم ۴ ساعته، همچنان درون کانال قرار دارد؟ چه ویژگی‌های رفتاری متفاوتی از قیمت مشاهده می‌کنید؟ آیا می‌توانید در تایم فریم ۱۵ دقیقه نقاط ورود بهینه‌تری پیدا کنید؟

۲-   شکسته شدن کانال‌های علامت گذاری شده را بررسی کنید و استراتژی‌های معاملاتی را که برای شکست خط روند مطرح کردیم، مقایسه کنید. کدام یک درصد پیروزی و سود بیشتری دارند؟

درباره محمد باقر جندقی
از سال 98 به صورت جدی وارد حوزه تحلیل بازارهای مالی شده‌ام، به مطالعه روش‌ها و متدهای مختلف تحلیل تکنیکال پرداخته‌ و روانشناسی معامله‌گری را به صورت تخصصی دنبال کرده‌ام. همچنان و هر روزه در حال یادگیری‌ام و هرگز به اندک اطلاعاتم در این زمینه بسنده نکرده‌ام. درحال حاضر به عنوان تحلیلگر، معامله‌گر و نویسنده در بازارهای کریپتوکارنسی و فارکس فعالیت می‌کنم.
درباره محمد باقر جندقی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید