کریس لارسن (Chris Larsen)؛ بیوگرافی بنیانگذار ریپل (XRP)

کریس لارسن کیست؟ بنیانگذار ریپل را بشناسید

چهره کریس لارسن
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

یکی از کسانی که نقش بنیانگذار ریپل را بازی کرد، کریس لارسن (Chris Larsen) بود که خدمات مهمی به کاربران فضای بلاک‌چین ارائه داد. او همچنین در راه‌اندازی چندین استارتاپ در زمینه فناوری نقش مهمی ایفا کرده است. در این مطلب رمزینکس با ما همراه باشید تا در مورد زندگی لارسن و تاثیر او پیرامون دنیای ارزهای دیجیتال بدانیم.

مقدمه‌ای بر بیوگرافی کریس لارسن

کریس لارسن در سال ۱۹۶۰ در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. مادرش به عنوان یک تصویرگر آزاد کار می‌کرد، در حالی که پدرش مکانیک هواپیما بود. او عمدتا به عنوان مدیر اجرایی کسب و کار و سرمایه‌گذاری و ساخت خدمات برای اقلیت افراد جامعه شهرت دارد. لارسن همچنین بیشتر به دلیل مشارکت در راه‌اندازی چندین استارت آپ فناوری Silicon Valley شناخته شده است.

در سال ۲۰۱۲ بود که کریس لارسن ریپل را تاسیس کرد. او قصد داشت تا از فناوری بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال استفاده کند تا موسسات مالی بتوانند پول خود را به آن سوی مرزها به صورت آنی ارسال کنند. قبل از Ripple، کریس به عنوان مدیر عامل Prosper (یک بازار وام‌دهی همتا به همتا) و E-Loan (یکی از اولین ارائه‌دهندگان خدمات وام‌دهی وام مسکن آنلاین آمریکا) همکاری کرد. در طول فعالیت خود در E-Loan، او پیشگام جنبش دسترسی آزاد به امتیازات اعتباری بود و E-Loan را به اولین شرکتی تبدیل کرد که امتیازات FICO (محاسبه امتیازات اعتباری بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس‌های گزارش اعتبار) را به مشتریان نشان می‌داد. در ادامه به طور کامل‌تر بخش‌های مختلف زندگی بنیانگذار ریپل را بررسی می‌کنیم.

کریس لارسن با تی‌شرت سفید جلوی ساختمان
بنیانگذار ریپل قصد داشت از بلاک‌چین برای بهبود فرآیند تراکنش‌ها استفاده کند.

دوران تحصیل کریس لارسن

مسیر تحصیلی کریس لارسن در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو آغاز شد و در آن‌جا مدرک لیسانس را در تجارت بین‌المللی و حسابداری گرفت. او در واقع به عنوان یک دانشجوی نسل اول کالج، در سال ۱۹۸۴ از آن دانشگاه فارغ‌‌التحصیل شد. مدتی بعد، لارسن چندین سال برای شرکت Chevron، یک شرکت چند ملیتی متخصص در نفت و گاز کار کرد.

به عنوان بخشی از تیم مالی Chevron، لارسن در سرتاسر جهان فعالیت‌هایی انجام داد و در مکان‌های عجیب و غریبی مانند برزیل و اندونزی کار می‌کرد. او که به دنبال گسترش افق تحصیلی خود بود، به طور تمام وقت به آمریکا بازگشت و در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی استنفورد، یکی از معتبرترین موسسات جهان، ثبت نام کرد. کریس لارسن توانست مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) خود را در سال ۱۹۹۱ به دست آورد و مدتی بعد، به زمینه‌سازی طیف وسیعی از استارت آپ‌های مالی پرداخت.

مسیر شغلی کریس لارسن

لارسن با تجربه‌ی جهانی‌ای که داشت، در تلاش بود تا دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند. او در بخش املاک و مستغلات به عنوان وام‌دهنده وام مسکن در پالو آلتو، کالیفرنیا شروع به کار کرد. این تجربه اولیه، بینش‌های مهمی به لارسن در مورد صنعت املاک داد و الهام‌بخش اولین استارتاپ و ابتکار کارآفرینی او بود.

شرکت E-Loan

لارسن که از فرآیندهای اعطای وام مسکن در اواخر دهه ۱۹۹۰ ناامید شده بود، به دنبال ساده‌سازی عملیات با استفاده از فناوری جدید و انقلابی آن زمان از طریق اینترنت بود. او اینترنت را بستر مناسبی برای دور زدن هزینه‌های گران آژانس و فرآیندهای طولانی مدیریت می‌دانست. پس از سرمایه‌گذاری اولیه حدود ۴۵۰۰۰۰ دلار از طرف خانواده و دوستان، شرکت E-Loan در سال ۱۹۹۷ با موفقیت راه‌اندازی شد. این وب‌سایت خرید مستقیم وام را برای کاربران آسان‌تر از همیشه کرد و از دریافت هزینه‌های اضافی که توسط کارگزاران وام مسکن و نمایندگان فروش دریافت می‌شد، اجتناب می‌کرد.

در آن زمان، E-Loan یک تغییردهنده مهم در صنعت وام مسکن به‌شمار می‌رفت. به لطف کریس لارسن دسترسی به خدمات مالی به سمت دموکراتیک شدت پیش رفت و به مصرف‌کنندگان، با اطلاعات و انتخاب‌هایی که قبلا توسط لایه‌هایی از واسطه‌ها پنهان شده بود، قدرت بیشتری داده شد. در واقع، E-Loan اولین شرکتی بود که دسترسی رایگان به امتیازات اعتباری FICO را برای مصرف‌کنندگان فراهم کرد. تا سال ۲۰۰۴، E-Loan خود را به عنوان یک نیروگاه در صنعت آنلاین املاک و مستغلات معرفی کرد و مشتری‌های بسیاری به‌دست آورد. تا آن زمان، این شرکت بیش از ۱۸.۹ میلیارد دلار وام املاک را پردازش کرده بود و در نهایت در سال ۲۰۰۵ به Banco Popular فروخته شد.

شرکت Prosper

پس از موفقیت شرکت E-Loan، کریس لارسن سفر کارآفرینی خود را با تاسیس Prosper Marketplace در سال ۲۰۰۵ ادامه داد. Prosper یک جهش قابل توجه به جلو در فضای وام دهی همتا به همتا (P2P) بود که یک مفهوم نسبتا جدید در آن زمان به حساب می‌آمد. بنیانگذار ریپل با تکیه بر موفقیت خود در صنعت املاک، یک بازار آنلاین طراحی کرد که در آن وام دهندگان و وام گیرندگان می‌توانستند نرخ وام را با استفاده از سیستم‌های قیمت گذاری حراج هلندی تعیین کنند. این پلتفرم به سرعت مورد توجه قرار گرفت و در سال ۲۰۰۸ جایگاهی را در بین ۵۰ شرکت برتر در سال ۲۰۰۸ به دست آورد.

یکی از جنبه‌‌های نوآورانه شرکت Prosper شفافیت آن بود. این پلتفرم نمرات اعتباری دقیقی را به گیرندگان وام ارائه می‌کرد و به وام‌دهندگان اجازه می‌داد تصمیمات آگاهانه بگیرند. این سطح از شفافیت، تغییر قابل توجهی از عدم شفافیت بود که اغلب ضعف وام‌دهی سنتی محسوب می‌شد. تا پایان سال ۲۰۱۱، دومین استارت‌آپ کریس لارسن بیش از ۲۷۱ میلیون دلار وام‌های همتا به همتا را مدیریت کرد و توانست بیش از ۷۴ میلیون دلار بودجه بیشتری داشته باشد. جالب است بدانید در آن زمان، لارسن توجه خود را به یک فناوری نوظهور دیگر معطوف کرد که نوید انقلابی در دنیای مالی را می‌داد. پروژه بعدی او، جاه‌طلبانه‌ترین و تاثیرگذارترین پروژه از بیوگرافی کریس لارسن خواهد بود.

کریس لارسن با کت آبی لبخند بر لب دارد
شرکت Prosper با هدف افزایش شفافیت وام‌دهی، ایجاد شد.

کریس لارسن و تولد Ripple Labs

در سال ۲۰۱۲، کریس لارسن یک شرکت تاسیس یک شرکت دیگر را کلید زد. او این‌بار وارد پدیده جدیدی به نام بلاک‌چین شد که با ارز دیجیتال بیت‌کوین سر و صدای زیادی ایجاد کرده بود. پلتفرمی که کریس لارسن آن را توسعه داد، در ابتدا OpenCoin نام داشت. این شرکت وظیفه داشت تا تراکنش‌های همتا به همتا را بین دو طرف در یک سیستم غیرمتمرکز تسهیل کند. لارسن در این مسیر، با جد مک‌کلب (Jed McCaleb) و آرتور بریتو (Arthur Britto) همکاری کرد تا این رویا را به واقعیت تبدیل کند.

مدتی بعد، دیوید شوارتز (David Schwartz) به عنوان مدیر ارشد فناوری شرکت به دیگر اعضای نام‌برده شده پیوست و یک تیم رویایی تشکیل شد. XRP Ledger و سیستم پرداخت ریپل در این نقطه شکل گرفت و شروع کار خود را آغاز کرد. البته این شرکت در سال ۲۰۱۳ از OpenCoin به Ripple تغییر نام داد. چیزی که ریپل را خاص می‌کرد، فرآیند اجماع نوآورانه آن بود که سریع‌تر و از نظر انرژی، کارآمدتر از سیستم‌های سنتی اثبات کار مورد استفاده سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بود. این رویکرد، ریپل را به عنوان یک ارائه‌دهنده شبکه پایدارتر و مقیاس پذیرتر در فضای ارز دیجیتال قرار داد.

در سال ۲۰۱۴ بود که ریپل به دومین ارز دیجیتال بزرگ در صنعت وسیع کریپتو تبدیل شد و بعد از پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت‌کوین، قرار گرفت. این پلتفرم روز به روز پیشرفت کرد و از قدرت بیشتری برخوردار شد و در نهایت براد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) در سال ۲۰۱۶ به این پروژه مهم اضافه شد.

دارایی بنیانگذار ریپل چقدر است؟

دارایی خالص کریس لارسن حدود ۲.۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است. او نه تنها یک چهره با نفوذ محبوب در صنعت کریپتو به شمار می‌آید، بلکه به عنوان ثروتمندترین سرمایه‌گذار کریپتو شناخته می‌شود. بیشتر ثروت او از دارایی‌های XRP و ۱۷٪ سهام او در شرکت Ripple Labs به‌دست آمده است. بخش دیگری از ثروت لارسن احتمالا شامل سهام او در شرکت‌های قبلی و سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده، باشد.

جالب است بدانید هنگامی که ارز دیجیتال XRP در سال ۲۰۱۸ به اوج ارزش ۳.۸۴ دلار رسید، کریس لارسن برای مدت کوتاهی با ۵۰ میلیارد دلار دارایی خالص پنجمین فرد ثروتمند در ایالات متحده شد. البته پس از طرح شکایت SEC ایالات متحده علیه ریپل، قیمت XRP سقوط کرد که منجر به کاهش ارزش خالص کریس لارسن در سال ۲۰۲۰ شد.

زندگی شخصی کریس لارسن

کریس لارسن با همسرش لینا لام (Lyna Lam) ازدواج کرده و دو فرزند دارد. در حال حاضر، او گاهی اوقات به صورت عمومی سخنرانی می‌کند و در رویدادهای مختلف صنعتی ظاهر می‌شود. یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد بیوگرافی کریس لارسن این است که او مقالاتی در مورد سیستم‌های بانکی و سایر موضوعات فنی می‌نویسد.

اقدامات بشردوستانه این شخصیت مهم کریپتو شامل تاسیس صندوق بورس تحصیلی کریس لارسن در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو است. او همچنین به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره سازمان‌های مختلفی مانند Credit Karma، مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیکی، Portun و مشاور کمیته سیاست‌گذاری بنیاد Silicon Valley فعالیت می‌کند.

جمع‌بندی

در مطلبی که خواندید به بیوگرافی کریس لارسن پرداختیم و وجه‌های مختلف زندگی او را بررسی کردیم. همچنین به دستاوردها و خدماتی که برای دنیای ارزهای دیجیتال به ارمغان آورده، پرداختیم. از آن‌جایی که در حال حاضر ریپل بخش مهمی از بازار ارز دیجیتال را تشکیل می‌دهد، شناختن کسی که آن را توسعه داده می‌تواند جالب باشد. برای خواندن مطالب بیشتر و همچنین باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال، می‌توانید همراه رمزینکس باشید.

سوالات متداول

چه کسی XRP را ایجاد کرد؟

پروژه ریپل اولین بار توسط آرتور بریتو، کریس لارسن، جد مک‌کلب و دیوید شوارتز ساخته شد.

مدیرعامل ریپل کیست؟

برد گارلینگ‌هاوس مدیر عامل فعلی ریپل است. اگرچه کریس لارسن قبل از انتصاب گارلینگ‌هاوس در سال ۲۰۱۶ این سمت را داشت.

کریس لارسن چگونه پول خود را به دست آورد؟

کریس لارسن با راه‌اندازی مجموعه‌ای از استارت آپ‌های کارآفرینی که شامل وام آنلاین E-Loan، بازار پراسپر و ریپل لب می‌شود، درآمد زیادی کسب کرد.

منبع: dailycoin

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید