تحلیلگر شناخته‌شده‌ی بازار رمزارز، آقای مارکوس تیلن، با اشاره به نشانه‌های نزولی در این حوزه، پیش‌بینی کرد که این روند نزولی به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

آقای تیلن که سابقه‌ی درخشانی در پیش‌بینی بسیاری از روندهای صعودی و نزولی بازار رمزارز دارد، در مصاحبه با پادکست «بازارهای روزانه»ی کوین‌دسک اعلام کرد که در حال حاضر هیچ کاتالیزوری برای افزایش قیمت‌ها مشاهده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه «دیگر شاهد محرک‌های بنیادین رایجی که پیش‌تر قیمت بیت‌کوین را از محدوده‌ی ۴۰,۰۰۰ دلار به ۷۰,۰۰۰ دلار رساند، نیستیم»، دلیل اصلی این امر را صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین (ETF) عنوان کرد که پس از هیجان اولیه‌ی راه‌اندازی در ژانویه، طی هفته‌های اخیر با عدم ورود سرمایه‌های جدید مواجه شده‌اند.

آقای تیلن گفت: «به نظر می‌رسد تمایل سرمایه‌گذاران سنتی (TradFi) برای ورود به حوزه‌ی رمزارز کاهش یافته است.»

با این حال، به عقیده‌ی آقای تیلن، کند شدن ورود سرمایه به صندوق‌های قابل معامله در بورس و همچنین حراج اخیر دارایی‌های رمزارزی، تنها بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر هستند. وی بر این باور است که شرایط کلان اقتصادی، عامل اصلی و تعیین‌کننده‌ی قیمت‌ها بوده و همچنان خواهد بود.

آقای تیلن اظهار داشت:

«فکر می‌کنم بخشی از روند صعودی بیت‌کوین، شاید بر اساس انتظارات اشتباه و زودگذر شکل گرفته باشد. نکته‌ی کلیدی این است که توقف ورود سرمایه به صندوق‌های ETF، ناگهانی نبوده است. این روند از حدود ۲۲ اسفند، زمانی که شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده منتشر شد، آغاز گردید.»

در اواخر سال گذشته و اوایل سال ۲۰۲۴، معامله‌گران با پیش‌بینی ادامه‌ی روند نزولی تورم، روی چندین کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در طول سال جاری، شرط‌بندی کرده بودند. این پیش‌بینی باعث افزایش قابل توجه قیمت دارایی‌های پرریسک مانند سهام فناوری و رمزارزها شد.

با این حال، داده‌های اخیر، به ویژه گزارش‌های تورم ماه مارس که آقای تیلن به آن اشاره کرد، نشان می‌دهد که تورم همچنان به طور قابل توجهی بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی مانده است. این امر سبب شده تا بانک مرکزی بارها در مورد امکان کاهش نرخ بهره در سال جاری، ابراز تردید نماید.

آقای تیلن گفت: «ما نیاز داریم تا بادهای مخالف ناشی از شرایط کلان اقتصادی را پشت سر بگذاریم.» وی انتظار دارد دوره‌ای از تثبیت قیمت‌ها به مدت چند هفته ادامه یابد و قیمت بیت‌کوین را قبل از بازگشت به سمت بالا در اواخر سال، به حدود ۵۰,۰۰۰ دلار کاهش دهد.

رویداد نصف شدن پاداش استخراج، لزوماً به معنای رونق بازار نیست

آقای تیلن همچنین در خصوص رویداد هاوینگ پاداش استخراج بیت‌کوین در ۱ اردیبهشت که بسیاری آن را رویدادی به شدت صعودی برای بیت‌کوین می‌دانند، به سرمایه‌گذاران هشدار داد. این انتظار ناشی از چرخه‌های پس از نصف شدن پاداش استخراج قبلی است که معمولاً با افزایش قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطوح تاریخی خود همراه بوده است.

با این حال، آقای تیلن معتقد است که این افزایش‌های قیمتی عمدتاً ناشی از شرایط کلان اقتصادی مثبت بوده و خود رویداد نصف شدن، نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته است. وی برای مثال به آخرین رویداد نصف شدن پاداش استخراج در ماه مه ۲۰۲۰ اشاره کرد که با محرک‌های مالی و بودجه‌ای گسترده ناشی از تعطیلات مرتبط با کووید-۱۹ همراه بود.

آقای تیلن در پایان گفت:

«تاثیر زیادی برای رویداد نصف شدن قائل نیستم، زیرا فکر نمی‌کنم این رویداد، محرک اصلی بازار باشد. عوامل کلان اقتصادی، نقش اساسی را ایفا می‌کنند.»

منبع: CoinDesk