بررسی جامع تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین
۵ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کمبو کارت های امروز همستر جمعه ۵ مرداد
  2. سه کارت امروز راکی ربیت جمعه ۵ مرداد
  3. جواب سوال تایم فارم امروز جمعه ۵ مرداد
  4. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز جمعه ۵ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  5. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۵ مرداد + آموزش ویدئویی

تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین در چیست؟

تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۶ فروردین ۱۴۰۳

امروزه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوصی هستند، اما راه تشخیص آن‌ها از یکدیگر چیست؟ مثلا چگونه می‌‎توانیم تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین را پیدا کنیم؟ در این مقاله با رمزینکس همراه باشید تا به بررسی فرق آلت کوین، شت کوین و میم کوین بپردازیم و هر کدام را به خوبی بشناسیم.

بررسی مهم‌ترین تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین

برای درک فرق بین آلت‌کوین با شت کوین و میم کوین، کافی است مفهوم آن‌‌ها را به درستی درک کنید. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

آلت کوین چیست؟

در حالی که برخی از ارزهای دیجیتال از کد منبع بیت کوین (BTC) پدید آمده‌اند، برخی دیگر شبکه‌های بلاک‌چین خود را با موارد استفاده خاص دارند. هزاران ارز دیجیتالی که امروزه وجود دارند، غیر از بیت کوین، «آلت کوین» نامیده می‌شوند. یکی از انواع آلت کوین‌ها که بر اساس محبوبیت میم‌های اینترنتی ایجاد می‌شوند، به عنوان «میم کوین» شناخته می‌شوند.

به عبارتی دیگر، همه ارزهای دیجیتال جایگزین بیت‌ کوین، تحت عنوان آلت کوین شناخته می‌شوند. بنابراین، به جز بیت کوین، هر ارز دیجیتال را می‌توان آلت کوین نامید. در واقع، میم کوین‌ها بخشی از آلت کوین‌ها هستند اما برعکس آن صادق نیست. برخی از افراد در جامعه کریپتو ترجیح می‌دهند همه ارزهای دیجیتال، به غیر از بیت‌ کوین و اتریوم (ETH) را به عنوان آلت کوین بخوانند.

اولین آلت کوین «Namecoin» نام داشت و به عنوان یک هارد فورک از بیت کوین برای درج داده‌ها در بلاک‌چین بیت‌ کوین ایجاد شد. ارزهای دیجیتالی که امروزه وجود دارند مانند لایت کوین (LTC)، بیت کوین کش (BCH) و بیت کوین گلد (BTG) هارد فورک‌های بیت کوین به حساب می‌آیند. از طرفی دیگر، سایر ارزهای دیجیتال که دارای بلاک‌چین هستند و با موارد استفاده خاص ایجاد شده‌اند مانند اتریوم، پولکادات (DOT)، کاردانو (ADA) و ریپل (XRP) آلت کوین به حساب می‌آیند.

تصویر چندین کوین سبز و صورتی و آبی
ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین، آلت کوین نامیده می‌شوند.

معرفی و تشخیص شت کوین

شت کوین اصطلاحی است که توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال برای توصیف یک دارایی دیجیتال با ارزش کم یا بی‌ارزش استفاده می‌شود. این دارایی‌ها معمولا بدون هدف و پشتوانه ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، برخی از مردم ارزهای میم دوج کوین و شیبا اینو را شت کوین می‌دانند. بیایید برای مقایسه آلت کوین، شت کوین و میم کوین نگاهی دقیق‌تر به ماهیت شت کوین داشته باشیم.

در دنیای کریپتو زمانی که یک پروژه جدید ساخته و راه اندازی می‌شود، ویژگی‌های خاصی دارد که به آن درجه‌ای از قابلیت اطمینان و امنیت می‌دهد. زمانی که آن پروژه نوید تغییرات بزرگ و انقلابی را در صنعت کریپتو می‌دهد، اما فاقد انتظارات و اهداف روشن است، عملکردهای آن یا توسعه‌دهندگان تا حدی مرموز هستند، به احتمال ۹۹.۹۹ درصد آن ارز دیجیتال یک شت کوین است. این تعریف تا حد زیادی ذهنی است و افرادی هستند که حتی هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین را شت کوین حساب می‌کنند. البته این تصویر چندان درست نیست.

مفهوم میم کوین چیست؟

به طور کلی میم کوین‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که بر اساس برخی الگوهای محبوب اینترنتی یا ویژگی‌های طنز، بدون هدف یا مورد خاصی ایجاد می‌شوند. آن‌ها فقط برای اهداف سرگرمی ایجاد شده و ارزش ذاتی ندارند. با این حال، میم کوین‌ها در سال‌های اخیر با استفاده از هیاهوی میم‌های اینترنتی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

دوج کوین (Dogecoin) به عنوان اولین میم کوین، روند معرفی این ارز دیجیتال را آغاز کرد و امروز به بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم کریپتو با ارزش بازار میلیاردها دلار تبدیل شده است. برخی از برترین میم کوین‌ها دوج کوین، شیبا اینو (Shiba Inu) و په‌په کوین (Pepe coin) شمرده می‌شوند.

تصویر یک مرد کت شلواری با سر چراغی به همراه علامت سوال در کنار دو ارز دیجیتال
دوج کوین یکی از اولین میم کوین‌های ساخته شده است.

بررسی تفاوت میم کوین و آلت کوین

در ادامه بررسی تفاوت آلت کوین، شت کوین و میم کوین نوبت به فرق میم کوین و آلت کوین رسیده است. به طور کلی تمام میم کوین‌ها از آلت کوین به حساب می‌آیند، اما همه آلت کوین‌ها میم کوین نیستند. آن‌ها چندین تفاوت کلیدی بر اساس منشا، کاربرد و فناوری دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هدف میم کوین و آلت کوین با یکدیگر متفاوت است

میم کوین‌ها برای اهداف سرگرمی یا جلب توجه بخش خاصی از مردم ایجاد می‌شوند. اینکه آیا یک میم کوین خاص به یک پروژه جدی تبدیل می‌شود یا نه، بستگی به این دارد که تیم توسعه‌دهنده و جامعه آن‌ها چقدر قوی هستند. با این حال، منشا ایجاد میم کوین اغلب تصادفی است. از سوی دیگر، آلت‌ کوین‌ها هدف خاصی در پشت ایجاد خود دارند و پروژه‌های جدی‌ای محسوب می‌شوند.

فناوری آلت کوین و میم کوین فرق دارد

بیشتر میم کوین‌هایی که امروزه وجود دارند، توکن‌های ERC-20 هستند که یک استاندارد توکن قابل تعویض در بلاک چین اتریوم است. آن‌ها اغلب روی فناوری‌های موجود مانند بیت کوین یا اتریوم ایجاد می‌شوند. در عین حال، آلت‌کوین‌ها از فناوری‌های نوآورانه و پیشرفته استفاده می‌کنند؛ چون هدف آن‌ها حل مشکلات موجود در بلاک‌چین و استفاده از فناوری برای بهینه‌سازی زیرساخت است.

موارد استفاده میم کوین و آلت کوین یکسان نیست

میم‌ کوین‌ها برای سرگرمی و تجارت سوداگرانه یا برای دادن هدیه به سایر کاربران در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. از طرفی دیگر، آلت کوین‌ها با در نظر گرفتن موارد زیادی ایجاد شده و توسعه می‌یابند. به عنوان مثال، اتریوم برای برنامه‌های غیرمتمرکز و پولکادات برای فعال کردن قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌های مختلف استفاده می‌شود.

نوسان قیمت‌ها متفاوت است

در حالی که ارزهای دیجیتال ذاتا در مقایسه با سایر کلاس‌های دارایی مالی بی‌ثبات هستند، میم کوین‌ها در این موضوع با شدت بیشتری عمل می‌کنند. دلیل اصلی این امر این است که قیمت‌های میم کوین‌ها اغلب به‌جای عوامل بنیادی آن‌ها، توسط هیاهوی تبلیغاتی پیرامون میم و حدس و گمان ایجاد می‌شود. در عین حال، آلت کوین‌ها دارای اصولی هستند که بر اساس آن کاربران روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جنس اجتماع و طرفداران میم کوین و آلت کوین فرق دارد

میم کوین‌های تاسیس شده مانند دوج و شیبا در مقایسه با آلت کوین‌ها دارای جوامع قوی و وفاداری هستند. این مسئله به این دلیل است که منشا و توسعه میم کوین‌ها به این بستگی دارد که پروژه چقدر می‌تواند مردم را با یکدیگر همراه کند و یک جامعه حمایت کننده تشکیل دهد. می‌توان این طور نتیجه گرفت که میم کوین‌ها بدون حمایت جامعه نمی‌توانند زنده بمانند. از سوی دیگر، جوامع آلت کوین‌ها اغلب متنوع هستند و شامل انواع مختلفی از افراد می‌شود که به دلایل مختلف به پروژه علاقه‌مند هستند.

چهار عدد کوین با پس زمینه قرمز
جامعه میم کوین‌هایی مثل دوج، بسیار قوی است.

بررسی تفاوت آلت کوین و شت کوین

در دنیای گسترده و متنوع ارزهای دیجیتال، درک فرق آلت کوین، شت کوین و میم کوین می‌تواند دشوار باشد. برای ارائه یک تصویر واضح و شناخت تفاوت آن‌ها، بیایید ابتدا پارامترهای متضاد بین شت کوین و آلت کوین را بررسی کنیم.

  • هدف: در حالی که ارزهای رمزپایه معمولا برای رسیدگی به یک مشکل بازار یا برای ارائه یک مورد خاص توسعه می‌یابند، هدف اصلی یک شت‌کوین اغلب ایجاد سود سریع برای سازندگان و سرمایه‌گذاران آن است.
  • ارزش بازار: به دلیل نقدینگی ضعیف و ارزش بازار، فروش یا مبادله شت کوین دشوار است. در مقابل، آلت کوین‌ها معمولا نقد شوندگی بیشتری دارند و ارزش بازار بالاتری دارند؛ که تبادل یا فروش آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • فناوری: فناوری آلت‌کوین عموما قوی‌تر و پیشرفته‌تر از فناوری شت‌ کوین است. در حالی که فناوری شت‌ کوین اغلب پایین‌تر از سطح مورد انتظار بوده یا نتیجه نداده است.
  • پتانسیل برای سرمایه‌گذاری: شت کوین‌ها اغلب به دلیل استفاده بد، پتانسیل سرمایه‌گذاری پایینی دارند. در حالی که ارزهای دیجیتال می‌توانند پتانسیل سرمایه‌گذاری بالایی داشته باشند. به هر حال، شت کوین این پتانسیل را دارد که بسیار سودمند باشد.
  • ریسک: ریسک مرتبط با سرمایه‌گذاری در شت کوین‌ها معمولا قابل توجه است. در حالی که ریسک مرتبط با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند متفاوت باشد. به دلیل سادگی، خالق پروژه می‌تواند قیمت را دستکاری کند و شت کوین‌ها اغلب به عنوان طرح‌های پمپ و تخلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

این بار به سراغ مقایسه آلت کوین، شت کوین و میم کوین رفتیم و شناخت هر کدام از این ارزهای دیجیتال را هدف قرار دادیم. با پرداختن به تک تک آن‌ها به طور جداگانه، به فرق آلت کوین، شت کوین و میم کوین پی بردیم. برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه و همچنین باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال، همراه رمزینکس باشید.

سوالات متداول

آیا شیبا اینو فقط یک میم کوین است؟

شیبا اینو یک میم کوین است که به عنوان یک شوخی شروع شد اما اکنون در حال تبدیل شدن به یک اکوسیستم کامل از پروژه‌های بلاک‌چین است.

چه چیزی یک رمزارز را به میم کوین تبدیل می‌کند؟

هنگامی که یک توکن بر اساس میم‌های اینترنتی یا شوخی ایجاد می‌شود، به آن میم کوین می‌گویند.

منابع: coingape | learn.scallopx | academy.bit2me

به این مقاله امتیاز دهید
درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
درباره مهسا سپاهی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ