مم یا میم کوین (meme) را همگی به واسطه سودهای سر به فلک کشیده که در کوتاه مدت به دست داده اند، می‌شناسیم. به همین دلیل هم کابران بسیاری به دنبال میم کوین‌های جدید با پتانسیل رشد بالا هستند. دوج کوین، شیبا و سیف مون از مهم‌ترین میم کوین‌های حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال هستند. خرید میم کوین خالی از خطر هم نیست. درست است با یک شوخی شروع می شوند اما ممکن است خیلی جدی سرمایه شما را به باد بدهند. در این مقاله علاوه بر پرداختن به چیستی و چرایی میم کوین‌ها به معرفی انواع برتر این ارزهای دیجیتال هم پرداخته شده است.

رمز ارز میم کوین (meme) چیست؟

به زبان ساده میم کوین به رمزارزهایی گفته می‌شود که از یک شوخی ساده نشات گرفته باشند. اگر بخواهیم صرفاً جهت مزاح، ترجمه ای از این اصطلاح داشته باشیم شاید چیزی حول و حوش «شوخ ارز» بتوان برای آن متصور شد. نمونه بارز میم کوین‌ها چیزی نیست جز سلطان دوج کوین.

دوج کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس و جکسن پالمر در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد؛ این رمز ارز در ابتدا به عنوان یک سیستم پرداخت غیر جدی آغاز به کار کرد اما عصر جدیدی در حوزه ارزهای دیجیتال رقم زد.

با این حال، در کمال تعجب این دو مهندس کوینی که برای به زیر کشیدن محبوب‌ترین و ارزشمندترین رمز ارز آن زمان یعنی بیت کوین به بازار عرضه شد محبوبیت شگفت‌انگیزی پیدا کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از یک میلیون بازدید کننده جدید در اولین ماه از راه‌اندازی دوج کوین به سایت آن مراجعه کرده‌اند.

از آن زمان به بعد چند مم کوین دیگر توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند به طوری که طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ ارزش بازار مم کوین‌های مهم در حال حاضر در حدود ۳۳ میلیارد دلار است.

با این وجود چالش اصلی مم کوین‌ها فقط ایجاد این کوین‌ها نیست بلکه پذیرش آنها به عنوان ارز در ازای خدمات است. با افزایش قیمت این کوین‌ها ارزش و کاربرد آنها نیز افزایش می‌یابد.

با وجود اینکه روزانه صدها میم کوین جدید ایجاد می‌شود اما دوج کوین با ارزش بازار بیش از ۲۸ میلیارد دلار کماکان رتبه اول مم کوین‌ها را دارد. برخلاف بیت کوین، عرضه دوج کوین محدود نیست.

در همین حال، با رشد دیوانه‌وار حوزه ارزهای دیجیتال در سطح جهان برنامه‌نویس‌های متعدد دیگر خود را به قافله طراحی ارزهای دیجیتال جدید رسانده‌اند.

با افزایش هیاهوی پیرامون دوج کوین، یک ارز جاه طلبانه دیگر به نام شیبا معروف به «قاتل دوج کوین» در آگوست ۲۰۲۰ توسط شخصی که خود را ریوشی می‌نامد ایجاد شد. شیبا بر اساس الگویی مشابه دوج کوین ایجاد شده و در زمان نوشتن این مقاله (۱۹ تیر ۱۴۰۰) بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ ارزش بازار آن بیش از ۳ میلیارد دلار است.

اگرچه هر دو ارز در نماد خود از تصویر صورت سگ استفاده می‌کنند اما دوج کوین بلاکچین مخصوص به خود را دارد در حالی که شیبا اینو بر بستر بلاکچین اتریوم مستقر شده است.

ارزش واقعی میم کوین مانند دوج کوین و شیبا چقدر است؟

پیشکسوتان حوزه رمز ارزها از محبوبیت ناگهانی شیت کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا نگران و متعجبند. اما برخی دیگر معتقدند که مم کوین‌ها سرمایه‌گذاری را برای افراد بیشتر امکان‌پذیر می‌کنند.

دوج کوین در ابتدا به عنوان یک شوخی با بیت کوین ایجاد شد و اغلب در صنعت ارزهای دیجیتال نادیده گرفته شده و یا مورد تحقیر قرار می‌گرفت اما در حال حاضر در رتبه هفتم بزرگ‌ترین رمز ارزها از نظر ارزش بازار قرار دارد.

دوج کوین علی‌رغم افت اخیر قیمت به قدری موفق بوده است که یک رمز ارز دیگر به نام توکن شیبا اینو به تقلید از آن ایجاد شده است؛ نام این کوین از نام نژادی از سگ گرفته شده است که مم دوج بر اساس آن نامگذاری شده است.

شیبا اخیراً به دنبال لیست شدن در صرافی‌های بزرگ محبوبیتی باورنکردی پیدا کرده است به طوری که قیمت آن با رشد سرسام‌آور ۳۴۰۰ درصدی به ۰/۰۰۰۳۴ دلار رسید، هر چند پس ثبت این رکورد شاهد ریزش قیمت آن بوده‌ایم.

در جریان ظهور سرکشانه این توکن‌ها نژاد جدیدی از رمز ارزها به نام «مم کوین‌ها» وارد عرصه ارزهای دیجیتال شده است؛ مم کوین رمز ارزی است ارزش آن بیشتر به ماهیت شوخی مانند و اهمیت فرهنگی آنها وابسته است تا معیارهای سنتی سنجیدن ارزش دارایی‌ها.

میم کوین‌ها در حال حاضر بحث‌هایی را در میان فعالان صنعت رمز ارزها برانگیخته است. برخی می‌گویند که مم کوین‌ها به اعتبار این صنعت لطمه وارد می‌کنند، در حالی که گروهی دیگر معتقد است که آنها باعث آگاهی بیشتر مردم در مورد دنیای رمز ارزها شده و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را برای طیف گسترده‌تری از مردم میسر می‌کنند.

۵ میم کوین برتر

در ادامه به معرفی ۵ مم یا میم کوین برتر پرداخته شده است.

دوج کوین

دوج کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس و جکسن پالمر در سال ۲۰۱۳ ایجاد شده است. هدف آنها از طراحی دوج کوین شوخی کردن با آلت کوین‌هایی بود که بر سر به چالش کشیدن دامیننس بیت کوین بر بازار با یکدیگر رقابت می‌کردند.

این دارایی دیجیتال از مکانیسم اثبات کار برای رسیدن به اجماع در شبکه استفاده می‌کند. اما این الگوریتم اثبات کار با الگوریتم SHA-256  بیت کوین یکی نیست زیرا در آن از فناوری اسکریپت استفاده شده است.

در حال حاضر دوج، توکن بومی دوج کوین، محدودیتی از نظر میزان عرضه ندارد. تمام ۱۰۰ میلیارد کوین اولیه در سال ۲۰۱۵ به دلیل سرعت بالای تایید بلوک‌ها (۱ دقیقه) استخراج شد.

این سرعت بالا به ماینرها اجازه می‌داد در هر یک دقیقه بیش از ۱۰۰۰۰ کوین جدید دوج را ایجاد کنند. سپس جامعه دوج کوین تصمیم گرفت هر سال تقریباً ۵ میلیارد کوین منتشر کند.

دوج به‌طور مداوم توسط ایلان ماسک، ابتدا از طریق انتشار مم‌ها و سپس با پذیرش دوج به عنوان روش پرداخت در پروژه اسپیس اکس مورد حمایت قرار گرفته است. کاربران جدید برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال از خرید دوج شروع کرده‌اند.

با توجه به تولید روزانه مقادیر زیاد کوین، دوج کوین به سختی می‌تواند در سطوح بالای قیمت بماند. علاوه بر این دوج کوین از نظر بنیادی به اندازه‌ای قوی نیست که در پروژه‌های مهم رمز ارزها مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت این ارز در دو ماه گذشته وارد یک منطقه حبابی شد و با ترکیدن حباب بازار ارزهای دیجیتال به طور کلی قیمت آن بیش از ۷۰ درصد ریزش کرد. به نظر نمی‌رسد قیمت بتواند در آینده نزدیک به بالاترین سطوح تاریخی خود نزدیک شود.

به سرمایه‌گذارن جدید توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری کردن بر روی چنین رمز ارزهایی به دقت مطالعه کنند.

شیبا اینو

شیبا که به عنوان قاتل دوج کوین شناخته می‌شود نمایانگر «یک آزمایش در ساخت جامعه خودجوش غیرمتمرکز» است. تیم پشتیبان شیبا اینو همچنین در تلاش است تا مجموعه گسترده‌ای از محصولات از جمله صرافی غیرمتمرکز، اکوسیستم محدود به چند توکن و یک جامعه کاملاً بالغ را ایجاد کند.

شیبا توکن بومی پروژه شیبا اینو است. این توکن از نوع ای آر سی ۲۰ است که در آن از نژاد سگ شیبا اینو به عنوان نماد استفاده شده است.

شیبا اخیراً پس از موفقیت دوج کوین شاهد رشد نجومی قیمت بوده است.

عرضه کل توکن شیبا ۱ کوادریلیون است که ۵۰ درصد آن به عنوان نقدینگی در صرافی یونی سواپ قفل شده است و ۵۰ درصد دیگر در اختیار سازنده اتریوم یعنی ویتالیک بوترین است. اکوسیستم شیبا اینو علاوه بر توکن شیبا از توکن‌های لیش (LEASH) و بُون (BONE) نیز تشکیل شده است.

مانند دوج کوین، عرضه توکن شیبا نیز زیاد است. با این حال، تیم توسعه شیبا نیمی از توکن‌ها را با هدف حذف آنها از عرضه در جریان به ویتالیک بوترین انتقال داده است. بنابراین، ارزش این توکن‌ها در آینده تا حد زیادی به فروش یا عدم فروش آنها توسط بوترین بستگی خواهد داشت.

سِیف مون

سِیف مون در مارس ۲۰۲۱ توسط جان کارونی راه‌اندازی شد و یک توکن دیفای است که بر روی اسمارت چِین بایننس مستقر شده است. این پروژه به طور کامل توسط جامعه خود مدیریت می‌شود (حداقل از لحاظ تئوریک) و هدف آن تمرکز بر قابلیت‌های پاداش استاتیک و نقدینگی قفل شده است.

عرضه کل سیف مون ۱۰۰۰ تریلیون واحد است که تقریباً کل عرضه آن در گردش است. با این حال، این پروژه بیشتر شبیه یک طرح پانزی است زیرا معامله‌گران هنگام فروش توکن خود باید ۱۰ درصد کارمزد بپردازند که ۵ درصد آن به دارندگان توکن تعلق می‌گیرد.

در حالی که بنزینگا و لارک دیویس سیف مون را جزو طرح‌های پانزی می‌داند کاربری به نام WarOnRugs به سرمایه‌گذاران در مورد احتمال کلاهبرداری بودن این پروژه هشدار می‌دهد. اما در سوی مقابل این پلتفرم علی‌رغم عمر بسیار کوتاه خود بیش از ۲ میلیون کاربر را به خود جلب کرده است و سود چشمگیری به سرمایه گذاری‌های آنها داده است.

اگر می‌خواهید رمز ارز سیف مون را به پورتفولیوی دارایی‌هایتان اضافه کنید مراقب باشید سرتان کلاه نرود.

هوج فایننس

این طرح همان‌طور که از نامش پیداست برادر دیفای دوج کوین است که در آن ییلد فارمینگ با دنیای مم کوین‌ها پیوند خورده است. هدف این پروژه استفاده از قابلیت‌های زیرساخت‌های دیفای اتریوم است.

هوج توکن مم پروژه هاج فایننس است که عرضه کل آن یک تریلیون است. این توکن دارای مکانیسم ضد تورمی عرضه است و این بدان معناست که کل عرضه با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

هوج در جامعه جدید است و هنوز مورد توجه قرار نگرفته است اما موارد استفاده واقعی آن در بازار باعث می‌شود جایگاه برتری نسبت به کوین‌های فاقد ویژگی‌های بنیادی داشته باشد. این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است و ممکن است به زودی پتانسیل آن برای همگان آشکار شود.

مونا کوین

مونا کوین در سال ۲۰۱۳ توسط یک توسعه دهنده ناشناس به نام آقای واتانابی ایجاد شد و یک مم اینترنتی بر اساس شخصیتی شبیه به گربه است.

توسعه دهندگان ادعا می‌کنند که توکن مونا اولین دارایی دیجیتال ژاپنی است که در چندین فروشگاه فیزیکی و آنلاین در ژاپن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توکن دارای حداکثر عرضه ۱۰۵ میلیون توکن است و کاملاً متفاوت از سایر مم کوین‌هایی است که در مورد آنها بحث کردیم. علاوه بر این، مونا مورد تایید آژانس خدمات مالی ژاپن است.

اگرچه مونا در گروه مم کوین‌ها قرار می‌گیرد اما ویژگی‌هایی مانند قیمت، موارد استفاده در دنیای واقعی، و مزایای تنظیمی آن را از سایر هم‌گروهی‌هایش متمایز می‌کند.

آینده میم کوین چگونه خواهد بود؟

با ظهور ان اف تی‌ها و ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین مم کوین‌هایی مانند دوج کوین، شیبا اینو، و مونا کوین بیش از پیش محبوبیت یافته‌اند. معامله‌گران می‌توانند تمام مم کوین‌های مهم را در بازار پیدا کنند. اما آینده مم کوین‌ها چیست و چه عواملی بر قیمت بازار آنها تأثیر می‌گذارد؟

به طور خلاصه، قیمت آینده هر مم کوین به شدت وابسته به جامعه‌ای است که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. اعضای جامعه مم کوین می‌توانند اخبار مربوط به مم کوین را منتشر کرده، دیگران را به سرمایه‌گذاری روی آن سوق دهند و آن را در فضای مجازی وایرال کنند تا قیمت آن افزایش پیدا کند.

توسعه دهندگان مم کوین‌ها برای بالا بردن قیمت مم کوین خود حتی به روش‌های تبلیغاتی جالبی دست می‌زنند. مثلاً توسعه دهندگان شیبا اینو نیمی از کل کوین‌های شیبا را به بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین دادند. اما زمانی که او شروع به فروختن میلیون‌ها دلار از این توکن کرد این راهبرد تبلیغاتی نتیجه معکوس داد.

قیمت میم کوین چگونه تعیین می‌شود؟

تشخیص اینکه قیمت یک میم کوین صعودی خواهد بود یا نزولی ممکن است سخت باشد. مم کوین‌ها معمولاً ارزش بازار زیادی ندارند و عرضه در گردش آنها زیاد است و همین باعث می‌شود قیمتشان نسبتاً ارزان بوده و به راحتی تهیه شوند.

از آنجا که میم کوین‌ها معمولاً ارزان هستند و به راحتی می‌توان آنها را خرید در هنگام بررسی قیمت آینده هر مم کوین باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.

برای تصمیم گیری بهتر در مورد خریدن یا نخریدن یک مم کوین به جامعه طرفداران آن، افراد تاثیرگذار مرتبط با آن، و موارد استفاده آن مم کوین توجه کنید. افراد تأثیرگذار محبوب و وجود جامعه‌ای قدرتمند از طرفداران می‌تواند نشانه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بر روی یک مم کوین باشند.

علاوه بر این، اگر یک مم کوین خاص در یک بازی ویدیویی قابل استفاده شود، در فروشگاه‌های آنلاین معروف پذیرفته شود، یا به عنوان ان اف تی مورد استفاده قرار گیرد، این مم کوین می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد زیرا دارای ارزش واقعی است.

تاثیر اینفولئنسرها و رسانه‌های اجتماعی روی میم کوین‌ها

اینفلوئنسرها تأثیر به‌سزایی بر میم کوین‌ها و حرکت قیمت آنها دارند. وقتی یک اینفلوئنسر یک مم کوین خاص را برمی‌گزیند سعی می‌کند با تبلیغ کردن آن در میان دنبال کنندگان خود قیمت آن کوین را پامپ کند.

وقتی ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد قیمت دوج کوین در طول برنامه به طور محسوسی کاهش یافت. همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد پخش شدن این برنامه در نهم می ۲۰۲۱ به طور مستقیم باعث کاهش چشمگیر قیمت دوج شد. این نشان می‌دهد که افراد مشهور و تأثیرگذار می‌توانند در افزایش یا کاهش قیمت یک مم کوین نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

انفجار قیمت دوج کوین باعث افزایش علاقه در میان بیشتر جوامع مم می‌شود

نکات مهم در هنگام معامله کردن مم کوین‌ها

هنگامی که به دنبال یافتن میم کوین‌های صعودی هستید بر روی کوین‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که جامعه طرفدارن قابل اعتماد و فعالی دارند.

اگرچه امروزه میم کوین‌های زیادی وجود دارد و همچنان کوین‌های بیشتری ایجاد می‌شوند و هر کدام از آنها ممکن است تحت شرایط مناسب ارزش پیدا کنند. یافتن مم کوینی که قرار است در آینده نزدیک شاهد صعود قیمت باشد سخت‌ترین قسمت این ماجرا است.

سخن آخر

میم کوین‌ها مانند بسیاری از آلت کوین‌ها آمده‌اند که بمانند. اما آینده هر میم کوین به توانایی آن در جذب یک جامعه قوی از طرفداران، حفظ اهمیت از نظر فرهنگی، و داشتن نوعی ارزش برای دارندگان آن بستگی دارد.