شت‌کوین چیست؟ نحوه شناسایی شت کوین‌ها - رمزینکس

شت‌کوین چیست و چگونه شت‌کوین‌های خوب را تشخیص دهیم؟ 

شت‌کوین به تمام آن ارزهای دیجیتال بی‌مصرفی که در بازار وجود دارند، اشاره دارد.
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

از زمان تولد بیت‌کوین، اصطلاحات جدید بسیاری در اکوسیستم ارزهای دیجیتال پدیدار شدند که یک از آن‌ها شت‌کوین (Shitcoin) بود. شت‌کوین اصطلاحی بسیار رایج است که برای تحقیر بسیاری از ارزهای دیجیتال و جایگزین‌های بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها استفاده می‌شود. با این تفاسیر، واقعا شت‌کوین چیست و چرا اصلا وجود دارد؟ در این مطلب، صرافی رمزینکس به‌طور جامع به این سوال پاسخ می‌دهد و این مفهوم را از جوانب مختلف بررسی می‌کند.

معرفی شت‌کوین

اصطلاح شت‌کوین یکی از بحث برانگیزترین اصطلاحات در دنیای رمزارزها به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید حتی بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال که شت‌کوین نامیده می‌شوند، کپی‌هایی از بیت‌کوین هستند که هیچ‌چیز جدیدی را ارائه نمی‌دهند یا فناوری مورد استفاده را بهبود نمی‌بخشند و حتی گاهی اوقات کلاهبرداری می‌کنند. به‌طور کلی اصطلاح شت‌کوین به یک ارز دیجیتال با ارزش کم یا بدون هدف منطقی و قابل تشخیص اشاره دارد. 

این عبارت یک اصطلاح تحقیرآمیز است که برای توصیف برخی از آلت‌کوین‌ها یا ارزهای رمزنگاری شده پس از بیت‌کوین، استفاده می‌شود. همچنین، کاهش ارزش یک شت‌ کوین اغلب به دلیل برآورده نکردن انتظارات سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان است. باید بدانید که کریپتوکارنسی‌های پوچ در دنیای وسیع ارزهای دیجیتال وجود دارند؛ ارزهایی که فقط با هدف کلاهبرداری از مردم ایجاد شده‌ و هیچ کاربرد نوآورانه یا پیشرفتی را شامل نمی‌شوند. درک مفهوم شت‌کوین به شما کمک می‌کند تا پول و سرمایه خود را به آسانی از دست ندهید و این نوع کوین‌ها را شناسایی کنید. 

می‌توان گفت اصطلاح شت‌کوین به تمام آن ارزهای دیجیتال بی‌مصرفی که در بازار وجود دارند، اشاره دارد. ارزهایی که بدون هدف مشخص ایجاد شده‌اند، با قیمت‌های سوداگرانه عرضه می‌شوند و به‌عبارتی دیگر، هیچ کاربردی ندارند؛ چون کپی ارزانی از پروژه‌های دیگر هستند. به‌طور کلی صدها هزار یا میلیون‌ها ارز دیجیتال و توکن وجود دارد، اما چه تعداد از آن‌ها شت‌ کوین محسوب می‌شوند؟ در ادامه‌ی این مقاله صرافی رمزینکس متوجه خواهیم شد.

چه ارزهایی شت‌ کوین هستند؟

جالب است بدانید بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار در اکوسیستم رمزارزها، همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین را شت‌کوین می‌دانند. با این وجود، عده‌ی زیادی عقیده دارند این دیدگاه برای جامعه‌ی بلاک‌چین چندان سالم نیست. ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند اتریوم، لایت‌کوین، مونرو، تتر و بسیاری دیگر وجود دارند که مفید هستند و ارزشمندی خود را ثابت کرده‌اند. شاید واضح‌ترین مثال اتریوم باشد که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز بودن را به سیستم بلاک‌چین معرفی کرد.

می‌توان گفت تفسیر شت‌کوین برای هر فردی متفاوت است. به عنوان مثال، جان مک آفی (صاحب نظر علم کامپیوتر) بیت‌کوین را به‌عنوان یک شت‌ کوین می‌دید؛ طرز فکری که افراد زیادی با آن مخالف هستند. به همین ترتیب، ممکن است تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال مفید توسط افرادی با دیدگاه خاص به‌عنوان شت‌کوین در نظر گرفته شوند.

پیشنهاد خواندنی: بهترین ارز دیجیتال ارزان آینده دار برای سرمایه گذاری کدام است؟

بسیاری از شخصیت‌های تاثیرگذار در اکوسیستم رمزارزها، همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین را شت‌کوین می‌دانند.

چگونه یک شت‌کوین را شناسایی کنیم؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند هر ارز دیجیتالی خارج از بیت‌کوین یک شت‌کوین است. این طرز فکر تقریبا درست نیست و همان‌طور که گفتیم، نام‌گذاری یک رمزارز به‌عنوان شت‌کوین، تا حدودی ذهنی و شخصی محسوب می‌شود.

با این وجود، اکثر شت‌کوین‌ها دارای ویژگی‌های مشخصی هستند. در دنیای بلاک‌چین زمانی که یک پروژه جدید ساخته و راه‌اندازی می‌شود، ویژگی‌هایی دارد که به آن پروژه درجه‌ای از اطمینان و امنیت می‌دهد. زمانی که پروژه‌ای نوید تغییرات بزرگ و انقلابی را در صنعت کریپتو می‌دهد، اما فاقد انتظارات و اهداف روشن است و یا عملکرد توسعه‌دهندگان آن تا حدی مرموز به‌نظر می‌رسد، به‌احتمال ۹۹.۹۹ درصد این پروژه مشغول ساخت یک شت‌ کوین است.

علاوه بر این، هنگامی که می‌بینید کل حجم پول موجود در یک ارز دیجیتال بسیار کم و پایین‌تر از ۱۰۰ هزار دلار است و وایت‌پیپر (white paper) مشخصی نیز ندارد، می‌توان به میزان زیادی احتمال داد که آن ارز یک شت‌کوین است.

شت‌کوین‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • نحوه توسعه: شت‌کوین‌ها اغلب با عجله و با حداقل تلاش ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده با مهارت‌های اولیه کدنویسی می‌تواند با بررسی یک کوین دیگر، چند پارامتر را تغییر دهد و رمزارز خود را راه‌اندازی کند.
  • تبلیغات بازاریابی: سازندگان شت‌کوین اغلب از تاکتیک‌های بازاریابی تهاجمی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. آن‌ها ادعاهای جسورانه‌ای درباره فناوری انقلابی، بازدهی بالا یا ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارند که اغلب نادرست هستند. این مسئله باعث ایجاد شایعه پیرامون رمزارز ساخته شده و افزایش ارزش آن به‌صورت موقت می‌شود.
  • طرح‌های Pump-and-Dump: یکی از رایج‌ترین تاکتیک‌هایی که سازندگان و توسعه‌دهندگان شت‌‌کوین استفاده می‌کنند، «پمپ و تخلیه» یا الگوی پامپ و دامپ است. در این طرح، آن‌ها با انتشار اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده، قیمت کوین را به‌طور مصنوعی افزایش می‌دهند و سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب می‌کنند. هنگامی که قیمت به سطح معینی می‌رسد، دارایی‌های خود را “دامپ” کرده (که باعث کاهش شدید قیمت می‌شود) و سرمایه‌گذاران دیگر را با زیان قابل توجهی مواجه می‌کنند.
  • عدم کاربرد: شت‌کوین‌ها معمولا یک ابزار واقعی نیستند. در واقع آن‌ها هیچ فناوری، محصول یا خدماتی را ارائه نمی‌دهند و قادر نیستند مشکلات دنیای واقعی را حل کنند یا راه حل‌های موجود را بهبود بخشد. هدف اصلی آن‌ها ایجاد سود برای سازندگان و سرمایه‌گذاران اولیه است.
  • طول عمر کوتاه: شت‌ کوین‌ها اغلب عمر کوتاهی دارند. آن‌ها مدتی بعد از تبلیغات اولیه و سود سریع برای افراد نزدیک و اطرافیان پروژه، در ابهام محو می‌شوند. مدتی بعد، سرمایه‌گذاران متوجه ماهیت و سودجویی آن‌ها شده و به شت‌ کوین بودنشان پی می‌برند. در نتیجه، این سکه‌ها به ندرت در درازمدت زنده می‌مانند.
  • خطرات امنیتی: شت‌کوین‌ها قادر هستند خطرات امنیتی ایجاد کنند. در واقع کد آن‌ها ممکن است حاوی بخش‌های آسیب‌پذیری باشد و می‌تواند توسط هکرها مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد خواندنی: انواع هک کیف پول ارز دیجیتال و روش‌های جلوگیری از آن

شت‌ کوین‌ها اغلب عمر کوتاهی دارند. آن‌ها مدتی بعد از تبلیغات اولیه و سود سریع برای افراد نزدیک و اطرافیان پروژه، در ابهام محو می‌شوند.

چگونه شت‌کوین‌های خوب را تشخیص دهیم؟

در امور مالی سنتی مفاهیمی تحت عنوان ریسک و بازده وجود دارد؛ به این معنی که با افزایش میزان ریسک، شانس بازده بالقوه افزایش می‌یابد. درمورد شت‌کوین‌ها هم می‌توان گفت سرمایه‌گذاری روی آن‌ها یک پیشنهاد با ریسک و بازده بالا به‌حساب می‌آید. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید در مدت زمان کوتاه سود زیادی به‌دست آورید، یا بخش بزرگی از سرمایه‌ خود را خیلی سریع از دست بدهید. 

پروژه‌های شت‌ کوین مانند دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu) وجود دارند که توانسته‌اند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی بیش از ۱۲۰۰۰ درصد بازدهی داشته باشند؛ درعین حال پروژه‌هایی هم وجود دارند که یک هفته پس از راه‌اندازی، بیش از حد بی‌ارزش شده‌اند. در نتیجه بازده می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما خطر همیشه وجود دارد.

همه شت‌کوین‌های موجود در اکوسیستم دارای یک ویژگی مشترک هستند؛ آن‌ها اصول اولیه ناقصی دارند. شما باید بر تحلیل تکنیکال قوی تکیه کرده و از شاخص‌های مختلف برای کشف سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کنید. بازار شت‌ کوین آنقدر بی‌ثبات است که مردم اغلب از ربات‌ها استفاده می‌کنند؛ این ربات‌ها می‌توانند معاملات زیادی را در چند ثانیه انجام دهند. جدا از یک تحلیل فنی قوی، یک معیار مهم وجود دارد که باید آن را زیر نظر داشته باشید: جامعه‌‌ی تشکیل دهنده‌ آن شت‌ کوین.

پروژه‌های شت‌کوین که موفق به تولید بازده قابل توجهی می‌شوند، توسط جامعه زیربنایی تغذیه می‌شوند. این جامعه از حامیان، افراد مشهور و تاثیرگذارانی تشکیل شده که ارزش را افزایش می‌دهند. معمولا پروژه‌هایی که نسبتا جدید هستند، ساختن یک جامعه قوی برایشان سخت است. در مقابل، پروژه‌های قدیمی‌تر در ساختن جامعه‌ی مخصوص به خود برتری دارند.

پیشنهاد خواندنی: ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

نمونه‌هایی از شت‌کوین‌ها

  • بیت کانکت (BitConnect) یا BCC: پلتفرم بیت کانکت (BitConnect) یک نمونه کلاسیک از طرح پانزی (نوعی کلاهبرداری) است که سرمایه‌گذاران را با وعده‌های بازده فوق‌العاده از طریق برنامه وام‌دهی جذب می‌کند. در سال ۲۰۱۸، این شت‌ کوین با یک فروپاشی چشمگیر مواجه و منجر به زیان مالی قابل توجهی برای سرمایه گذاران شد.
  • دوج کوین (Dogecoin) یا DOGE: دوج کوین در ابتدا به‌عنوان یک شوخی در اواخر سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و به دلیل میم‌هایی که داشت، محبوبیت پیدا کرد. با این حال، این رمزارز فاقد یک هدف عملی تعریف شده است و هنوز هم با حدس و گمان‌های زیادی از آن یاد می‌شود.
  • توکن بی‌خاصیت اتریوم؛ Useless Ethereum Token یا (UET): این ارز دیجیتال از همان ابتدا با نام توکن بی‌خاصیت اتریوم شناخته می‌شد. UET در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان آزمایشی برای تعیین اینکه آیا افراد بدون هدف ذاتی روی یک سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند یا خیر، ایجاد شد. در کمال تعجب، برخی این کار را کردند و به سرمایه‌گذاری روی این شت‌ کوین پرداختند.
  •  وان کوین (OneCoin): این شت‌کوین یک طرح مالی کلاهبرداری بود که ریشه در ارزهای دیجیتال داشت و توسط OneCoin Ltd و OneLife Network Ltd ایجاد شد. این شرکت‌ها توسط Ruja Ignatova، شهروندی بلغارستانی تاسیس شدند. در نهایت، در سال ۲۰۱۷ پس از جمع‌آوری ۴ میلیارد دلار، سازندگان OneCoin ناپدید شده و کلاهبرداری بزرگی انجام دادند.
  • پپه کوین Pepe Coin یا (PEPE): پپه کوین نمونه‌ای از نوسان قیمت شدید یک میم‌کوین محبوب به‌شمار می‌آید. این شت‌کوین در آوریل ۲۰۲۳ با یک رشد قابل توجه عرضه شد که از ۰.۰۰۰۰۰۰۰۲۷۶۴ دلار به بالاترین قیمت ۰.۰۰۰۰۰۴۳۴۵ دلار رسید (در دو هفته). این امر، بازده سرمایه‌گذاری (ROI) چشمگیر ۵۶۳ درصدی را برای سرمایه‌گذاران اولیه ایجاد کرد. با این وجود، این افزایش با افت ناگهانی قیمت همراه بود که باعث سقوط آن به قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۶۲۳۲ شد.

پیشنهاد خواندنی: ارز دیجیتال پپه‌ (PEPE) چیست؟ بررسی و معرفی کامل ارز PEPE

شیبا اینو، دوج کوین و پپه کوین از جمله شت‌کوین‌های مشهور بازار هستند.

چه چیزی باعث افزایش قیمت شت‌کوین می‌شود؟

تقاضا برای ارزهای دیجیتال تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یکی از این عوامل مهم، سودمندی و هدفمندی است؛ هر چه سود کوین بیشتر باشد، تقاضا برای آن بیشتر خواهد شد. به‌عنوان مثال، امروزه بیت‌کوین به‌عنوان یک ذخیره خوب ارزش و وسیله مبادله تلقی می‌شود؛ از طرفی دیگر، اتریوم قصد دارد ایجاد DAppهای قدرتمند را فعال کند. هدف دیگر ارزهای دیجیتال، ساخت ابزاری برای اهداف دیفای است. با این حال، شت‌‌کوین‌ها از ارزش‌های این‌چنینی سرپیچی می‌کنند و به‌طور ضمنی یا صریح هیچ کاربردی ندارند.

یک شت‌ کوین معمولا زمانی در بازار صعودی عرضه می‌شود که احساسات سرمایه‌گذار در بالاترین حد خود باشد. در اوج بازار صعودی، سرمایه‌گذاران کمتر به سودمندی و ارزش بنیادی اهمیت داده و بیشتر به سودهای کوتاه‌مدت و استفاده از سرمایه خود اهمیت می‌دهند. این موقعیت، بهترین زمان برای ورود یک شت‌کوین به بازار و ایجاد کشش هر چه بیشتر است. سوال دیگری که وجود دارد، این است که قیمت شت‌کوین‌ها را از کجا بررسی کنیم؟ این کوین‌ها همیشه دارای پلتفرم و وب‌سایت‌ هستند و قیمت لحظه‌ای تعداد زیادی از آن‌ها در صرافی‌های معتبر قابل مشاهده است.

همچنین، همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، معمولا حجم کل پول موجود در شت‌کوین‌ها بسیار کم است و این موضوع باعث می‌شود تا با یک خرید به میزان کم، حجم پول تغییر زیادی کند و شاهد یک افزایش قیمت کاذب باشیم. 

شت‌کوین‌ها چگونه وارد بازار می‌شوند؟ تکنیک‌های بازاریابی شت‌ کوین‌ها

شت‌کوین‌ها به دو صورت به بازار عرضه می‌شوند؛ به صراحت وعده دستاوردهای بزرگی را می‌دهند که به‌طور واقع‌بینانه قابل دستیابی نیستند و هرگز محقق نمی‌شوند. از طرف دیگر، برخی از شت‌کوین‌ها در مورد این که هیچ ابزار و منفعتی ارائه نمی‌دهند، واقعیت را می‌گویند و روراست هستند، اما سعی می‌کنند جامعه‌ای از دنبال‌کنندگان مشتاق بسازند که کوین را دوست داشته باشند (در این فرآیند قیمت را بالا می‌برند). هر یک از این رویکردها، به‌شدت بر بازاریابی شت‌کوین‌ها در رسانه‌های اجتماعی و افراد تاثیرگذار جامعه، متکی است.

برای ایجاد تبلیغات هر چه بیشتر در یک بازه زمانی کوتاه، بنیانگذاران شت‌کوین‌ها اینفلوئنسرهای حرفه‌ای کریپتو را استخدام می‌کنند تا کوین خود را معرفی کنند. این اینفلوئنسرها دنبال‌کننده‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند و در فضای ارزهای دیجیتال محبوب هستند. وظیفه آن‌ها این است که تا جایی که امکان دارد، راه‌اندازی یک شت‌کوین را تبلیغ کرده تا توجه و تعامل مردم را جلب کنند. در این مسیر، افراد زیادی برای خرید و سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند.

سایر تکنیک‌های بازاریابی که برای شت‌کوین‌ها استفاده می‌شود هدایا، ایردراپ و سوزاندن توکن است. از طریق ترکیبی از این‌ها، شت‌کوین‌ها سعی می‌کنند در عین افزایش تقاضا برای کوین، حس کمبود ایجاد کنند. با این حال، از آنجایی که اکثر این توکن‌ها دارای عرضه بسیار بالایی هستند، تنها هدف این تکنیک‌ها ایجاد حس FOMO (ترس از دست دادن) است.

پیشنهاد خواندنی: شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

بازاریابی گسترده برای شت کوین ها باعث افزایش فروش آنها میشود.

سازندگان شت‌کوین‌ها معمولا ناشناس هستند

نکته‌ای که درمورد شت‌کوین‌ها رایج به‌شمار می‌رود، این است تیم‌های پشت آن‌ها اغلب ناشناس هستند. برخی از این توسعه‌دهندگان، مقدار قابل توجهی از توکن‌ را برای تیم محفوظ می‌دارند. در حالی که برخی دیگر از توسعه‌دهندگان، یک راه‌اندازی عادلانه را بدون تخصیص برای بنیانگذاران انجام می‌دهند. 

با این حال، بیشتر شت‌ کوین‌ها طرح‌های بازاریابی بسیاری را مورد استفاده قرار داده و موج قابل توجهی در اینترنت ایجاد می‌کنند. تنها هدف آن‌ها این است که تا حد امکان قیمت توکن خود را افزایش دهند و سود بیشتری به‌دست آورند. در بدترین سناریو، پروژه‌های پشت سر آن‌ها به‌طور خاص برای ثروتمند کردن بنیان‌گذاران خود توکن، طراحی شده‌اند.

چرا مردم روی شت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

برخی از مردم روی رمزارزهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که هدف یا ارزشی ندارند؛ به این امید که حداقل روزی آنقدر محبوب شوند که به آن‌ها مقداری درآمد پاداش دهد.  باید با این حقیقت مواجه شوید که دلیل خوبی برای خرید شت‌کوین وجود ندارد و اگر این کار را انجام دهید، به احتمال زیاد پول خود را از دست خواهید داد.

با تمام این تفاسیر، گاهی اوقات یک شت‌ کوین به ارزش خوبی می‌رسد و آینده‌دار می‌شود. دوج کوین و شیبا اینو، از معروف‌ترین نمونه‌ها هستند. البته توجه داشته باشید که این دو مورد و موارد اندک دیگر، نادرتر از آن چیزی که فکر می‌کنید، هستند. معمولا درمورد شت‌کوین‌هایی که به نتیجه‌ و موفقیت نسبی رسیده‌اند، بیشتر از نمونه‌های ناموفق صحبت می‌شود.

با این وجود، کوین‌هایی که معمولا از شوخی و جوک بین مردم راه‌پیدا می‌کنند، استقبال بیشتری می‌شود؛ مانند دوج کوین و شیبا اینو. برای مشاهده قیمت شت‌کوین‌های دوج و شیبا، می‌توانید از صرافی رمزینکس کمک بگیرید.

مزایای سرمایه‌گذاری در شت‌کوین

  • نوسانات زیاد: شت‌کوین‌ها مستعد نوسانات قیمتی چشمگیر هستند و پتانسیل سود قابل توجهی را در مدت کوتاهی برای کسانی که سرمایه‌گذاری‌های به‌موقع دارند، ارائه می‌دهند. به این حالت، شت‌کوین انفجاری می‌گویند.
  • هزینه ورودی پایین: شت‌کوین‌ها اغلب با هزینه کم عرضه می‌شوند و در دسترس سرمایه‌گذاران تازه کار با بودجه متوسط قرار می‌گیرند. این مسئله به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا تعداد قابل توجهی از کوین را جمع‌آوری کنند. به‌عنوان مثال، قیمت پیش‌فروش شیبا اینو در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰ از ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۶ دلار شروع شد.
  • تنوع: افزودن شت‌کوین‌ها به پرتفوی شما می‌تواند دارایی‌های ارز دیجیتال شما را متنوع کرده و ممکن است به کاهش ریسک در مواجهه با نوسانات بازار کمک کند. این حالت بیشتر برای سرمایه‌گذارانی با بودجه محدود ایده‌آل است. در واقع با کمتر از ۱۰۰ دلار، یک سرمایه‌گذار می‌تواند هزاران شت‌ کوین جدید را در پرتفوی خود داشته باشد. در نهایت به دلیل نوسان شدید شت‌کوین‌ها، یک تغییر کوچک در قیمت می‌تواند منجر به سودهای انفجاری شود.

پیشنهاد خواندنی: هودل یا هولد کردن چیست؟

تنوع زیاد شت کوینها یکی از مزایای آنها به شمار میرود.

معایب سرمایه‌گذاری در شت‌کوین

  • ریسک بالا: شت‌کوین‌ها با ماهیت پرخطری که دارند، شناخته شده‌اند. بسیاری از آن‌ها فاقد توجیه‌های منطقی بوده و قیمت‌هایی دارند که آسیب‌پذیر و بی‌ثبات هستند.
  • عدم شفافیت: پروژه‌های شت‌‌کوین اغلب در فضایی محرمانه پنهان می‌شوند و این مسئله، انجام بررسی‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. بدون شفافیت، ارزیابی مشروعیت و پتانسیل بلندمدت یک رمزارز جدید، چالش‌برانگیز است.
  • خطرات امنیتی: شت‌کوین‌ها معمولا در برابر نقض‌های امنیتی و حملات آسیب‌پذیر هستند. اکثر این پروژه‌ها با کدهای ممیزی نشده همراه با ناشناس بودن سازندگان اجرا می‌شوند و در معرض آسیب زیادی از سوی هکرها هستند. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری، هر ارز دیجیتال را به‌طور کامل شناسایی و ارزیابی کرده و از دام‌های احتمالی مرتبط با شت‌کوین‌ها جلوگیری کنید.
  • نقدینگی محدود: بسیاری از شت‌‌کوین‌ها حجم معاملات پایینی دارند و خرید یا فروش مقادیر زیاد بدون تاثیر منفی بر قیمت، چالش‌برانگیز است. به عبارت دیگر، ممکن است شما شت‌ کوینی داشته باشید که چند درصد رشد کرده‌ است؛ اما هیچوقت نتوانید آن را به فروش برسانید و عملا سود شما کاذب است. 

چگونه شت‌کوین‌های جدید را پیدا کنیم؟

هر روز ارزهای دیجیتال جدیدی ساخته می‌شوند که بسیاری از آن‌ها بدون پشتوانه هستند و شت‌کوین به‌حساب می‌آیند. سوال که وجود دارد، این است که چگونه شت‌کوین‌های جدید را پیدا کنیم؟ اگر به این بخش از دنیای ارز دیجیتال علاقه دارید، تعدادی سایت معرفی شت‌کوین جدید وجود دارد.

سایت (www.coingecko.com) و دیگر صرافی‌های معتبر این شت‌کوین‌ها را در خود دارند و قیمت‌ لحظه‌ای آن‌ها را اعلام می‌کنند. همچنین، با پیگیری ساب‌ردیت‌هایی مانند “r/shitcoins” و یا “r/shitcoinpotential” می‌توانید از اخبار و مسائل مربوط به شت‌کوین‌های مختلف باخبر شوید. ناگفته نماند که (ShitcoinTalk) هم در شبکه‌های اجتماعی مختلف نظیر یوتیوب، برنامه‌هایی درمورد شت‌کوین‌ها منتشر می‌کند که بسیار جالب و آموزنده است.

شت‌کوین‌ها گوشه‌ای از دنیای بزرگ ارز دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین، دنیای بزرگی است و روز به روز هم به وسعت آن اضافه می‌شود. شت‌کوین‌ها تنها گوشه‌ای از این فضا هستند و نشان‌دهنده‌ی پتانسیل و کارایی ذهن‌های کنجکاو افراد جدید بلاک‌چین به‌شمار می‌آیند. در این مقاله از رمزینکس تلاش کردیم تا مطلبی جامع در مورد شت‌کوین‌ به شما ارائه دهیم. اگر به دنیای رمزارزها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از ارزش آن‌ها باخبر باشید، قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال در صرافی رمزینکس قابل دسترسی است و می‌توانید از َآن استفاده کند.

سوالات متداول

به چه ارز دیجیتالی، شت‌کوین می‌گویند؟

شت کوین اصطلاحی است که به ارزهای دیجیتال بدون ارزش، بی‌فایده و بدون پشتوانه گفته می‌شود.

آیا شت‌کوین‌ها کلاهبرداری هستند؟

لزوما شت‌کوین‌ها با هدف کلاهبرداری ایجاد نمی‌شوند، اما به‌طور کلی باید در مورد شت‌کوین‌ها محتاطانه عمل کرد.

شت‌کوین انفجاری (Explosive Shitcoin) چیست؟

شت‌کوین‌های بی‌ارزشی که به‌طور ناگهانی دچار رشد قیمت می‌شوند، شت‌کوین‌ انفجاری نام دارند.

منابع: entrepreneur | changelly | fool | techopedia

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید