پولکادات یکی از موفق‌ترین پروژه‌هایی است که در چند سال اخیر به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده است؛ اما آیا این موفقیت ادامه‌دار خواهد بود؟ آینده هر پروژه یکی از نکات قابل تامل هنگام سرمایه گذاری است. پس بهتر است نگاهی به آینده‌ پیش روی این شبکه نیز بیا‌ندازیم.

پروژه ارز دیجیتال پولکادات 

پولکادات نوعی شبکه چند زنجیره‌ای مقیاس پذیر، امن و غیر‌متمرکز بوده و دارای چارچوبی است که می‌تواند زنجیره‌های خصوصی، شبکه‌های عمومی و اوراکل‌ها را به هم وصل کند. با این اوصاف نوعی وب را ارائه می‌دهد که  در آن بلاک‌چین‌های مختلف می‌توانند به تبادل داده‌ها بپردازند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که هدف این شبکه چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که Polkadot مانند بسیاری از شبکه‌ها، از‌جمله Ethereum، Cosmos و EOSIO به دنبال رشد و توسعه اکوسیستمی از ارزهای دیجیتال است. این شبکه نسبتا جدید، برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود، ویژگی‌های فنی زیادی را ارائه داده است.

از لحاظ امنیت،‌ طبق گفته تیم شبکه، منابع محاسباتی مورد نیاز برای اجرای زنجیره اصلی می‌توان امنیت تراکنش‌ها را تامین کرد. کاربران نیز از این مزیت برای سفارشی سازی پاراچین‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین تیم این شبکه بر این باور است که کاربران با استفاده از این طراحی می‌توانند تراکنش‌ها را به طور خصوصی‌تر و کارآمدتر انجام دهند و بلاک‌چین‌هایی ایجاد کنند که داده‌های کاربر را برای عموم فاش نکند. از ساختار این شبکه که بگذریم، توکن آن یعنی DOT نیز بسیاری از توجه‌ها را سمت خود جلب کرده‌است.

DOT ارز بومی این شبکه است و کوچکترین واحد آن Planck نام دارد. پرداخت‌ها، حاکمیت شبکه، ارائه پاداش‌ها، کارمزد تراکنش‌ها و بسیاری از امور دیگر به واسطه این توکن انجام می‌شوند. نکته قابل توجه درباره این توکن نامحدود بودن مقدار عرضه آن است.

موسسین ارز پولکادات 

بنیانگذاران این ارز دکتر گو‌وین وود (Dr. Gavin Wood)، رابرت هابر‌میر (Robert Habermeier) و پیتر زابان (Peter Czaban) نام دارند. بهتر است نگاهی به سابقه فعالیت این افراد بیاندازیم.

وود رئیس بنیاد Web 3.0 بوده و یکی از بنیانگذاران اتریوم محسوب می‌شود؛‌ به همین خاطر نفوذ بالایی در این صنعت دارد. علاوه بر آن خالق زبان برنامه نویسی قرار‌داد هوشمند Solidity و بنیانگذار Parity Technologies است.

هابرمیر یکی دیگر از بنیانگذاران است که به عنوان محقق و توسعه‌ دهنده بلاک‌چین و رمزنگاری شناخته می‌شود. زابان نیز مدیر فناوری سابق Web 3.0 بوده و در زمینه فین‌تک تجربه بسیار زیادی دارد.

تاریخچه قیمت پولکادات

شبکه Polkadot در اکتبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و ۱۰ میلییون توکن را از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) ارائه کرد. عرضه سکه‌ها نیز به این صورت انجام شد:

  • ۵۸/۴٪ سکه‌ها به سرمایه گذاران تعلق یافت؛ به این صورت که ۵۰٪ آن‌ها در فروش اصلی ارائه شدند و بقیه نیز طی دو مرحله در سال‌های بعد در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفتند.
  • بنیاد سوئیسی Web 3.0 که شبکه را اداره می‌کند،‌۱۱/۶٪  توکن‌ها را در اختیار دارد.
  • ۳۰٪ سکه‌ها در اختیار مو‌سسان و بنیاد این شبکه قرار گرفته است.

پیش از این نیز به عدم محدودیت سقف عرضه توکن‌های DOT اشاره کردیم؛ توکن‌های جدید با نرخ از پیش تعیین شده‌ای، حدود‌ا ۱۰٪ در سال، به توکن‌های در گردش اضافه می‌شوند.

کمی پس از راه‌اندازی این سکه در می ۲۰۲۰، قیمت آن افزایش یافت و به ۶/۳۰ دلار رسید و پس از آن در رنج قیمتی ۴ تا ۵ دلار در سال ۲۰۲۰ در نوسان بود. در می ۲۰۲۱، این ارز توانست بالا‌ترین قیمت خود، یعنی ۴۹/۸۰ دلار را تجربه کند و در سه ماهه آخر همین سال به نقطه اوج دیگری با قیمت ۴۴/۴۱ دلار رسید.

این شبکه با فروش توکن‌های DOT توانسته حدود ۲۰۰ میلیون دلار از سرمایه گذاران به دست آورد. همین موضوع، آن را به یکی از پروژه‌های بلاک‌چین با بودجه بالا تبدیل کرده است.

الگوریتم گرندپا بیب

شبکه پولکادات از طریق دو الگوریتم مجزا و در عین حال مکمل، اجماع را حفظ می‌کند. این مدل اجماع ترکیبی، که شامل Granpa و Babe است، مزایای زیادی را برای شبکه به همراه دارد. در ادامه بیشتر با این دو الگوریتم آشنا می‌شویم.

  • گرندپا: گرندپا مکانیزم نهایی برای زنجیره Relay است و تا زمانی که دو سوم گره‌ها به درستی کار کنند،‌ به فعالیت خود ادامه می‌دهد. نکته قابل توجه این است که حتی اگر یک پنجم گره‌ها باهم ناهماهنگ باشند، گرندپا می‌تواند به درستی کار خود را ادامه دهد. زمانی که بلاک خاصی در زنجیره مورد تایید بیش از دو سوم اعتبار‌سنج‌ها قرار گیرد، تمامی بلاک‌های منتهی به آن بلاک نیز تایید می‌شوند.

گرندپا به جای توافق بر بلاک‌های خاص،‌ بر زنجیره‌ها تمرکز می‌کند و این موضوع روند نهایی شدن تراکنش‌ها را بسیار ساده‌تر می‌سازد. از این طریق با وجود شرایط بهینه شبکه، بلافاصله نهایی سازی تراکنش‌ها صورت می‌گیرد و اگر شرایط شبکه مناسب نباشد، پس از رفع مشکل گرندپا می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را به طور همزمان نهایی کند.

  • بیب: BABE برای تولید بلاک در این شبکه طراحی شده است. از لحاظ عملکرد مشابه مکانیزم اجماع Ouroboros Praos بوده و از یک چرخه تصادفی برای ارائه اسلات‌های تولید بلاک به اعتبار‌سنج‌ها استفاده می‌کند و این کار بر‌اساس مقدار توکن‌هایی که هر شخص در اختیار دارد انجام می‌شود. اعتبارسنج‌ها در قرعه کشی شرکت می‌کنند و در آنجا مشخص می‌شود که آیا اعتبار‌سنج می‌تواند در ایجاد بلاک مشارکت داشته باشد یا خیر. لازم به ذکر است که برای هر اسلات، امکان انتخاب چند اعتبار‌سنج وجود دارد.

پاراچین

نوع طراحی این شبکه امکان اجرای دو بلاک‌چین را می‌دهد. زنجیره اصلی که تراکنش‌ها در آن دائمی هستند، Relay نام داشته و شبکه‌های ایجاد شده توسط کاربران، پاراچین نامیده می‌شوند. لازم به ذکر است که پاراچین‌ها به زنجیره اصلی وارد شده و از امنیت همان شبکه بهره می‌برند. به بیانی دیگر پاراچین‌ها، بلاک‌چین‌های مستقلی هستند که به شبکه Polkadot وصل می‌شوند و سرعت تراکنش‌ بالایی را به همراه دارند چرا‌که از پردازش‌های موازی استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها پاراچین‌ها می‌توانند سکه‌ها و قوانین حاکمیتی خود را داشته باشند.

آینده پولکادات از دید رسانه های خارجی 

پولکادات خود را به عنوان ارزی قابل اعتماد به اثبات رسانده و به همین خاطر بسیاری از افراد متخصص در این زمینه آن را دنبال می‌کنند. بسیاری از متخصصان ابتدا بازار این ارز را نزولی می‌دانستند اما با روند رو به رشدی که از خود نشان داد، اشتباه بودن این نظر را اثبات کرد. در حال حاضر روند حرکتی صعودی این ارز، پتانسیل بالای آن را نشان می‌دهد.

از‌جمله منابعی که به صعودی بودن Polkadot باور دارند می‌توان به Crowd Wisdom و DigitalCoin اشاره کرد. این دو منبع پیش‌بینی می‌کنند که قیمت DOT ممکن است به حدود ۲۵ دلار برسد.

در تصویر زیر می‌توانیم نموداری از پیش‌بینی قیمت سایت bitnation را پیرامون این ارز مشاهده کنیم.

پیش بینی قیمت پولکادات تا سال ۲۰۲۵ 

همانطور که می‌دانیم در بازار پر‌نوسان ارزهای دیجیتال نمی‌توان آینده قیمت را به طور قطعی پیش‌بینی کرد. با این حال بسیاری از متخصصان با انجام تحلیل‌های مختلف پیش‌بینی‌های گوناگونی را ارائه داده‌اند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

DigitalCoinPrice روندی صعودی برای این ارز در نظر گرفته و میانگین قیمت آن را در سال ۲۰۲۵، حدود ۲۳/۴۵ دلار پیش‌بینی کرده است.

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های صعودی انجام شده،‌ متعلق به PricePrediction است؛ پیش‌بینی قیمت این منبع برای DOT در سال ۲۰۲۵، قیمت ۱۷/۵۵ دلار را نشان می‌دهد. همچنین سایت bitnation بر این باور است که با رشد بازار کریپتو طی سال‌ها‌ی آتی، قیمت این ارز نیز می‌تواند به قیمت ۲۵/۴۲ دلار برسد. با تمامی این اوصاف آیا باید در این سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟ در ادامه به این سوال می‌پردازیم.

آیا پولکادات برای سرمایه گذاری مناسب است؟

این شبکه پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد؛ چرا‌که دارای تیم قوی و زیرساختی مطمئن است که از هر جهت به رشد آن کمک می‌کنند. با این حال بهتر است از ویژگی ذاتی ارزهای دیجیتال،‌ یعنی وجود نوسانات، غافل نشویم. Polkadot از زمان عرضه تا‌کنون رشد بسیار خوبی را تجربه کرده و شرایط برای رشد بیشتر آن نیز مهیا است. بنابر‌این می‌توان آن را سرمایه گذاری خوبی در نظر گرفت. با این حال بهتر است بخشی منطقی از سرمایه خود را برای این کار در نظر بگیرید.

سوالات متداول

ولکادات را از کجا بخریم؟

در حال حاضر امکان خرید این ارز از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، از‌جمله صرافی رمزینکس، وجود دارد.

امکان رسیدن قیمت DOT‌ به ۱۰۰۰ دلار وجود دارد؟

در پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۳۰، این قیمت مشاهده نشده است اما رسیدن به این قیمت در سال ۲۰۴۰، دور از ذهن نیست.