آیا استخراج همزمان اتریوم و ترون امکان‌پذیر است؟

بررسی امکان استخراج همزمان اتریوم و ترون

تقابل اتریوم و ترون در صفحه‌ای با نمادهای رمزارزها
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳

شاید اگر سال‌ها پیش در میان نزدیکان خود ایده استخراج یک پول دیجیتال را بیان می‌کردید، شما را دست و پا بسته به اولین بیمارستان روانی منتقل می‌کردند. اما این ایده عجیب، سال‌ها است که پس از ظهور بیت کوین انجام می‌پذیرد و بسیاری از افراد با صرف هزینه‌های گزاف، پا در این مسیر گذاشته‌اند. استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که طی آن ماینرها با استفاده از انرژی و توان محاسباتی دستگاه‌های خاص استخراج کسب سود می‌کنند. 

حال بسیاری از ماینرها در این صدد هستند که بتوانند به طور همزمان دو ارز دیجیتال را استخراج کرده تا بتوانند سود بدست آمده را چندین و چند برابر کنند. در این مقاله از رمزینکس نیز ما به بررسی روش‌های استخراج همزمان اتریوم و ترون پرداخته‌ایم.

استخراج چیست؟

دو کوین اتریوم و ترون در کنار هم
اتریوم دومین غول بازار کریپتوکارنسی بعد از بیت کوین است.

واژه استخراج از زمانی که زبان و ادبیات کشف شد، به معنای بدست آوردن یا بیرون کشیدن چیزی از مکانی است. اما وقتی کلمه استخراج را می‌شنوید، صد البته آن را با بدست آوردن اشیا ارزشمند از معادن به خاطر خواهید آورد. به‌طور کلی نیز به همین شکل است؛ استخراج در معنی جامع خود یعنی بدست آوردن فلزات گرانبها مانند طلا و نقره از معادن پس از تلاش و کار بسیار فراوان است. 

حال بعد از اینکه در سال ۲۰۰۹ بیت کوین معرفی شد، کلمه استخراج یا Mine دوباره به میان آمد. در وایت پیپر بیت کوین آمده که کاربرانی که به دنبال دستیابی به آن هستند، باید با استفاده از سازوکار خاصی، بیت کوین را «استخراج» کنند. این افراد که «ماینر» نامیده می‌شوند، به ازای تلاشی که کرده‌اند، پس از استخراج بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند. اما استخراج چگونه انجام می‌شود؟

برای شرکت در استخراج، داشتن سخت‌افزارهایی است که در این راستا به شما کمک می‌کنند. دستگاه‌های زیادی برای استخراج وجود دارند که بهترین آن‌ها در حال حاضر ASIC است. در فرایند استخراج، ماینرها با صرف انرژی زیاد به حل مسائل پیچیده ریاضی می‌پردازند تا بتوانند یک ورودی به تابع هش موجود در آن شبکه برای ایجاد بلوک جدید بدهند. پس از استخراج نیز، شبکه به آن‌ها بابت ایجاد بلوک جدید پاداش می‌دهد. البته به خاطر داشته باشید که این پاداش تنها به یک نفر نخواهد رسید و میان تمام ماینرهایی که به استخراج آن بلوک کمک کرده‌اند، تقسیم می‌شود. 

اما فرایند استخراج به همین سادگی نیست. در نظر داشته باشید که چندین هزار نفر در سراسر دنیا با قدرت‌ها و سرعت‌های متنوع در حال انجام استخراج هستند. طبیعتا کسی پیروز (بخوانید پاداش بیشتری دریافت می‌کند) که از قدرت بیشتری برخوردار باشد. در واقع حل یک تابع ریاضی بسیاری پیچیده که حدس ورودی آن توسط دستگاه‌های ماینینگ انجام می‌شود، کاری است که ماینرها انجام می‌دهند. اما حدس این ورودی مثلا برای تابع SHA-256 که پیچیده‌ترین تابع میان آن‌ها است، آنقدر سخت بوده که ماینرها گاها توان محاسباتی خود را با دیگری ترکیب می‌کنند.

اما آیا اتریوم نیز از همین روند پیروی می‌کند؟ اتریوم نیز که از همان ابتدا جنگی خونین را میان خود و بیت کوین راه‌اندازی کرد، تا سال ۲۰۲۲ از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد. الگوریتم اثبات کار نوعی مکانیسم اجماع در دنیای کریپتوکارنسی است که به ماینرها براساس میزان انرژی و تلاشی که کرده‌اند (یا همان کاری که انجام داده‌اند) تا استخراج کامل شود، پاداش می‌دهد.

ولی اتریوم با ارائه اتریوم ۲.۰، به طور کامل الگوریتم اجماع خود را به اثبات سهام تغییر داد تا هم فرایند استخراج را ساده‌تر کند و هم مسیری بهینه‌تر در شبکه خود بسازد. در این الگوریتم، که اثبات سهام یا PoS نام دارد، دیگر ماینرها نیازی به استفاده از ابزارهای گران قیمت و صرف انرژی زیاد برای بدست آوردن سود ندارند و تنها با مقدار اتریومی که در دست دارند، می‌توانند وارد فضایی خاص شده و به استخراج اتریوم بپردازند. اما این چطور ممکن است؟

همانطور که از نام این الگوریتم مشخص است، این روش بدست آوردن ارز دیجیتال با استفاده از سهم هر فرد از اتریوم تعیین شده است. برای مثال، شما ۱۰ اتریوم دارید. با پیوستن به فضایی به نام «استخر نقدینگی»، اتریوم‌های خود را به‌صورت قرضی در اختیار این استخر در کنار دیگر سهامداران اتریوم قرار داده و پس از استخراج مقدار مشخصی اتریوم، پاداش دریافت می‌کنید.

همانطور که به نظر می‌رسد، استفاده از استخر نقدینگی و الگوریتم اثبات سهام، کم هزینه‌تر بوده و دیگر نیازی به صرف انرژی‌های کلان وجود ندارد. پس می‌توان گفت که اتریوم فرایند استخراج را برای خود به نوعی از بین برده و روش جدیدی برای پاداش‌دهی را ارائه کرده است که برای تمام کاربران قابل دسترسی باشد. اما چطور می‌توان هم ترون و هم اتریوم را به‌طور همزمان استخراج کرد؟

استخراج دو ارز دیجیتال به‌طور همزمان

نماد و نام ترون در صفحه‌ای با ترون‌های معلق
استخراج ارز دیجیتال با الگوریتم PoS به‌صرفه‌تر خواهد بود.

سوالی که در این میان مطرح است، این بوده که چطور می‌توان دو ارز دیجیتال را همزمان استخراج کرد؟ مهم‌ترین شرط آنکه بتوانید دو ارز دیجیتال را همزمان استخراج کنید، وجود الگوریتم اجماع یکسان در هر دو رمزارز است. برای مثال شما نمی‌توانید با استفاده از دستگاه استخراجی که برای بیت کوین با الگوریتم اجماع اثبات کار، اتریوم با الگوریتم اثبات سهام را استخراج کنید؛ زیرا فرایندی که برای بدست آوردن این دو رمزارز استفاده می‌شود کاملا متفاوت است.

اما نکته مهم دیگر این است که دو بلاکچین به صورت موازی بخشی از یکدیگر باشند. برای مثال اولین بلاکچین موازی بیت کوین، نِیم کوین (Namecoin) نام داشت که بیت کوین بلاکچین مادر آن بود. به  آن معنا که افراد می‌‍توانستند همزمان با استخراج یکی از این دو رمزارز، بلاکی جدید در بلاکچین موازی ایجاد کرده و به طور همزمان از هر دو رمزارز کسب سود کنند.  

آیا استخراج همزمان اتریوم و ترون امکان‌پذیر است؟

تقابل ترون و اتریوم در صفحه‌ای کاغذی با کوین‌های معلق
هم ترون هم اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند.

ترون که خود یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال با شبکه‎‌ای خاص و پویا است، زمان بخشی از اتریوم بود. ترون که در سال ۲۰۱۸ روی شبکه اتریوم به منظور تمرکززدایی بیشتر به دنیای کریپتوکارنسی عرضه شد، در ابتدا بخشی از بلاکچین اتریوم بود. اما پس از گذشت چند سال، با قدرت گرفتن جامعه آن، توانست شبکه جداگانه خود را استاندارد TRC۲۰ راه‌اندازی کند.

ترون نیز مانند اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند؛ اما این بدان معنا نیست که می‌توان ترون و اتریوم را همزمان استخراج کرد؛ زیرا برای اینکه بتوانید هرکدام را استخراج کنید باید به استخر نقدینگی مختص آن رمزارز رفته و مقداری مشخص از آن‌ها را در آن فضا به اشتراک بگذارید. پس عملا با به اشتراک گذاشتن اتریوم، شانسی برای دریافت ترون نخواهید داشت. پس بهتر است هرکدام را به صورت جداگانه استخراج و از آن‌ها کسب سود کنید.

جمع‌بندی

فرایند استخراج همزمان اتریوم و ترون به دلیل اینکه هر دو آن‌‎ها از الگوریتم‌هایی یکسان اما در فضایی متفاوت استفاده می‌کنند عملا امکان‌پذیر نیست. اما کاربران می‌توانند با به اشتراک گذاشتن اتریوم‌ها خود در استخرهای مخصوص اتریوم و ورود به فضای Liquidity Pool (استخر نقدینگی) ترون با مقداری مشخص ترون، هم به استخراج این دو رمزارز کمک کنند و هم از این روش‌ها کسب سود داشته باشند. 

سوالات متداول

قیمت ترون در آینده چیست؟

ترون در حال حاضر در صدد ارتقاء شبکه خود بوده که همین امر تاثیر به‌سزایی در رشد قیمت ترون خواهد داشت.

چرا ترون رشد نمی‌کند؟

به خاطر داشته باشید که قرار نیست ارزهای دیجیتال همیشه روندی صعودی داشته باشند و گاها با اصلاح و یک توقف کوتاه، در حال آماده شدن برای صعود هستند.

منابع: | investopedia | coinbureau

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید