پیش‌بینی قیمت اتریوم پس از راه‌اندازی ETF آن - مجله رمزینکس

آیا صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم (ETF) موجب سقوط این ارز دیجیتال می‌شوند؟

سکه‌ی طلایی رنگ اتریوم
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۳

برخلاف انتظارات عموم مبنی بر افزایش قیمت اتریوم پس از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی (ETF) بر پایه‌ی این ارز، اندرو کانگ، موسس و شریک شرکت سرمایه‌گذاری Mechanism Capital، سناریویی متفاوت را پیش‌بینی می‌کند. وی با نگاهی محتاطانه، احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت اتریوم را پس از راه‌اندازی این نوع از صندوق‌ها مطرح کرده است.

کانگ در مقاله‌ای که در ۳ تیر منتشر شد، به چند دلیل کلیدی برای این پیش‌بینی اشاره می‌کند. به عقیده‌ی او، ETH در مقایسه با بیت‌کوین، توجه کمتری از سوی سرمایه‌گذاران نهادی به خود جلب می‌کند. همچنین، انگیزه‌ی کمی برای تبدیل اتریوم به دارایی‌های مبتنی بر ETF وجود دارد و جریان نقدینگی شبکه‌ی اتریوم نیز چندان چشمگیر نیست. کانگ با جمع‌بندی این عوامل استدلال می‌کند که «صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم چه تأثیر مثبتی بر قیمت خواهند داشت؟ به نظر من تأثیر چندانی نخواهند داشت.» بر این اساس، او انتظار دارد قیمت اتریوم پس از راه‌اندازی ETF بین ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار باقی بماند.

این پیش‌بینی، با توجه به عملکرد گذشته‌ی اتریوم، قابل توجه است. چنانچه به خاطر بیاوریم، قیمت اتریوم در ماه مارس، همزمان با رسیدن بیت‌کوین به بالاترین سطح قیمتی خود، به بیش از ۴۰۰۰ دلار رسید و درست قبل از تأیید راه‌اندازی ETFهای اتریوم توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، مجدداً به سطوح قیمتی مشابهی دست یافت.

جریان ورودی کمتر به ETFهای اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین

کانگ در ادامه‌ی تحلیل خود، پیش‌بینی می‌کند که صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم تنها ۱۵ درصد از جریانات ورودی را که صندوق‌های بیت‌کوین جذب کرده‌اند، به خود جلب کنند. این رقم حتی از برآوردهای تحلیلگران صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی در بلومبرگ، اریک بالچوناس و جیمز سیفارت، که رقمی معادل ۱۰ تا ۲۰ درصد را پیش‌بینی می‌کنند، نیز پایین‌تر است. کانگ با اشاره به اینکه طی شش ماه اول، بدون احتساب وجوه تبدیل‌شده، ۵ میلیارد دلار وجوه جدید به صندوق‌های بیت‌کوین سرازیر شد، نتیجه می‌گیرد که صندوق‌های ETH ممکن است در مدت مشابه، تنها ۸۴۰ میلیون دلار جریان ورودی «واقعی» را شاهد باشند.

به عقیده‌ی کانگ، انتظارات فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در مورد تأثیر راه‌اندازی ETFهای اتریوم بیش از حد خوش‌بینانه بوده و از ترجیحات تخصیص سرمایه در بازار مالی سنتی (TradFi) فاصله دارد. او نتیجه می‌گیرد:

این امر نشان می‌دهد که قیمت راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیش از حد در قیمت اتریوم لحاظ شده است.

با وجود این، تحلیلگران دیگری نیز وجود دارند که با پیش‌بینی کانگ موافق نیستند. پاتریک اسکات، تحلیلگر این حوزه، انتظار حرکت مشابهی با صندوق‌های بیت‌کوین را دارد اما پیش‌بینی نمی‌کند قیمت ETH دو برابر شود. از سوی دیگر، شرکت مدیریت دارایی VanEck سناریویی خوش‌بینانه‌تری را ترسیم کرده و معتقد است که صندوق‌های قابل معامله‌ی ETH می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ قیمت این ارز دیجیتال را به ۲۲۰۰۰ دلار برسانند.

ارزش‌گذاری تردیدبرانگیز ETH: سهام فناوری یا زیرساخت بلاکچین؟

تحلیلگر اندرو کانگ با استناد به داده‌های موجود، بر این باور است که جذابیت اتریوم به عنوان لایه‌ای برای تسویه مالی غیرمتمرکز یا زیرساخت کلیدی برای برنامه‌های وب ۳، در حال حاضر با تردیدهای جدی مواجه است. در دوره‌ی رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، اتریوم به واسطه افزایش کارمزد تراکنش‌ها، چهره‌ی یک «ماشین تولید جریان نقد» را به خود گرفته بود. با فروکش کردن این روندها، ETH اکنون بیشتر شبیه به یک سهام فناوری با نسبت قیمت به فروش (P/S) بسیار بالا به نظر می‌رسد.

کانگ با اشاره به درآمد سالانه‌ی ۱.۵ میلیارد دلاری اتریوم در ۳۰ روز گذشته، نسبت قیمت به فروش ۳۰۰ برابری و سود منفی آن، تأکید می‌کند که توجیه قیمت فعلی ETH برای تحلیلگران دشوار شده است. این وضعیت، ابهاماتی را در مورد ارزش ذاتی اتریوم به عنوان یک دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند.

نبود استیکینگ و چالش‌های بازاریابی برای ETF اتریوم

تأیید غیرمنتظره‌ی راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی اتریوم (ETF)، زمان کمتری را برای عرضه‌ی این ابزارهای مالی به سرمایه‌گذاران نهادی در اختیار عرضه‌کنندگان قرار داده است. با وجود این، شرکت‌هایی مانند Bitwise و VanEck که مجوز عرضه‌ی این صندوق‌ها را دریافت کرده‌اند، پیشاپیش تبلیغاتی با محوریت ETH منتشر کرده‌اند.

کانگ معتقد است نبود امکان استیکینگ در صندوق‌های پیشنهادی ETH، می‌تواند مانعی جدی برای تبدیل اتریوم‌های نگهداری‌شده‌ی سرمایه‌گذاران به این نوع از صندوق‌ها باشد. استیکینگ، فرآیندی است که به دارندگان ارزهای دیجیتال امکان می‌دهد تا با قفل کردن دارایی‌های خود، در ازای آن پاداش دریافت کنند. عدم وجود این قابلیت در صندوق‌های ETF اتریوم می‌تواند انگیزه‌ی سرمایه‌گذاران برای تبدیل دارایی‌هایشان را کاهش دهد.

در حالی که ورود نهادهای مالی بزرگی مانند بلک‌راک به حوزه‌ی توکنیزه‌کردن دارایی‌های دنیای واقعی بر بستر ETH، نویدبخش به نظر می‌رسد، تردیدهایی در مورد تأثیر آن بر قیمت ETH در کوتاه‌مدت وجود دارد. کانگ پیش‌بینی می‌کند که نسبت قیمتی ETH به BTC طی ۱۲ ماه آینده، از رقم فعلی ۰.۰۵۴ به پایین‌ترین حد ۰.۰۳۵ سقوط کند. با این حال، او معتقد است که افزایش بالقوه‌ی قیمت بیت‌کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار در بازه‌ی ۶ تا ۹ ماه آینده، می‌تواند با اثر «کشش» (Drag Effect)، ETH را به ثبت یک سقف قیمتی جدید سوق دهد.

به طور کلی، تحلیل کانگ بر ابهامات موجود در مورد ارزش‌گذاری ETH و چالش‌های پیش روی پذیرش گسترده‌ی صندوق‌های قابل معامله‌ی این ارز دیجیتال تأکید می‌کند. زمان آن رسیده است تا جامعه‌ی ETH، بر توسعه‌ی زیرساخت‌های بلاکچین و کاربردهای واقعی آن تمرکز کند تا بتواند ارزش ذاتی خود را به اثبات برساند.

منبع: Cointelegraph

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید