راه‌اندازی ETF اتریوم در شرکت مدیریت دارایی مشهور - مجله رمزینکس

راه‌اندازی صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم توسط فرانکلین تمپلتون و ثبت آن در DTCC

اتریوم و دلار در کنار هم
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شرکت مدیریت دارایی چندملیتی «فرانکلین تمپلتون» صندوق قابل معامله در بورس (ETF) جدید خود با پشتوانه اتریوم را با نام «Franklin Ethereum TR Ethereum ETF» و کد اختصاری EZET راه‌اندازی کرد. این ETF اتریوم در وب‌سایت شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه (Depository Trust and Clearing Corporation – DTCC) ثبت شده است. DTCC یک نهاد زیرساختی مالی کلیدی در ایالات متحده به شمار می‌رود که نقش مهمی در تسهیل معاملات اوراق بهادار ایفا می‌کند.

ثبت این ETF در ستون ایجاد/بازخرید وب‌سایت DTCC نشان‌دهنده‌ی امکان ایجاد و بازخرید سهام آن است. این جنبه‌ی کلیدی صندوق‌های قابل معامله در بورس محسوب می‌شود، زیرا به تنظیم‌کنندگان بازار امکان می‌دهد تا عرضه سهام ETF را متناسب با تقاضا تنظیم کنند و بدین ترتیب، قیمت بازار ETF اتریوم را نزدیک به ارزش خالص دارایی‌های آن (NAV) حفظ نمایند.

با این حال، ثبت در DTCC لزوماً به معنای تأیید درخواست ثبت S-1 ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) برای یک ETF اتریوم نیست. وب‌سایت DTCC اغلب اوراق بهادار واجد شرایط برای معامله و تسویه در سیستم‌های خود را فهرست می‌کند که می‌تواند شامل ETF‌هایی باشد که فرآیندهای ثبت یا انطباق خاصی را تکمیل کرده‌اند. در نهایت، وضعیت تأیید نهایی یک ETF توسط SEC بر اساس معیارها و ملاحظات نظارتی مختلف تعیین می‌شود.

شرکت فرانکلین تمپلتون که حجمی معادل ۱.۵ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد، در تاریخ ۲۳ بهمن با ثبت درخواست S-1 نزد SEC برای ایجاد یک ETF مبتنی بر اتریوم (ETH) اقدام کرد. در صورت تأیید، این صندوق با نام “Franklin Ethereum ETF” در بورس اختیارات شیکاگو (Cboe) لیست خواهد شد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در تاریخ ۴ اردیبهشت، تصمیم احتمالی در خصوص درخواست راه‌اندازی ETF اتریوم فرانکلین تمپلتون را به تعویق انداخت. SEC اعلام کرد که مهلت بررسی تغییر قوانین پیشنهادی برای لیست و معامله سهام Franklin Ethereum Trust در بازار بورس Cboe BZX تمدید شده است. کمیسیون اکنون تا ۲۲ خرداد فرصت دارد، که به معنای تمدید ۴۵ روزه برای ارزیابی است.

با راه‌اندازی این ETF، فرانکلین تمپلتون به جمع غول‌های دیگر این صنعت همچون بلک‌راک، گری‌اسکیل، ونِک و آرک اینوست می‌پیوندد که آن‌ها نیز وارد رقابت برای راه‌اندازی ETF اتریوم شده‌اند. با وجود این، چشم‌انداز صندوق‌های مبتنی بر اتریوم با همتایان بیت‌کوین آن‌ها متفاوت است.

اریک بالچوناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ، پیش‌تر در مارس ماه احتمال تأیید یک ETF مبتنی بر اتریوم توسط SEC در ماه مه را حدود ۳۵ درصد تخمین زده بود. وی رویکرد محتاطانه‌تر نهاد نظارتی را در مقایسه با فرآیند تأیید ETF بیت‌کوین دلیل این امر عنوان کرد. او همچنین اشاره کرد که موضع رئیس SEC، گری جنسلر، در مورد اتریوم می‌تواند بر فرآیند تصمیم‌گیری تأثیر بگذارد، چرا که جنسلر از روشن کردن این موضوع که آیا اتریوم یک اوراق بهادار است، خودداری کرده است.

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید