طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ - مجله رمزینکس
۵ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. حذف ایموجی‌های بیت کوین و سایر رمزارزها از شبکه اجتماعی ایکس
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه آموزش وارد کردن
  3. بلاک چین تون از قابلیت تراکنش بدون کارمزد رونمایی کرد
  4. کد مورس همستر کامبت شنبه ۶ مرداد  به همراه آموزش وارد کردن
  5. کد انیگما امروز راکی ربیت شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر
  6. بازی دات کوین در بستر بلاک چین ونوم راه‌اندازی می‌شود
  7. سولانا برای لحظاتی بایننس کوین را پشت سر گذاشت
  8. بیت کوین در حال دورخیز برای فتح قله قیمتی ۱۰۰,۰۰۰ دلار است
  9. کمبو کارت های امروز همستر جمعه ۵ مرداد
  10. سه کارت امروز راکی ربیت جمعه ۵ مرداد
  11. جواب سوال تایم فارم امروز جمعه ۵ مرداد
  12. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز جمعه ۵ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  13. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۵ مرداد + آموزش ویدئویی

طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

مقایسه طلا و بیت کوین
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲

در طول زمان سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه مردم هر جامعه بوده است و سوال‌هایی اینچنینی داشته‌اند: چه نوع دارایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ ارزش آن دارایی در طی زمان چه روندی را طی می‌کند؟ و…

از میان دارایی های فعلی، طلا و بیت‌کوین دو دارایی ارزشمند هستند که ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها، گروه‌های مختلفی از سرمایه گذاران را به خود جذب کرده است. در‌حالی‌که این دو شباهت‌هایی مانند منابع محدود دارند، از تفاوت‌هایی نیز برخوردارند. پیش از این که به سراغ بررسی تفاوت‌های بین این دو دارایی برویم، بهتر است نگاهی جداگانه به ماهیت هر کدام بیاندازیم.

آشنایی مختصر با بیت کوین

بیت‌کوین ارز دیجیتالی غیر‌متمرکز است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. این شبکه به صورت همتا به همتا فعالیت می‌کند؛ به این معنا که تراکنش‌ها از کاربری به کاربر دیگر بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک، قابل انجام هستند.

شبکه بیت‌کوین برای ایجاد واحد‌های جدید ارز، ایمن سازی و تایید تراکنش‌ها از از رمز‌نگاری استفاده می‌کند و شبکه‌ای از کاربران با حل مسائل پیچیده ریاضی به استخراج و تولید بلاک‌های جدید می‌پردازند. تمامی تراکنش‌ها در دفتر کل عمومی به نام بلاک‌چین ثبت و توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان نگه‌داری می‌شوند. این موضوع دستکاری و نفوذ در سیستم را سخت می‌کند؛ چرا‌که برای ایجاد هر‌گونه تغییر، اکثریت شبکه باید درباره آن به اجماع برسند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی شبکه بیت‌کوین، عرضه محدود ۲۱ میلیونی آن است. انتظار می‌رود که بیت‌کوین نهایی در سال ۲۱۴۰ استخراج شود. محدودیت در عرضه، خود باعث ارزشمندی این ارز دیجیتال شده است؛ مانند طلا که قرن‌ها به عنوان دارایی با ارزشی شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر BTC‌ با پتانسیل بالقوه‌ای که برای تحول دنیای مالی دارد، بسیاری از توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

با تمامی این اوصاف، نباید از نوسانات این ارز دیجیتال غافل شویم؛ بیت‌کوین از زمان آغاز تا‌کنون فراز و فرود‌های بسیاری را تجربه کرده است. با این حال در حال حاضر تعداد زیادی از کسب و کار‌ها آن را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته‌اند و بسیاری از سرمایه گذاران آن را به عنوان سرمایه گذاری اصلی خود انتخاب کرده‌اند. ماهیت دیجیتالی این ارز دیجیتال، نقل و انتقال آن را تا حد بسیار زیادی ساده ساخته است و می‌توان با مقادیر مختلفی به خرید بیت کوین و فروش آن پرداخت.

آشنایی با طلا فیزیکی

طلا فلز گرانبهایی است که به دلیل کمیاب بودن، زیبایی و مفید بودن آن، در طول تاریخ مورد توجه واقع شده است. این فلز گرانبها در اقتصاد بسیاری از تمدن‌ها نقش مهمی داشته است و برای مبادله، ذخیره ارزش و نمادی از ثروت و قدرت عمل می‌کند.

طلا به عنوان یکی از مطمئن‌ترین سرمایه‌‌گذاری‌ها به ویژه در زمان عدم ثبات اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از سرمایه گذاران در زمان نوسانات بازار، بی‌ثباتی سیاسی و فشار‌های تورمی به سمت طلا هجوم می‌آورند. حال این سوال ایجاد می‌شود که چه عواملی موجب جذابیت این ارز دیجیتال شده‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌پردازیم.

  1. یکی از دلایل ارزشمندی طلا، کمیاب بودن آن است و این موضوع ارزش آن را در طول زمان حفظ می‌کند. نکته قابل توجه این است که نوسانات بسیاری دیگر از دارایی‌ها را ندارد و همین موضوع، آن را به گزینه‌ای امن و جذاب در زمان آشفتگی‌های اقتصادی تبدیل کرده است.
  2. طلا دارایی ملموسی بوده و همین موضوع معامله آن را در سراسر جهان ساده ساخته است. این موضوع برای سرمایه گذارانی که به دنبال تنوع بخشیدن به سبد دارایی‌های خود هستند، بسیار اهمیت دارد؛ چرا‌که طلا به روش‌های مختلفی خرید و فروش می‌شود و سرمایه گذاران در سطوح مختلف می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  3. طلا سابقه طولانی در رابطه با حفظ ارزش در برابر تورم دارد. هنگامی که به دلیل تورم یا تلاطم اقتصادی ارزش خود را از دست می‌دهند‌، تمایل طلا به حفظ ارزش بوده و به عنوان محافظی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت های کلیدی طلا و بیت کوین

چندین سال طلا به عنوان وسیله‌ای برای مبادله و ذخیره ثروت بر اقتصاد‌ها و بازار‌ها تسلط داشته است. از طرف دیگر بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد و چند سال بعد به رسمیت شناخته شد. آشنایی با تفاوت‌های میان طلا و بیت‌کوین، سر‌نخ‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار کاربران قرار می دهد.

قانون گذاری

از لحاظ قانون‌گذاری، در سراسر جهان طلا تابع مقررات و قوانین خاصی بوده و همین امر باعث محافظت از آن در برابر جعل و دزدی شده است. به طوری‌که استخراج، دخیره‌سازی و مبادله طلا، تحت قوانین خاصی انجام می‌شوند. به طور کلی نسبت به بیت‌کوین، دولت‌ها کنترل بیشتری بر طلا دارند.

سرقت و جعل بیت‌کوین با وجود سیستم غیر‌متمرکز و رمز‌نگاری شده‌ای که دارد، بسیار دشوار است. در حال حاضر برخی کشور‌ها آن را کاملا قانون، برخی آن را غیر‌قانونی و برخی دیگر قوانین خاصی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

به طور کلی طلا و بیت‌کوین از آنجایی که دارایی‌های مجزا‌یی هستند، به روش‌های متفاوتی قانون‌گذاری می‌شوند؛ عمده‌ترین تفاوت‌ آن‌ها نیز به ماهیت فیزیکی و قدمت طولانی طلا و ماهیت دیجیتالی بیت‌کوین مربوط می‌شود.

کاربرد ها

از لحاظ کاربرد، طلا در صنایع مختلفی از‌‌جمله جواهرات، دندانپزشکی، کالاهای لوکس و… به کار می‌رود. همچنین زمانی که دارایی‌‌های دیگر در حال نوسان هستند، طلا توانایی حفظ ارزش خود را دارد. از طرف دیگر بیت‌کوین در وهله اول به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری و پرداخت در نظر گرفته می‌شود. به طوری‌که در حال حاضر بسیاری از کسب و کار‌ها آن را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته‌اند. به طور کلی بیت‌کوین این پتانسیل را دارد که کاربرد‌هایی مشابه طلا داشته باشد.

نقد شوندگی

به طور کلی طلا به عنوان دارایی با نقد‌شوندگی بالا شناخته می‌شود؛ به این معنا که می‌توان بدون تاثیر قابل توجهی بر قیمت، به خرید و فروش مقادیر زیادی از آن پرداخت. همچنین نقدینگی طلا به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

از طرف دیگر از آنجایی که در چند سال گذشته با وجود خرید و فروش بالای BTC، نقدینگی آن نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طور کلی ارز‌های دیجیتال دارایی‌ها بسیار نقدی محسوب می‌شوند و سرمایه گذاران در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند به معامله بپردازند. نا‌گفته نماند که در این مورد باید سقف معامله صرافی را نیز در نظر داشت.

نوسان پذیری

طی سال‌های گذشته این موضوع اثبات شده است که قیمت بیت‌کوین به شدت تحت تاثیر رسانه‌ها، احساسات سرمایه‌گذاران، اقدامات نظارتی و هیاهو قرار دارد. به این صورت که اخبار حوزه ارز دیجیتال، می‌تواند منجر به تصمیمات نا‌گهانی سرمایه گذاران شود و همین موضوع موجب نوسانات قیمتی می‌شود. نا‌گفته نماند که سرمایه گذارانی که ثبات قیمت برایشان اهمیت دارد، می‌توانند از ارز‌های دیجیتال با ثبات (استیبل کوین‌ها) استفاده کنند.

از طرف دیگر در مقایسه طلا و بیت‌کوین، طلا دارایی با‌ثبات‌تری محسوب می‌شود. هر‌چند که نوساناتی را در بازه زمانی کوتاه مدت می‌تواند تجربه کند؛ اما در حالت کلی از ثبات بیشتری برخوردار است.

سابقه و طول عمر

طلا دارای سابقه طو‌لانی بوده و از هزاران سال قبل به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از طرف دیگر بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد و با وجود ماهیت غیر‌متمرکز و عرضه محدودی که دارد، به سرعت توانست محبوبیت بالایی به دست آورد. با این اوصاف، طلا نسبت به بیت‌کوین از سابقه طولانی‌تری برخوردار است.

شباهت های طلا و بیت کوین

طلا و بیت‌کوین هر‌دو دارایی‌های جذابی هستند که بسیاری از سرمایه گذاران آن‌ها را در سبد دارایی‌هایشان می‌گنجانند. پیش از این تفاوت‌های این دو دارایی‌ را با یکدیگر بررسی کردیم، حال بهتر است نگاهی به شباهت‌های میان این دو نیز بیا‌ندازیم.

قابل استخراج بودن

طلا و بیت‌کوین از لحاظ استخراج تا‌حدودی مشابه یکدیگر هستند؛ چرا‌‌که هر‌دوی آن‌ها به انرژی برای استخراج دارایی‌ها از معادن و کامپیوتر نیاز دارند. معدنچی‌ها برای استخراج طلا به حفاری زمین می‌پردازند و برای این کار از ماشین‌ آلات سنگین استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر در بیت‌کوین، افراد از طریق حل مسائل پیچیده ریاضی فرآیند استخراج بلاک‌ها و تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. استخراج بیت‌کوین نیز به مقادیر قابل توجهی انرژی و منابع محاسباتی نیاز دارد که خود هزینه نسبتا زیادی به همراه دارد. لازم به ذکر است که هر‌دوی این دارایی‌ها دارای منابع محدودی هستند که آن‌ها را ارزشمند ساخته‌اند. با این حال در عمل، شیوه اعتبار‌سنجی و استخراج این دو دارایی با یکدیگر متفاوت‌اند.

عرضه محدود

بیت‌کوین و طلا هر‌دو دارای منابع محدودی هستند؛ طلا فلزی است که از زمین استخراج می‌شود و هر سال مقادیر محدودی از آن قابل استخراج است. به طور مشابه، بیت‌کوین نیز دارای سقف عرضه ۲۱ میلیون بوده و پس از اتمام آن، دیگر سکه‌ای برای استخراج وجود نخواهد داشت.

در‌واقع محدودیت این دو دارایی، از‌جمله دلایلی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن‌ها را به عنوان ذخیره ارزش در نظر می‌گیرند. از آنجایی‌که عرضه آن‌ها را نمی‌توان افزایش داد، در برابر تورم و سایر فشار‌های اقتصادی مقاوم هستند.

تاثیرپذیری از اجتماع و سیاست های مختلف

طلا و بیت‌کوین به طور مشابه از اجتماع و سیاست‌های موجود تاثیر می‌پذیرند. در رابطه با هر‌دوی این دارایی‌ها تا امروز بسیار دیده‌ایم که اشاعه یک خبر، سرمایه گذاران را به سمت اخذ تصمیمات ناگهانی سوق داده است. این اتفاق در رابطه با طلا نیز رخ می‌دهد و بخشی از ارزش آن‌ها، تحت تاثیر سیاست‌های مختلف و اخبار موجود در اجتماع قرار می‌گیرد.

کدام کمیاب تر است طلا یا بیت کوین

تا به اینجا با ماهیت این دو دارایی‌ها و ویژگی‌هایشان آشنا شدیم و یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های آن‌ها، محدودیت در عرضه است. اما باید در نظر داشته باشیم که طلا و بیت‌کوین در دسته‌های جداگانه‌ای از دارایی قرار می‌گیرند. فلز فیزیکی طلا نسبت به سایر فلز‌ها کمیاب بوده و ارز دیجیتال بیت‌کوین نیز، نسب به بسیاری از ارز‌های دیجیتال از محدودیت بیشتری در عرضه برخوردار است.

همچنین جالب است بدانیم که از لحاظ تئوری، برخی معتقدند که همچنان امکان کشف منابع جدید برای استخراج طلا وجود دارد. بنا‌براین اگر بخواهیم از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، بیت‌کوین کمیاب‌تر از طلا محسوب می‌گردد.

روی طلا سرمایه گذاری کنیم یا بیت کوین؟

طلا و BTC هر‌یک در نوع خود دارایی‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند و هریک مزایا و معایب مخصوص خود را دارند. بنا‌براین انتخاب میان این دو، به اهداف شخصی سرمایه گذاران، میزان تحمل ریسک‌پذیری و شرایط کلی بازار بستگی دارد. در‌نهایت باید بدانیم که تا‌کنون بیت‌کوین نسبت به طلا، نوسانات قیمت بیشتری از خود نشان داده است؛ به همین خاطر برای مقایسه طلا و بیت‌کوین، اطلاع از قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین تا حد زیادی به سرمایه گذاران کمک می‌کند. رمزینکس امکان مشاهده قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال را در اختیار کاربران قرار داده است.

سوالات متداول

آیا بیت‌کوین جایگزین طلا خواهد شد؟

در حال حاضر رخ دادن چنین چیزی تا حدی دور از ذهن است؛ همانطور که گفتیم طلا قدمتی هزاران ساله داشته و از جایگاه خوبی میان سرمایه‌گذاران برخوردار است. از طرف دیگر بیت‌کوین تقریبا در اوایل مسیر قرار داشته و برای پذیرش کامل توسط جامعه و سرمایه گذاران، باید مسیری را طی کند.

چه مقدار طلا باید بخریم؟

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که برای داشتن سبد دارایی متعادل، حدود ۱۰٪ آن را به طلا اختصاص دهیم. با این کار تا حد زیادی در برابر تورم محافظت خواهیم شد.

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ