در دنیای پرشتاب تحولات مالی، ارزهای دیجیتال به عنوان پدیده‌ای نوظهور، جایگاه خود را در میان سرمایه‌گذاران تثبیت کرده‌اند. در کنار تنوع روزافزون این رمز ارزها، نوع جدیدی از آن‌ها با عنوان ارز دیجیتال با پشتوانه طلا پا به عرصه گذاشته‌اند که توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. این مقاله، به بررسی این دارایی‌های جدید می‌پردازد و بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا را نیز معرفی می‌کند.

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا چیست؟

پیش از اینکه به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که این نوع دارایی دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. ارز دیجیتال با پشتوانه طلا که به آن رمز ارز طلا هم گفته می‌شود، یک دارایی دیجیتال مشتق شده است. به این معنی که ارزش آن بر اساس قیمت معادل طلای فیزیکی تضمین می‌شود. هر یک از توکن‌های هر ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، معادل با مقدار مشخصی از طلا است؛ چه بر حسب گرم و چه بر حسب اونس.

بر اساس این تعریف، برای حفظ ارزش هر توکن، باید مقدار معادل آن طلای فیزیکی نگهداری شود. در غیر این صورت، شرکت یا متصدی ارائه دهنده ارز، فاقد اعتبار خواهد بود. برخی از این رمز ارزها به دارندگان خود اجازه می‌دهند که توکن‌هایشان را به طلا تبدیل کنند. برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، ارزش این نوع ارزها به یک دارایی فیزیکی (طلا) گره خورده و این امر موجب می‌شود تا در برابر نوسانات شدید قیمت که در سایر ارزهای دیجیتال شایع است، ثبات بیشتری داشته باشند.

بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا
پرت مینت گلد توکن، گلد کوین و پکس کوین تنها تعدادی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا هستند.

اکنون که با مفهوم رمز ارز طلا آشنا شدیم، وقت آن است تا نگاهی دقیق‌تر به آن‌ها بیاندازیم و با بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا آشنا شویم. پنج ارز دیجیتال با پشتوانه طلا که برای معرفی در نظر گرفته‌ایم، عبارت‌اند از:

  1. تتر گلد
  2. دیجیکس گلوبال
  3. پکس گلد
  4. گلد گوین
  5. پرت مینت گلد توکن

۱. تتر گلد

تتر گلد (Tether Gold) با نماد XAUt یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا به شمار می‌رود و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنند که قیمت آن وابسته به طلا است. به این ترتیب، با سرمایه‌گذاری در آن به طور مستقیم در معرض قیمت طلای فیزیکی قرار می‌گیرند. این ویژگی، برای سرمایه‌گذاران خرد عالی است. چرا که هر فرد متناسب با سرمایه و نیاز خود می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

شرکت پشت XAUt، شرکت ارائه دهنده استیبل کوین تتر است. با این تفاوت که تتر، به دلار آمریکا و تتر گلد به طلا وابسته است. دارندگان تتر گلد، حقوق مالکیت طلای موجود در شمش‌های طلای خاص را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، با خرید هر توکن XUAt، شما به طور غیرمستقیم صاحب مقدار مشخصی از طلای فیزیکی که در خزانه‌های امن ذخیره شده است، می‌شوید.

طلای اختصاص یافته به هر توکن تتر گلد، دارای شماره سریال، عیار و وزن مشخص و دقیقی است. وب سایت تتر گلد این امکان را برای دارندگان توکن‌های XUAt فراهم کرده تا هر زمانی که خواستند، شمش‌های طلای خود و همچنین اونس طلای موجود در هر شمش را بررسی کنند. با این تفاسیر، می‌توان گفت تتر گلد دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کاربران برای خرید تتر گلد، باید در وبسایت app.tether.to حساب کاربری ایجاد کرده و احراز هویت کنند. تمامی خریدها با دلار آمریکا انجام می‌شود.
  • هر توکن XAUt معادل یک اونس تروا طلای خالص (با عیار ۹۹.۹۹ درصد) در یک شمش طلای استاندارد لندن است.
  • توکن‌های XAUt را می‌توان بدون نیاز به انجام تراکنش در بلاک چین، به کیف پول تتر شخص دیگری ارسال یا دریافت کرد.
  • این رمز ارز طلا هم در بلاک چین اتریوم (ERC-20) و هم در بلاک چین ترون (TRC20) قرار دارد و می‌توان آن را به هر کیف پولی که از یکی از این دو شبکه پشتیبانی می‌کند، منتقل کرد.
  • کاربران می‌توانند توکن‌های XAUt خود را با شرایط خاصی به طلای فیزیکی تبدیل کنند. برای این کار، باید حداقل تعداد مشخصی از توکن XAUt را در اختیار داشته باشند و فقط در کشور سوییس می‌توانند این کار را انجام دهند. در صورت اقامت در کشورهای دیگر به غیر از سوییس، باید از طریق شرکت‌های واسطه و با صرف هزینه‌های اضافی، طلای خود را دریافت کنند.
  • علاوه بر امکان تبدیل توکن‌های XAUt به طلای فیزیکی، کاربران این امکان را نیز دارند که توکن‌های خود را به طلا تبدیل کرده و سپس درخواست فروش آن را بدهند. در این صورت، عواید حاصل از فروش طلا پس از کسر هزینه‌ها به صورت نقدی به کاربران داده می‌شود.

۲. دیجیکس گلوبال

ارز دیجیتال دیجیکس گلوبال (DigixGlobal) با نماد DGX برای کسانی در نظر گرفته شده که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی دارند، اما امکان نگهداری و یا شاید سرمایه نقدی کافی برای خرید یک شمش طلای کامل را ندارند. این ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به شما اجازه می‌دهد که در سهم‌های کوچک از طلا سرمایه‌گذاری کرده، آن‌ها را انتقال دهید و هر زمانی که خواستید، به طلای فیزیکی تبدیل کنید.

ارز دیجیتال DigixGlobal این امکان را به هر کسی می‌دهد که بدون محدودیت‌های چندان زیاد، به صورت شبانه‌روزی و کم‌کم، طلا جمع‌آوری و به طور موثر آن را مدیریت کند. کاربران از طریق این رمز ارز طلا می‌توانند در ETF طلا نیز مشارکت کنند. علاوه‌براین، توکن XAUt در تمامی صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال نیز قابل معامله است.

شرکت ارائه دهنده این ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، طلای فیزیکی معادل کل توکن‌های در گردش دیجیکس گلوبال را در سنگاپور و کانادا نگهداری می‌کند. مسئولین نگهداری این طلا نیز عضو انجمن طلا هستند و دارایی‌ها را به طور کامل بیمه می‌کنند تا امنیت سرمایه کاربران حفظ شود. موارد زیر، ویژگی‌های ارز دیجیکس گلوبال است:

  • خرید ارز DGX به راحتیِ ثبت نام در سایت DigixGlobal، راه‌اندازی یک حساب کاربری، انتخاب یک کیف پول و خرید DGX است. کاربران DGX را با ارز دیجیتال هم می‌توانند بخرند.
  • هر واحد توکن DGX برابر با ۱ گرم طلای فیزیکی است. این طلا از شمش‌های ۱۰۰ گرمی که در بهترین پالایشگاه‌های سوئیس تولید شده‌اند، تامین می‌شود.
  • این ارز دیجیتال با پشتوانه طلا بر بستر شبکه اتریوم فعالیت می‌کند و می‌توان آن را در هر کیف پول اتریومی از جمله MetaMask ذخیره کرد.
  • خود توکن‌ها، هیچ هزینه نگهداری ندارند. اما در صورتی که بخواهید DGXهای خود را به واحدهای ETF طلا تبدیل کنید، هزینه نگهداری سالانه آن ۰.۴ درصد خواهد بود. در صورت تبدیل توکن‌های خود به شمش طلا نیز باید سالانه ۰.۶ درصد به عنوان هزینه نگهداری بپردازید. کارمزد تراکنش ارسال توکن DGX برابر با ۰.۱۳ درصد به ازای هر تراکنش است و تبدیل توکن‌های DGX به طلای فیزیکی، ۱ درصد کارمزد دارد.

لازم به ذکر است که DigixGlobal در حال بررسی قانون خدمات پرداخت سنگاپور است و به همین دلیل احتمال تغییر حوزه قضایی فعالیت این شرکت وجود دارد.

۳. پکس گلد

پکس گلد (Paxos Gold) با نماد PAXG یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که می‌‌تواند جزو بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا محسوب شود. این ارز توسط شرکت Paxos به وجود آمده؛ شرکتی که خالق یک صرافی ارز دیجیتال مستقر در سنگاپور به اسم itBit است. شرکت پکسوس (Paxos) یک نگهدارنده قانونی و تحت نظارت است که مجوز فعالیت خود را از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک دریافت کرده. این شرکت با ارائه رمز ارز طلا، به یکی از رایج‌ترین روش‌های مالکیت طلا با استفاده از ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

تعدادی سکه بیت کوین روی چند شمش طلا
ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، تقسیم ذخایر طلا را بسیار راحت کرده‌اند.

توکن‌های ERC-20 که ارز دیجیتال PAXG بر پایه آن بنا شده، به کاربران این امکان را می‌دهند که به طلای موجود در بازارهای سنتی دسترسی داشته باشند. با استفاده از این ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، کاربران می‌توانند به سادگی و سرعت بسیار بیشتری نسبت به بازارهای فیزیکی طلا اقدام به مالکیت، انتقال، نگهداری و سفته‌بازی روی طلا کنند. کاربران همچنین، می‌توانند ذخایر طلا را تقسیم کنند؛ کاری که با طلای فیزیکی بسیار دشوار است. برای اینکه بهتر متوجه شوید، یک مثال می‌زنیم.

در بازارهای سنتی طلا، تقسیم شمش‌های فیزیکی به واحدهای کوچک‌تر برای سرمایه‌گذاری‌های خرد دشوار و پرهزینه است. اما با استفاده از ارز دیجیتال پکس گلد، کاربران می‌توانند به راحتی هر مقدار طلا که می‌خواهند خریداری و نگهداری کنند. علاوه‌بر خرید و فروش PAX Gold به طور مستقیم، امکان انجام مارجین تریدینگ (معاملات اهرمی)‌ این توکن نیز در برخی از صرافی‌ها وجود دارد. موارد زیر را به عنوان ویژگی‌های شاخص ارز پکس گلد در نظر داشته باشید:

  • هر توکن DGX با یک اونس طلای مرغوب به نسبت (۱) به (۱) پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که برای هر توکن DGX که در گردش است، یک اونس طلای فیزیکی با کیفیت بالا در مخازن امن نگهداری می‌شود.
  • پکس گلد امکان تسویه فوری معاملات را فراهم می‌کند. به این ترتیب، پس از انجام معامله وجوه و توکن‌ها بلافاصله به حساب شما واریز یا برداشت می‌شوند.
  • با استفاده از PAX Gold، می‌توانید به طور غیرمستقیم در ETFهای طلای پیشرو در بازار سرمایه‌گذاری کنید.
  • هر زمانی که بخواهید، امکان تبدیل توکن‌های PAX Gold خود را به شمش‌های طلای فیزیکی با عیار بالا خواهید داشت.
  • PAX Gold تحت نظارت و مجوز اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) قرار دارد. NYDFS یک نهاد نظارتی دولتی است که بر فعالیت‌های خدمات مالی در ایالت نیویورک نظارت می‌کند.
  • این ارز دیجیتال با پشتوانه طلا در اکثر صرافی‌های بزرگ و معتبر دنیا قابل خرید و فروش است.

۴. گلد کوین

گلد کوین (GoldCoin) با نماد GLC یک ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) است که بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده. هدف اصلی GoldCoin، تمرکززدایی و آزادی اقتصادی است. تیم توسعه گلد کوین اعتقاد دارد که سرعت تایید تراکنش و آزادی اقتصادی برای سیستم‌های پرداخت، چه سنتی و چه مبتنی بر بلاک چین، ضرورت بسیار زیادی دارد. سرعت تایید تراکنش‌ها در GoldCoin تنها ۲ دقیقه است که از بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ و شناخته‌شده عملکرد بهتری دارد.

به این ترتیب، گلد کوین تراکنش‌های شما را تقریبا به صورت آنی انجام می‌دهد. همچنین، از آنجایی که GoldCoin یک توکن مبتنی بر شبکه ERC-20 است، می‌توانید آن را در هر کیف پول اتریومی ذخیره و ارسال کنید. به ازای هر اونس طلا ۱۰۰۰ گلد کوین در نظر گرفته شده که پشتوانه آن محسوب می‌شود. این ویژگی باعث ثبات نسبی GoldCoin نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر می‌شود، چرا که سایر ارزها به هیچ دارایی باثباتی وابسته نیستند.

ارز گولد کوین انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به دارندگان خود اجازه می‌دهد تا هر زمانی که خواستند، توکن‌های خود را به طلای فیزیکی یا ارزهای فیات تبدیل کنند. لیست صرافی‌هایی که امکان خرید و فروش گلد کوین را فراهم کرده‌اند، در سایت رسمی آن قرار دارد. همچنین، با برخی از دستگاه‌های خودپرداز ATM نیز می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه، ویژگی‌های شاخص GoldCoin را بررسی می‌کنیم:

  • هر توکن گلد کوین معادل یک هزارم اونس طلا است.
  • پلتفرم گلد کوین از روش‌های مقیاس‌پذیری درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای برای رسیدگی به افزایش حجم تراکنش‌ها و کاربران استفاده می‌کند.
  • مانند بیت کوین، گلد کوین هم از الگوریتم اثبات کار برای تامین امنیت شبکه و ایجاد توکن‌های جدید استفاده می‌کند. در این الگوریتم، ماینرها با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر خود، برای حل معادلات ریاضی پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند. اولین ماینری که موفق به حل معادله شود، پاداش خود را به صورت تعدادی توکن گلد کوین جدید دریافت می‌کند.

۵. پرت مینت گلد توکن

ارز پرت مینت گلد توکن (Perth Mint Gold Token) با نماد PMGT نسخه توکنیزه شده گواهی GoldPass با نسبت ۱ به ۱ است. خود گواهی GoldPass نیز با نسبت ۱ به ۱ توسط طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود. به این ترتیب، PMGT یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا محسوب می‌شود. درواقع، GoldPass سندی است که نشان می‌دهد شما مالکیت یک واحد طلای فیزیکی در همان ذخایر را در اختیار دارید. هر گواهی را می‌توان به توکن PMGT و بلعکس تبدیل کرد. توکن‌ها را هم می‌توان در صرافی‌های معتبر کریپتو به ارزهای فیات تبدیل کرد.

طلای فیزیکی پشتوانه PMGT در خزانه مرکزی پرت مینت ذخیره می‌شود و دولت استرالیای غربی امنیت آن را تضمین می‌کند. توکن PMGT مانند سایر ارزهای دیجیتال به راحتی قابل انتقال و قابل تقسیم است. همچنین، می‌توانید آن را در هر زمان که خواستید به طلا یا سایر معادل‌های فیات تبدیل کنید. اتصال به فیات، نقدینگی را حتی برای بزرگ‌ترین معاملات فراهم می‌کند. این ارز دیجیتال هیچ گونه کارمزدی برای تراکنش، نگهداری یا مدیریت ندارد. به همین دلیل، یکی از موثرترین و ارزان‌ترین توکن‌های پشتوانه طلا در جهان محسوب می‌شود.

ویژگی‌های ارز پرت مینت گلد توکن که باعث شده در لیست بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا قرار بگیرد:

  • امکان تبدیل توکن‌های PMGT به طیف وسیعی از محصولات پرنت مینت، ازجمله شمش‌های کوچک یک اونسی تا شمش‌های ۴۰۰ اونسی دارای گواهی LBMA، وجود دارد. این تنوع، انعطاف‌پذیری و آزادی عمل زیادی را برای دارندگان PMGT به ارمغان می‌آورد.
  • برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، توسعه دهندگان PMGT رویکرد شفافی را در پیش گرفته و تمامی موجودی حساب‌های GoldPass را به صورت عمومی منتشر می‌کنند. با این رویکرد، هر کسی می‌تواند به طور علنی تایید کند که توکن‌های در گردش، پشتوانه کافی از طلا دارند.
  • هر توکن PMGT معادل یک گواهی GoldPass یک اونسی و یک اونس طلای فیزیکی است.
  • توکن‌های PMGT در بازار جهانی معاملات طلای فیزیکی و مشتقات آن قابل خرید و فروش هستند.

رمز ارز طلا چطور کار می‌کند؟

نماد بیت کوین با روکش طلا که چند تکه طلا هم دور آن قرار دارد
شیوه نگهداری ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا شباهت زیادی به طلای فیزیکی دارد، با این تفاوت که همه چیز مجازی است.

پس از معرفی بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا، نوبت به توضیح در مورد عملکرد رمز ارز طلا می‌رسد. همانطور که صندوق قابل معامله طلا (ETF) دارای یک ناشر و به یک طرف امین معتمد برای نگهداری طلای فیزیکی وابسته است، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نیز توسط یک ناشر مرکزی اداره می‌شود. پشتوانه رمز ارز طلا به اشکال مختلفی از جمله شمش طلای فیزیکی، سکه طلا، گواهی طلا، اوراق بهادار مرتبط با طلا یا هر نوع طلای آب شده وجود دارد.

در این شرایط، هر توکن نشان دهنده مالکیت مقدار مشخصی از دارایی پایه (طلا) است که در یک مکان امن نگهداری می‌شود. قیمت برخی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، به قیمت طلا وابسته و حتی با آن برابر است. در حالی که سایر کوین یا توکن‌های با پشتوانه طلا، امکان بازخرید به طلای فیزیکی دارند. فرض کنید که این کوین یا توکن، این امکان را به دارندگان خود بدهد که با ارائه توکن‌های طلا به ناشر، ارز دیجیتال خود را با مقدار مشخصی از طلای فیزیکی معاوضه (بازخرید) کنند.

در این صورت، این ارز ریسک بیشتری نسبت به ارزهای وابسته به طلا خواهد داشت. در ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، شما باید بتوانید توکن خود را تحویل داده و طلای فیزیکی معادل آن را دریافت کنید. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، در این نوع ارزها دارایی فیزیکی واقعی وجود دارد. از نظر تئوری، پس از تکمیل فرآیند بازخرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، توکن‌های بازخرید شده از گردش خارج (سوزانده) می‌شوند. این فرآیند به معنای حذف دائمی توکن‌ها از بلاک چین و غیر قابل استفاده شدن آن‌ها است.

مقایسه ارز دیجیتال با پشتوانه طلا با ارزهای دیجیتال معمولی

اکثر ارزهای دیجیتال، برخلاف ارزهای فیات که توسط دولت‌ها پشتیبانی می‌شوند، هیچ پشتوانه فیزیکی یا ذاتی مانند طلا، نقره یا کالاهای دیگر ندارند. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران از جمله وارن بافت اسطوره‌ای که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بازارهای مالی است، به کریپتو اعتماد ندارند. یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که به بیت کوین می‌شود، این است که ارزش آن غیرملموس بوده و هیچ پشتوانه‌ای از دارایی‌های با ارزش مانند طلا یا نقره ندارد.

اینجاست که ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به دلیل ارتباطشان با طلای فیزیکی وارد میدان می‌شوند. برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل ارتباط مستقیم این نوع ارزهای دیجیتال با طلای فیزیکی که پشتوانه آن‌ها است، برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها احساس امنیت بیشتری می‌کنند. به هر حال، طلا سابقه بسیار طولانی‌تری نسبت به ارزهای دیجیتال به عنوان یک ذخیره ارزشمند دارد و به دلیل همین سابقه طولانی، درک نوسانات قیمت طلا نیز برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر است.

در حالی که درک اصول و بنیان‌های ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا ممکن است ساده‌تر باشد، اما باید توجه داشته باشیم که در نهایت، قیمت این نوع ارز دیجیتال وابسته به قیمت طلای فیزیکی است. به بیان دیگر، تا زمانی که قیمت طلا به طور ناگهانی و شدید افزایش پیدا نکند، نباید انتظار داشته باشید که قیمت ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نیز جهش چشم‌گیری داشته باشد.

مزایای رمز ارز طلا

رمز ارز طلا دارای مزایای زیر است:

  • ثبات: ارتباط این نوع ارزهای دیجیتال با ارزشمندترین فلز گران‌بها یعنی طلا که در طول تاریخ خود ثبات و پایداری بالایی داشته است، به ارزهای دیجیتالی که از آن به عنوان پشتوانه خود استفاده می‌کنند نیز ثبات و پایداری می‌بخشد. همچنین، دارندگان ارز دیجیتال با پشتوانه طلا از سرمایه خود در برابر تورم نیز محافظت می‌کنند.
  • امنیت: بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی دارند. اما با استفاده از یک استیبل کوین با پشتوانه طلا، می‌توانید بازار طلا را مورد مطالعه قرار دهید تا تصمیمات آگاهانه‌تری در سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرید.
  • راحت بودن ذخیره و نگهداری: ذخیره، نگهداری و انتقال طلا هزینه‌بر است. اما با نگهداری آن به عنوان یک دارایی قابل معامله، هزینه‌های کم‌تری را پرداخت می‌کنید که باعث سهولت و سودآوری بیشتر آن می‌شود.
  • دسترسی آسان: دارندگان ارز دیجیتال با پشتوانه طلا می‌توانند به راحتی در پلتفرم‌های معاملاتی مبتنی بر بلاک چین به طلای توکنیزه شده دسترسی داشته باشند. همچنین از معاملات آسان‌تر، امنیت بالاتر و شفافیت بیشتر بهره‌مند می‌شوند.
  • بدون نیاز به بانک: انتقال پول از طریق بلاک‌چین سریع‌تر و آسان‌تر است و کم‌تر در معرض نوسانات جهانی قرار می‌گیرد.

معایب رمز ارز طلا

سه شمش طلا با نماد بیت کوین
با توجه به اینکه طلا نوسان کمی دارد، ارزهای دیجیتال وابسته به طلا نیز به اندازه سایر رمز ارزها سوددهی ندارند.

معایب رمز ارز طلا عبارت است از:

  • سود کم: سهام، اوراق قرضه و املاک، جریان مداومی از درآمد را به دنبال دارند. به هر حال، مردم می‌خواهند با پولشان پول بیشتری به دست بیاورند. چیزی که در بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا هم وجود ندارد. چراکه قیمت آن‌ها تا حد زیادی به طلا وابسته است و اگر قیمت طلا زیاد شود، آن‌ها هم به سود می‌رسند. در غیر این صورت، سودی ندارند.
  • قانون گرشام: این قانون اقتصادی بیان می‌دارد که وقتی دو نوع ارز با ارزش ذاتی متفاوت در یک اقتصاد در گردش باشند، ارز کم ارزش‌تر، ارز با ارزش‌تر را از گردش خارج می‌کند. با توجه به این قانون، احتمال دارد مردم رمز ارز طلا را زودتر از پول رایج کاغذی (فیات) خرج کنند. همچنین، تمایل به نگهداری و انباشت ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به دلیل ارزش بالاتر آن، در نهایت استفاده گسترده از آن را محدود می‌کند.
  • مالیات: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، کانادا، ژاپن و کل اتحادیه اروپا سود حاصل از ارز دیجیتال مشمول مالیات است. با این حال، از آنجایی که در اکثر مناطق، مالیات بر سود سرمایه نسبت به مالیات بر درآمد کم‌تر است، زیاد به آن پرداخته نمی‌شود.
  • سرقت: سرقت از بانک و طلا به ندرت اتفاق می‌افتد، اما دارایی‌های دیجیتال مکررا مورد حمله مجرمان سایبری قرار می‌گیرند و به همین علت، سرمایه‌گذاران باید از پلتفرم‌های نامعتبر و ناامن دوری کنند.
  • بی‌اعتمادی: هیچ تضمینی برای امن بودن مکان انس طلایی که پشتوانه رمز ارز طلا است، وجود ندارد. همچنین، شما افرادی که مسئولیت نگهداری و حسابرسی آن را بر عهده دارند، نمی‌شناسید. از کجا باید مطمئن باشید که آن‌ها به درستی از دارایی شما محافظت می‌کنند؟

جمع‌بندی

بیش از ۵۰۰۰ سال است که از طلا برای حفظ ثروت استفاده می‌شود. با ظهور و گسترش بلاک چین، منطقی است که به جای حجم زیادی فلز فیزیکی، نسخه دیجیتالی آن را نگهداری کنید. در این مطلب، توضیح دادیم که رمز ارز طلا چیست، چطور کار می‌کند، چه مزایا و معایبی دارد و بهترین ارزهای دیجیتال وابسته به طلا را نیز معرفی کردیم. تا زمانی که سیستم حسابرسی قابل اعتمادی وجود داشته باشد، می‌توانید نگهداری ارز دیجیتال با پشتوانه طلا را به عنوان روشی بسیار آسان‌تر برای نگهداری طلا در نظر داشته باشید.

سوالات متداول در مورد ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

آیا بیت کوین پشتوانه طلا دارد؟

خیر. بیت کوین پشتوانه طلا، نقره، سایر فلزات گران‌بها و یا حتی ارزهای فیات (دولتی) ندارد. ارزش بیت کوین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، تقاضا و ارزش فناوری آن است.

بهترین ارز دیجیتال با پشتوانه طلا چیست؟

ارزهای دیجیتال زیادی با پشتوانه طلا وجود دارد که نمونه‌هایی از آن‌ها تتر گلد، دیجیکس گلوبال و پکس گلد هستند. نمی‌توان گفت کدام یک بهترین ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است. اما به طور کلی، هر رمز ارز طلایی که بتواند به طلای فیزیکی تبدیل شود، رمز ارز طلای معتبر و قابل اطمینانی است.

آیا استیبل کوین خاصی با پشتوانه طلا وجود دارد؟

بله، تتر گلد (Tether Gold) با نماد XAUt یک استیبل کوین با پشتوانه طلا است.

آیا ارز دیجیتالی با پشتوانه نقره وجود دارد؟

بله همانطور که چند ارز دیجیتال با پشتوانه طلا وجود دارد، تعداد زیادی رمز ارز با پشتوانه نقره هم هست که بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها SilverCoin نام دارد.

منابع: primexbt | kinesis