آموزش ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین و آشنایی با Ordinals - رمزینکس
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. معرفی نشان جدید «تقلب بد است» در بازی همستر کامبت برای مقابله با تقلب
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  3. کد ویدیو میم فای یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  4. انیگما راکی ربیت امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت یکشنبه ۱۸ شهریور + آموزش ویدئویی
  6. کد مورس امروز همستر یکشنبه ۱۸ شهریور
  7. ایردراپ‌های بزرگ بعدی بازی‌های تلگرامی: از همسترکامبت تا راکی ربیت
  8. عرضه توکن کتیزن در ۳۰ شهریور: پیش‌بینی‌ها، قیمت و تغییرات بازار
  9. چرا قیمت بیت کوین (BTC) در حال سقوط است؟ دلایل اصلی کاهش ۷ درصدی
  10. کاردانو به نزدیکی سطح حمایت حیاتی ۰.۳۱۷۲ دلار رسید: آیا گاوها وارد عمل خواهند شد؟
  11. کارت های امروز همستر شنبه ۱۷ شهریور
  12. چشم‌انداز آینده ترون، کاهش قیمت در کوتاه‌مدت یا فرصت ورود به بازار؟
  13. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۷ شهریور + آموزش وارد کردن
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۷ شهریور
  15. کارت های امروز راکی ربیت شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۷ شهریور به همراه تصویر آموزشی
  17. قیمت امروز همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور در بازار پیش از عرضه
  18. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۷ شهریور
  20. کد ویدیو میم فای شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور + آموزش ویدئویی

آموزش ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین و آشنایی با Ordinals

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۳

توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) روی بلاک چین بیت کوین به سرعت توجه دنیای کریپتو را به خود جلب کرده و فرصت‌های جدیدی را برای قدیمی‌ترین بلاک چین و علاقه‌مندان به هنر دیجیتال گشوده‌اند. NFTها که در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت رسیدند، معمولاً در پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم و بلاک چین‌های دیگر مانند کاردانو و سولانا ساخته و معامله می‌شدند؛ اما در ژانویه ۲۰۲۳، پروتکل جدیدی به نام Ordinals توسط کیسی رودارمور، از مشارکت‌کنندگان سابق بیت کوین کور، راه‌اندازی شد. این پروتکل با بهره‌گیری از ارتقای Taproot در سال ۲۰۲۱، قابلیت‌های بیت کوین را گسترش داده و امکان ساخت NFTهای بومی بیت کوین را روی این بلاک چین فراهم می‌کند.

در این مقاله، با NFTهای بیت کوین، تفاوت آنها با NFTهای مبتنی بر اتریوم و نحوه ساخت و فروش آن‌ها آشنا می‌شوید. 

Ordinals چیست؟

سکه بیت کوین و چند نماد ان اف تی
مینت کردن NFT در بلاک چین بیت کوین به لطف فناوری Ordinals ممکن شد

Ordinals شماره سریال‌هایی هستند که در یک ساتوشی (sat) واحد، یعنی کوچکترین واحد بیت کوین، حک یا همان مینت می‌شوند. تئوری Ordinal به این ساتوشی‌ها بر اساس ترتیب استخراج، شماره اختصاص می‌دهد. اولین ساتوشی در اولین بلاک دارای شماره سریال ۰ است، دومی شماره سریال ۱ و آخرین ساتوشی اولین بلاک دارای شماره سریال ۴٬۹۹۹٬۹۹۹٬۹۹۹ است.

ایده «سکه‌های رنگی (Colored Coins)» در سال ۲۰۱۲ اولین نمونه از این مفهوم بود. این‌ها دارایی‌های رمزنگاری شده‌ای بودند که با افزودن اطلاعات فراداده، برای نمایش چیزی باارزش تغییر کاربری داده می‌شدند. پروژه Counterparty نیز تلاشی دیگر برای جاسازی داده در تراکنش‌های معمولی بیت کوین بود، اما به توکن XCP خود نیاز داشت که آن را رسماً به یک آلت کوین تبدیل می‌کرد و نه یک افزونه یا لایه دوم برای بیت کوین.

تئوری Ordinal به ساتوشی‌ها ارزش کلکسیونی می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد به عنوان اقلام کمیاب جمع‌آوری و معامله شوند. به ساتوشی‌ها هویت‌هایی داده می‌شود تا ردیابی و انتقال داده شوند و از طریق یک تراکنش بیت کوین که برای همیشه بخشی از بلاک چین باقی می‌ماند، با داده‌های دلخواه معناداری مانند تصاویر، متن یا ویدیوها آمیخته شوند. این داده‌ها را می‌توان در کیف پول‌های سازگار با Ordinals مانند کیف پول Sparrow و کاوشگرهای آنلاین مشاهده کرد.

Inscriptions یا حکاکی در بیت کوین

فرآیند اختصاص دارایی‌ها به ساتوشی‌های فردی، Inscription (حکاکی) نامیده می‌شود. در این اختصاص دارایی به ساتوشی، به نوعی نسخه‌ای دیجیتالی از یک دارایی فیزیکی یا حتی یک نسخه غیر قابل تغییر و امن از یک دارایی دیجیتالی دیگر، ثبت می‌شود.

Ord امکان ردیابی موقعیت ساتوشی‌های خاص و شماره سریال‌های آن‌ها را فراهم می‌کند و می‌توان آن‌ها را با اکسپلورر Ordinals مشاهده کرد. برخلاف NFTهای سنتی که به محتوای خارج از زنجیره ذخیره شده در سیستم فایل IPFS متکی هستند، حکاکی‌ها از تغییرناپذیری و امنیت بیت کوین بهره‌مند می‌شوند.

نحوه ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین

نماد NFT با یک ماشین فانتزی و بیت کوین
برای ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین به کمی دانش فنی نیاز است

اکوسیستم Ordinals در حال توسعه کامل است و  دسترسی به آن فقط به ۲ روش اصلی برای ضرب NFT محدود می‌شود.

۱- روش استفاده از نود کامل بیت کوین

روش اول برای حکاکی Ordinals بیت کوین نیاز به مهارت‌های فنی دارد. ابتدا باید یک نود کامل بیت کوین را اجرا کرده و سپس Ord را روی این نود نصب کنید تا ساتوشی‌ها را در یک کیف پول Ordinals حک کنید و NFTهای بیت کوین Ordinals را بسازید. دو نوع کیف پول بیت کوین می‌توانند Ordinals را پردازش کنند.
هر دو باید با Taproot سازگار باشند و قابلیت کنترل سکه داشته باشند تا از خرج کردن ساتوشی‌های Ordinal به عنوان کارمزد شبکه یا ارسال تصادفی آن‌ها در یک تراکنش دیگر جلوگیری شود. کیف پول Sparrow فقط برای دریافت Ordinals توصیه می‌شود تا از ارسال ناخواسته ساتوشی‌های Ordinals جلوگیری شود. با این حال، استفاده از آن نیازی به اجرای یک نود کامل ندارد.
یک کیف پول Ord نیاز به اجرای یک گره کامل با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت دارد. برخلاف کیف پول Sparrow، یک کیف پول Ord به شما امکان می‌دهد حکاکی ایجاد کرده و ساتوشی‌های حک شده را مسدود کنید تا از خرج شدن تصادفی آن‌ها جلوگیری شود. صرف نظر از کیف پولی که استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که مقداری بیت کوین برای پرداخت هزینه تراکنش دارید.

۲- مینت بدون نیاز به کدنویسی

روش دوم ساده‌تر است و شامل استفاده از یک ابزار بدون کد مانند Gamma یا Ordinalsbot.com برای حکاکی NFT ordinal می‌شود. در ادامه نحوه ضرب Ordinal در Gamma را می‌خوانید:

  1. نوع فایلی را که می‌خواهید برای ضرب NFT بیت کوین خود استفاده کنید، انتخاب کنید.
  2. فایل مورد نیاز را از رایانه خود آپلود کنید.
  3. هزینه تراکنش را بسته به مدت زمانی که می‌خواهید برای ضرب Ordinal خود صبر کنید، تنظیم کنید.
  4. آدرس بیت کوین را که می‌خواهید محتوای دیجیتال را به آن ارسال کنید، کپی و جای‌گذاری کنید. این آدرس باید یک آدرس سازگار با Ordinal یا یک آدرس Taproot باشد.
  5. منتظر بمانید تا NFT ضرب شود. این زمان انتظار به کارمزدی که برای تکمیل فرآیند پرداخت کرده‌اید بستگی دارد و ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد. شما می‌توانید وضعیت ضرب را از طریق لینکی که از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد، پیگیری کنید.
  6. Ordinal ضرب شده خود را در OrdinalsViewer مشاهده کنید.

نحوه خرید و فروش Ordinal

نماد NFT و بیت کوین روی یک خازن
خرید و فروش NFT در بیت کوین قطعا به سادگی اتریوم نیست

در حالی که زیرساخت‌ها و بازارهای مناسب برای معامله Ordinals بیت کوین در حال ساخت هستند، اغلب این محتواهای دیجیتال به صورت همتا به همتا (P2P) و خارج از صرافی‌هادر سرورهای Discord اختصاصی معامله می‌شوند. در این معاملات از امانت‌داران به عنوان واسطه استفاده می‌شود و تراکنش‌ها در Google Sheets پیگیری می‌شوند. درواقع معامله NFTهای بیت کوین با آن چیزی که امروز به‌عنوان روش خرید ارز دیجیتال یا NFT می‌شناسیم تفاوت‌های معناداری دارد.

در مقایسه با NFTهای محبوب‌تری که از طریق اتریوم و بلاک چین‌های دیگر معامله می‌شوند، معامله Ordinals بیت کوین به نظر روشی قدیمی می‌رسد. با این حال، این موضوع علاقه مردم به NFTهای بیت کوین را کاهش نداده و صدها هزار محتوای دیجیتال جدید تنها در عرض چند هفته پس از راه‌اندازی، ایجاد شده‌اند.

نحوه خرید NFTهای بیت کوین

برای خرید Ordinals بیت کوین باید از کیف پول‌های سازگار با Taproot مانند کیف پول Ordinals، Xverse و Hiro استفاده شود. استفاده از کیف پول Ordinals بسیار ساده است و بقیه کیف پول‌ها نیز مشابه آن هستند:

  1. یک حساب کاربری ایجاد کنید، عبارت Seed خود را ایمن کنید و وجوه را به کیف پول واریز کنید.
  2. Ordinal هایی را که می‌خواهید بخرید، انتخاب و روی “Buy Now” کلیک کنید.
  3. پس از انجام تراکنش، Ordinals به کیف پول شما اضافه می‌شود.

نحوه فروش NFTهای بیت کوین

سکه با نوشته NFT
علاقه‌مندان به NFT در بلاک چین بیت کوین در حال توسعه کامیونیتی هستند

مشابه خرید NFT بیت کوین، باید یک کیف پول سازگار با Taproot بیت کوین را انتخاب و دانلود کنید.

  1. یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس عبارت Seed خود را ایمن و NFT خود را آپلود کنید. هزینه به اندازه فایل و سرعت تکمیل تراکنش بستگی دارد.
  2. پس از اینکه فایل شما روی بلاک چین حک شد، می‌توانید آن را در صفحه inscriptions وبسایت Ordinals.com مشاهده کنید.
  3. شما می‌توانید Ordinals را مسدود (Freeze) کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها را خرج نمی‌کنید.
  4. برای فروش حکاکی خود باید از یک بازار OTC نظیر به نظیر، معمولاً سرور Discord Bitcoin Ordinals، استفاده کنید.

توصیه می‌شود در این معاملات دقت ویژه‌ای داشته باشید. پلتفرم‌ها در یک بازار OTC نظیر به نظیر و غیرقانونی، پر از کلاهبردارانی هستند که سعی در سوءاستفاده از آخرین تب NFT بیت کوین دارند.

جمع‌بندی

NFTهای بیت کوین نشان‌دهنده فصل جدیدی در تکامل قدیمی‌ترین بلاک چین هستند. در حالی که این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است، پتانسیل ایجاد فرصت‌های جدید برای هنرمندان، کلکسیونرها و سرمایه‌گذاران را دارد. همانطور که اکوسیستم Ordinals به بلوغ خود ادامه می‌دهد، می‌توانیم انتظار نوآوری‌های بیشتری را در این زمینه داشته باشیم. در این مقاله، ساخت NFT در بلاک چین بیت کوین، نحوه ایجاد و فروش آن‌ها را مرور کردیم.

سوالات متداول

NFT چیست؟

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه، یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که مالکیت یک آیتم خاص (مانند یک اثر هنری، کلکسیون دیجیتال، یا حتی یک توییت) را در بلاک چین نشان می‌دهد. برخلاف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، هر NFT منحصربه‌فرد است و نمی‌توان آن را با NFT دیگری جایگزین کرد.

چرا باید NFTهای بیت کوین را انتخاب کنم؟

NFTهای بیت کوین از امنیت و تغییرناپذیری بلاک چین بیت کوین بهره می‌برند، یعنی NFT ایمن، غیرقابل تغییر و واقعاً متعلق به شماست. علاوه‌بر این، بیت کوین یک شبکه شناخته شده و قابل اعتماد است که به NFT شما اعتبار می‌بخشد.

NFTهای بیت کوین چگونه معامله می‌شوند؟

در حال حاضر، NFTهای بیت کوین عمدتاً از طریق بازارهای نظیر به نظیر (P2P) معامله می‌شوند. با این حال، با توسعه اکوسیستم Ordinals، می‌توان انتظار داشت که بازارهای بیشتری به وجود بیایند.

آیا NFTهای بیت کوین آینده دارند؟

NFTهای بیت کوین یک فناوری نسبتاً جدید هستند، اما پتانسیل زیادی دارند. با افزایش پذیرش و توسعه زیرساخت‌های بیشتر، می‌توان انتظار داشت که NFTهای بیت کوین در آینده به طور قابل توجهی رشد کنند.

منابع: coindesk | cointelegraph

به این post امتیاز دهید
مهدی زارع
درباره مهدی زارع
یک پدر جوان عاشق یادگیری، ورزش و سینما. هر کاری کنم، نوشتن یکی از جذاب‌ترین تفریحاتمه. از ۲۰۱۷ با بیت‌کوین و رمزارزها آشنا شدم و با اینکه تریدر نشدم، به آینده غیر متمرکز اقتصاد ایمان دارم.
درباره مهدی زارع بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید