در دنیای ارزهای دیجیتال شخصیت‌های برجسته بسیاری وجود دارند که در این حوزه تاثیر بسیاری ایفا کرده‌اند. یکی از این افراد، جد مک کالب (Jed McCaleb) است که در این صنعت حضور فعالی داشته و دستاوردهای زیادی هم به ارمغان آورده است. با این مطلب رمزینکس همراه باشید تا بفهمیم جد مک کالب کیست و خالق بلاکچین های ریپل و استلار را بهتر بشناسیم.

بیوگرافی جد مک کالب

خالق بلاکچین های ریپل و استلار در فایتویل، آرکانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. جد مک کالب خیلی زود مدرسه را ترک کرد و تصمیم گرفت به کالیفرنیا نقل مکان کند تا رویاهای خود را برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار دنبال کند. در سال ۱۹۹۴، او در دانشگاه کالیفرنیا برکلی ثبت‌نام خود را انجام داد. Jed McCaleb علیرغم علاقه شدید به برنامه‌نویسی از سنین جوانی، تحصیلات رسمی دانشگاه را رها و به شهر نیویورک نقل مکان کرد.

مک کالب کار خود را در حوزه فناوری به عنوان یک برنامه‌نویس و هکر آغاز کرد و در پروژه‌ها و وب سایت‌های مختلف شرکت داشت. یکی از اولین پروژه‌های او، یک وب سایت اشتراک فایل به نام eDonkey2000 بود که یکی از اولین شبکه‌های همتا به همتا در نوع خود به شمار می‌رفت. در آن زمان، موفقیت پروژه eDonkey2000 مک کالب را در کانون توجه قرار داد و او را به چهره‌ای پیشرو در صنعت فناوری تبدیل کرد. جد مک کالب اکنون ۴۶ سال دارد.

تصویر مک کالب که کنار پنجره است و لبخند می‌زند.
Jed McCaleb قبلا به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای کار می‌کرده است.

فعالیت‌های جد مک کالب در کریپتو

زندگی اولیه جد Jed McCaleb چند چیز را ثابت کرد؛ اول، او یک برنامه‌نویس نوآور و توانا بود که می‌توانست ایده‌های خلاقانه را به واقعیت تبدیل کند. دوم، او برای توزیع باز و به اشتراک‌گذاری داده‌های بدون مجوز ارزش قائل بود. مک کالب که مدت کوتاهی پس از ثبت‌نام از یک کالج معتبر انصراف داد، به آخرین مرز نوآوری دنیای دیجیتال یعنی فناوری بلاک‌چین وارد شد و در پروژه‌های مختلفی ایفای نقش کرد.

پروژه Mt. Gox

اندکی قبل از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ و لحظه‌ای ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) وضعیت مالی را برای همیشه تغییر داد، جد مک‌کالب رویای ایجاد سایتی را در سر داشت که کلکسیونرها بتوانند کارت‌های Magic: The Gathering را مبادله کرده و دامنه mtgox.com را خریداری کنند. این سایت تجارت کارت هرگز ساخته نشد، اما مک کالب دامنه را به یک پلتفرم معاملاتی بیت‌کوین تغییر کاربری داد که در آن سرمایه‌گذاران مشتاق می‌توانند فعالانه بازارهای BTC/USD را معامله کنند.

تحت سرپرستی مک کالب، Mt. Gox به سرعت رشد کرد و بیش از ۷۰ درصد از کل تراکنش‌های بیت‌کوین را در اوج خود انجام داد و تبدیل به بزرگترین صرافی بیت‌کوین در جهان شد. در سال ۲۰۱۱، مک کالب صرافی را به مارک کارپلس (Mark Karpelès) فروخت. سال‌ها بعد در سال ۲۰۱۴، یک هک ویرانگر این پلتفرم را به زانو درآورد و از دست دادن ۸۵۰ هزار بیت‌کوین باعث شد تا اعتماد به این بازار از بین برد. جالب است بدانید در حال حاضر Mt.Gox همچنان برای بازیابی وجوه از دست رفته در تلاش است.

پروژه ریپل (XRP)

جد مک کالب پس از خروج از Mt.Gox، به دنبال راه‌های جدیدی برای استفاده از ارز دیجیتال برای بهبود اقتصاد جهانی بود. با پیوستن به کریس لارسن (Chris Larsen)، این دو نفر ریپل لب (Ripple Labs) را در سال ۲۰۱۲ با چشم انداز تحول در پرداخت‌های بین المللی تاسیس کردند. نقش Jed McCaleb در ریپل، چشم‌انداز اولیه و چارچوب تکنولوژیکی آن را شکل داد. مکانیزم اجماع منحصر به فرد ریپل که به عنوان یک جایگزین کاملا جدید و بهبود یافته برای بیت‌کوین طراحی شده بود، در آن زمان انقلابی به شمار می‌رفت.

هدف این پلتفرم پر کردن شکاف بین امور مالی سنتی و دنیای رو به رشد کریپتو، ارائه سرعت تراکنش‌های سریع‌تر و کاهش هزینه‌ها در مقیاس سازمانی بود. با این حال، مانند بسیاری از استارت آپ‌ها، پویایی داخلی پیچیده به حساب می‌آمد. مک کالب خیلی زود خود را در تضاد با بنیانگذاران دیگر بر سر مسیر استراتژیک ریپل یافت.

مدیر ارشد فناوری ریپل، دیوید شوارتز (David Schwartz)، در مورد نارضایتی خود از رفتار جد مک کالب صحبت‌هایی کرده است. او اشاره کرد که مک کالب به سرمایه‌گذاران و کارمندان خیانت کرده و چندین ایده او فاجعه در نظر گرفته شده است. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این اختلافات مداوم باعث شد که Jed McCaleb تنها پس از دو سال، به سرعت شرکتی را که خودش آن را ایجاد کرده بود، ترک کند. مک کالب به‌عنوان بخشی از توافق جدایی‌، ملزم به انتقال دو میلیون توکن XRP به یک سازمان خیریه به انتخاب خود بود.

مک کالب در کنار سکه ریپل
Jed McCaleb به دلیل اختلاف نظرهای بسیار، از ریپل جدا شد.

ظهور استلار (XLM)

پس از آن که Jed McCaleb از ریپل بیرون آمد، در سال ۲۰۱۴ بنیاد توسعه Stellar را در کنار جویس کیم (Joyce Kim) تاسیس کرد. شبکه استلار که رقیب مستقیم ریپل بود، قصد داشت برخی از کاستی‌هایی را که مک کالب در طول مدت حضورش در ریپل شناسایی کرده بود، برطرف کند.

پلتفرم Stellar با توکن بومی XLM برای تسریع در پرداخت‌های برون مرزی، بسیار شبیه ریپل طراحی شده است. با این حال، ماموریت آن به طور مشخص نوع‌دوستانه‌تر بود. در حالی که XRP موسسات مالی سنتی را هدف قرار داده، Jed McCaleb قصد داشت استلار را به عنوان یک پل مالی برای کسانی که به سیستم‌های بانکی موجود دسترسی ندارند، کاربردی کند. تحت رهبری مک کالب، استلار خود را یک اکوسیستم توانا نشان داد و با موسسات مالی بزرگ و غول‌های فناوری مانند MoneyGram شراکت ایجاد کرد. با تلاش برای رسیدن به سطح شهرت ریپل، Stellar همچنان توانسته در بازار ارزهای دیجیتال نامی برای خود دست و پا کند.

جمع‌بندی

جد مک کالب یک چهره قابل احترام در صنعت فناوری و ارزهای دیجیتال است که به خاطر ایده‌های نوآورانه و آینده‌نگر خود به شهرت رسید. علی‌رغم شکست Mt. Gox، او به کمک‌های قابل توجهش به صنعت از طریق همکاری با شبکه Stellar ادامه داده است. او همچنین به خاطر تعهدش به استفاده از فناوری برای منافع اجتماعی و تلاش برای مشارکت مالی بیشتر برای مردم سراسر جهان، شناخته شد. در مطلبی که خواندید به این که جد مک کالب کیست پرداخته شد و برای خواندن مطالب این چنینی، پیشنهاد می‌کنیم با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

جد مک کالب چه زمانی ریپل را ترک کرد؟

Jed McCaleb در سال ۲۰۱۳ ریپل را ترک کرد تا استلار، یک شبکه رقیب بر اساس اصول مشابه را ایجاد کند.

چرا جد مک کالب ریپل را ترک کرد؟

مدیر ارشد فناوری ریپل می‌گوید Jed McCaleb رشته‌ای طولانی از ایده‌های بد داشت که هیئت مدیره ریپل از اجرای آن‌ها خودداری کرد و در نهایت به خروج او منجر شد.

آیا مک کالب تمام XRP خود را فروخته است؟

بله. Jed McCaleb تمام دارایی‌های XRP خود را در جولای ۲۰۲۲ فروخت.

منابع: dailycoin | newsbit