بلاک‌چین در سال‌های اخیر در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته و بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا مانند آلمان، استرالیا و هند برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای استفاده از آن در بخش خصوصی و دولتی انجام داده‌اند. کشور قطر نیز با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، حمایت از استراتژی توسعه قطر و برنامه بلند مدت، چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ قطر و در نهایت پیش به سوی «قطر هوشمند»، سند طرح ملی بلاک‌چین قطر را ارائه کرده است. این طرح پس از معرفی بلاک‌چین به ظرفیت‌های این تکنولوژی و ظرفیت‌های مورد نیاز برای پذیرش آن می‌پردازد؛ در ادامه مبنای رگولاتوری در این زمینه را می‌سنجد و در انتها کشور قطر و فرصت‌هایی که بلاک‌چین به این کشور می‌بخشد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

پیش‌بینی این سند درباره خدمات مالی سنتی این است که جای خود را به خدمات فین‌تک خواهند داد. در این طرح به کاربردهای بلاک‌چین در فین‌تک اشاره می‌کند که شامل «تسهیل پرداخت‌های دیجیتال»، «انتقال ارزش یا دارایی‌ها به‌صورت مستقیم و ارزان با استفاده از رمزارزها خارج از مؤسسات مالی سنتی»، «قراردادهای هوشمند که حاوی قوانین از‌پیش‌تعریف‌شده‌ هستند و بر اساس آن طرفین قرارداد توافق می‌کنند با یکدیگر تعامل داشته باشند»، «تسهیل تجارت مشترک سهام با اجتناب از کارگزاران و بورس اوراق بهادار»، «ارائه مجوز برای اشتراک‌گذاری هویت (افراد تنها با یک بار ثبت‌نام می‌توانند به همه سرویس‌های متصل به آن بلاکچین اجازه دهند تا از هویت کاربر استفاده کنند)» است.

سند طرح ملی بلاکچین قطر با همکاری سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (cra) و دانشگاه حمدبن خلیفه تهیه، توسط انتشارات راه پرداخت ترجمه و با حمایت صرافی رمزینکس و کارخانه نوآوری رسانه‌ای راه‌کار به‌صورت دیجیتال منتشر شده است.

متن کامل طرح ملی بلاک‌چین قطر