علت رشد بیت‌کوین و پیامد‌های آن چیست؟ - مجله رمزینکس

علت رشد بیت‌کوین و پیامد‌های آن چیست؟

عوامل و علت اصلی رشد بیت‌کوین و پیش‌بینی‌ها از آینده سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

قیمت بیت‌کوین (BTC) در روز چهارشنبه ۹ اسفند با جهشی قابل توجه، برای اولین بار از نوامبر ۲۰۲۱ از مرز ۶۰ هزار دلار عبور کرد و به روند صعودی مستمر خود که از سپتامبر سال گذشته آغاز شده بود، ادامه داد.

این افزایش قیمت، بازدهی کل بیت‌کوین در سال جدید میلادی را به بیش از ۴۲ درصد رساند. با این جهش، بیت‌کوین تمام ارزش ازدست‌رفته‌ی خود از زمان شروع «زمستان رمزارز» در اردیبهشت ۱۴۰۱ را جبران کرده و امروز رکورد قیمتی بیش از ۶۵ هزار دلار را ثبت کرده است.

در کنار بیت‌کوین، اتریوم (ETH) نیز با رشدی تقریباً ۴ درصدی در هفته‌ی گذشته، در حال افزایش است و به قیمت ۳۵۰۰ دلار نزدیک می‌شود. این رشد قیمت اتریوم نیز منجر به شکستن رکورد قیمتی قبلی خود از «زمستان رمزارز» شد.

محرک‌ها و علت رشد بیت‌کوین کدامند؟

روند صعودی فعلی بیت‌کوین ناشی از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران، عمدتا به دلیل تایید ۱۱ صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی بیت‌کوین (spot bitcoin ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در اواخر دی‌ماه است. تنها در روز سه‌شنبه ۸ اسفند، بیش از ۵۷۷ میلیون دلار وارد این صندوق‌های ETF شد.

این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران نهادی امکان تجارت بیت‌کوین را با قیمت لحظه‌ای آن (spot price) فراهم می‌کنند، در حالی که صندوق‌های ETF بیت‌کوین قبل از این تنها می‌توانستند با قراردادهای آتی بیت‌کوین معامله کنند. قراردادهای آتی، ابزارهای مشتقه‌ی پیچیده‌ای هستند که فقط برای سرمایه‌گذاران باتجربه مناسب می‌باشند.

تصویب اولین صندوق‌های ETF مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، به عنوان گامی مهم در جهت پذیرش و مشروعیت‌بخشی به ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود و زمینه‌ساز افزایش قیمت بیت‌کوین از زیر ۵۰ هزار دلار در زمان تأیید به بیش از ۶۵ هزار دلار امروز شده است.

ریسک‌های احتمالی و چشم‌انداز آینده

با وجود روند صعودی فعلی، نباید از نوسانات ذاتی بازار ارزهای دیجیتال غافل شد. همانطور که در سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم، این بازار می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند رویدادهای ورشکستگی، سقوط صرافی‌ها و مقررات سخت‌گیرانه، با اصلاحات قیمتی قابل توجهی روبرو شود. برای مثال، سقوط اکوسیستم Terra و صرافی FTX در سال گذشته، ضربات مهلکی به بازار وارد کردند.

علاوه بر این، عوامل کلان اقتصادی، شرایط ژئوپلتیک، تصمیمات فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و روندهای نظارتی، همگی می‌توانند بر قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند. بنابراین، پیش‌بینی قطعی روند بلندمدت قیمت بیت‌کوین با چالش‌های فراوانی روبرو است.

پیامدهای رشد بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران

در حالی که جهش اخیر بیت‌کوین نشان‌دهنده‌ی رونق احتمالی بازار ارزهای دیجیتال است، سرمایه‌گذاران باید همواره ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند و با احتیاط در این بازار به فعالیت بپردازند. با توجه به نوسانات ذاتی و عدم قطعیت‌های فراوان در این حوزه، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تنها باید بخشی از یک استراتژی مالی متوازن باشد و هرگز نباید کل دارایی فرد را در بر گیرد.

به طور کلی، افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین حاکی از روند رو به رشد پذیرش و سرمایه‌گذاری نهادی در این حوزه است. با این حال، سرمایه‌گذاران باید با آگاهی کامل از ریسک‌های موجود و چشم‌اندازهای آتی، وارد این بازار شوند و از تصمیم‌گیری‌های صرفاً هیجانی پرهیز کنند.

منبع: Forbes

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. مرتضی صادقی
    ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۱

    سلام تازه به جمع رمزینکس پیوستم.

    • هومن شالچی
      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۰۶:۳۸

      سلام. به جمع باحال رمزینکسی‌ها خوش اومدین :))