مطمئنا در مقطعی از زندگی‌تان نام رابرت کیوساکی را شنیده‌اید، یا شاید یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایش را می‌شناسید؛ «پدر پولدار، پدر فقیر» که برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و از آن زمان به بعد به یکی از شناخته‌شده‌ترین کتاب‌های موفقیت مالی تبدیل شده است. به لطف این کتاب، نام کیوساکی به شدت بر سر زبان‌ها افتاد و موفقیت چشمگیری در بازار به دست آورد.

امروز کیوساکی در ۷۳ سالگی خود را به عنوان یک کارآفرین و نویسنده مشهور جهانی تثبیت کرده است. نزدیک به ۳۰ کتاب او در مجموع ۴۰ میلیون نسخه فروخته است، اگرچه این کتاب به دلیل وابستگی‌های سیاسی او از انتقادات شدید در امان نمانده است. آیا می‌خواهید درباره رابرت کیوساکی بیشتر بدانید؟ با ما در این مقاله همراه باشید.

بیوگرافی رابرت کیوساکی

تصویر رابرت کیوساکی
رابرت کیوساکی پس از بازگشت از جنگ در یک دوره MBA در دانشگاه هایلو شرکت نمود؛ اما آن را ناتمام رها کرد و کارش به عنوان دستیار فروش در شرکت زیراکس (Xerox) آغاز کرد.

رابرت کیوساکی کیست؟ رابرت تورو کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده و تاجر‌ آمریکایی، در ۸ آوریل ۱۹۴۷ در هاوایی ایالات متحده، در خانواده‌ای ژاپنی تبار به دنیا آمد. او پسر بزرگ خانواده است و سه خواهر و برادر دارد؛ امی، بث و جان.

بسیاری از اطلاعاتی که امروز در مورد کیوساکی منتشر شده، از سخنرانی‌ها و کتاب‌های وی نشات گرفته است.

کیوساکی در دبیرستان هیلو تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۵ از آنجا فارغ التحصیل شد. از وقایعی که در دوران بزرگسالی او رخ داد، اطلاعات کمی وجود دارد، اگرچه این خود کیوساکی بوده است که در مورد بخش‌هایی از زندگی خود صحبت کرده و کتاب‌هایی نوشته است.

در یکی از مصاحبه‌های خود، او اظهار کرد که پیشنهاد تحصیل در آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده و آکادمی دریایی تجاری ایالات متحده را از سناتور کنگره دانیل کی اینوی دریافت کرده است.

کیوساکی در آکادمی دریایی تجاری ایالات متحده، واقع در نیویورک، شرکت کرد و در سال ۱۹۶۹ با درجه افسر عرشه از آنجا فارغ التحصیل شد. او متعاقبا به عنوان ستوان در سپاه تفنگداران دریایی منصوب شد.

کیوساکی پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی دریایی تجاری ایالات متحده، به عنوان افسر در شرکت استاندارد اویل (Standard Oil) مشغول به کار شد. با این حال، او تصمیم گرفت استعفا دهد و به نیروی دریایی بپیوندد. در آنجا او به عنوان خلبان هلیکوپتر جنگنده در جنگ ویتنام خدمت کرد.

با وجود اینکه او در ارتش مشغول خدمت بود، تصمیم گرفت در سال ۱۹۷۳ در دانشگاه هاوایی ثبت نام کند. با این حال، یک سال بعد، تفنگداران دریایی او را با افتخار برکنار کردند.

سال ۱۹۷۴ سال مهمی برای کیوساکی بود و به ویژه یک رویداد مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر داد؛ شرکت در سمینار EST که هدف آن تغییر توانایی افراد برای رویارویی با موقعیت‌های زندگی بود.

کیوساکی با در نظر گرفتن آموزه‌های این سمینار و اولویت‌بندی دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده بود، وارد عرصه تجارت شد و تنها در سه سال موفق به راه‌اندازی شرکت خود شد که آن را ریپرز (Rippers) نامید.

اگرچه تاسیس شرکت گام بزرگی در مسیر حرفه‌ای او بود و موفق شد در مجلات مهمی مانند پلی بوی و نیوزویک ظاهر شود، اما شرکتش در نهایت ورشکست شد.

یک سال بعد از این رخداد، او در حالی که روی دومین سرمایه‌گذاری خود کار می‌کرد، در شرکت زیراکس مشغول به کار شد؛ یک فروشگاه خرده‌فروشی تی‌شرت‌، کلاه‌ و کیف‌ و کفش. اما چند ماه بعد، این شرکت نیز دچار ورشکستی شد.

پنج سال بعد، کیوساکی رشد تجاری بسیار خوبی داشت. او تصمیم گرفت مسیر جدیدی را در پیش بگیرد، این بار از طریق سمینارها و کارگاه‌های آموزشی با محوریت امور مالی.

بنابراین، در سال ۱۹۸۵ موسسه آموزش عالی وی متولد شد؛ شرکتی که به آموزش مالی و تجاری اختصاص داشت و هدف اصلی آن هدایت نسل‌های جدید برای سرمایه‌گذاری موفق و شناخت نقش خود به عنوان عوامل تغییر در جامعه بود.

کیوساکی تصمیم گرفت به پشتوانه موفقیت شرکت جدیدش که در سال ۱۹۹۴ موفق به فروش آن شد، سرمایه‌گذاری در برخی از املاک در شهر فینیکس را آغاز کند.

به لطف آموخته‌هایی که به دست آورد، در سال ۱۹۹۲ اولین کتاب خود را با عنوان «اگر می‌خواهی ثروتمند و خوشبخت باشی، به مدرسه نرو» منتشر کرد. او در این کتاب به جوانان و والدینشان خطاب کرد که فرستادن جوانان به دانشگاه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری ناموفق باشد. در عوض، او در کتابش این ایده را به اشتراک گذاشت که از پولی که برای کالج در نظر گرفته شده برای خرید ملک استفاده شود.

رابرت کیوساکی و بیت کوین

تصویری از رابرت کیوساکی به همراه سکه  بیت کوین و یک پرچم
رابرت کیوساکی از طرفداران ارزهای دیجیتال است و بیت کوین یکی از رمزارزهای مورد علاقه او است.

رابرت کیوساکی درباره بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نیز همیشه صحبت می‌کند. او معتقد است که بیت کوین یک دارایی ارزشمند و پوششی در برابر سیستم مالی سنتی است. او بیت کوین را یک شکل غیرمتمرکز ارز می‌داند که می‌تواند از افراد در برابر خطرات مرتبط با ارزهای فیات و تورم محافظت کند.

کیوساکی همچنین بر اهمیت آموزش مالی و درک فناوری‌های جدید مانند بیت کوین تاکید کرده است. او دنبال‌کنندگانش را تشویق می‌کند تا در مورد ارزهای دیجیتال آموزش ببینند و افزودن آن‌ها به سبد سرمایه‌گذاری خود را راهی برای تنوع بخشیدن و محافظت از ثروت خود در نظر بگیرند. کیوساکی بیت کوین را ابزاری بالقوه برای دستیابی به استقلال مالی و امنیت در عصر دیجیتال قلمداد می‌کند.

به طور کلی، حمایت رابرت کیوساکی از بیت کوین نشان‌دهنده رویکرد آینده‌نگر او در امور مالی و سرمایه‌گذاری است. او با پذیرش فناوری‌های جدید و اشکال جایگزین ارز، افراد را تشویق می‌کند تا راه‌های نوآورانه برای ایجاد ثروت و محافظت از خود را در برابر عدم قطعیت‌های اقتصادی کشف کنند.

رویکرد مالی و فلسفه رابرت کیوساکی

کیوساکی علیرغم شکست‌هایی که به عنوان یک کارآفرین داشته است، مردی است که در تلاش برای ورود به بازار و کسب جایگاه در آموزش مالی تسلیم نشد.

در حالی که توصیه‌های او در حوزه مالی مورد استقبال برخی از افراد قرار نگرفته است، این امر مانع از تبدیل کتاب‌های او به مرجع در دنیای مالی نشده است. علاوه‌بر این، به عنوان یک کارآفرین، او موفق شده است چندین شرکت را بنیان‌گذاری و اداره کند.

ازجمله شرکت‌هایی که زیر نظر او فعالیت می‌کنند می‌توان به Rich Dad LLC، Whitney Information Network، Rich Dad Education و Rich Dad Academy اشاره کرد.

فلسفه مالی او در ۳۰ کتاب منتشر‌شده آشکار شده است. در این کتاب‌ها، او اهمیت ایجاد درآمد غیرفعال را با تمرکز بر فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، املاک، کسب و کار، سهام و… برجسته می‌کند.

در این راستا، او همچنین تصمیم گرفته است تا از کارشناسانی در این زمینه دعوت کند که آنها را «مشاوران پدر ثروتمند» می‌نامد که دانش اولیه سرمایه‌گذاری در املاک و برنامه‌ریزی مالی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

همچنین، کیوساکی در رویکرد آموزشی خود، «دارایی» را از «بدهی» متمایز می‌کند. وی روی چیزهایی تمرکز می‌کند که می‌تواند درآمد ایجاد کند، مانند سود سهام و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در دارایی. از سوی دیگر، «بدهی‌ها» مواردی هستند که به خرج کردن پول کمک می‌کنند، مانند اعتبار، وام خودرو، پرداخت کارت اعتباری و وام دانشجویی.

پس برای ثروتمند شدن چه چیزی لازم است؟ بر اساس آموزه‌های کیوساکی، نفوذ مالی یک عنصر اساسی برای ثروتمند شدن یک فرد است.

زندگی شخصی رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی robert kiyosaki
رابرت کیوساکی از جمله افرادی است که چهارچوب‌های آموزشی و مالی فعلی جهان را اشتباه می‌داند.

زندگی شخصی رابرت کیوساکی عاری از انتقاد نبوده است. در بسیاری از موارد، اقدامات، اظهارات و وابستگی‌های سیاسی او، او را در کانون توجه قرار داده است.

در واقع، توصیه‌های مالی که او در کتاب‌هایش به اشتراک می‌گذارد، او را با مشکلات قانونی مواجه کرده است. در سال ۲۰۰۷، بخش املاک و مستغلات و مجوزهای حرفه‌ای اوهایو بیانیه‌ای صادر کرد که بنابر آن بسیاری از آموزه‌های کیوساکی در این زمینه غیرقانونی تلقی می‌شدند.

سه سال بعد، در سال ۲۰۱۰ ، رسوایی جدیدی برای نویسنده ایجاد شد، چراکه CBC کانادا گزارشی را ارائه کرد که در آن هدف آنها افشای روش‌های متقلبانه و فریب‌هایی بود که شرکت کیوساکی هنگام برگزاری سمینارهای خود در کانادا استفاده می‌کرد.

کیوساکی در کتاب «پدر پولدار»، داستان‌های موفقیت خود را به اشتراک گذاشت، اما گزارش شرکت رادیو و تلویزیون کانادا نشان داد که اینها یک فریب است.

کیوساکی پس از انتقادهای مداوم به رسانه‌ها اعلام کرد که قصد او هرگز این نبوده که مردم را فریب دهد که یک شبه پولدار می‌شوند، با تاکید بر این واقعیت که «پدر پولدار» فقط یک شخصیت تخیلی است.

از سوی دیگر، وابستگی‌های سیاسی او نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۶، او به عنوان یکی از چهره‌هایی که بیش از همه از نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کرد، برجسته شد، اگرچه این واقعیت برای هیچ کس تعجب آور نبود، زیرا چند سال قبل کیوساکی و ترامپ برای انتشار این کتاب با یکدیگر همکاری کردند. چرا ما می‌خواهیم شما ثروتمند باشید: دو مرد، یک پیام، (منتشر شده در سال ۲۰۰۶).

علاوه بر رسوایی که او در سال ۲۰۱۰ با آن مواجه شد، CBC گزارشی تهیه کرد که در آن دروغ‌هایی را افشا کرد که کیوساکی برای نوشتن کتاب‌های خود و برگزاری سمینارهای خود از آن استفاده کرده بود. ضمن اینکه شبکه تلویزیونی کانادا از تلاش خود برای انجام این کار کوتاه نیامد.

در سال ۲۰۱۰ ، آلن راث، روزنامه نگار، وظیفه شرکت در یکی از سمینارهای معروف به «پدر پولدار» را بر عهده گرفت. این سمینار ۴۵۰ دلار هزینه داشت و راث با یک دوربین مخفی که با آن می‌توانست لحظات کلیدی مذاکرات را ضبط کند و تاکتیک‌های خاصی را رمزگشایی کند.

یکی از نقاط عطف زندگی کیوساکی انتشار کتاب او «پدر پولدار، پدر فقیر» بود. این کتاب بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروخته است و واقعیتی که قابل توجه است این است که این خود او بود که هزینه چاپ آن را تامین کرد که یکی از بهترین تصمیماتش بود، زیرا در نهایت کتاب توسط مهم‌ترین انتشارات خریداری شد.

«پدر پولدار، پدر فقیر» بیش از شش سال در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و در این مدت کیوساکی با اپرا وینفری نیز مصاحبه کرد که باعث افزایش فروش کتاب او شد.

کیوساکی از سال ۱۹۸۶ با کیم کیوساکی، که با او در فینیکس، آریزونا زندگی می‌کند، ازدواج کرد. اطلاعات کمی از زندگی خصوصی او وجود دارد، اما هیچ گزارشی مبنی بر اینکه کیوساکی فرزندی داشته است وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بیوگرافی رابرت کیوساکی و ارتباط او با بیت کوین پرداختیم. آموزه‌های رابرت کیوساکی در مورد سواد مالی و سرمایه‌گذاری تاثیر عمیقی بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داشته است. او از طریق کتاب‌ها، سمینارها و سایر منابع خود به مردم الهام می‌دهد تا آینده مالی خود را تحت کنترل درآورند و برای استقلال مالی تلاش کنند. تاکید کیوساکی بر آموزش، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها و ارز دیجیتال در بین بسیاری از کسانی که به دنبال رهایی از چرخه بدهی و ناامنی مالی هستند، طنین‌انداز شده است. حال نظر شما چیست؟ آیا با آموزه‌های مالی رابرت کیوساکی موافق هستید؟

سوالات متداول در مورد رابرت کیوساکی

آیا رابرت کیوساکی حامی بیت کوین است؟

بله، رابرت کیوساکی حامی سرسخت بیت کوین است و اغلب حمایت خود را از ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی ارزشمند و پوششی در برابر سیستم‌های مالی سنتی ابراز کرده است.

رابرت کیوساکی بیت کوین را چگونه می‌بیند؟

کیوساکی بیت کوین را راهی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری و محافظت از سرمایه در برابر خطرات مرتبط با ارزهای فیات و تورم می‌داند. او معتقد است که بیت کوین به افراد یک نوع ارز جایگزین ارائه می‌دهد که می‌تواند امنیت مالی را در عصر دیجیتال ایجاد کند.

آیا رابرت کیوساکی خودش روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است؟

در حالی که کیوساکی جزئیات خاصی را در مورد سرمایه‌گذاری‌های شخصی خود فاش نکرده است، او علنا اعتقاد خود را به بیت کوین و پتانسیل آن به عنوان یک ذخیره ارزش اعلام کرده است. این احتمال وجود دارد که او بیت کوین را در استراتژی سرمایه‌گذاری خود گنجانده باشد.

رابرت کیوساکی چه توصیه‌هایی در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال به مردم می‌کند؟

کیوساکی افراد را تشویق می‌کند تا در مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین آموزش ببینند و آنها را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند. او بر اهمیت آموزش مالی و درک فناوری‌های جدید برای ایجاد ثروت و محافظت در برابر عدم قطعیت‌های اقتصادی تاکید دارد.

منابع: mundonow