ساتوشی ناکاموتو در جمع ۲۵ فرد ثروتمند جهان - مجله رمزینکس

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، در آستانه ورود به جمع ۲۵ فرد ثروتمند جهان

ساتوشی ناکاموتو در آستانه‌ی ورود به جمع ۲۵ فرد ثروتمند جهان
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۹ اسفند ۱۴۰۲

سال ۲۰۲۴ با رونق چشمگیر ارزش بیت‌کوین آغاز شد، به گونه‌ای که ارزش بازار آن از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد و این ارز دیجیتال را به عنوان دهمین دارایی بزرگ جهان از نظر ارزش کل بازار تثبیت کرد. این افزایش قابل توجه در قیمت، تأثیر بسزایی بر ثروت خالص ساتوشی ناکاموتو، خالق مرموز بیت کوین، داشته است و ارزش دارایی‌های او را طی دو ماه گذشته تقریباً ۹ میلیارد دلار افزایش داده است.

ثروت خالق بیت‌کوین به ۵۱ میلیارد دلار می رسد، ذخایر بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس برخی تخمین‌ها، ساتوشی ناکاموتو، با تأسیس شبکه بیت‌کوین، اقدام به استخراج این ارز دیجیتال نموده و بین ۱ تا ۱.۱ میلیون بیت‌کوین به دست آورده است. اجماع برآوردها نشان می‌دهد که ناکاموتو احتمالا حدود یک میلیون واحد بیت کوین جمع‌آوری کرده است. در اختیار داشتن چنین مقداری از بیت‌کوین، ارزش خالص ناکاموتو را به حدود ۵۱.۵۶ میلیارد دلار می‌رساند.

علاوه بر این، در صورت قرار گرفتن ناکاموتو در فهرست میلیاردرهای بلادرنگ فوربس، خالق بیت‌کوین به عنوان بیست و ششمین فرد ثروتمند جهان شناخته خواهد شد.

ثروت ناکاموتو او را درست پایین‌تر از جولیا کوک، چارلز کوک و خانواده شان قرار می‌دهد که ثروت خود را از طریق صنایع کوک، مجموعه‌ای که در سال ۱۹۴۰ توسط فرد کوک تأسیس شد، به دست آورده‌اند. تا ۶ اسفند ۱۴۰۲، جولیا و بستگانش ۶۱ میلیارد دلار ثروت دارند، در حالی که چارلز و وارثانش ۵۵.۷ میلیارد دلار در اختیار دارند. خالق بیت‌کوین همچنین بالاتر از کالین هوانگ، ملقب به هوانگ ژنگ، قرار می‌گیرد که بیست و هفتمین فرد ثروتمند جهان است. ثروت هوانگ از موفقیت او به عنوان کارآفرین در چین نشأت می‌گیرد، جایی که او پیندادوئو، پلتفرم تجارت الکترونیک پیشرو در زمینه کشاورزی این کشور را تأسیس کرد.

بر خلاف تصور عموم، ساتوشی ناکاموتو همه یک میلیون بیت‌کوین خود را در یک کیف پول واحد نگهداری نمی‌کند، بلکه دارایی‌های او در بین هزاران کیف پول پراکنده شده است. از لحاظ تئوری، اگر ناکاموتو فعال باشد و بتواند به این دارایی‌ها دسترسی پیدا کند، از نظر نقدینگی بر بسیاری از افراد حاضر در لیست میلیاردرهای بلادرنگ فوربس، از جمله ایلان ماسک، برتری خواهد داشت. به عنوان مثال، افرادی با ثروت هنگفت مانند ایلان ماسک و جف بزوس، هر کدام بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار ثروت دارند، اما بخش قابل توجهی از ثروت آن‌ها در قالب سهام شرکت‌هایی است که در اختیار دارند و به سادگی قابل نقد شدن نیست.

این سناریو نشان می‌دهد که در حالی که ممکن است سایر اعضای لیست فوربس از نظر ارزش کل دارایی‌ها ثروت بیشتری نسبت به ناکاموتو داشته باشند، لزوماً از همان سطح نقدینگی برخوردار نیستند. به عبارت دیگر، ناکاموتو از نظر تئوری قادر است دارایی‌های خود را به سرعت به نقدینگی تبدیل کند. با این حال، این امر با ریسک همراه است: جابجایی چنین حجم عظیمی از بیت‌کوین‌های قدیمی که توسط ناکاموتو استخراج شده‌اند، به احتمال زیاد باعث ایجاد شوک در بازار و کاهش قابل توجه قیمت بیت کوین قبل از اینکه ناکاموتو بتواند وجوه را به ارزهای دیگر تبدیل کند، خواهد شد. در حالی که این صرفا یک گمانه‌زنی است، اما قابل تصور است که بازار بتواند حتی چنین فروش گسترده‌ای را از جانب ناکاموتو جذب کند.

تا به امروز، هویت واقعی ناکاموتو همچنان یک راز باقی مانده است و این پیشگام عرصه بلاکچین حتی یک ساتوشی از انبوه یک میلیون بیت‌کوینی خود را خرج نکرده است. این احتمال وجود دارد که ناکاموتو دیگر در قید حیات نباشد و سکه‌های او برای مدت نامحدودی در دفتر کل بلاکچین غیرفعال باقی بمانند. غیرفعال بودن طولانی مدت این بیت کوین‌ها برای بیش از یک دهه، بر این احتمال که بیت‌کوین‌های ناکاموتو ممکن است هرگز خرج نشوند تاکید می‌کند. با این وجود، این سکه‌ها برای همیشه با نام و میراث ناکاموتو پیوند خورده‌اند و قابل تصور است که خالق بیت‌کوین به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود.

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر