بروزرسانی جدید سولانا برای مدیریت آسان میم‌کوین‌ها - مجله رمزینکس

بروزرسانی جدید سولانا برای رفع معضل تراکم شبکه

ساعت زنگ‌ذار زمان آپدیت سولانا
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

توسعه‌دهندگان شبکه بلاک‌چین سولانا، انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدیدی با نسخه‌ی ۱.۱۷.۳۱ را اعلام کرده‌اند. این به‌روزرسانی به منظور استفاده توسط اعتبارسنج‌های شبکه‌ی اصلی (Mainnet) جهت مقابله با چالش تراکم شبکه ناشی از افزایش چشمگیر فعالیت معاملات مرتبط با میم‌کوین‌ها، توصیه می‌شود.

انتشار این نسخه، اولین گام از مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای رفع معضل تراکم شبکه است که سولانا طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده است.

مشکلات تراکم شبکه‌ی سولانا عمدتا ناشی از افزایش قابل توجه فعالیت کاربران و تقاضا برای شبکه، به واسطه‌ی تب و تاب معاملات میم‌کوین‌ها عنوان شده است. حجم تراکنش‌ها در ماه پیش به رقم قابل توجه ۴ میلیارد دلار رسید که رشدی چشمگیر نسبت به میانگین روزانه‌ی زیر ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

برای مقابله با این معضل، نسخه‌ی نهایی این به‌روزرسانی، اولویت را به تراکنش‌های اعتبارسنج‌های «مطلوب» یا آن دسته از اعتبارسنج‌ها که دارای سهام قابل توجهی در شبکه هستند، اختصاص می‌دهد تا با سرعت بیشتری به رهبر گره (node leader) که مسئولیت نهایی تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارد، ارسال شوند. این رویکرد تضمین می‌کند که اعتبارسنج‌های با سهام بالاتر، از کیفیت خدمات بهتری برخوردار بوده و از هجوم مخرب تراکنش‌های ارسال‌شده توسط اعتبارسنج‌های با کیفیت پایین‌تر به شبکه جلوگیری به عمل آید.

لازم به ذکر است که اعتبارسنج‌ها، به عنوان نهادهایی که مسئول اجرای گره‌ها (node) یا نرم‌افزارهای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه‌ی بلاک‌چین هستند، همواره نیازمند ارتقای مستمر گره‌های خود به آخرین نسخه‌های منتشرشده می‌باشند تا شبکه بتواند با هرگونه مشکلی که ممکن است در حین اجرا بروز پیدا کند، مقابله نماید.

علاوه بر نسخه‌ی ۱.۱۷.۳۱، توسعه‌دهندگان سولانا در حال حاضر مشغول آزمایش نسخه‌ی ۱.۱۸ بر روی یک شبکه‌ی آزمایشی (testnet) هستند. شبکه‌ی آزمایشی، محیطی شبیه‌سازی‌شده از بلاک‌چین اصلی است که به منظور شناسایی و رفع اشکالات و سایر مشکلات پیش از استقرار به‌روزرسانی در شبکه‌ی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیم توسعه‌ی سولانا در پستی مشترک اعلام کرده‌اند:

«انتشار نسخه‌ی ۱.۱۷.۳۱ هم‌اکنون برای استفاده‌ی عمومی توسط اعتبارسنج‌های MainnetBeta توصیه می‌شود. این نسخه شامل بهبودهایی است که به کاهش تراکم مداوم در شبکه‌ی سولانا کمک خواهد کرد.»

بر اساس اظهارات رکس سنت جان، رئیس روابط توسعه‌دهندگان در شرکت Anza، که مسئول عرضه‌ی به‌روزرسانی روز دوشنبه است، نسخه‌ی ۱.۱۷.۳۱ صرفا آغازگر مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی‌شده برای رفع چالش تراکم شبکه به شمار می‌رود.

شیوع ربات‌های معاملاتی به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش تراکنش‌های «ناموفق» در شبکه شناسایی شده است. @0xMert، توسعه‌دهنده‌ی سولانا پیش‌تر در پلتفرم X توضیح داده بود که این «عدم موفقیت‌ها» به مواردی اشاره دارد که در آن یک قرارداد هوشمند تراکنش‌های خاصی را به عنوان یک «درخواست نامعتبر» علامت‌گذاری می‌کند، حتی اگر این تراکنش‌ها با موفقیت به شبکه‌ی سولانا ارسال شده باشند.

منبع: CryptoBriefing

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید