MakerDAO یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز و نقد شونده است که یک سیستم ویژه به نام Maker Protocol توسعه داده است. Maker Protocol یک پلتفرم منبع باز و مبتنی بر اتریوم بوده که استیبل کوین Dai را تولید می‌کند. Dai پرکاربردترین دارایی در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز بعد از ETH، توکن بومی اتریوم، است. 

مروری بر Dai و MakerDAO

MakerDAO، از طریق استیبل کوین Dai خود، نقش مهمی در اکوسیستم DeFi ایفا کرده و به عنوان یک گزینه پایدار و قابل اعتماد برای معاملات و پس‌اندازها به شمار می‌رود. دای به  دلار آمریکا متصل است و همین باعث اعتبار آن شده است. بیش از ۴۰۰ پلتفرم مختلف دای را در سیستم‌های خودشان گنجانده‌اند و جالب اینجاست که مقدار قابل توجهی پول در این تراکنش‌های Dai وارد می‌شود.

MKR Governance Token یک نوع دیگری از ارز دیجیتال است که با نام اختصاری MKR شناخته می‌شود. افرادی که دارای توکن‌های MKR هستند، این امکان را دارند تا در مورد نحوه اجرای MakerDAO و سیاست‌های آن نظر بدهند. MakerDAO یکی از شرکت‌کنندگان پیشکسوت در اکوسیستم اتریوم است و اکنون نقش بسیار مهمی در دنیای DeFi دارد. خرید ارز میکر MKR و استفاده از آن برای تصمیم‌گیری در MakerDAO برای کاربران علاقه‌مند به دنیای دیفای جذاب محسوب می‌شود.

Dai، یک استیبل کوین الگوریتمی

Dai یک «استیبل کوین الگوریتمی» است، زیرا ارزش آن از طریق automated rules (الگوریتم‌ها) ثابت نگه‌داشته می‌شود، به عبارتی ارزش یک دای با یک دلار برابر نیست، بلکه ارزش آن نسبتی از ارزش دلار است و همزمان با افزایش و کاهش ارزش دلار به همان نسبت ارزش دای نیز بالا و پایین می‌رود.

Maker Protocol نیز سیستم یا مجموعه قوانینی است که MakerDAO از آن پیروی می‌کند. این پروتکل امکان خرید Dai را می‌دهد. به این صورت که شما سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم را به عنوان وثیقه قرار داده و  Dai دریافت می‌کنید. Dai دقیقاً چگونه به گسترش سریع اکوسیستم DeFi کمک کرده است؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

لوگو استیبل کوین DAI

سیستم عدم تمرکز در میکردائو (MakerDAO)

مهم‌ترین کاری که MakerDAO انجام داده‌، ایجاد Dai است، یک استیبل کوین با ارزش پایداری که وابسته به دلار آمریکا است. این ثبات قیمت برای معاملات در دنیای بی‌ثبات ارزهای دیجیتال بسیار مهم و قابل توجه است. 

عدم تمرکز MakerDAO

البته استیبل کوین‌های زیادی در DeFi وجود دارد، مانند تتر (USDT)، دلار (GUSD) و کوین USD (USDC). این‌ها به ترتیب توسط سازمان های متمرکز مانند Bitfinex و Gemini و Coinbase صادر می‌شوند. این بدان معناست که یک مرجع واحد، این سکه‌ها، ذخایر دارایی و انتشار آن‌ها را کنترل می‌کند. اما Dai MakerDAO غیرمتمرکز است. یعنی هیچ نهاد یا سازمانی آن را کنترل نمی‌کند. در عوض، توسط جامعه و بصورت سازوکاری به نام سازمان غیر متمرکز مستقل سازنده decentralized autonomous organization (DAO) مدیریت می‌شود.

MKR Governance Token

دارندگان توکن MKR اجازه دارند تا در این کنترل و سیاست‌گذاری شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند در مورد نحوه عملکرد پروتکل، رأی دهند. مواردی مانند تعیین هزینه‌ها یا تعیین اینکه چه نوع وثیقه‌ای می تواند برای وام استفاده شود.

دسترسی و قدرت نقد شوندگی

هرکسی می‌تواند از MakerDAO برای قرض گرفتن یا تولید Dai استفاده کند و سطحی از دسترسی و کنترل را داشته باشد که در استیبل کوین‌های متمرکز، این مورد دیده نمی‌شود. همچنین در حالی که Dai تنها استیبل کوین غیرمتمرکز نیست، اما به دلیل اینکه یکی از نقدشونده‌ترین (خرید و فروش آن آسان است) و گسترده‌ترین کوین‌ها در فضای دیفای است، مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای ذخیره ارزش پایدار Dai برای DeFi

وام گرفتن در DeFi

در DeFi، خدماتی مانند اعطای وام بین افراد (وام دادن همتا به همتا) به یک ارز با ارزش ثابت نیاز دارد. اگر آن‌ها از بیت کوین یا اتریوم برای وام استفاده کنند، ارزش وام می‌تواند به دلیل نوسانات بازار بسیار تغییر کند، که یک کار ریسکی است. بنابراین Dai یک گزینه پایدارتر برای این تراکنش‌ها به حساب می‌آید.

استفاده در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

DE‌ هایی مانند Uniswap پلتفرم‌هایی در DeFi هستند که در آن افراد می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده را بدون نظارت مرکزی، معامله کنند. این صرافی‌ها معمولاً با پول‌های معمولی مانند دلار یا یورو سروکار ندارند و این مورد می‌تواند برای معامله‌گران نگران کننده باشد. بنابراین استفاده از دای در این صرافی‌ها مطمئن‌تر خواهد بود.

میکر و دای Maker DAI

ترکیب حیاتی MakerDAO و Dai

در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ترکیب‌پذیری composability یک ویژگی کلیدی است و به این معناست که بخش‌های مختلف اکوسیستم DeFi می‌توانند به راحتی با هم کار کنند یا با هم ترکیب شوند. مانند بلوک‌های یک LEGO که می‌توانند به راحتی به آن متصل شوند تا ساختارهای جدیدی ایجاد کنند.

MakerDAO که استیبل کوین Dai را ایجاد کرد، یک نمونه عالی از ترکیب‌پذیری است. MakerDAO یک پروژه منبع باز است و همین باعث می‌شود توسعه دهندگان دیگر در فضای DeFi، به راحتی بتوانند Dai را در برنامه‌های خودشان ادغام کرده یا ابزارها و خدمات جدیدی را در سیستم MakerDAO بسازند.

نکته دیگر اینکه MakerDAO از توسعه‌دهندگان پشتیبانی کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از Dai و فناوری زیربنایی آن در پروژه‌های خودشان استفاده کنند. این قابلیت به گسترش استفاده از Dai در برنامه‌های مختلف کمک می‌کند.

حل چالش‌های نقدینگی با ترکیب دای

در DeFi، ایجاد یک دارایی نقد (که به راحتی قابل معامله باشد) دشوار است. با ترکیب دای، که در حال حاضر نقدینگی قابل قبولی دارد، در پروژه‌ها، شرکت‌ها می توانند به جای نگرانی در مورد ایجاد و حفظ یک ارز پایدار و دشواری نقدشوندگی، بر توسعه محصولات خودشان تمرکز کنند.

دای فقط یک استیبل کوین نیست. ثبات، عدم تمرکز، نقدینگی و سهولت ادغام آن در پروژه‌های مختلف، آن را به یک ارز دیجیتال بسیار کاربردی تبدیل کرده است که به طور گسترده توسط توسعه دهندگان مورد استفاده و پشتیبانی قرار می‌گیرد و اثربخشی و محبوبیت آن در دنیای بلاک چین روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی سه پروژه برتر DAO برای تقویت دنیای کریپتو

چالش‌های Dai

MakerDAO، سازمانی که پشت استیبل کوین Dai قرار دارد، در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد. از آن زمان تاکنون، با موقعیت‌هایی مواجه شده است که ارزش Dai دقیقاً با دلار آمریکا، که ارزش پایدار مورد نظر آن است، مطابقت نداشته است.

نمونه ای از این اتفاق در مارس ۲۰۲۰ در یک دوره آشفتگی بازار اتفاق افتاد. در آن مدت قیمت دای تا ۱.۱۰ دلار نیز افزایش یافت که بالاتر از هدف آن برای ۱ دلار بود. به طور مشابه، افزایش محبوبیت yield farming (روشی برای کسب پاداش با ذخایر ارزهای دیجیتال) تقاضاها برای Dai را افزایش داد و نتیجتا قیمت آن نیز بالا رفت.

در بیشتر موارد، افزایش ارزش یک ارز دیجیتال مثبت تلقی می‌شود. با این حال، برای یک استیبل کوین مانند دای، که برای داشتن یک ارزش پایدار طراحی شده است، افزایش ارزش نشان می‌دهد که نمی‌تواند ثبات مورد نظر خود را حفظ کند.

برای رسیدگی به این مسائل و کاهش خطرات آتی، MakerDAO یک سیستم کنترل پولی را راه‌اندازی کرده است که این کنترل‌ها به مدیریت بهتر ارزش دای کمک می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که ارزش آن نزدیک به یک دلار آمریکا باقی می‌ماند.

در اصل، در حالی که Dai در حفظ وابستگی خود با دلار آمریکا با چالش‌هایی روبرو بوده است، به خصوص در زمان نوسانات بالای بازار، هنوز هم یکی از اجزای حیاتی DeFi است.