در حال حاضر شبکه‌های چند بلاک‌چینی یا چند زنجیره‌ای (multi-chain) میان سرمایه گذاران محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. فعالیت‌های چند‌‌زنجیره‌ای با توسعه اکو‌سیستم Web3، ساده‌تر از گذشته شده است. انکر در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و مناسب کاربرانی است که به دنبال راهی ساده برای تعامل با چند بلاک‌چین هستند. چه سرمایه گذار باشیم چه توسعه دهنده، این شبکه پاسخگوی نیاز ما خواهد بود. در ادامه با ماهیت، کاربرد و دیگر ویژگی‌های این شبکه بیشتر آشنا می‌شویم.

شبکه انکر چیست؟ 

انکر نوعی فناوری میان‌ زنجیره‌ای (cross-chain) مبتنی بر بلاک‌چین است که امکان استیکینگ و توسعه برنامه‌های غیر‌متمرکز را فراهم کرده و پروتکل‌های مرتبط با توسعه dApp‌ها و DeFi را پشتیبانی می‌کند. وجود چشم اندازی جدید به اینترنت آینده که مبتنی بر بلاک‌چین است، باعث ایجاد این شبکه گردید؛ اینترنتی که از سیستم و فضایی غیر‌متمرکز، امن‌تر و خصوصی‌تر برخوردار است. به طوریکه در تلاش است که با ایجاد زیر‌ساختی کاملا غیرمتمرکز و امن، کاربران بتوانند به آسانی به شبکه Web 3.0 دسترسی داشته باشند.

یکی از اصلی‌ترین اهداف این پلتفرم، حذف مقامات واسطه و ارائه کنترل کامل به مشارکت کنندگان شبکه و کاربران است. همچنین این شبکه به عنوان رابطی مهم برای دسترسی به بلاک‌چین‌‌های پیشرو مانند Polygon، Arbitrum، Avalanche و Near عمل می‌کند.

پس از انتشار این شبکه در سال ۲۰۱۹، تیم سازنده آن در سال ۲۰۲۰ تصمیم به راه‌اندازی پروتکل استیکینگ به نام Stkr گرفتند. کاربران در ازای استیکینگ می‌توانند پاداش دریافت کنند و در پلتفرم ANKR Web3 به استیکر تبدیل شوند.

تیم توسعه دهنده انکر نتورک  

Chandler Song و Ryan Fang اندکی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیا، در سال ۲۰۱۷ شبکه ankr را ایجاد کردند. اما همانطور که گفتیم راه‌اندازی رسمی آن در سال ۲۰۱۹ انجام شد. در آن زمان چندلر به عنوان مهندس در آمازون مشغول به کار بود و سومین بنیانگذار شرکت، یعنی Stanley W را ملاقات کرد.

در حال حاضر چندلر سمت مدیر‌عامل و ریاست هیئت مدیره را بر‌عهده دارد. از آن زمان تاکنون، تیمی از افراد متخصص در حال توسعه و ایجاد زیر‌ساختی کاربردی و جهانی برای شبکه Web 3.0 هستند. جالب است بدانیم که این افراد از بیش از ۱۶ کشور جهان در حال فعالیت هستند و برای دسترسی آسان به برنامه‌های Web 3.0 تلاش می‌کنند. همچنین این شبکه، بالای ۴۰ پروتکل برای توسعه و سرمایه گذاری را پشتیبانی می‌کند.

عملکرد شبکه انکر (Anker Network) چگونه است؟

شبکه Ankr نوعی ابزار بسیار مناسب برای شرکت‌ها، سهام‌داران و… عمل می‌کند. بنابر‌این بهتر است با ویژگی‌ها و بخش‌های اصلی آن بیشتر آشنا شویم.

  • خدمات زیر‌ساخت گره غیر‌متمرکز: این نوع زیر‌ساخت گره غیر‌متمرکز برای پلتفرم‌های DeFi، پروژه‌های NFT و بازی‌های بلاک‌چینی‌ سوددهی خوبی به همراه دارد. وجود تعداد زیادی گره‌های مستقل فعال در سراسر جهان این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها دسترسی سریع‌تر، مقیاس پذیر‌تر و مقرون به صرفه‌تری را تجربه کنند. راه‌اندازی هر گره در بلاک‌چین به دانش فنی، زمان و تلاش نیاز دارد و برای استقرار آن باید مهارت کافی وجود داشته باشد.
  • Premium API و نقاط پایانی RPC برای توسعه دهندگان: توسعه دهندگان برای استقرار قراردادهای هوشمند و DApp ها در بلاک‌چین، باید از API‌های خاصی استفاده کنند. اما این امر مستلزم اجرای خود گره و همگام سازی آن با وضعیت فعلی بلاک‌چین است. پروتکل انکر از طریق ارائه شبکه غیر‌متمرکز و خدمات API فوری و دسترسی RPC، نیاز به اجرای کامل گره‌های شخصی را برطرف می‌کند. وجود این دو قابلیت به این معناست که توسعه‌دهندگان و پروژه‌هایشان می‌توانند بدون وجود ترافیک در شبکه بلاک‌چین با‌هم تعامل داشته باشند. با استفاده از یک نقطه پایانی API در این شبکه، کاربر برای دسترسی به کل داده‌های زنجیره،‌ نیازی ندارد کار راه‌اندازی را خودش انجام دهد. API به طور کامل تمام نیازهای برنامه‌های غیر‌متمرکز برای اجرای موفقیت آمیز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • نقدینگی: از بین رفتن نقدینگی، یکی از مشکلات رایج سیستم‌های مالی غیر‌متمرکز (DeFi) است. این شبکه امکان ا‌ستیکینگ در زنجیره‌های مختلف را فراهم کرده و علاوه بر آن به عنوان نشانه وجوه استیک شده کاربر، توکن‌های پاداش ارائه می‌دهد. برای شروع، نیاز به اتصال کیف‌پول به پلتفرم وجود دارد. لازم به ذکر است که این پلتفرم،‌ طیف وسیعی از کیف‌پول‌ها را پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این‌ها، این شبکه از قدرت محاسباتی پشتیبانی شده توسط DLT برای جمع آوری منابع داده‌های مورد نیاز برای ایجاد برنامه‌ها و گره‌های غیر‌متمرکز استفاده می‌کند؛ بدین ترتیب توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیر‌متمرکز و استیکرها در شرایط بهتری به فعالیت می‌پردازند.

از لحاظ امنیت شبکه، Ankr برای اعتبار‌سنجی بلاک‌ها از گره‌های تایید کننده استفاده می‌کند. به همین ترتیب کیفیت شبکه حفظ شده و هر عامل بدی از سیستم حذف می‌گردد. برای اطمینان از حفظ امنیت، این شبکه از سیستم مبتنی بر شهرت استفاده می‌کند. در این روش، گره‌‌ها بر اساس میزان مشارکت‌شان فیلتر می‌شوند. همچنین نوعی آزمون عملکرد برای توزیع عادلانه منابع محاسباتی صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از کارهایی که این شبکه برای امنیت خود در نظر گرفته،‌ استفاده از  Intel SGX به عنوان جزء اصلی خود است که در برابر حملات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سطح بالایی از امنیت را رقم می‌زند. همچنین همانطور که پیش از این اشاره کردیم، امنیت پایگاه داده از طریق TLS 1.2،۱.۳ و PFS تامین می‌گردد.

مزیت شبکه انکر نسبت به رقبا 

شبکه Ankr‌ نیز مانند بسیاری از شبکه‌ها، ویژگی‌های منحصر به فرد و مزایای برجسته‌ای دارد که آن را نسبت به رقبا متمایز ساخته است. در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • غیرمتمرکز: قدرت محاسباتی این شبکه را چندین منبع مجزا تامین می‌کنند و این معنا را می‌دهد که اگر یک ارائه دهنده دچار مشکل شود، تنها بر یک منطقه تاثیر می‌گذارد و کل سیستم را دچار اختلال نمی‌کند. همچنین سیستم مورد اعتماد غیر‌متمرکزی که Ankr برای ارائه در نظر گرفته است را تا‌کنون هیچ ارائه دهنده ابری دیگری نتوانسته ایجاد کند.
  • تیم حرفه‌ای:‌ تیم پشت این شبکه، ماهیت غیر‌متمرکز آن را به خوبی درک کرده است و متخصصان آن هر‌گونه مشکلی که ممکن است برای کاربر ایجاد شود را در نظر گرفته‌اند و در رابطه با آن کمک‌های خود را ارائه می‌دهند. همچنین کاربران می‌توانند از پشتیبانی بسیار خوب تیم بهره‌مند شوند.
  • سازگاری با محیط زیست: یکی از ویژگی‌های مهم این شبکه، سازگاری آن با محیط زیست است؛ چرا‌که نسبت به سایر پروژه‌ها برق و انرژی کمتری مصرف می‌کند.
  • مدیریت خودکار: در این شبکه برنامه‌های کاربردی به طور خودکار اجرا می‌شوند. همچنین خطاهای رخ داده نیز به طور خودکار بررسی می‌شوند و در صورت حل مشکل، برنامه مجددا راه‌اندازی می‌گردد.

رود مپ انکر نتورک 

این شبکه از سال ۲۰۱۷ تا‌کنون عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و توانست به بسیاری از اهداف تعیین شده دست پیدا کند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره نقشه راه این شبکه می‌دهیم.

  • راه‌اندازی شبکه اصلی  در مارچ ۲۰۲۱
  • توسعه ارزهایی که می‌توان برای استیکینگ استفاده کرد؛ مانند bLUNA که به عنوان وثیقه برای دریافت وام UST استفاده می‌شود. تاریخ ارائه این قابلیت اعلام خواهد شد.
  • ادغام با فین‌تک که تاریخ آن در آینده‌ای نزدیک اعلام می‌گردد. در نتیجه آن، پلتفرم‌های مالی سنتی و صرافی‌ها به استفاده از API‌های این شبکه تشویق می‌شوند.
  • طی یکی از برنامه‌های این شبکه، مسیرهای ورودی (کارت‌های اعتباری و درگاه‌های پرداخت) ارزهای فیات، به طور مستقیم از بانک‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.

همچنین برخی اهدافی که Ankr برای سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته بود عبارتند از:

  • راه‌اندازی مرورگر AnkrScan و سرویس Ankr PRC.
  • راه‌اندازی بخش ا‌ستیکینگ در بلاک‌چین‌های مختلف و پل میان شبکه‌ای انکر.

ارز دیجیتال انکر ANKR  چیست؟

تا اینجا با ماهیت شبکه ankr و ویژگی‌های آن آشنا شدیم؛ حال بهتر است نگاهی به توکن کاربردی آن یعنی ANKR بیاندازیم. این توکن از نوع ERC-20 و BEP-20 است و می‌توان از آن در اکوسیستم زنجیره هوشمند اتریوم و BNB استفاده کرد. به طور کلی سقف عرضه این توکن برابر است با ،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ANKR و در این پلتفرم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

نحوه خرید ارز انکر 

پس از آشنایی با این ارز یکی از سوالاتی که برای کاربران مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانند این ارز را بخرند. در حال حاضر یکی از بهترین راه‌ها برای خرید ارز دیجیتال انکر، استفاده از صرافی‌های معتبر مانند صرافی رمزینکس است. این صرافی راه‌های متعددی برای خرید و فروش ارز دیجیتال پیش روی کاربران قرار داده است و در ادامه این روش‌ها را نام می‌بریم.

  • خرید و فروش به روش سفارش بازار
  • خرید و فروش به روش سفارش محدود
  • خرید و فروش به روش حد زیان
  • خرید و فروش به روش OCO

کیف پول های انکر نتورک 

بدون شک Ankr توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند و به همین خاطر کیف‌پول‌های متعددی شروع به پشتیبانی از آن کردند. در ادامه با چند نمونه از معروف‌ترین کیف‌پول‌ها برای ذخیره این ارز دیجیتال آشنا می‌شویم.

از هر کیف پولی که شبکه اتریوم را پشتیبانی کند، می‌توان برای ذخیره‌سازی این توکن استفاده کند. انتخاب کیف‌پول نیز به مقدار سرمایه کاربر و اهدافش بستگی دارد.

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری Ledger یا Trezor گزینه‌های امنی هستند اما استفاده از آن‌ها تا‌حدی نیاز به دانش تخصصی و فنی دارد و برای کاربران با‌تجربه‌تر مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر کیف‌پول‌های نرم‌افزاری سازگار با موبایل و دسکتاپ مانند Atomic، مناسب کاربران مبتدی‌تر محسوب می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، کیف‌پول‌های آنلاین گزینه دیگری هستند که استفاده از آن‌ها بسیار آسان بوده و کاربران به راحتی می‌توانند به ذخیره‌سازی دارایی‌های خود بپردازند. با این حال بهتر است مسائل امنیتی کاملا در نظر گرفته شوند.

پیش بینی آینده و قیمت فعلی ارز انکر 

بر‌اساس سایت کوین مارکت‌ کپ، قیمت فعلی این ارز دیجیتال برابر است با ۰/۰۱۵۲۳۳ دلار و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، ۳/۱۹٪ رشد داشته است. همچنین با وجود برنامه‌هایی که این پروژه برای آینده خود در نظر دارد و پیشرفت‌هایی که تاکنون داشته است، بسیاری از منابع آینده خوبی را برای آن پیش‌بینی کرده‌اند.

سوالات متداول

آیا Ankr سرمایه گذاری خوبی است؟

این ارز دارای قیمت ارزانی است و کاربران می‌توانند آن را در سبد دارایی‌های خود بگنجانند. همچنین پیش‌بینی‌های انجام شده آینده خوبی را برای آن نشان می‌دهد. با این اوصاف بسیاری از کارشناسان، سرمایه گذاری در آن را توصیه می‌کنند.

این توکن مبتنی بر چه شبکه‌هایی است؟

Ankr نوعی توکن ERC-20 و BEP-20 است که می توان از آن در اکوسیستم زنجیره هوشمند اتریوم و BNB استفاده کرد.