ارز بیت رایز (brise) چیست؟ | معرفی + تاریخچه و ویژگی‌ها
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  2. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  3. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  4. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  5. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  6. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  7. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  8. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  9. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  10. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  11. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  12. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  13. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  14. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  15. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

ارز brise چیست؟ آیا بیت رایز یک پروژه اسکم است؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
لوگوی ارز دیجیتال برایز

ارز دیجیتال بیت رایز (brise) یا بیت گرت توکن بومی بلاک چین بیت گرت (Bitgert) است که به عنوان ابزار مهمی در این بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهام‌گذاری، انباشت کارمزدها و پرداخت کارمزدها تنها بخشی از کاربردهای بیت رایز هستند. در این مطلب ارز دیجیتال brise معرفی خواهد شد و به نقش آن در شبکه بیت گرت پرداخته می‌شود.

ارز بیت رایز چیست؟

ارز بیت رایز یک پروژه بلاکچینی است که هدف آن ارائه پلتفرمی سریع، ارزان و کارآمد برای تراکنش‌ها و توسعه قراردادهای هوشمند است. این پروژه با هدف ایجاد یک اکوسیستم کارآمد برای استفاده در زمینه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و دیگر کاربردهای بلاکچینی طراحی شده است. این ویژگی‌ها باعث شد تا این ارز در چندین صرافی ارز دیجیتال معتبر لیست شود و به تدریج صرافی‌های دیگر در سراسر جهان آن را به لیست خود اضافه کردند.

جدول زیر این ارز را معرفی کرده است:

عنوانتوضیحات
نامبیت رایز (BRISE)
بلاک چینبیت گرت (Bitgert)
استاندارد بلاک چینBRC-20
مکانیسم اجماعاثبات اقتدار (PoA)
آغاز فعالیتژانویه ۲۰۲۱
معرفی ارز دیجیتال بیت رایز

تاریخچه ارز BRISE

لوگوی ارز برایز با پس زمینه تیره
ارز BRISE پلتفرم اختصاصی خود را دارد.

ارز دیجیتال بیت رایز در ابتدا به عنوان یک توکن در بلاک چین بایننس شروع به فعالیت کرد. در آن زمان بیت گرت که با نام بیت رایز (Bitrise) شناخته می‌شد، تنها یک برنامه بلاک چینی بود. این پروژه که در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به طور رسمی‌آغاز به کار کرد، در ماه دسامبر ۲۰۲۱ تغییر نام داد و با عنوان بیت گرت به ادامه فعالیت پرداخت.

تغییر نام بیت رایز جنبه ظاهری داشت و زیرساخت‌های اساسی توکن بدون تغییر باقی ماند و در پلتفرم بایننس اسمارت چین به رشد خود ادامه داد. ماه فوریه سال ۲۰۲۲ نقطه عطفی برای بیت گرت بود و از بلاک چین اختصاصی خود تحت عنوان Brise Chain رونمایی کرد. این بلاک چین با استاندارد BRC-20 فعالیت می‌کند و بر پایه بایننس و اتریوم سازماندهی شده است.

زنجیره رایز چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، زنجیره رایز توسط ساختار اثبات اقتدار (PoA) می‌شود و پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها در روند فعالیت آن اتفاق می‌افتد. اساسی‌ترین بخش بلاک چین بیت گرت قراردادهای هوشمند آن است که بر اساس آن عمل می‌کند.

با توجه به سازگاری بیت گرت با ماشین مجازی اتریوم و بلاک چین بایننس، امکان تبادل با توکن‌هایی با استانداردهای BEP-20 و ERC-20 فراهم می‌شود. ارز BRISE در اکوسیستم بیت گرت یک بازیگر تعیین کننده است. برایز ابزاری است برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در روند اجرای قراردادهای هوشمند. همچنین این رمزارز قابلیت استیکینگ را برای کاربران فراهم کرده است و می‌توان با استفاده از سهام‌گذاری در کارکرد شبکه ایفای نقش کرد.

فرایند استیک کردن برایز در نوع خود جالب توجه و خاص است. در اصل استیک کردن ارز دیجیتال برایز هم در بلاک چین بایننس اسمارت چین (BSC) امکان‌پذیر است و هم در بلاک چین خود (Bitgert). پاداش سهام‌گذاری در BSC توکن‌های BUSD است و پاداش آن در بلاک چین بیت گرت توکن‌های BRISE خواهد بود. نکته‌ای که در Staking برایز وجود دارد نامعلوم بودن سازوکار اعطای پاداش در ۲ زنجیره متفاوت است؛ با این حال می‌توان ارتباط میان زنجیره‌ها را با استاندارد BRC-20 که بر پایه استانداردهای ERC-20 و BEP-20 بنا شده توجیه کرد.

به طور کلی با وجود ابزاری به نام رایز، بیت گرت یک محیط قوی و چند وجهی برای فعالیت‌های مرتبط با حوزه کریپتو خواهد داشت.

ویژگی‌های مهم بلاک چین بیت رایز (Bitgert) چیست؟

لوگوی ارز برایز با پس زمینه بنفش
کارمزد پایین تراکنش‌ها از مهم‌ترین مزیت‌های ارز دیجیتال بیت گرت است.

پروژه بیت گرت و ارز دیجیتال BRISE ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را نسبت به پروژه‌های دیگر متمایز می‌سازد. این ویژگی‌ها بیت گرت را به عنوان یک پلتفرم پویا و کاربر محور در صنعت کریپتو معرفی می‌کند. ویژگی‌های بیت گرت شامل موارد زیر هستند:

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

بیت گرت قابلیت ادغام با ماشین مجازی اتریوم (به طور یکپارچه) را دارد که امکان ادغام برنامه‌های مبتنی بر اتریوم را در آن اکوسیستم میسر می‌سازد.

کارمزد پایین تراکنش‌ها

یک ویژگی کلیدی و بسیار مهم برای پروژه بیت گرت، پایین بودن کارمزدهای تراکنش‌ها (Gas Fee) است که به طور قابل توجهی هزینه‌های تراکنش برای کاربرانش را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند. شاید به همین دلیل است که خرید بیت رایز مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

اجماع اثبات اقتدار (PoA)

بلاک چین بیت گرت براساس مکانیسم اجماع اثبات اقتدار (PoA) کار می‌کند که در نتیجه سرعت پردازش تراکنش‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. با ارتقای سرعت پردازش تراکنش‌ها، کارایی کلی تراکنش‌ها هم به مراتب افزایش می‌یابد.

استراتژی بازخرید (Buyback) و سوزاندن (Burn)

یک جنبه منحصر به فرد Bitgert مکانیسم بازخرید و سوزاندن توکن‌های آن است. این مکانیسم مشتمل بر بازخرید توکن‌های BRISE با استفاده از کارمزدهای تراکنش‌ها است. در ادامه مکانیسم سوزاندن همین توکن‌ها به منظور حفظ ثبات قیمت توکن انجام می‌شود.

اکوسیستم متنوع

بیت گرت دارای یک اکوسیستم متنوع مشتمل بر کیف پول‌های dApp به منظور ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال شده است. همچنین فرایند سهام‌گذاری با قابلیت پاداش‌دهی BUSD، بیت گرت بریج (Bitgert Bridge) به منظور تسهیل انتقال دارایی و رایز سواپ (BRISE Swap) به منظور تبادل توکن‌ها از موارد دیگری هستند که انعطاف‌پذیری زیادی به اکوسیستم بیت گرت بخشیده‌اند.

تخصیص برای سهام‌گذاری (Staking) و بازاریابی (Marketing)

بخشی از کارمزد تراکنش‌ها در جهت پرداخت پاداش استیک کردن و ابتکارات مربوط به بازاریابی پرداخت می‌شود که باعث رشد و گسترش اکوسیستم بیت گرت می‌شود.

آیا بیت رایز کلاهبرداری است؟

تبلتی که روی کیبورد قرار دارد و به اسکم ارز دیجیتال برایز اشاره می‌کند.
تاکنون هویت واقعی سازندگان بیت گرت کشف نشده است.

گروهی از فعالین حوزه ارزهای دیجیتال عقیده دارند که BRISE یک پروژه کلاهبرداری یا اصطلاحا اسکم (Scam) است. این گروه از افراد دلایل مختلفی برای توجیه منطق خود به کار می‌برند که البته قابل تامل است.

از نظر معتقدین به اسکم بودن بیت رایز، این رمزارز علی رغم اقدامات فوق‌العاده خود تقریبا دستاورد خاصی تا الان نداشته و چندان در بین رمزارزها هم شناخته شده نیست. بیت گرت ادعا می‌کند که انقلابی در بهینه‌سازی مقیاس‌پذیری تراکنش‌ها ایجاد کرده است. این ادعا تا جایی پیش رفته که گفته می‌شود بیت گرت قابلیت انجام ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه با کارمزدی نزدیک به صفر را امکان‌پذیر ساخته است!

نکته‌ای که ممکن است ادعاهای تیم بیت گرت را کمی‌زیر سوال ببرد، مشکل سه‌گانه بلاک چین یا مثلث غیرقابل حل است. مشکل سه‌گانه بلاک چین همان ارتباط میان مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی است. به این صورت که با افزایش مقیاس‌پذیری امنیت یا تمرکززدایی کاهش می‌یابند و با ارتقای امنیت یا افزایش تمرکززدایی مقیاس‌پذیری دستخوش تغییرات منفی و نامطلوب خواهد شد.

با تمام این تفاسیر اما نمی‌توان قضاوت کرد که مقصود تیم بیت گرت از این ادعا چه بوده است و امکان کمی بزرگنمایی در نتایج غیرمحتمل نیست.

موضوع دیگری که مخالفین این رمزارز مطرح می‌کنند، ناشناس بودن سازندگان پروژه است. سازندگان بیت گرت عموما سعی کرده‌اند از اکانت‌هایی با هویت‌های دیگر استفاده کنند. با این حال ناشناس بودن آن‌ها نمی‌تواند دلیل کامل و مستدلی بر اسکم بودن بیت گرت باشد.

جمع‌بندی

آینده روشن ارز دیجیتال برایز
با رفع ابهامات مربوط به مشکل سه‌گانه بلاک چین، بیت رایز به موفقیت بزرگی دست پیدا خواهد کرد.

در این مطلب ارز BRISE به طور کامل معرفی شد و تاریخچه آن به همراه احتمال اسکم بودن این ارز دیجیتال نوپا مورد بررسی قرار گرفت. موضوعی که در ادامه حیات این دارایی دیجیتال حرف اول را می‌زند، بالا بردن شفاف‌سازی و اثبات دستاوردها است. با انتخاب چنین مسیری، برایز راه روشنی در پیش خواهد داشت.

سوالات متداول

تعداد توکن‌های در گردش بیت رایز چه مقدار است؟

به طور کلی یک میلیون توکن BRISE توسط اکوسیستم بیت گرت عرضه شده است که همگی در ابتدای پروژه ساخته شده‌اند. برنامه‌ریزی توزیع این توکن‌ها به این شکل است که نیمی‌از توکن‌ها برای سوزاندن برنامه‌ریزی شده‌اند، ۳۸ درصد آن مختص نقدینگی پروژه است و ۷ درصد به توسعه پروژه اختصاص دارد. ۵ درصد باقی مانده هم به تیم توسعه داده خواهد شد.

آیا بیت گرت هدف خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

قضاوت در مورد پروژه‌هایی مانند بیت گرت کمی‌دشوار است. در حال حاضر بیت رایز ارزش پایینی معادل  ۰.۰۰۰۰۰۰۰۷۷ دلار دارد و پیش‌بینی می‌شود با عرضه بیشتر توکن‌ها قیمت آن تا حد زیادی و حتی ابعاد میلیون دلاری بالا رود. با این حال با توجه به ماهیت مبهم پروژه افزایش قابل توجهی در بازه‌های کوتاه مدت، برای آن محتمل نیست.

چگونه می‌توان ارز BRISE را خرید و فروش کرد؟

با توجه به این که ارز دیجیتال بیت گرت در بسیاری از صرافی‌ها لیست شده است، خرید آن با محدودیت خاصی همراه نیست. کوکوین (Kucoin)، پنکیک سواپ (Pancakeswap)، یونی سواپ (Uniswap) و بیت گت (BitGet) تعدادی از صرافی‌های پشتیبانی‌کننده از BRISE هستند. همچنین در صرافی‌های ایرانی، رمزینکس قابلیت خرید و فروش ارز دیجیتال بیت رایز را فراهم کرده است.

بلاک چین رایز چه کاری انجام می‌دهد؟

رایز به عنوان یک رمزارز منحصربه فرد، یک محیط اقتصادی و مقیاس‌پذیر مناسب برای پروژه‌های متنوع از جمله NFTها، متاورس، وب ۳ (Web3) و طرح‌های DeFi فراهم می‌کند.

منابع: Phemex | Forbes

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر