آموزش کامل کپی‌ترید ارز دیجیتال و فارکس - رمزینکس

کپی‌ترید چیست؟ آموزش جامع کپی تریدر ارز دیجیتال + نکات مهم

کپی‌ترید یک روش معامله‌گری در بازار ارز دیجیتال، فارکس و بورس است که به شما امکان می‌دهد معاملات تریدهای باتجربه و موفق را به صورت خودکار تکرار کنید.
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

کپی ترید (Copy Trade) روشی ساده و سریع برای تکرار معاملات یک تریدر حرفه‌ای به صورت هم‌زمان است. در این مطلب شما را با بهترین پلتفرم‌های کپی‌ترید، روش اجرای این استراتژی و در نهایت مزایا و ریسک‌های آن آشنا می‌‌کنیم. 

کپی‌ترید چیست؟

یک جمله معروف درباره بازارهای مالی این است که معامله‌گری در آنها بازی جمع صفر است؛ یعنی تا یکی ضرر نکند، دیگری سود نخواهد برد. ترید در چنین فضایی برای افراد تازه‌کار که دانش یا زمان کافی برای تحلیل تکنیکال و بررسی نمودارها ندارند، بسیار پرریسک است. این افراد به جای ترید بر اساس تحلیل‌ خود، باید از راه‌های میان‌بر استفاده کنند و کپی ترید یکی از همین روش‌هاست. 

کپی‌ترید یک روش معامله‌گری در بازار ارز دیجیتال، فارکس و بورس است که به شما امکان می‌دهد معاملات تریدهای باتجربه و موفق را به صورت خودکار تکرار کنید. این روش به خاطر سهولت استفاده و نرخ بالای موفقیت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کپی‌ترید سه بخش اصلی دارد:

  1. کپی‌تریدر (Copy Trader): کاربری است که می‌خواهد معاملاتش را از روی تریدرهای با سابقه تکرار کند. 
  2. ارائه‌کننده سیگنال (Signal Provider): ارائه کننده که گاهی مستر تریدر (Master Trader) هم نامیده می‌شود، تریدر خبره‌ و با تجربه‌ای است که در ازای دریافت کارمزد؛ اجازه کپی‌برداری از معاملاتش را می‌هد. 
  3. بروکر یا صرافی: پلتفرمی است که زیرساخت لازم برای کپی‌ترید را فراهم می‌کند. 

کپی‌ترید گاهی با سوشال ترید (Social Trading) یا میرور تریدینگ (Mirror Trading) یکی در نظر گرفته می‌شود، اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. در سوشال تریدینگ شما بر اساس سیگنال‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی، فوروم‌ها و سایت‌ها اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال یا سهام می‌کنید. در میرور تریدینگ هم به جای خود معاملات، از استراتژی یک تریدر دیگر پیروی می‌کنید. 

کپی‌ترید چطور کار می‌کند؟

در پلتفرم‌های معاملاتی معتبر مثل بایننس و کوین‌بیس فهرستی از ارائه‌کنندگان سیگنال و آمارهای آنها مثل بازده هفتگی و ماهانه، نرخ موفقیت و سبک معاملاتی وجود دارد تا کاربر بهترین گزینه را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب کند.

پس از انتخاب ارائه‌کننده مورد نظر، پلتفرم حساب کاربری کاربر را به وی متصل می‌کنند. کاربر می‌تواند بخشی از موجودی کیف پول را به کپی‌برداری اختصاص دهد اما اکثر بروکرها سقف ۲۵ درصدی را برای واریز به حساب کپی‌ترید در نظر گرفته‌اند. 

همه معاملات ارائه‌دهنده سیگنال در کپی‌ترید به صورت خودکار تکرار می‌شود.

پس از اتصال حساب کاربری، همه معاملات ارائه‌دهنده سیگنال به صورت خودکار تکرار می‌شود. تمام مراحل ترید در اکانت قابل مشاهده است و هر زمان که بخواهید می‌توانید سفارشات را لغو کرده یا کاملا از روند کپی خارج شوید. در نظر داشته باشید که به ازای هر معامله سودآور، حدود ۱۰ درصد از سود به عنوان کارمزد به ارائه‌دهنده تعلق خواهد گرفت. 

پیشنهاد خواندنی: ترید یا سرمایه گذاری؟ تفاوت معامله گر و سرمایه گذار در ارز دیجیتال چیست؟

انواع کپی ترید

کپی ترید در سه شکل مختلف انجام می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

۱. کپی ترید خودکار (Automated)

در این روش تصمیمات معاملاتی توسط یک الگوریتم هوشمند گرفته می‌شود که بر اساس استراتژی معاملاتی ارائه دهنده طراحی شده است. این روش اغلب به عنوان کپی بات یا EA (مشاور متخصص) شناخته شده و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال یا اکسپرت کپی فارکس صورت می‌گیرد.

مزایای کپی ترید خودکار:

  • الگوریتم بسیار سریعتر از یک معامله‌گر انسانی برای ورود یا خروج از پوزیشن تصمیم‌گیری می‌کند.
  • الگوریتم ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته معامله کرده و هیچ فرصتی را برای رونویسی از دست نمی‌دهد.
  • الگوریتم تحت تأثیر احساسات یا تعصبات نیست، بنابراین تصمیمات تجاری منسجم‌تری را فارغ از شرایط روحی و روانی معامله‌گر می‌گیرد.

معایب کپی ترید خودکار:

  • به شدت بر دقت و اثربخشی الگوریتم ها متکی است.
  • نمی‌تواند رویدادهای غیرمنتظره، مانند خبرهای مهم یا نوسان‌های شدید بازار را مدیریت کند.
در روش کپی ترید خودکار، تصمیمات معاملاتی توسط یک الگوریتم هوشمند گرفته می‌شود

۲. کپی ترید نیمه‌خودکار (Semi-Automated)

در این روش کاربر معاملات و موقعیت‌‌ها را در پرتفوی خود مشاهده کرده و می‌تواند دستور بستن پوزیشن را در هر شرایطی صادر کند. انتخاب ارائه کننده سیگنال و تنظیم دستوراتی مثل توقف ضرر و سود هم بر عهده کاربر است.

مزایای کپی ترید نیمه‌خودکار:

  • سرمایه‌گذار نسبت به معاملات کپی خودکار کنترل بیشتری بر معاملات دارد.
  • امکان تغییر پوزیشن‌ها به واسطه اخبار و سیگنال‌های فوری وجود دارد.

معایب کپی ترید نیمه‌خودکار:

  • سرمایه گذار ممکن است از بازار عقب مانده یا اشتباه کند.
  • سرعت تصمیم‌گیری کاهش یافته و احتمال از دست رفتن فرصت‌ها وجود دارد. 

پیشنهاد خواندنی: امواج الیوت چیست؟ آموزش صفر تا صد موج شماری الیوت

۳. کپی‌ترید دستی (Manual)

در معاملات کپی دستی، سرمایه گذار تمام تصمیمات معاملاتی را خودش می‌گیرد. ارائه کننده سیگنال را شخصا انتخاب کرده و موارد مربوطه مثل تعیین روند، اندازه معامله و مدیریت ریسک را به صورت دستی تنظیم می‌کند.

مزایای کپی ترید دستی:

  • تریدر کنترل کاملی بر سرمایه گذاری‌های خود دارد.
  • بر اساس تحقیق و تحلیل خود تصمیم گیری می‌‌کند.
  • امکان سواستفاده توسط ارائه دهنده به حداقل می‌رسد.
  • هزینه کمیسیون به ارائه دهنده پرداخت نمی‌شود.

معایب کپی ترید دستی:

  • معالمه‌گر باید زمان زیادی برای دنبال کردن روند و تحلیل شخصی صرف کند.
  • اگر تریدر تجربه یا دانش لازم برای تصمیم گیری معاملاتی را نداشته باشد، متضرر می‌شود.
در معاملات کپی دستی، سرمایه گذار تمام تصمیمات معاملاتی را خودش می‌گیرد.

کدام روش کپی‌ترید برای من مناسب‌تر است؟

انتخاب بهترین نوع معاملات کپی به شرایط فردی و تحمل ریسک شما بستگی دارد. چند فاکتور که باید هنگام انتخاب نوع مناسب معاملات کپی در نظر بگیرید:

  • سطح تجربه: اگر در بازارهای مالی تازه‌کار هستید، با معاملات کپی نیمه خودکار یا دستی شروع کنید. این به شما فرصت می‌دهد تا قبل از شروع سرمایه‌گذاری با مبالغ هنگفت، ترید اصولی را یاد بگیرید.
  • تحمل ریسک: اگر ریسک‌گریز هستید، سراغ کپی خودکار بروید که نسبت به روش دستی ریسک کمتری دارد؛ چون الگوریتم سریع‌تر و با ثبات‌تر تصمیم‌گیری می‌کند.
  • اهداف سرمایه‌گذاری: اگر به دنبال رشد بلندمدت هستید، کپی خودکار را انتخاب کنید که بر حفظ سرمایه متمرکز است. اگر دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستید، روش نیمه‌خودکار یا دستی گزینه بهتری برای شماست.

پیشنهاد خواندنی: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت

آیا کپی ترید امن است؟

ایمن بودن یا نبودن کپی ترید به عوامل مختلفی مثل تجربه ارائه کنندگان، بازار معاملاتی و پلتفرم میزبان بستگی دارد. 

۱. تجربه ارائه‌کننده

مهمترین عامل در تعیین سطح ریسک معاملات کپی، تجربه کسی است که به اصطلاح، پشت دستش بازی می‌کنید. دنبال معامله‌گرانی باشید که نرخ موفقیت دست‌کم ۶۰ درصدی دارند، در پلتفرم میزبان باسابقه هستند، در مورد استراتژی معاملاتی خود شفاف بوده و داده‌های عملکردی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همچنین باید معامله‌گرانی را انتخاب کنید که با استراتژی معاملاتی شما همخوانی دارند. برای مثال اگر سبک شما اسکالپ است، سراغ کسانی نروید که سبک هولد دارند.

۲. بازار معاملاتی

برخی بازارها مثل فارکس و ارز دیجیتال نوسان بالایی دارند. اگر تریدر تازه‌کار هستید، مطمئن‌ترین کار این است که با بازارهای کم نوسان، مانند سهام کارتان را شروع کنید.

۳. پلتفرم میزبان

پلتفرم‌های معتبر مثل صرافی بایننس رویه‌های سختگیرانه و دقیقی را برای انتخاب ارائه‌کنندگان کپی ترید اعمال می‌کنند. دلیل چنین رویه‌هایی این است که یک ارائه‌کننده بی‌تجربه می‌تواند صدها کاربر را متضرر کنند. همچنین ارائه‌کننده می‌تواند از موقعیت خود برای بازارسازی و سود شخصی خود سوءاستفاده کند. 

پلتفرم‌های معتبر مثل صرافی بایننس رویه‌های سختگیرانه و دقیقی را برای انتخاب ارائه‌کنندگان کپی ترید اعمال می‌کنند.

توصیه‌های برای کپی‌ترید امن

  1. انتخاب پلتفرم معتبر: تنها از پلتفرم‌‌های معتبری مثل بایننس، ای‌تورو، آوا ترید و بروکرهای فارکس استفاده کنید که مجوزهای قانونی را دریافت کرده و در سطح وب شناخته شد‌ه‌اند. این پلتفرم‌ها تحت نظارت سخت‌گیرانه‌تری بوده و در مورد عملکرد خود شفاف هستند. صرافی نامطمئن می‌تواند شما را به دام یک ارائه‌کننده بی تجربه انداخته یا از کپی ترید برای مقاصد نادرست سواستفاده کند. 
  2. ورود با سرمایه کم: حداکثر باید ۲۵ درصد از سرمایه خود را روی کپی ترید بگذارید. پس از مدتی می‌توانید سود کسب شده را هم وارد چرخه کپی‌ترید کنید. 
  3. سرمایه‌گذاری متنوع: هرگز تمام سرمایه را روی یک ارائه کننده سیگنال کپی نکنید. برای کاهش ریسک سرمایه خود را بین چندین معامله‌گر با نرخ موفقیت بالا پخش کنید تا اگر یکی کلاهبردار یا ناشی از آب درآمد، کل سرمایه شما به باد نرود. 
  4. مدیریت ریسک: اکثر پلتفرم‌های کپی‌ترید ابزارهای مدیریت ریسک مثل توقف ضرر و حد سود ارائه می‌دهند. از این ابزارها برای محافظت از سرمایه خود استفاده کنید.
  5. درک خطرات: تصور نکنید که کپی ترید ابزاری جادویی برای کسب سود است. کپی‌ترید هم مثل تمام روش‌های معامله‌گری بدون ریسک نیست و خطرات خاص خود را دارد. 

پیشنهاد خواندنی: آربیتراژ چیست و چگونه می‌توان از آن کسب سود کرد؟

نکاتی برای انتخاب ارائه‌دهنده سیگنال 

  1. کارنامه ارائه‌کننده: قبل از کپی برداری سابقه ارائه‌کنندگان را از نظر نرخ موفقیت، تجربه، تعداد دنبال‌کنندگان و سبک معاملاتی آنها بررسی کنید. 
  2. سطح ریسک‌پذیری ارائه‌کننده: یکی از آمارهای مربوط به ارائه‌کنندگان سطح ریسک‌پذیری آنهاست که به صورت درصد یا امتیازی بین صفر تا ده مشخص می‌شود. در ابتدای راه ارائه‌کننده‌های با ریسک‌پذیری متوسط تا حداکثر ۵ را انتخاب کنید. 
  3. اندازه معامله: اندازه معامله یکی دیگر از فاکتورهای اساسی در انتخاب ارائه کننده است. ارائه‌کننده نباید در هر پوزیشن بیشتر از ۲۰ درصد از کل سرمایه شما درگیر کند. درگیر کردن بخش زیادی از سرمایه تریدر در یک معامله خاص می‌تواند به قیمت از دست رفتن دارایی وی تمام شود. 
  4. وعده‌های واقعی: اگر معامله‌گری قول بازده رویایی مثلا ۵۰ درصد در ماه را می‌دهد، بدون‌شک وعده سر خرمن داده است. اگر تریدری حتی توانایی کسب بازده ۲۰ درصد در ماه هم داشت، نیازی به فروش سیگنال به بقیه ندارد. بنابراین دور چنین افرادی را خط کشیده و از کسی که وعده‌ رویایی می‌دهد، فرار کنید. 

آموزش کپی تریدینگ ارز دیجیتال

پلتفرم‌های معتبر زیادی برای کپی‌تریدینگ ارز دیجیتال در دسترس است؛ اما اکثر آنها برای کاربران ایرانی تحریم بوده و نیازمند KYC یا احراز هویت هستند که با مدارک ایرانی ناممکن است. در ادامه مراحل کپی‌ترید در صرافی MEXC را توضیح می‌دهیم که دسترسی به آن برای کاربران ایرانی باز است و نیازی به احراز هویت هم ندارد. 

  • مرحله اول: اگر کاربر صرافی MEXC هستید، وارد حساب کاربری خود شوید. در غیر این صورت در سایت MEXC.com روی Sign Up کلیک کرده و اطلاعات لازم را وارد کنید تا ثبت‌نام شما تکمیل شوید. 
  • مرحله دوم: از نوار بالای سایت روی Futures کلیک کرده و گزینه Copy Trade را انتخاب کنید. 
  • مرحله سوم: در صفحه بعد روی About Copy Trade و سپس Join Now کلیک کنید. 
  • مرحله چهارم: در این بخش بهترین ارائه کنندگان کپی ترید در MEXC نمایش داده می‌شود. در کنار هر ارائه کننده آمارهایی در مورد بازدهی هفتگی، نرخ موفقیت معاملات، بازدهی کلی و تعداد دنبال‌کنندگان ارائه شده تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. 
  • مرحله پنجم: بعد از انتخاب ارائه‌کننده نوبت به موافقت با قوانین کپی‌ترید MEXC می‌رسد. اگر با مقررات موافق هستید، روی Continue کلیک کنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله باید سرمایه مورد نظر را به صورت تتر از حساب اسپات یا فیوچرز به بخش کپی‌ترید منتقل کنید. 
  • مرحله هفتم: در این بخش تنظیمات حساب کپی‌ترید مثل انتخاب جفت ارزها، نرخ مارجین، حد سود و زیان و درصد سرمایه را مشخص می‌‌کنید. گزینه‌های تخصصی‌تر مثل ضریب اهرم و اسلیپیج (Slippage) هم به صورت اختیاری در دسترس هستند. بعد از انجام تنظیمات ابتدا Next Step و برای تایید نهایی روی Submit بزنید.
  • مرحله هشتم: برای بررسی وضعیت معاملات جاری کپی‌ترید از منوی Copy Trade وارد بخش My Copy Trade شوید. 

اگر از وضعیت معاملات کپی‌ترید ناراضی بودید، برای غیرفعال کردن یا ویرایش تنظیمات در منوی Copy Trade روی My Traders کلیک کنید. 

پیشنهاد خواندنی: صفر تا صد صرافی هات بیت

در چه صرافی‌هایی میتوان کپی ترید کرد؟

در ادامه به معرفی معتبرترین صرافی‌هایی می‌پردازیم که قابلیت کپی‌ترید را ارائه می‌کنند. این پلتفرم‌ها از نظر تعداد کاربر، تنوع بازارهای کپی ترید، ابزارهای معاملاتی و کارمزد نسبت به بقیه شرایط بهتری دارند. 

۱. ای تورو (eToro)

eToro بهترین و بزرگترین پلتفرم کپی ترید است و از نظر امنیت، سهولت استفاده و تنوع ابزارها حرف اول را می‌زند. در این سایت می‌توانید بیش از ۲۳۰۰ دارایی مختلف از جمله ارز دیجیتال، اوراق بهادار و فارکس را از طریق کپی ترید خرید و فروش کنید. ارائه آموزش‌های به‌روز، ابزارهای معاملاتی پیشرفته و سوشال تریدینگ از طریق عضویت در جامعه کاربری گسترده از مزایای ایتورو است. 

۲. بایننس (Binance)

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است و بهترین ارائه‌کنندگان در آن سرگرم ارائه خدمات کپی‌ترید هستند. هرچند کاربران ایرانی از خدمات این صرافی محروم هستند، اما اگر امکان دور زدن این محدودیت را داشته باشید، از مزیت دسترسی به ارائه‌کنندگان خبره، رابط کاربری قوی، تاخیر بسیار پایین و هزینه تراکنش کم بهره خواهید برد. 

۳. ونتیج (Vantage)

این بروکر بین‌المللی به شما امکان می‌دهد با ۵۰ دلار کپی ترید را شروع کنید. تعداد زیادی ارائه کننده با نرخ موفقیت بالا در Vantage فعالیت دارند و می‌توانید از بین آنها گزینه مناسب را برای هر بازاری پیدا کنید. دیگر مزایای آن نرخ‌های رقابتی و ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات و ابزارهای معاملاتی است. 

۴. بای بیت (Bybit)

یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال Bybit است که بیش از ۲۰۰۰ رمزارز مختلف را برای معامله در اسپات یا فیوچرز دارد. صرافی بای بیت مدعی است حدود ۱۵۰ هزار کاربر از پلتفرم کپی‌ترید آنها برای معامله استفاده می‌کنند. مزیت اصلی این صرافی تعداد زیاد ارائه‌کنندگان است که انتخاب گزینه مناسب بر اساس استراتژی معاملاتی را آسان می‌کند. 

اگر یک معامله‌گر خبره هستید، می‌توانید به عنوان ارائه‌کننده هم فعالیت کرده و ۱۰ درصد از سود معاملات را به عنوان کارمزد دریافت کنید. 

پیشنهاد خواندنی: تفاوت فیوچرز با مارجین چیست و کدام بهتر است؟

صرافی بای بیت مدعی است حدود ۱۵۰ هزار کاربر از پلتفرم کپی‌ترید آنها برای معامله استفاده می‌کنند.

۵. آوا ترید (AVA Trade)

این کارگزار محبوب، اپ کاربرپسندی به نام AvaSocial را برای کپی ترید و سوشال ترید توسعه داد که از کلاس‌ دارایی سهام، فارکس، کمودیتی و معاملات آپشن پشتیبانی می‌کند. هیچ کمیسیون معاملاتی توسط AvaTrade دریافت نمی‌شود و حداقل سرمایه لازم برای سپرده‌گذاری تنها ۱۰۰ دلار است. AvaTrade امکان معامله اهرمی در بازارهای مذکور را هم به شما می‌دهد. 

۶. دوپلی ترید (Dupli Trade)

یک پلتفرم تخصصی برای کپی تریدینگ است که امکان رونویسی از معامله‌گران باتجربه را به صورت خودکار به شما می‌دهد. این پلتفرم به کارگزاران آنلاین معتبری مثل Pepperstone ،Avatrade, FXPro و FXDO متصل است و معاملات را به دو صورت خودکار و میرور تریدینگ انجام می‌دهد. تمام معامله‌گران و استراتژی‌ها قبل از فعال‌سازی در سایت به صورت کامل و دقیق بررسی می‌شود. بزرگترین مشکل این سایت نیاز به حداقل ۵۰۰۰ دلار سرمایه برای شروع کپی‌ترید است. 

۷. ناگا (NAGA)

این کارگزاری ۱۰ سال قبل تاسیس شد و تا کنون بیش از یک میلیون نفر برای معامله و کپی ترید در آن ثبت‌نام کرده‌اند. ناگا بیش از ۱۰۰۰ نماد مختلف شامل سهام، قراردادهای آتی، ارزهای دیجیتال، ETF و کالاها را پشتیبانی می‌کند. برای هر معامله یک دلار به اضافه ۵ درصد کمیسیون در موقعیت‌های سودآور دریافت می‌کند؛ اما اگر سود زیر ۱۰ دلار باشد، کمیسیون لغو می‌شود. حداقل سرمایه مورد نیاز ۲۵۰ دلار بوده و خدمات آن به صورت تحت وب و برنامه‌های اندروید و iOS در دسترس است. 

۸. متاتریدر ۴ و ۵ (MT4 و MT5)

متاتریدر ۴ و ۵ از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی هستند که توسط صدها کارگزار پشتیبانی می‌شوند. متاتریدر یک بازار بومی به نام MQL5 برای استفاده از بات‌های معاملاتی و کپی‌تریدینگ از سایر معامله‌گران دارد. ارائه ابزارهای معاملاتی قوی، ده‌‌ها اندیکاتور مختلف برای بررسی نمودار و چارت‌های دقیق برای نمادهای مختلف از مزایای متاتریدر ۴ و ۵ است.

پیشنهاد خواندنی: راهنمای جامع آموزش متاتریدر ۵ از نصب و راه اندازی تا واریز و ترید

۹. او کی ایکس (OKX)

او.کی.ایکس (OKX) از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است و بیش از ۲۵ میلیون کاربر دارد.

کاربران می‌توانند از بین هزاران معامله‌گر باتجربه ارائه کننده مورد نظر خود را بر اساس سابقه عملکرد، سطح ریسک و دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) انتخاب کنند.

okx یکی از پلتفرمهای معتبر جهانی است که امکان کپی ترید در آن وجود دارد.

کپی تریدینگ فارکس

کپی‌تریدینگ در فارکس از نظر مفهوم و روش‌های پیاده‌سازی تفاوتی با دیگر بازارهای مالی ندارد و به خاطر ساده کردن فرآیند معاملات مورد استقبال قرار گرفته است. به جای تجزیه و تحلیل دقیق نمودارها، سروکله زدن با اندیکاتورهای فنی پیچیده و تصمیم‌گیری در معاملات، می‌توانید به سادگی معاملات ارائه‌دهندگان سیگنال را دنبال کنید. هر بار که یک ارائه‌دهنده پوزیشن مربوط به جفت ارزها را در فارکس باز کرده یا می‌بندد، اقدامات آنها به طور خودکار در حساب شما نیز منعکس می‌شود. 

مهمترین نکات در کپی ترید فارکس انتخاب یک پلتفرم معتبر و ارائه‌دهنده مطمئن است.

در بازار فارکس از سه روش می‌توان کپی ترید را انجام داد:

  1. بروکرهای فارکس: کپی‌ترید در بروکر فارکس پرطرفدارترین روش است و از طریق آلپاری، کاپیتال اکستند، لایت فارکس و FxPrimus قابل انجام است. 
  2. سایت‌های واسطه: کپی‌ترید از طریق پلتفرم‌ها واسطه نظیرای‌تورو (eToro)، آواترید (AvaTrade)، ونتیج (Vantage)، پپرستون (Pepperstone) و تیک‌میل (Tickmill)
  3. اکسپرت: رونویسی معاملات از طریق اکسپرت کپی ترید روشی حرفه‌ای و محبوب بین کاربران است. بدین منظور شما باید نام کاربری و اینوست پسورد ارائه‌کننده را در حساب خودتان وارد کنید. دسترسی به این اطلاعات یک مزیت دارد که مشاهده تاریخچه معاملات فرد مقابل است که شما را از نرخ واقعی بازدهی ارائه کننده مطلع می‌‌کند. 

پیش از رونویسی معاملات در فارکس باید میزان دارایی‌های در دسترس برای کپی‌ترید و همچنین نسبت ترید را مشخص کنید. این نسبت می‌تواند به صورت ۱:۱ باشد که سیستم همان مبلغی که ارائه کننده وارد معامله کرده را برای شما انتخاب می‌کند. اما اگر حجم موجودی کمتر باشد، اندازه پوزیشن شما نسبت به ارائه‌کننده به همان نسبت کاسته خواهد شد. 

پیشنهاد خواندنی: ارز دیجیتال یا فارکس؟ تفاوت و شباهت در چیست؟ کدام بهتر است؟

 کلاهبرداری‌های انجام شده با کپی ترید

ساختار کپی‌ترید به خاطر رونویسی از روی دست افراد دیگر، پتانسیل زیادی برای تقلب و کلاهبرداری دارد. در ادامه برخی روش‌های رایج برای کلاهبرداری از طریق کپی‌ترید را معرفی می‌کنیم که هنگام اجرای این استراتژی باید کاملا مراقب آنها باشید. 

۱. ارائه‌کننده قلابی

برخی پلتفرم‌های نامعتبر برای به دام‌انداختن کاربران معامله‌گران قلابی با سوابق به ظاهر درخشان ایجاد می‌کنند. سابقه معاملاتی این افراد به ظاهر درخشان است اما هدفی جز خالی‌کردن جیب کاربران ناآگاه ندارد.

۲. پامپ و دامپ

در این مورد که بیشتر در سوشال تریدینگ رخ می‌دهد، ارائه‌کننده سیگنال یک سهم یا رمزارز ناشناخته را به کاربران معرفی کرده و روی آن مانور زیادی می‌دهد. بعد از تزریق سرمایه کاربران به دارایی و افزایش قیمت آن، ارائه دهنده بی‌سروصدا دارایی خود را فروخته و پس از آن قیمت سقوط می‌‌کند. 

پامپ و دامپ رایج‌ترین روش کلاهبرداری است و بسیاری از اکانت‌های پر فالوور در توییتر و اینستاگرام هدفی جز آن ندارند. برای مثال در سال ۲۰۱۷ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دو فرد را به اجرای طرح پامپ و دامپ متهم کرد که بیش از یک میلیون دلار از سرمایه گذاران کلاهبرداری کرده بود.

۳. معاملات معکوس

در این روش، ارائه‌کننده به صورت مخفیانه و در یک حساب دیگر یک اقدام به خرید یک ارز دیجیتال ناشناس می‌کند. پس از آن در حساب اصلی و متصل به تریدرها با نیز با سرمایه‌ای اندک همان ارز را می‌خرد تا توسط دنبال‌کننده‌ها کپی شده و قیمت آن به صورت چشمگیری بالا رود. حالا که قیمت بالا رفته در حساب ناشناس ارز دیجیتال را فروخته و پول بسیار زیادی به جیب می‌زند. در این سو قیمت کاهش‌یافته و کاربران متضرر شده‌اند اما ضرر او در قبال سود به مراتب بیشتر جبران می‌شود. 

با وجود اتخاذ تدابیر امنیتی توسط پلتفرمها، کماکان امکان کلاهبرداری از طریق کپی ترید وجود دارد.

۴. معاملات متعدد

برخی پلتفرم‌ها به جای درصد سود، کارمزد کپی ترید را بر اساس تعداد معاملات محاسبه می‌کنند. در این شرایط ارائه دهنده سیگنال با هدف دریافت کمیسیون، معاملات مکرری را باز کرده و هزینه‌های تراکنش را برای فالوورها افزایش می‌دهد، بدون اینکه بازده قابل توجهی ایجاد کند. همچنین ارائه‌دهنده سیگنال ممکن است یک سری معاملات کوچک را در بازار با نقدشوندگی پایین (Illiquid) انجام داده و تصور نادرستی از حجم معاملات و موفقیت بالا ایجاد کند.

تریدرهایی از کپی‌ترید استفاده می‌‌کنند باید ارائه‌دهندگان سیگنال و عملکرد آنها را بررسی کرده و از پلتفرم‌های معتبری استفاده کنند که شفافیت و حفاظت از دارایی سرمایه‌گذار را در اولویت قرار می‌دهند. 

حرف آخر درباره کپی‌ترید

کپی تریدینگ مثل هر استراتژی معاملاتی دیگری مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد. قبل از شروع کپی ترید، سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کرده و مدیریت ریسک را اجرا کنید. معاملات را به طور مرتب زیر نظر بگیرید، انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید و از یک پلتفرم معتبر مانند ای‌تورو یا بایننس استفاده کنید. 

سوالات متداول

آیا سود کپی ترید تضمینی است؟

خیر. کپی ترید هم مثل دیگر استراتژی‌های ترید همیشه سودآور نیست و نتایج آن به عملکرد ارائه‌دهنده سیگنال بستگی دارد. 

آیا کپی تریدینگ برای من مناسب است؟

پاسخ این سوال به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر دنبال یک راه ساده برای ورود به بازار ارز دیجیتال هستید و از ریسک‌پذیری بالایی برخوردارید، کپی تریدینگ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بهترین پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ ارز دیجیتال کدامند؟

برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های کپی ترید عبارتند از بایننس، بای‌بیت، آوا ترید، ZuluTrade و eToro

آیا کپی‌ترید قانونی است؟

بله. کپی ترید در بسیاری از کشورها از جمله ایران قانونی است و توسط بروکرها و صرافی‌ها ارائه می‌شود. 

منابع: bitdegree | finestel | mexc

درباره سحر محمدی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید