اینترنت کامپیوتر (ICP) را به جد می‌توان از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. اینترنت کامپیوتر دست‌پخت بنیاد دفینیتی است. این پروژه با برنامه، وب‌سایت و سایر خدمات مبتنی بر وب سر و کار دارد. بسیاری هم آن را نسل جدید اینترنت و وب در نظر گرفته‌اند. در هر صورت، در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم آیا اینترنت کامپیوتر شایسته این همه تعریف است یا نه؟

رمزارز اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

اینترنت کامپیوتر (ICP) یک رمزارز یا توکن دیجیتالی است که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه، وب‌سایت و سایر خدمات مبتنی بر وب را ایجاد کنند. این رمزارز توسط بنیاد دفینیتی (Dfinity) ایجاد شده است و توسط شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز اندرسین هورویتز و پلی‌چین کپیتال پشتیبانی می‌شود.

سازندگان این رمزارز معتقدند که می‌توان از اینترنت کامپیوتر به‌عنوان راهی برای بازآفرینی فضای وب اما به شکل غیرمتمرکزتری استفاده کنند. رمزارز اینترنت کامپیوتر را می‌توان به‌عنوان یک شبکه کامپیوتری غیرمتمرکز در نظر گرفت که می‌تواند نسخه جدید یا متفاوتی از برنامه‌ها را بر بستر وب اجرا کند. به همین دلیل، بنیان‌گذار این پروژه معتقد است که اینترنت کامپیوتر این ظرفیت را دارد که با بزرگان حوزه اینترنت مانند گوگل، فیس‌بوک و خدمات وب آمازون رقابت کند.

از دیگر فرصت‌های ایجاد شده توسط این پروژه می‌توان به برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) اشاره کرد. این برنامه‌های دیفای می‌توانند از رمزارزها برای تکثیر (یا جایگزینی) فرایندهای مالی معمولی استفاده کنند.

به گفته بنیاد دفینیتی، اینترنت کامپیوتر با توجه به شبکه بسیار غیرمتمرکز خود می‌تواند ظرفیت خود را متناسب با افزایش تقاضا افزایش دهد.

بنابراین شاید بهتر باشد که اینترنت کامپیوتر را کمتر به‌عنوان یک رمزارز (به معنای معمول ارز) و بیشتر به‌عنوان شبکه‌ای که از فناوری بلاکچین برای اجرای برنامه‌ها استفاده می‌کند در نظر گرفت.

تاریخچه اینترنت کامپیوتر

دفینیتی در سال ۲۰۱۶ در پالو آلتوی کالیفرنیا توسط دومینیک ویلیامز، متخصص و نظریه‌پرداز کامپیوتر تأسیس شد. ویلیامز تا سال ۲۰۱۸ در چندین مقطع سرمایه جذب کرد، از جمله در جریان عرضه اولیه کوین سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹۵ میلیون دلار جذب کرد و سپس اقدام به توزیع کردن حدود ۳۵ میلیون دلار توکن شبکه (با نام DFN) از طریق ایردراپ در سال ۲۰۱۸ کرد.

در حال حاضر پروژه دفینیتی تحت نظارت بنیاد دفینیتی است. این بنیاد یک شرکت غیرانتفاعی است که دفتر مرکزی آن در زوریخ سوئیس است و دارای دفتر و تیم‌های تحقیقاتی در ایالات متحده، ژاپن، آلمان و انگلستان است.

دفینیتی مأموریت خود را «بازآفریدن اینترنت» از طریق ایجاد کامپیوتر اینترنتی (اینترنت کامپیوتر) است که به طور کامل بر بستر بلاکچین مستقر بوده و می‌تواند از مجموعه‌ای از برنامه‌ها که به طور جمعی توسط گره‌های موجود در شبکه اجرا می‌شوند پشتیبانی کند.

اینترنت کامپیوتر با هدف غیرمتمرکز بودن از لحاظ تئوری عملکردی مشابه اینترنت عمومی را خواهد داشت و از نرم‌افزار بک‌اِند استفاده می‌کند. این بدان معناست که در آینده توسعه دهندگان می‌توانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و خدمات خود را با بارگذاری کردن کدهای خود در بلاکچین توسعه داده و مستقر کنند بدون اینکه نیازی به سرورها یا پلتفرم‌های ابری تجاری داشته باشند.

اینترنت کامپیوتر در ۷ مه ۲۰۲۱ به طور عمومی راه‌اندازی شد. اینترنت کامپیوتر که بر اساس پروتکل اینترنت کامپیوتر (ICP) ساخته شده است، بر روی شبکه‌ای از مراکز داده کار می‌کند و امکان اجرای برنامه‌ها را از طریق قراردادهای هوشمند بسیار مقیاس‌پذیر معروف به «کنیسترها» فراهم می‌کند.

کنیستر واحدهای محاسباتی که تعامل‌پذیر بوده و برای خدمات در مقیاس اینترنتی طراحی شده است. پروتکل اینترنت کامپیوتر با استقرار خدمات آنلاین از طریق کنیسترها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا خدمات خود را در داخل فضای اینترنت ایجاد کنند.

ویلیامز در تلاش برای غیرمتمرکز کردن اینترنت قصد دارد کنترل اینترنت را دوباره در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند خدمات خود را بر اساس زیرساخت «نابود نشدنی و غیر قابل دست‌کاری» بلاکچین بسازند.

اینترنت کامپیوتر از یک سیستم حاکمیتی موسوم به سیستم عصبی شبکه (NNS) استفاده می‌کند. این سیستم وظیفه توزیع پاداش در میان مراکز داده‌ای را بر عهده دارد که اطلاعات را دنیای اینترنت به گردش درمی‌آورند و توزیع کارآمد و عادلانه توکن‌ها میان آنها را تضمین می‌کند.

فرایندهای محاسباتی در بلاکچین اینترنت کامپیوتر از طریق نوعی از اجماع اثبات سهام (PoS) همراه با چندین لایه اعتبارسنجی اضافی تأیید می‌شوند که به‌منظور بهینه‌سازی سرعت، مقیاس‌پذیری و تضمین امنیت شبکه طراحی شده‌اند.

ساختار شبکه اینترنت کامپیوتر (ICP)

شبکه اینترنت کامپیوتر دفینیتی از چهار مؤلفه تشکیل شده است که به ترتیب سلسله‌مراتبی سازماندهی شده‌اند. در لایه ابتدایی مراکز داده مستقلی وجود دارد که گره‌های شبکه را میزبانی می‌کنند. برخلاف بیت کوین و اتریوم، گره‌های اینترنت کامپیوتر باید دارای حداقل استاندارد فنی باشند در نتیجه هر کامپیوتر یا دستگاهی نمی‌تواند تبدیل به گره شود.

گره‌ها به طور جمعی زیرشبکه‌ها را میزبانی می‌کنند؛ زیرشبکه‌ها ساختار خاصی از بلاکچین هستند که می‌توانند با بلاکچین‌های دیگر ادغام شوند. برخلاف سایر بلاکچین‌ها، زیرشبکه‌های اینترنت کامپیوتر برای پردازش کردن تراکنش‌ها از مکانیسم‌های اجماع اثبات کار یا اثبات سهام استفاده نمی‌کنند.

چرخه‌ها از توکن‌های اینترنت کامپیوتر (ICP) ایجاد می‌شوند و ارزش آنها تقریباً ثابت است تا بدین ترتیب هزینه محاسبات تغییر نکند. چرخه‌ها بازتاب کننده هزینه‌های عملیاتی مانند سخت افزار، انرژی، ذخیره سازی و پهنای باند بوده و پس از استفاده سوزانده می‌شوند.

در عوض، زیر شبکه‌ها از طریق فناوری چِین‌کی (chain key) با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که به اینترنت کامپیوتر اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی را که وضعیت قراردادهای هوشمند را در یک تا دو ثانیه تغییر می‌دهند نهایی کند.

فناوری چین‌کی با تقسیم کردن عملکرد قراردادهای هوشمند به دو نوع (درخواست جستجو و درخواست به‌روزرسانی) عمل می‌کند؛ در واقع این روش یک رویکرد «حل مشکل با تقسیم کار» است که کارایی و سرعت کلی شبکه رمزارزی اینترنت کامپیوتر (ICP) را افزایش می‌دهد.

زیرشبکه‌ها به نوبه خود میزبان کنیسترهای نرم‌افزاری هستند که دفینیتی آنها را «قراردادهای هوشمند مقیاس‌پذیر» توصیف می‌کند. کنیسترهای نرم‌افزاری برای انجام تراکنش‌ها و مدیریت کردن حافظه از «چرخه‌ها» استفاده می‌کنند که مکانیسمی مشابه گس در اتریوم است.

اینترنت کامپیوتر چگونه کار می‌کند؟

اینترنت کامپیوتر بر اساس یک پروتکل غیرمتمرکز جدید موسوم به پروتکل اینترنت کامپیوتر (ICP) ساخته شده است که قدرت محاسباتی جمعی تعداد زیادی از گره‌های کامپیوتری را ترکیب کرده و یک پلتفرم کامپیوتری واحد ایجاد می‌کند که قادر به پشتیبانی از برنامه‌هایی در هر مقیاس و پیچیدگی است.

در اینترنت کامپیوتر قراردادهای هوشمند به واحدهای کد امن معروف به «کنیستر» تقسیم می‌شوند که در واقع واحدهای محاسباتی هستند که به‌عنوان برنامه‌ها یا عملکردهای جداگانه عمل می‌کنند. کاربران نهایی می‌توانند از طریق یک نقطه ورود با این کنیسترها ارتباط برقرار کنند و تجربه کاربری آنها بسیار شبیه اینترنت امروزی است.

برخلاف اینترنت سنتی، اینترنت کامپیوتر به جای تکیه بر زیرساخت‌های متمرکز، برنامه‌ها و داده‌ها را مستقیماً به‌صورت درون زنجیره‌ای میزبانی کرده و به آنها سرویس می‌دهد. شبکه‌ای از مراکز داده در لایه ابتدایی خود می‌تواند گره‌هایی را اجرا کند که از پروتکل اینترنت کامپیوتر (ICP) استفاده می‌کنند.

سپس این گره‌ها را می‌توان به‌صورت زیرشبکه‌هایی ساماندهی کرد که برای میزبانی کردن کنیسترهای نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربران می‌توانند به‌عنوان بخشی از تجربه وب خود با آنها تعامل داشته باشند.

نقشه راه اینترنت کامپیوتر (ICP)

در مارس ۲۰۲۱، این پلتفرم شبکه اصلی نیمه عمومی خود را راه اندازی کرد و در حال حاضر مراکز داده و توسعه دهندگان در حال منتقل شدن به این پلتفرم هستند.

بنیاد دفینیتی اخیراً نقشه راه ۲۰ ساله‌ای را برای این پروژه منتشر کرده است که خلاصه‌ای از اهداف آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

ظرف ۵ سال: دانش آموزان در مدارس در مورد اینترنت کامپیوتر و موتوکو (زبان برنامه نویسی آن) آموزش خواهند دید. برخی از خدمات اینترنت باز به موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای دست یافته و همگان به درک مناسبی از ماهیت اینترنت کامپیوتر (ICP) خواهد رسید.

ظرف ۱۰ سال: اینترنت کامپیوتر در مسیر پیشی گرفتن از اکوسیستم اینترنتی اختصاصی فناوری‌های بزرگ قرار خواهد گرفت. شرکت‌های قدیمی اینترنت همچنان سرمایه خود را روی اینترنت کامپیوتر (ICP) سرمایه‌گذاری می‌کنند و حوزه دیفای با فناوری مالی سنتی برابری خواهد کرد.

ظرف ۲۰ سال: اینترنت کامپیوتر (ICP) از اینترنت بسته امروز بزرگ‌تر خواهد بود. بیشتر زیرساخت‌های مهم جامعه بر روی آن میزبانی می‌شود و افراد در سراسر جهان از حریم خصوصی و آزادی‌های شخصی بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

مس

  • تاریخ: نوامبر ۲۰۱۹
  • نوع: انتشار نرم‌افزار

انتشار نسخه آلفای کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) شبکه و مستندسازی به زبان قرارداد هوشمند اینترنت کامپیوتر یعنی موتوکو

برنز

  • تاریخ: ژانویه ۲۰۲۰
  • نوع: عملیات پروژه

در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ دفینیتی نسخه محدودی از سرویس ابری غیرمتمرکز خود را ارائه کرد که دارای نسخه منبع باز لینکدین به نام لینکداپ (LinkedUp) بود.

اینترنت کامپیوتر با این برنامه اجتماعی می‌خواست نشان دهد یک برنامه در معماری توزیع شده اینترنت کامپیوتر چگونه اجرا می‌شود. نسخه نمایشی لینکداپ بیانگر مرحله دوم در مسیر حرکت اینترنت کامپیوتر به سمت راه‌اندازی شبکه اصلی آن بود.

  شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟ از تاریخچه تا خرید، شیبا بهتر است یا دوج کوین؟

تنگستن

  • تاریخ: ژوئن ۲۰۲۰
  • نوع: راه‌اندازی شبکه آزمایشی

دفینیتی پشته فناوری توزیع شده اینترنت کامپیوتر را به توسعه دهندگان شخص ثالث عرضه کرد. این نسخه که با نام تنگستن (Tungsten) شناخته می‌شود سومین مرحله از پنج نقطه عطفی است که پروژه اینترنت کامپیوتر در مسیر انتشار عمومی طی کرده است.

بنیاد دفینیتی به بخشی از نسخه انتشار داده خود اعلام کرد شبکه توسعه آن در حال حاضر «در چندین مرکز داده اجرا می‌شود»؛ این در حالی است که در نمایش عمومی قبلی در ماه ژانویه، این شبکه تنها از طریق یک مرکز داده اجرا می‌شد.

دفینیتی همچنین در جریان مرحله تنگستن، یک نسخه جایگزین غیرمتمرکز برای اپلیکیشن تیک تاک به نام کن کن (CanCan) معرفی کرد.

سدیم

  • تاریخ: سپتامبر ۲۰۲۰
  • نوع: راه‌اندازی شبکه آزمایشی

سدیم نقطه آغاز انتشار سیستم عصبی شبکه پیشنهادی اینترنت کامپیوتر و سیاست اقتصادی آن است.

مرکوری: نسخه آلفا

  • تاریخ: دسامبر ۲۰۲۰
  • نوع: راه‌اندازی شبکه اصلی

دفینیتی نسخه آلفای اینترنت کامپیوتر را در دسامبر ۲۰۲۰ معرفی کرد. در این مرحله، پایگاه کد این نسخه منبع بسته بوده و توکن‌های اینترنت کامپیوتر (ICP) قابل انتقال نبود.

مرکوری: نسخه بتا

  • تاریخ: مه ۲۰۲۱
  • نوع: راه‌اندازی شبکه اصلی

راه‌اندازی شبکه اصلی بتای اینترنت کامپیوتر آغازگر انتشار عمومی شبکه و فعال شدن سیستم حاکمیت آن بود. در این مرحله توکن‌های اینترنت کامپیوتر (ICP) قابل انتقال شدند.

دلایل منحصر به فرد بودن اینترنت کامپیوتر چیست؟

بر خلاف پلتفرم‌های رقیب، در اینترنت کامپیوتر کاربر نهایی هزینه خروجی‌های محاسباتی قراردادهای هوشمند (یا کنیسترها) را نمی‌پردازد. این کنیسترها از قبل با «چرخه‌ها» شارژ شده و آنها در عوض هزینه محاسبات خود را از طریق یک مدل «گس معکوس» پرداخت می‌کنند.

این رویکرد مزایای متعددی دارد. از جمله اینکه کاربران مجبور نیستند برای ارتباط با اینترنت کامپیوتر (ICP) هیچ رمزارزی در اختیار داشته باشند و این راه را برای ورود به این پلتفرم هموار می‌کند. همچنین حتی لازم نیست کاربران بدانند خدماتی که در حال استفاده هستند بر اساس فناوری‌های غیرمتمرکز است؛ در نتیجه این فرایند به تجربه‌ای یکپارچه نسبت به آنچه کاربران در حال حاضر به آن عادت کرده‌اند تبدیل شده است.

در عوض، مراکز داده به ازای خدمات خود پاداش به‌صورت توکن اینترنت کامپیوتر (ICP) دریافت می‌کنند. از بخشی از این توکن‌ها برای شارژ کردن کنیستر با چرخه استفاده می‌شوند.

چرخه‌ها به‌عنوان منبع محاسباتی اینترنت کامپیوتر در نتیجه استفاده از کنیسترها به تدریج تمام می‌شوند و باید مرتباً پر شوند. هزینه هر چرخه توسط سیستم حاکمیت شبکه تعیین می‌شود و باید به مرور زمان به یک مقدار ثابت برسد.

این سیستم حاکمیتی موسوم به سیستم عصبی شبکه (NNS) اولین بار توسط بنیاد دفینیتی در سپتامبر ۲۰۲۰ رونمایی شد. این سیستم مسئول «کنترل، پیکربندی و مدیریت» شبکه است.

کاربران برای مشارکت در مدیریت شبکه باید توکن‌های اینترنت کامپیوتر (ICP) خود را برای مدت معینی قفل کنند. این فرایند به ایجاد «نورون‌ها» کمک می‌کند که به کاربر این حق را می‌دهد تا به پیشنهادات مربوط به حاکمیت رأی دهد و پاداش‌های حاکمیتی به دست آورند.

همان‌طور که گفته شد، اینترنت کامپیوتر از یک مکانیسم اجماع چهار لایه بر اساس روش اثبات سهام استفاده می‌کند. این لایه‌ها شامل لایه هویت، لایه اخطار تصادفی، لایه بلاکچین و یک لایه اسناد رسمی است.

این لایه‌ها با هم امنیت و مقاومت قابل اثبات در برابر حملات شناخته شده (مانند سیبیل و حمله ۵۱ درصدی) را تامین کرده و در عین حال غیرمتمرکز ماندن شبکه و مقیاس‌پذیری آن برای خدمات دهی به میلیون‌ها شرکت کننده را تضمین می‌کنند.

در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فعال در حوزه رمزارزها بر روی پروژه اینترنت کامپیوتر کار می‌کند؛ به قول دفینیتی، «برجسته‌ترین تیم صنعت رمزارزها متشکل از مهندسان محاسبات توزیع شده، متخصصان رمزنگاری و کارشناسان عملیاتی» در حال توسعه این پروژه است.

بنیان‌گذار و دانشمند ارشد دفینیتی، دومینیک ویلیامز، کارآفرین مجرب و نظریه پرداز دنیای رمزنگاری که از پیشتازان فناوری ریلِی چِین است مدیریت توسعه پروژه را بر عهده دارد.

مقایسه اینترنت کامپیوتر با اتریوم

بر خلاف اتریوم که به نظر می‌رسد فناوری خود را صرف برنامه‌های غیرمتمرکزی کرده است که هدف آنها عمدتاً جابه‌جایی و استفاده از دارایی‌های دیجیتال (مانند توکن‌های اتریوم و ERC-20) است، اینترنت کامپیوتر تلاش می‌کند با اختصاص دادن هویت ویژه به مراکز داده جایگزین اینترنت سنتی شده و حاکمیت اینترنت کامپیوتر (ICP) را به کاربران نهایی محول کند.

از یک سو، اتریوم از قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار توافقات و اقدامات از پیش تعیین شده استفاده می‌کند. از طرف دیگر، اینترنت کامپیوتر از کنیسترها استفاده می‌کند که بسیار شبیه به قراردادهای هوشمند اما بسیار مقیاس‌پذیر هستند.

به جز تفاوت بالا، این دو پلتفرم از نظر سرعت و کارایی بسیار متفاوت هستند. در حالی که اتریوم در حال حاضر از کارمزدهای تراکنش نسبتاً بالا و زمان تأیید آهسته تراکنش‌ها (عمدتاً به دلیل) رنج می‌برد اما ظرفیت و توان قابل توجه اینترنت کامپیوتر به گونه‌ای است که می‌تواند در ۵ تا ۱۰ ثانیه تراکنش‌ها را نهایی کند و مقیاس‌پذیری آن عملاً نامحدود است.

با این حساب این مزایای عملکردی را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که اینترنت کامپیوتر را وضعیت فعلی اتریوم مقایسه کرد. اما ممکن است با راه‌اندازی تدریجی اتریوم ۲.۰ این تفاوت‌ها به طور قابل توجهی تغییر کند.

«چشم‌انداز ما این است که مردم اساساً فناوری اطلاعات سنتی را کنار گذاشته و از اینترنت عمومی استفاده خواهند کرد.»

دومینیک ویلیامز

توکن اینترنت کامپیوتر (ICP) چیست؟

توکن اینترنت کامپیوتر یعنی ICP مسئول موارد زیر است:

  1. تسهیل حاکمیت شبکه: توکن‌های این شبکه قفل می‌شوند تا «نورون‌ها» را ایجاد کنند که از طریق رأی گیری در اداره شبکه مشارکت می‌کنند. کاربران برای این کار پاداش‌های اقتصادی دریافت می‌کنند.
  2. تولید چرخه برای کامپیوتر: توکن این شبکه به‌عنوان منبع ذخیره ارزش عمل می‌کند که می‌تواند به «چرخه» تبدیل شود. چرخه‌های شبیه سوخت بوده و انجام محاسبات را تسهیل می‌کنند. این سوخت پس از استفاده سوخته می‌شود. سیستم عصبی شبکه را در نرخ‌های متغیر که همیشه توسط سیستم عصبی شبکه و با توجه به نیاز بازارهای خارجی تعیین می‌شود به «چرخه» تبدیل می‌کند.
  3. پاداش دادن به شرکت کنندگان: شبکه توکن‌های جدید این شبکه را برای پاداش دادن به شرکت کنندگان و تشویق کردن آنها در شبکه تولید می‌کند. کاربران می‌توانند برای دریافت پاداش چندین نقش از جمله حاکمیت، رأی گیری و کار با ماشین‌های گره‌ای که میزبان شبکه هستند داشته باشند.

در ماه مه ۲۰۱۸ دفینیتی اعلام کرد که برای ترویج «کلاود ۳» و ایجاد فرصت برای اعضای جامعه برای پیوستن به این طرح می‌خواهد توکن‌های دفینیتی به ارزش ۳۵ میلیون فرانک سوئیس را از طریق ایردراپ در میان کاربران توزیع کند.

دفینیتی نسخه آلفای شبکه اصلی را در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد.

اینترنت کامپیوتر در حال حاضر توسط ۴۸ مرکز داده مستقل در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا پشتیبانی می‌شود و در مجموع ۱۳۰۰ گره دارد. تخمین زده می‌شود که این شبکه به‌منظور پشتیبانی از نسل بعدی برنامه‌های غیرمتمرکز بزرگ به طور تصاعدی رشد کند.

تعداد توکن‌های این شبکه در زمان ایجاد ۴۶۹۲۱۳۷۱۰ توکن بود و عرضه در گردش آن به پویایی بازار بستگی دارد. در زمان پیدایش، حدود ۲۳/۸۶ درصد از توکن‌ها در اختیار بنیاد دفینیتی، ۱۸ درصد در اختیار اعضای تیم اینترنت کامپیوتر، ۲۴/۷۲ درصد توسط سرمایه‌گذاران اولیه، ۹/۵ درصد در اختیار مشارکت کنندگان اولیه، و بقیه در میان سایر سرمایه‌گذاران و مشارکت‌های استراتژیک توزیع شده است.

مزایا

  • مقیاس‌پذیری نامحدود
  • امنیت؛ دفینیتی ادعا می‌کند که سیستم امنیتی این شبکه بهتر از اتریوم است.
  • سازگاری با قراردادهای هوشمند و امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی این پلتفرم
  • تیم توسعه بسیار با تجربه.

معایب

پروتکل اینترنت کامپیوتر بی نقص نیست و منتقدان ادعا می‌کنند که در کد این پروتکل ایرادهایی وجود دارد. بلاکچین اینترنت کامپیوتر به شدت کنترل می‌شود و قیمت توکن اینترنت کامپیوتر همیشه زیر نظر تیم توسعه قرار دارد.

سخن آخر

افراد زیادی زندگی خود را وقف متحول کردن فناوری بلاکچین کرده‌اند و اینترنت کامپیوتر محصول تعامل بین دانشگاه و دنیای واقعی است. این پروژه از طریق نوآوری‌ها و برنامه‌های کاربردی خود مانند فناوری چِین کی، تولید کلید توزیع نشده غیر تعاملی (NIDKG)، سیستم عصبی شبکه (NNS)، توکن اینترنت کامپیوتر، خلاقیت شایان ذکری را به نمایش گذاشته است.

اگر تیم دفینیتی و اینترنت کامپیوتر بتوانند بلاکچین پایداری ایجاد کنند که بتواند محدودیت‌های فعلی بلاکچین را برطرف کند فرصت بسیار مناسبی برای تغییر دادن وضعیت فعلی جهان خواهد داشت.

اینترنت کامپیوتر را یک نرم‌افزار منبع باز تصور کنید که با استفاده از حاکمیت داخلی خود را به روز می‌کند و می‌تواند تضمین‌هایی را در قالب قراردادهای هوشمند به کاربران ارائه دهد. این قراردادها شامل نحوه استفاده از داده‌ها و تضمین‌دهی به استارت آپ‌هایی است که می‌خواهند بدون نگرانی در مورد حذف دسترسی آنها از پلتفرم اینترنت کامپیوتر خدمات خود را ایجاد کنند.

اینترنت کامپیوتر موجی از نوآوری، رشد، فرصت‌ها و روش‌های سازنده انجام کارها به روشی جدید و جذاب ایجاد می‌کند.