صفر تا ۱۰۰ گوگن کاردانو +بررسی مزایا

آپدیت گوگن کاردانو چیست و چه تاثیری دارد؟

کوین آبی کاردانو در وسط صفحه
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

به عنوان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار از نظر حجم بازار، با شبکه‌ای مقیاس‌پذیر، با ثبات و منعطف، کاردانو بسیار فراتر از یک ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین ساده است. پس از ارائه توسط چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۱۷، بسیاری از فعالان بازار کریپتوکارنسی شیفته نقشه راه جذاب و حساب شده این برنامه‌نویس قهار شدند و پا به دنیای کاردانو گذاشتند.

اما از آن سال تا به حال، کاردانو برای بهبود شرایط شبکه خود، چندین آپدیت در چند فاز منتشر کرده که یکی از آن‌ها گوگن نام دارد. آپدیت گوگن کاردانو یکی از بزرگترین تحولاتی بوده است که این شبکه تا به حال به خود دیده است. به همین منظور، در ادامه این مقاله از رمزینکس به بررسی آپدیت گوگن کاردانو و تاثیر آن در شبکه آدا پرداخته‌ایم. 

آپدیت گوگن کاردانو چیست؟

شبکه کاردانو برای برطرف کردن معایبی که در مسیر رشد این شبکه وجود داشته و دارد، سعی کرده تا آپدیت‌ها و هاردفورک‌هایی را ارائه دهد تا کاردانو را به هدف اصلی خود که تمرکززدایی مطلق است، نزدیک و نزدیک‌تر کند. این فرایند برای کاردانو، در نقشه راهی که در ابتدا توسط تیم توسعه‌دهنده آن منتشر شد، به طور کامل به تصویر کشیده شده و فقط زمان رویداد آن متفاوت بوده است که می‌توان تاثیر آن را در قیمت لحظه ای کاردانو مشاهده کرد.

این نقشه راه شامل ۵ فاز بوده که کاردانو در هر فاز یکی از مشکلات شبکه را برطرف و تحولی بزرگ در بلاکچین خود ایجاد کرده است. اولین فاز این پیشرفت، فاز بایرون بوده که به «بنیان کاردانو» معروف است و هدف آن طرح‌ریزی اولیه شبکه بوده است. در فاز دوم که شِلی نام دارد، تمرکززدایی به حد اعلاء رسیده و کاردانو بیشتر از قبل غیرمتمرکز شده است.

اما فاز سوم کاردانو که هدف این مقاله است، فاز گوگن کاردانو نام دارد که می‌توان گفت انقلابی شگرف را در شبکه ایجاد کرده است. هدف اصلی آپدیت گوگن کاردانو این است که فضایی ایجاد کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند در این شبکه کاردانو قراردادهای هوشمندی را تنظیم کرده و راهکارهایی جدید به بلاکچین کاردانو ارائه دهند. اما آیا تمام هدف گوگن کاردانو این است؟

لوگو ارز کاردانو در وسط صفحه
رشد شبکه کاردانو در ۵ فاز انجام می‌شود

هدف قرارداد هوشمند گوگن چیست؟

هدف اصلی گوگن کاردانو، ایجاد پلتفرم Plutus است؛ پلتفرم پلوتوس نوعی پلتفرم قراردادهای هوشمند است که فرصت توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را در اختیار توسعه‌دهندگان بلاکچینی در شبکه کاردانو قرار می‌دهد. قراردادهای مبتنی بر پلوتوس به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ قراردادهای درون و برون زنجیره‌ای. هدف قراردادهای برون زنجیره‌ای اجرایی شدن بر سیستم رایانه کاربران است.

در ویدیویی که اخیرا از خالق کاردانو، چارلز هاسکینسون منتشر شده است، او بیان می‌کند که شبکه او در آپدیت گوگن کاردانو قصد دارد شانه به شانه انتشار ماشین مجازی K اتریوم (KEVM) جلو رفته و امکانی را فراهم کند که کاربران بتوانند برنامه‌ها را از بلاکچین اتریوم به شبکه کاردانو انتقال دهند.

اما اصلی‌ترین هدف قرارداد هوشمند گوگن چیست؟ می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف آپدیت گوگن کاردانو، جذب کاربران بیشتر برای شبکه است؛ به‌خصوص آن دسته از فعالان بازارهای مالی که تجربه بیشتری از حضور در بازارهای این چنینی دارند. این افراد با آپدیت گوگن کاردانو، فارغ از داشتن دانش برنامه‌نویسی، می‌توانند قراردادهای هوشمند مالی مورد نظرشان را پیاده‌سازی کنند.

امکان ساخت قراردادهای هوشمند مالی بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، با استفاده از زبان برنامه‌نویسی مارلو در قرارداد هوشمند گوگن کاردانو فراهم شده است. با توجه به نقشه راه کاردانو، کاربران می‌توانند به راحتی توکن‌های بومی برای قراردادهای هوشمند خود ساخته که این امر کمک شایانی به تمرکززدایی شبکه کاردانو می‌کند.

ارز کاردانو در سمت راست و علائمی در چپ که نشان از توسعه شبکه دارد
امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند در شبکه کاردانو در فاز گوگن فراهم شده است.

تغییر مهم شبکه در فاز گوگن کاردانو

قبل از فاز گوگن کاردانو، مدل UTXO کاردانو(خروجی خرج نشده) به دلیل مشکل هم‌زمانی، مورد انتقاد زیادی قرار می‌گرفت. برای مثال، الگوریتم‌های متنوعی می‌توانند به‌طور هم‌زمان با یک قرارداد هوشمند اجرایی شوند. برای درک بهتر، تصور کنید که در یک بلاکچین، چندین کاربر هم‌زمان از یک قرارداد هوشمند برای اجرایی کردن فرایندهای مختلف استفاده کنند. مشخصا dApp مورد نظر سریع‌تر و کاراتر خواهد بود اما به دلیل هم‌زمانی این فرایندها، ممکن است منابع تامین آن قرارداد هوشمند با مشکلاتی مواجه شوند و اجرایی شدن قرارداد هوشمند دچار تاخیر شود.

در فاز گوگن کاردانو، این شبکه با ارائه مدل EUTXO، تحولی عظیم در اجرایی کردن قراردادهای هوشمند ایجاد کرد. در این مرحله، EUTXO می‌تواند به طور کامل توسط کاربران مورد استفاده قرار گیرد و همین امر فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. اما در این مدل، هم‌زمانی رخ نخواهد داد . تراکنش‌ها براساس زمان رویداد انجام می‌شوند. پس ممکن است طی این فرایند تا زمانی که یک بلاک توانایی پردازش تراکنش دیگری را داشته باشد، بین یک تا ۲۰ ثانیه زمان نیاز باشد.

مرحله بعد از قرارداد هوشمند گوگن چیست؟

پس از فاز گوگن کاردانو، نوبت به فاز باشو می‌رسد که هدف آن افزایش مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی شبکه کاردانو است. می‌توان گفت کاردانو در فاز باشو در تلاش است تا شبکه خود را برای رشد بیشتر آماده کند تا از نظر مقیاس‌پذیری با مشکلاتی مواجه نشود. می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اهداف باشو، اجرایی کردن «زنجیره مجاور» است؛ فرایندی که امکان سازگاری برنامه‌های متنوع در بلاکچین‌های دیگر را با بلاکچین اصلی کاردانو فراهم می‌کند.

پس از فاز باشو، فاز ولتِیر قرار دارد که کاردانو را به قله می‌رساند؛ تمرکززدایی مطلق. در این فاز تیم کاردانو با ارائه هاردفورک و چند پروتکل جدید، مدیریت کامل شبکه را در اختیار کاربران می‌گذارد و تمرکززدایی مطلق را به ارمغان می‌آورد. پیش‌بینی می‌شود این فاز در نیمه اول سال ۲۰۲۴ عملی شود. 

نماد کاردانو با حالت آتش در اطراف
پس از فاز گوگن، در فاز ولتِیر تمرکززدایی به بالاترین نقطه خود می‌رسد.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید کوچکترین تغییر در شبکه هر ارز دیجیتال، تاثیر خاصی در قیمت آن خواهد گذاشت. کاردانو تا به حال چندین تغییر اساسی در شبکه خود ایجاد کرده است که موجب نوسان قیمت ارز ada شده است. در این مرحله اما، فاز گوگن کاردانو اهمیت بالایی دارد؛ زیرا با ایجاد این آپدیت اساسی، توسعه‌دهندگان با هر سطح دانشی می‌تواننددر شبکه کاردانو اقدام به ساخت قراردادهای هوشمند کرده و به توسعه این شبکه کمک کنند. 

سوالات متداول

پیش‌‌بینی قیمت کاردانو در ۲۰۲۵ چیست؟

با توجه به تحولاتی که شبکه کاردانو در نظر دارد، احتمالا قیمت ارز آدا رشد قابل توجهی داشته باشد.

آیا کاردانو ۱۵۰ دلاری امکان‌پذیر است؟

با قطعیت نمی‌توان گفت که آینده یک ارز دیجیتال چه خواهد بود اما کاردانو پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

منابع: cryptopotato | simpleswap | medium

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید