بسیاری از پروژه‌های غیرمتمرکز و بلاک‌چینی بیشتر روی حفظ حریم خصوصی تمرکز دارند و توانستند تا حد زیادی، خیلی از چالش‌های موجود در این زمینه را حل کنند. بیبل (Beoble) یکی از این پروژه‌ها است که در این مطلب از رمزینکس به بررسی این پروژه و ارز دیجیتال بیبل می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

بیبل چیست؟ 

بیبل (Beoble) یک پروژه بلاک‌چینی غیرمتمرکز وب ۳ است که فعالیت اصلی آن توسعه یک پیام‌رسان ایمن برای افراد محسوب می‌شود. این پیام‌رسان ابزاری غیرمتمرکز برای برقراری ارتباط بین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. حال چرا بیبل باید به فکر راه‌اندازی و توسعه چنین پیام‌رسانی باشد؟  

پیام‌رسان‌های بین‌المللی و متمرکز مانند واتساپ یا تلگرام همواره با چالش‌های امنیتی و حملات مختلف برای نشت اطلاعات کاربران رو‌به‌رو هستند که این موضوع افرادی را که موارد مهمی اعم از اطلاعات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال یا حساب بانکی را در آن نگهداری می‌کنند، کمی نگران‌کننده باشد. برای مثال کلاهبرداری تتر در واتساپ یکی از انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال است که اخیرا شایع شده است. به همین منظور بیببل از راه رسید تا با حل این مشکل با توسعه یک پیام‌رسان امن و غیرمتمرکز، کاربران را از دغدغه نشت اطلاعات در پیام‌رسان‌ها و عدم امنیت رها کند. 

البته پروژه بیبل تنها یک پیام‌رسان ساده نیست و خدمات ویژه‌تری را به افراد ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، افراد می‌توانند با تعامل در پیام‌رسان بیبل امتیاز کسب کرده و در نهایت به اندازه امتیازاتی که کسب می‌کنند، پاداش و سهام دریافت کنند. 

معرفی پیام‌رسان بیبل 

همان‌طور که دریافتید، پیام‌رسان وب ۳، پروژه اصلی بیبل (Beoble) به‌شمار می‌رود که کاربرد اصلی این پیام‌رسان، برقراری ارتباط بین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. به عبارت دیگر، کاربران می‌توانند با ورود به کیف پول خود و وارد کردن یک خط کد، آن را به پیام‌رسان بیبل متصل کرده و با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند.

مانند سایر پیام‌رسان‌ها، در پیام‌رسان بیبل نیز امکان ارسال متن، استیکر، و ایموجی وجود دارد. همچنین به دلیل اینکه بیبل پیام‌رسانی مربوط به بازار کریپتو است، افراد می‌توانند در چت، استیکرهای NFTهای مختلف را برای یکدیگر ارسال کنند یا به تبادل توکن‌های مختلف بپردازند. 

پیام‌رسان وب 3، پروژه اصلی بیبل (Beoble) به‌شمار می‌رود
در پیامرسان بیبل، علاوه بر متن، فایل و اموجی، می‌توانید تبادل توکن داشته باشید.

حال تفاوت این پیام‌رسان نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها مثل تلگرام، به غیر از امکان تبادل توکن چیست؟ پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام یا واتساپ، متمرکز به حساب می‌آیند و داده‌های کاربران را به‌صورت یک‌جا و در یک فضای ذخیره‌سازی متمرکز ذخیره می‌کنند. شاید این موضوع کمی امنیت داده‌های کاربران را به خطر بیاندازد؛ زیرا ممکن است با یک حمله موفق، هکرها بتوانند به‌راحتی به تمام اطلاعات یک کاربر در آن پیام‌رسان دسترسی پیدا کنند؛ اما در پیام‌رسان بیبل، فرایند اینگونه نیست! 

پیام‌رسان بیبل، به عنوان یک پیام‌رسان وب ۳ بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و ماهیتی غیرمتمرکز دارد. به همین دلیل، داده‌ها در این پیام‌رسان با استفاده از بلاک‌چین و در منابع گوناگونی ذخیره می‌شوند به همین دلیل، بیبل امنیت بالایی را برای داده‌های کاربران فراهم می‌سازد؛ زیرا دسترسی به داده‌های کاربران از خارج از این پیام‌رسان بسیار سخت و گاهی ناممکن است. 

پیشنهاد خواندنی: موجودی فیک تراست ولت و راه‌های جلوگیری از آن

بیبل چگونه کار می‌کند؟

بیبل برای افزایش امنیت کاربران در استفاده از پروژه‌اش، از یک پروتکل امنیتی استفاده می‌کند. نام این پروتکل  CDG که مخفف Communication Delivery Graph است، بهره می‌برد. این پروتکل به طور اختصاصی برای افزایش امنیت و محرمانگی کاربران در فضای بلاکچین توسعه داده شده است. علاوه بر این، پیام‌رسان بیبل به دلیل استفاده از بلاکچین و عدم نیاز به منابع پردازشی زیاد، سرعت به‌شدت بالایی در انتقال پیام‌‌ها دارد. 

همچنین به دلیل غیرمتمرکز بودن این پیام‌رسان، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز که شما می‌توانید بدون نیاز به افشای هویت اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنید، در این پیام‌رسان نیز فرایند به همین شکل است. به زبان ساده‌تر، کاربران برای استفاده از پیام‌رسان بیبل، نیازی به احراز هویت و افشای اطلاعات شخصی خود ندارند و می‌توانند به‌صورت ناشناس از این پیام‌رسان استفاده کنند. به این صورت که اشخاصی که در این پیام‌رسان مشغول مکالمه هستند، تنها محتوای پیام‌ یکدیگر را می‌بینند و خبری از اطلاعات هویتی نیست.

بیبل یک پیامرسان غیرمتمرکز است که میتوانید در آن به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.
امنیت و محرمانگی کاربران مهمترین اصول در توسعه پیامرسان بیبل بوده‌اند.

آینده پروژه بیبل چگونه خواهد بود؟ 

اگر سری به صفحه ارز دیجیتال بیبل در سایت coinmarketcap بزنیم، می‌بینیم که بیبل پروژه نسبتا معتبر با وایت‌پیپر کاملی به شمار می‌رود و حساب آن از میم‌کوین‌ها و شت‌کوین‌ها جداست! به همین دلیل، می‌توانیم بگوییم که با رواج استفاده ترکیبی از پیام‌رسان‌ها و بلاک‌چین، ارز دیجیتال بیبل نیز آینده خوبی خواهد داشت. مخصوصا اینکه هم‌اکنون پیام‌رسان‌های بسیار بزرگی مانند تلگرام نیز کم کم به این حوزه وارد شده‌اند و هم‌اکنون شما می‌توانید در تلگرام نیز کیف پول داشته و توکن‌های مختلف را در خودِ پیام‌رسان مبادله کنید.

با این تفاسیر، می‌توانیم بگوییم که می‌توانیم در بلندمدت، انتظار آینده خوبی را برای پروژه بیبل داشته باشیم؛ اما همچنان دقت کنید که بیبل تازه اول راه بوده و بهتر است تا هنگام سرمایه‌گذاری روی آن، حتما مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را در نظر بگیریم. 

از کجا ارز دیجیتال بیبل بخریم؟

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی ارز دیجیتال بیبل و نحوه کار آن، همراه شما بودیم. اگر شما نیز می‌خواهید ارز دیجیتال بیبل و سایر ارزهای دیجیتال را در کسری از ثانیه خریداری کنید، رمزینکس در این مسیر همراه شماست. 

شما می‌توانید به‌راحتی با انجام احراز هویت آنلاین در صرافی رمزینکس که در عرض یک روز انجام می‎شود، قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال موجود در آن را مشاهده کرده و هر کدام را که می‌خواهید به میزان دلخواه خرید و فروش کنید. 

سوالات متداول 

فعالیت اصلی بیبل چیست؟

بیبل به‌طور تخصصی روی توسعه یک پیام‌رسان غیرمتمرکز و وب ۳ که کیف‌پول‌های ارز دیجیتال را به یکدیگر متصل می‌کند، فعالیت دارد. 

پیام‌رسان بیبل چه تفاوتی با سایر پیام‌رسان‌ها دارد؟

اصلی‌ترین تفاوت پیام‌رسان بیبل نسبت به سایر پیام‌رسان‌های بزرگ، افزایش امنیت و ناشناس بودنِ کاربران در پیام‌رسان به دلیل غیرمترکز بودنِ آن است.

منابع: coinmarketcap