یونی سواپ ورژن ۳ چیست؟ معرفی کامل + ویژگی‌ها - رمزینکس
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. معرفی نشان جدید «تقلب بد است» در بازی همستر کامبت برای مقابله با تقلب
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  3. کد ویدیو میم فای یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  4. انیگما راکی ربیت امروز یکشنبه ۱۸ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت یکشنبه ۱۸ شهریور + آموزش ویدئویی
  6. کد مورس امروز همستر یکشنبه ۱۸ شهریور
  7. ایردراپ‌های بزرگ بعدی بازی‌های تلگرامی: از همسترکامبت تا راکی ربیت
  8. عرضه توکن کتیزن در ۳۰ شهریور: پیش‌بینی‌ها، قیمت و تغییرات بازار
  9. چرا قیمت بیت کوین (BTC) در حال سقوط است؟ دلایل اصلی کاهش ۷ درصدی
  10. کاردانو به نزدیکی سطح حمایت حیاتی ۰.۳۱۷۲ دلار رسید: آیا گاوها وارد عمل خواهند شد؟
  11. کارت های امروز همستر شنبه ۱۷ شهریور
  12. چشم‌انداز آینده ترون، کاهش قیمت در کوتاه‌مدت یا فرصت ورود به بازار؟
  13. کد کمبو میم فای امروز شنبه ۱۷ شهریور + آموزش وارد کردن
  14. رمز جیمز (GEMZ) امروز شنبه ۱۷ شهریور
  15. کارت های امروز راکی ربیت شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  16. کارت های پیکسل امروز شنبه ۱۷ شهریور به همراه تصویر آموزشی
  17. قیمت امروز همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور در بازار پیش از عرضه
  18. تصویر امروز جیمز شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  19. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۱۷ شهریور
  20. کد ویدیو میم فای شنبه ۱۷ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۱۷ شهریور + آموزش ویدئویی

یونی سواپ ورژن ۳ چیست؟ معرفی کامل + ویژگی‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

در دنیای پویای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یونی سواپ ورژن ۳ به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین پروتکل‌ها، در تاریخ ۵ مه ۲۰۲۱ بر روی شبکه اصلی اتریوم رونمایی شد. این پروتکل نوآورانه با ارائه راه‌حل‌های منحصربه‌فرد جهت بهره‌وری بهتر سرمایه و کنترل بیشتر دارایی، توانسته است به سرعت جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تثبیت کند و رکورد بیشترین حجم دارایی قفل شده (TVL) را مدتی بعد از معرفی را به خود اختصاص دهد.

اما چه چیزی یونی‌ سواپ ‌۳ را متمایز می‌کند؟ در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های کلیدی و مزایای آن می‌پردازیم.

یونی سواپ ورژن ۳ چیست؟

یونی ‌سواپ ورژن ۳، پروتکل نوآورانه برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است که به عنوان یک بازارگردان خودکار (AMM) عمل می‌کند. یعنی کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه، مستقیماً ارزهای دیجیتال کیف پول خود را معامله کنند. همچنین، یونی‌ سواپ ۳ متکی به تأمین‌کنندگان نقدینگی (LP) است تا بتواند توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی تامین کند. چراکه در این صورت می‌تواند امکان معاملات آسان را برای سایر کاربران فراهم سازد.

حال چرا این پروتکل همانند AMM عمل می‌کند؟ درواقع، بازارگردان‌های خودکار (AMM) محبوب هستند. به دلیل اینکه منعطف‌اند و کارمزد کمتری نسبت صرافی‌های سنتی مبتنی بر دفترچه سفارش در فضای دیفای (DeFi) دریافت می‌کنند. علاوه‌بر این، امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر و امن‌تر را نیز فراهم می‌کنند.

استخر نقدینگی که یونی سواپ ورژن ۳ از آن استفاده می‌کنند، تضمین‌کننده وجود نقدینگی کافی برای فعالیت‌های معاملاتی است. در مقابل،‌ تأمین‌کنندگان نقدینگی، درصد مشخصی از کارمزدهای حاصل از این استخرها را به عنوان سود، کسب می‌کنند تا انگیزه کافی برای تأمین توکن‌ها و حفظ نقدینگی داشته باشند.

در مجموع، یونی‌ سواپ ‌۳ نوآوری مهمی در زمینه صرافی‌های غیرمتمرکز به‌شمار می‌رود و در حال حاضر توجه زیادی را در صنعت دیفای به خود جلب کرده است.

۵ ویژگی اصلی و جدید یونی سواپ ورژن ۳

پیش زمینه دیار سفید رن است که لوگو بنفش رنگ یونی سواپ روی آن به همراه وشته Uniwap v3  قرار دارد
یونی سواپ نسخه ۳ ویژگی‌های برتری مثل کارمزد منعطف، اوراکل های پیشرفته را ارائه می‌دهد.

نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ با خود تغییراتی نسبت به ورژن ۲ خود به همراه داشته است که در ادامه به بررسی اصلی‌ترین آنها می‌پردازیم.

۱. معرفی کارمزدهای منعطف در یونی‌ سواپ ورژن ۳

یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌های یونی‌ سواپ ورژن ۳ معرفی «کارمزدهای منعطف» است که به تأمین‌کنندگان نقدینگی این امکان را می‌دهد که سطوح کارمزد خود را در محدوده مشخصی، تعیین کنند. به‌طوری که،‌ می‌توانند تا سه سطح کارمزد مختلف تعیین کنند که هرکدام درصد کارمزد متفاوتی داشته باشد. این سطوح کارمزد به صورت محدوده قیمتی مشخص می‌شوند.

برای مثال، یک تأمین‌کننده نقدینگی می‌تواند برای معاملاتی که در یک محدوده قیمتی با نوسان کم هستند، کارمزد ۰.۵٪ و برای معاملاتی که در یک محدوده قیمتی با نوسان بالا هستند، کارمزد ۰.۳٪ در نظر بگیرد. برخلاف ورژن ۲ که کارمزد ثابت۰.۳۰٪ برای هر تراکنش داشت، این مدل تضمین می‌کند که تأمین نقدینگی در بازارهای پرنوسان، پاداش عادلانه‌ای دریافت می‌کنند. در عین حال، امکان قیمت‌گذاری رقابتی‌تر را برای بازارهای کم‌طرفدار فراهم می‌آورد.

۲. امکان ثبت سفارش برای خرید و فروش در محدوده قیمتی خاص

«دستورات محدوده» یک ویژگی منحصر به فرد یونی سواپ ورژن ۳ است. با این قابلیت می‌توان محدوده قیمتی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال تعیین کرد. بنابراین، بر تراکنش‌ها کنترل بیشتری می‌توان داشت و همچنین قیمت‌های خاصی را برای معاملات خود تعیین کرد. دستورات محدوده را می‌توان برای خرید ارز دیحیتال یا فروش در یک محدوده قیمتی دقیق به کار برد. این کار از لغزش قیمت (slippage) جلوگیری کرده و اجرای بهتر معاملات بزرگ را تضمین می‌کند.

علاوه‌بر این، دستورات محدوده، امکان ایجاد موقعیت‌های «نقدینگی غیرقابل تعویض» را فراهم می‌سازند. بدین معنا که کاربران می‌توانند برای یک جفت ارز دیجیتال خاص، چندین موقعیت نقدینگی با محدوده قیمتی مجزا ایجاد کنند. با این کار، تأمین‌کنندگان نقدینگی می‌توانند بازدهی سرمایه خود را به حداکثر برسانند و کارمزد بیشتری کسب کنند. در نتیجه، امکان بهبود و بهینه‌سازی استراتژی‌های تأمین نقدینگی برای آن‌ها فراهم می‌شود.

۳. اوراکل‌های پیشرفته در نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

حباب هایی شیشه ای روی صفحه ای با پیش زمینه آبی رنگ که داخل این حباب ها لوگو یونی سواپ و توکن ان هست.
دسترسی به داده‌های واقعی در یونی سواپ ورژن ۳ و توکن بومی آن UNI از طریق اوراکل پیشرفته امکان‌پذیر است.

یونی ‌سواپ ورژن ۳ با استفاده از اوراکل‌های پیشرفته، گامی فراتر از ‌DEXهای سنتی برداشته و به ارائه داده‌های قیمتی دقیق و قابل اعتماد به کاربران می‌پردازد. این اوراکل‌ها به عنوان ستون فقرات پروتکل‌های دیفای، نقشی کلیدی در تضمین شفافیت و ثبات قیمت‌ها ایفا می‌کنند و از هرگونه دستکاری یا تقلب در قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند.

اوراکل‌های یونی‌ سواپ ‌۳ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نوسانات بازار و ریسک‌های احتمالی معاملات را به حداقل برسانند. به‌طوری که، به طور مستقیم در قراردادهای هوشمند یونی‌ سواپ ‌۳ ادغام شده‌اند و به کاربران، اطلاعات شفاف و امنی درباره قیمت‌ها ارائه می‌دهند. این امر باعث می‌شود نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ حتی در شرایط بازار با نوسان بالا، به پلتفرمی قابل اعتماد و مطمئن برای معامله و تأمین نقدینگی تبدیل شود.

همچنین، اوراکل‌های نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، قادر به مدیریت داده‌های پیچیده بازار، از جمله روندهای تاریخی قیمت و تغییرات حجم معاملات هستند. بنابراین،‌ کاربران برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی آگاهانه، به اطلاعات لازم، مجهز هستند و می‌توانند سود خود را به حداکثر و ضررهای احتمالی را به حداقل برسانند.

۴. بهره‌مندی از قدرت استخرهای نقدینگی نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ با اتکا به سیستم نوآورانه استخرهای نقدینگی خود، انقلابی در نحوه انجام معاملات در دنیای دیفای ایجاد کرده است. این استخرها که به عنوان مخزن اصلی نقدینگی در این صرافی غیرمتمرکز عمل می‌کنند، تجربه‌ای روان، کارآمد و سودآور را برای کاربران رقم می‌زنند.

تأمین‌کنندگان نقدینگی، قلب تپنده این استخرها هستند. آنها با سپرده‌گذاری مقادیر مساوی از دو توکن مختلف به این استخرها، نقدینگی مورد نیاز برای معاملات را فراهم می‌کنند. در ازای این خدمت ارزشمند، سهمی از کارمزدهای معاملات را متناسب با سهمشان در استخر دریافت می‌کنند.

بنابراین می‌توان از مزایای استخرهای نقدینگی یونی سواپ ورژن ۳ مانند نقدینگی بهبود یافته، لغزش قیمت پایین‌تر، کاهش نوسانات قیمت، دسترسی به جفت‌های معاملاتی بیشتر و درآمد غیرفعال بهره برد.

۵. نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر زیرساخت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، نقش حیاتی‌ای را برای مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی DeFi ایفا می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی‌ سواپ ‌۳ به کاربران این امکان را می‌دهند تا مستقیماً از کیف پول خود و بدون نیاز به واسطه‌هایی مثل صرافی‌های متمرکز، به معامله دارایی‌های خود بپردازند. این امر سیستمی دموکراتیک‌تر از امور مالی را به وجود می‌آورد که در آن، کاربران کنترل و استقلال بیشتری بر دارایی‌های خود دارند.

استخرهای نقدینگی در یونی‌ سواپ ‌۳ امکان اجرای برنامه‌های کاربردی DeFi مانند وام‌دهی و وام‌گیری غیرمتمرکز و کشت سود (Yield Farming) را فراهم می‌کنند که اجزای کلیدی اکوسیستم DeFi هستند. علاوه‌بر این، استخرهای نقدینگی انعطاف‌پذیری و قابلیت شخصی‌سازی بیشتری را امکان‌پذیر می‌سازند که برای رشد و توسعه دیفای ضروری است.

تفاوت یونی سواپ ورژن ۳ با ورژن ۲

یونی‌ سواپ یک دستاورد قابل توجه در دنیای دیفای به‌شمار می‌رود. هر دو نسخه ۲ و ۳ این صرافی، پروتکل‌هایی ارائه دادند که تحول‌آفرین بودند. در جدول زیر، مقایسه‌ای بین این دو نسخه را آورده‌ایم.

Uniswap V3 Uniswap V2 ویژگی
UNI UNI رمز بومی
نقدینگی متمرکز محصول ثابت (x*y=k) فرمول نقدینگی
۰.۰۱٪، ۰.۰۵٪، ۰.۳۰٪، و ۱٪. ۰.۳۰٪ هزینه‌ها
غیر قابل تعویض قابل تعویض قابلیت تعویض نقدینگی
بله خیر بهره‌وری سرمایه
جدول مقایسه یونی سواپ نسخه ۳ و ۲

معایب یونی‌ سواپ ورژن ۳

یکی از تغییرات قابل توجه در یونی‌ سواپ ورژن ۳، جایگزینی توکن‌های قابل‌تعویض (fungible tokens) با توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) برای نشان دادن موقعیت‌های نقدینگی است.

برخی از معایب این تغییر عبارت‌اند از:

  • عدم قابلیت تعویض توکن‌های نقدینگی: برخلاف ورژن‌های قبلی، توکن‌های نقدینگی در یونی‌ سواپ ‌۳ منحصر به فرد هستند و با یکدیگر قابل تعویض نیستند. این موضوع می‌تواند نقدینگی را در برخی استخرها کاهش دهد، زیرا معامله‌گران ممکن است تمایلی به نگهداری توکن‌های نقدینگی خاصی نداشته باشند.
  • پیچیدگی بیشتر: استفاده از NFT‌ها برای نشان دادن موقعیت‌های نقدینگی، می‌تواند برای کاربران جدید یونی‌ سواپ پیچیده‌تر باشد.
  • کاهش نقدینگی: برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از NFT‌ها برای نشان دادن موقعیت‌های نقدینگی، می‌تواند منجر به کاهش نقدینگی در برخی استخرها شود، زیرا معامله‌گران ممکن است تمایلی به نگهداری توکن‌های نقدینگی خاصی نداشته باشند.

جمع‌بندی

یونی‌ سواپ ورژن ۳ در دنیای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، پیشرو صرافی‌های غیرمتمرکز است. با گسترش مداوم این حوزه، نقش یونی‌ سواپ ‌۳ برای توسعه و رشد اکوسیستم DeFi از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یونی‌ سواپ ‌۳ با برخورداری از قابلیت‌های پیشرفته و انعطاف‌پذیری بالا، برای تطابق با تقاضاهای در حال تغییر بازار به خوبی مجهز شده است. دستورات محدوده، استخرهای توکن ERC20 و ویژگی‌های نقدینگی فعال آن را به پلتفرمی ایده‌آل برای معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که به دنبال کنترل بیشتر بر تراکنش‌های خود و استفاده کارآمدتر از سرمایه هستند.

کاربردهای بالقوه یونی‌ سواپ ‌۳ بسیار گسترده و متنوع بوده و فراتر از صرفاً مبادله توکن است. یونی‌ سواپ ‌۳ با اوراکل‌های پیشرفته و نقدینگی قابل‌تنظیم، می‌تواند برای وام‌دهی و وام‌گیری غیرمتمرکز، کشت سود یا یلد فارمینگ (Yield Farming) و سایر برنامه‌های کاربردی DeFi مورد استفاده قرار گیرد.

سوالات متداول

آینده یونی سواپ چگونه خواهد بود؟

یونی سواپ ورژن ۳ جهشی بلند در پیشرفت صرافی‌های غیرمتمرکز و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. با رشد و تحول این صنعت، یونی‌ سواپ ‌۳ نقش محوری در شکل‌دهی به آینده امور مالی ایفا می‌کند و به کاربران کنترل، انعطاف‌پذیری و دسترسی بیشتری ارائه می‌دهد.

یونی سواپ ورژن ۳ با ورژن ۴ چه تفاوتی دارد؟‌

در یونی سواپ ۳ هر استخر نقدینگی، قرارداد هوشمند مخصوص به خود را دارد. همین امر باعث می‌شود که تعداد قراردادها زیاد شده و مدریت هزینه بری داشته باشند. در یونی‌ سواپ ۴ همه استخرهای نقدینگی توسط یک قرارداد هوشمند واحد، مدیریت می‌شوند. این کار باعث می‌شود که عداد کل قراردادها بسیار کاهش یابند و هزینه مدیریت آنها نیز کم شود.

منابع: auroblocks | coinsmart | medium

به این post امتیاز دهید
درباره آرزو ارجمندزاده
از سال 1397 به دنیای دیجیتال مارکتینگ قدم گذاشتم و از سال 1399 نیز در حوزه رمزارز فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم. در این مدت با همکاری با شرکت‌های پیشرو در این صنایع، تجربیات ارزشمندی کسب کرده‌ام. برای آشنایی بیشتر با سوابق کاری من، به پروفایل لینکدینم مراجعه کنید.
درباره آرزو ارجمندزاده بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید