تفاوت بیت کوین و بلاک چین | آیا بلاکچین همان بیت‌کوین است؟
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. بیت‌ کوین در سطح ۶۲,۰۰۰ دلار؛ چرا این قیمت برای سودآوری ماینرها در سه‌ماهه سوم حیاتی است؟
  2. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی

تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟ آیا بیت کوین همان بلاک چین است؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۳
بلاکچین و بیت کوین

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و بلاکچین به مفهوم و ماهیت آن‌ها باز می‌گردد. بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که به عنوان یک واحد پول مجازی برای انتقال ارزش کاربرد دارد، در حالی که بلاک چین (Blockchain) فناوری زیربنایی است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر اساس آن ساخته شده‌اند. در این مطلب به بررسی فرق بیت کوین و بلاک چین پرداخته می‌شود و این دو واژه به‌طور کامل تعریف خواهد شد. پیش از هرچیز بهتر است به تعاریف مربوط به بلاک چین و بیت کوین اشاره شود.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین از نظر ماهیت و مفهوم

بیت کوین و بلاک چین به نوبه خود انقلاب بزرگی در مفاهیم اقتصادی پدید آوردند که نتایج آن در حال حاضر آشکار است. آشنایی با این دو مفهوم می‌تواند به درک بهتر تفاوت‌ها و نقاط مشترک آن‌ها کمک کند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین در ساختار بلاک چین
پیش از بیت کوین تلاش‌هایی برای ساخت ارزهای دیجیتال (خارج از چارچوب بلاک چین) انجام شده بود.

بیت کوین نوعی ارزدیجیتال است که از فناوری بلاکچین برای پیشبرد اهداف خود در دنیای تکنولوژی استفاده می‌کند. در اصل بیت کوین مفهوم جدیدی در دنیای دیجیتال تعریف کرد و تمام تصورات بشری از ارزهای رایج سنتی (فیات) را دگرگون ساخت.

بیت کوین به عنوان یک محصول بلاک چینی چه چیزی به جامعه عرضه می کند؟

رمزارز بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی مرموز با نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد تا قدرت را به نوعی از دست دولت‌ها خارج کند. این دولت‌های کشورهای مختلف هستند که به ارزهای فیات خود اعتبار می‌بخشند و در ادامه برای آن سیاست‌گذاری هم می‌کنند. سیاست‌گذاری‌هایی که در خیلی مواقع ممکن است به ضرر مردم تمام شود. بیت کوین با گرفتن حق مالکیت از دولت‌ها، پای دارایی‌های آزاد را برای اولین بار به جوامع بشری باز کرد.

از نقاط قوت بیت کوین می‌توان به عرضه محدود آن اشاره کرد. برخلاف ارزهای فیات که عرضه نامحدودی دارند و در برخی مواقع (بالا رفتن تورم) دولت‌ها شروع به چاپ اسکناس می‌کنند، بیت کوین تنها به مقدار ۲۱ میلیون قابل عرضه خواهد بود. این به خودی خود اجازه افت ارزش ذاتی بیت کوین را نمی‌دهد.

بلاک چین چیست؟

در تعریف بلاک چین می‌توان گفت که دفاتر توزیع‌شده‌ای هستند که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها در یک شبکه همتا به همتا ذخیره می‌کنند و این اطلاعات برای عموم قابل مشاهده است. داده‌های کلیدی ذخیره شده در این شبکه به وسیله الگوریتم‌های رمزنگاری ایمن می‌شوند تا از هرگونه سواستفاده دور باشند. الگوریتم‌های رمزنگاری، کاربران شبکه را از هرگونه دسترسی غیرمجاز یا تداخل مخرب در امان نگه می‌دارند و به حفظ یکپارچگی داده‌ها کمک می‌کنند. در مقایسه بیت کوین و بلاک چین می‌توان به امن بودن معامله با بیت کوین به معنی واقعی پی‌برد.

بلاک چین به عنوان فناوری زیرساختی بیت کوین چگونه کار می کند؟

شمایی از بلاک چین
بلاک چین به دنبال ارائه تعریف جدیدی از غیرمتمرکزسازی بنیان‌های اقتصادی است.

اساس کار یک بلاک چین پایگاه داده‌ای است که به‌طور دائم آپدیت شده و تراکنش‌های جدید در آن ثبت می‌شود. ثبت تراکنش‌ها بستگی به نودهای (کاربران) فعال شبکه دارد که این تراکنش‌ها را تایید کنند. دراصل بلاک چین شبکه‌ای است که نودهای آن بر فعالیت‌های اتفاق افتاده در آن نظارت می‎‌کنند و قدرت تایید تراکنش‌ها تنها در دست یک نود خاص نیست.

همانطور که گفته شد معماری شبکه بلاک چین از نوع همتابه‌همتا است. شبکه همتابه‌همتا نوعی شبکه است که هر یک از نودها (دستگاه‌ها) به عنوان یک گره در شبکه به صورت همتا‌به‌همتا با گره‌های دیگر، قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌هایی را دارد. در چنین حالتی هر نود همزمان هم به عنوان سرور و هم به عنوان کاربر عمل می‌کند. در شبکه‌های کلاینت سروری (Client-Server) تنها یک نود به عنوان سرور می‌تواند داده‌ها را به کابران عرضه کند. بدیهی است که در شبکه‌های بلاک چینی به عنوان یک شبکه همتابه‌همتا، در صورت از کار افتاد یک نود شبکه از کار نمی‌افتد و بقیه نودها بدون وقفه کار می‌کنند. 

این ساختار غیرمتمرکز و امن، امکان انجام معاملات مالی، مانند خرید ارزهای دیجیتال، را بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها فراهم می‌کند.

مقایسه بیت کوین و بلاک چین از نظر هدف

هدف اصلی بیت کوین ساده‌سازی و افزایش سرعت معاملات است در حالی که هدف بلاک چین ارائه محیطی ایمن، کم‌هزینه و مطمئن به منظور انجام تراکنش‌ها در شرایط همتابه‌همتا است. یکی از مهم‌ترین اهداف بلاک چین که از معماری آن قابل درک است، تمرکززدایی است. این فناوری یک دفترکل باز است که تغییر اطلاعات بدون توافق تمامی طرفین حاصر امکان‌پذیر نیست. بیت کوین شاید به طور غیرمستقیم با تبعیت از ساختار بلاک چینی از تمرکززدایی حمایت کند، اما روی اهداف دیگری متمرکز است. شاید هدف کلی بیت کوین را بتوان به چالش کشیدن ارزهای فیات دانست.

فرق بیت کوین و بلاک چین از نظر استراتژی

بلاک چین را می‌توان تقریبا با هر تغییری سازگار کرد چرا که ماهیت آن بر این اساس طراحی شده است. در اصل بلاک چین نوعی فناوری زیرساختی است پس باید قابلیت تغییرپذیری بالایی داشته باشد تا بتواند صنایع مختلف را تامین کند.این در حالی است که بیت کوین به وایت پیپر خود پایبند است و در برابر تغییرات ساختاری انعطاف‌پذیری پایینی دارد. البته بیشتر رمزارزها چنین ویژگی دارند و روی کاهش هزینه و زمان تراکنش‌ها متمرکز هستند.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین از نظر انجام معاملات

بیت کوین تنها به عنوان یک ارز دیجیتال قابل معامله است اما در بستر بلاک چین از ارز گرفته تا حقوق مالکیت سهام، هر چیزی ممکن است معامله شود. به عبارتی بیت کوین تنها یک دارایی قابل معامله است اما بلاک چین بستری برای انواع تبادلات مالی فراهم می‌کند.

جدول زیر مقایسه و تفاوت بلاک چین و بیت کوین را نشان می‌دهد:

بلاک چینبیت کوین
تعریفیک فناوری زیرساختی استنوعی ارز دیجیتال است
هدفارائه فضایی برای انجام تراکنش‌هاتسهیل انجام معاملات
استراتژیتغییرپذیری بالاتغییر پذیری پایین
انجام معاملاتهرچیزی در این بستر معامله می‌شودمحدود به یک ارز دیجیتال است
تفاوت‌های بلاک چین و بیت کوین با احتساب پارامترهای مختلف

جمع بندی

بیت کوین و بلاک چین
بلاک چین برخلاف بیت کوین به دنبال شفافیت بیشتر تراکنش‌ها است.

در این مطلب به بررسی تفاوت بیت کوین و بلاک چین در کنار تعریف مفاهیم آن‌ها پرداخته شد. بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شناخته‌شده برپایه بلاک چین ساخته شده‌اند که این نشان‌دهنده اهمیت بالای فناوری بلاک چین است. در دنیای امروز فناوری بلاک چین محدود به ارزهای دیجیتال نیست و در برخی از پروژه‌های بزرگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

آیا بیت کوین همان بلاک چین است؟

بیت کوین نوعی دارایی دیجیتال است که برپایه فناوری بلاک چین فعالیت می‌کند. به عبارتی بیت کوین یک نوع ارز برای مبادلات و بلاک چین نوعی فناوری پایه است که پروژه‌های مختلفی از مفهوم آن استفاده می‌کنند. پس بیت کوین و بلاک چین با هم متفاوت هستند.

بیت کوین توسط چه فردی کنترل می‌شود؟

ارزدیجیتال بیت کوین توسط هیچ فرد یا گروه خاصی کنترل نمی‌شود و مالکیت آن برعهده هیچ فرد یا گروهی نیست. با این حال اداره آن توسط ذینفعان شبکه بلاک چین (شامل توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و استخراج‌کنندگان بیت کوین) اتفاق می‌افتد.

آیا همه ارزهای دیجیتال روی یک بلاک چین هستند؟

همه ارزهای دیجیتال روی یک شبکه بلاک چینی فعالیت نمی‌کنند و هر کدام می‌توانند بلاک چین خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال بیت کوین، اتریوم و پولکادات هر کدام بلاکچین مخصوص به خود را دارند اما می‌توانند کوین‌های خود را در شبکه‌های بلاک چینی دیگر هم عرضه کنند. از طرفی، بسیاری از توکن‌ها هم فاقد بلاک چین اختصاصی هستند و روی بلاک چین‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

منبع: bernardmarr | geeksforgeeks

به این post امتیاز دهید
درباره حامد ترابی
دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی هستم. از ابتدای دوره کارشناسی به حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقه پیدا کردم و به نویسندگی و کار ژورنالیستی در ارزهای دیجیتال مشغول شدم. طراحی و توسعه شبکه‌های بلاکچینی برای من جذاب بوده و ایده‌های جدید و خلاقانه بلاکچینی رو دنبال می کنم.
درباره حامد ترابی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر