شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

کاربرد شاخص ترس و طمع چیست؟ + تحلیل قیمت با شاخص ترس و طمع

تصویری اینفوگرافیک که به صورت ساده شاخص حرص و طمع را نشان می‌دهد
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۳

شاخص ترس و طمع نوعی واحد برای اندازه‌گیری احساسات فعالان بازار ارزهای دیجیتال نسبت حرکات آینده قیمت است که عددی بین ۰ تا ۱۰۰ بوده و اطلاعات مفیدی را در اختیار معامله‌گران در رابطه با زمان درست برای ورود به بازار قرار می‌دهد. شاخص ترس و طمع بیت کوین با توجه به اطلاعات ارزشمندی که ارائه می‌دهد، می‌تواند به عنوان یکی از ۱۰ ابزار برتر تحلیل بازار معرفی شود. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس در ابتدا به اینکه شاخص ترس و طمع چیست پرداخته و کاربرد آن را در تحلیل ارز دیجیتال بررسی کرده‌ایم. 

شاخص ترس و طمع چیست و چه کاربردی دارد؟

شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال نوعی داده است که از ترکیب چندین داده مجزا اعم از واکنش جامعه کریپتو به بازار، روند بازار و احساسات معامله‌گران نسبت به وضعیت مارکت براساس بیت کوین و سایر غول‌های بازار ارزهای دیجیتال (مانند اتریوم) به دست می‌آید. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، به دلیل اینکه چندین داده به یک واحد مستقل تبدیل شده‌اند، آن را شاخص ترس و طمع نامیده‌اند. 

شاخص ترس و طمع مانند نمودارهای معمول که در هر صرافی ارز دیجیتالی قابل مشاهده است، نیست؛ این شاخص تغییرات قیمت یا میزان خرید و فروش یک دارایی دیجیتال را نشان نمی‌دهد، بلکه شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال احساسات آنی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را در فضای کریپتوکارنسی به نمایش می‌گذارد. این شاخص کاربردی نحوه رفتار و برخورد فعالان این حوزه را با تغییرات قیمت و اخبار مرتبط با بازار را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. 

شاخص حرص و طمع در ارز دیجیتال طور کلی به ۴ دسته زیر تقسیم می‌شود: 

مقدار شاخصرنگمفهوم
۰ – ۲۴نارنجیترس شدید
۲۵ – ۴۹زردترس
۵۰ – ۷۴سبز کم‌رنگطمع
۷۵ – ۱۰۰سبزطمع شدید
شاخص حرص و طمع در رمز‌ارزها عددی بین صفر تا ۱۰۰ است. هر محدوده رنگ و مفهوم خاص خود را دارد.

چطور از شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال برای تحلیل قیمت استفاده کنیم؟

نوسانات بازار عمدتا بر اساس نحوه برخورد معامله‌گران و احساسات آن‌ها نسبت به مارکت رخ می‌دهد. فعالان حوزه کریپتوکارنسی ممکن است در برخی اوقات دچار FOMO (ترسِ از دست دادن) شده و با طمع زیاد شروع به خرید کنند. گاهی هم ممکن است به علت ترس زیاد در هنگام نزولی شدن قیمت‌ها، ارزهای دیجیتال خود را به فروش برسانند. 

در همین راستا، بسیاری از معامله‌گران از شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای بدست آوردن اطلاعات ارزشمند در رابطه با حرکت بعدی بازار در جهت معامله هوشمندانه‌تر استفاده می‌کنند. استفاده از شاخص حرص و طمع بارها باعث شده بسیاری از معامله‌گران بتوانند در شرایط نوسانی، حرکت قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود را درست پیش‌بینی کرده و معاملاتی سودده داشته باشند.

با توجه به تفاسیر فوق، چطور می‌توان از شاخص ترس و طمع برای تحلیل قیمت و روند بازار استفاده کرد؟

  • ترس شدید سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند یک فرصت عالی برای خرید باشد؛ زیرا آن‌ها به شدت در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار نگران هستند. این نگرانی می‌تواند اینطور تفسیر شود که این افراد، از ترس خداحافظی با سرمایه خود، محتاط شده و هیچگونه اقدامی در راستای خرید ارزهای دیجیتال نخواهند کرد. همین امر موجب کاهش تقاضا در بازار شده که در نهایت منجر به کاهش قیمت می‌شود. در کنار این تحلیل ساده، با استفاده از استراتژی درست و یک خرید به موقع، می‌توان به سود خوبی در هنگام صعودی شدن بازار دست یافت.
  • طمع شدید به معنای حرص زیاد سرمایه‌گذاران به خرید است و این امر می‌توان چنین تعبیر شود که تقاضا برای خرید در بازار به شدت افزایش یافته و قیمت در حال نزدیک شدن به سقف تاریخی جدیدی است. اما همانطور که اکثر معامله‌گران بازار می‌دانند، هر حرکتی (چه صعودی و چه نزولی) اصلاحاتی خواهد داشت که یکی از علائم این اصلاح قیمتی می‌تواند طمع شدید سرمایه‌گذاران باشد. به همین علت، بسیاری از فعالان بازار از شاخص ترس و طمع در راستای یافتن نقاط ورود مناسب پس از اصلاح قیمتی استفاده می‌کنند. 
دو شخص در دو طرف نوعی جورچین که کلمه طمع را نشان می‌دهد
طمع شدید که نشان از اصلاح قیمت و پیدایش نقطه ورود مناسب دارد.

معنای هر یک از اعداد در شاخص ترس و طمع چیست؟

همانطور که پیش‌تر بیان شد، شاخص ترس و طمع بیت کوین بین ۰ تا ۱۰۰ بوده و هریک معنای خاص خود را در تحلیل قیمت دارند که در ادامه به هریک پرداخته‌ایم.

بازه ۰ – ۲۴ در شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال به معنای ترس شدید

وقتی شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال در چنین بازه‌ای قرار دارد، عواطف بازار نشان از عقب‌نشینی گاو‌ها و پیش‌رانی خرس‌ها دارد. در این مرحله از بازار، سقوط قیمتی شدید موجب شده بسیاری از فعالان بازار برای جلوگیری از ضرر یا از دست رفتن سرمایه خود، اغلب بدون پشتوانه علمی و تحلیل درست، اقدام به فروش دارایی‌های دیجیتال خود کنند. 

عدد ۵۰؛ خنثی بودن بازار در شاخص ترس و طمع

هنگامی که بازار حالتی سردرگم را در پیش می‌گیرد، اغلب شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال عدد ۵۰ را نشان می‌دهد. این بدان معناست که همچنان مشخص نیست بازار چه روندی را در پیش‌رو خواهد گرفت. به معنایی دیگر، خرس‌ها و گاو‌ها قدرتی برابر داشته و به اصطلاح بازار «رنج» است. 

وضعیت خنثی در شاخص ترس و طمع
بازه خنثی شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال که نشانی از برابری قدرت گاوها و خرس‌ها است

طمع شدید با بازه ۷۵ – ۱۰۰ در شاخص ترس و طمع

نه تنها این بازه نمایانگر خوش‌بینی بیش از اندازه سرمایه‌گذاران به آینده بازار است، بلکه نمادی از خرید بی‌رویه ارزهای دیجیتال و موج‌سواری بر صعود انفجاری قیمت‌ها است. در این بازه معمولا صعودی قدرتمند رخ داده که موجب بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار شده و همین امر بسیاری از فعالان را نسبت به آینده بازار خوش‌بین کرده است. 

بهترین سایت برای تحلیل شاخص ترس و طمع چیست؟

بسیاری از فعالان بازار ارز دیجیتال به منظور تحلیل بهتر و پیش‌بینی دقیق‌تر مسیر آینده قیمت، به دنبال منابع معتبر و به‌روز جهت بررسی شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال هستند که در ادامه دو مورد از بهترین سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم.

  • سایت Coinmarketcap یکی از بهترین سایت‌ها در زمینه بازار ارزهای دیجیتال بوده که اطلاعات مفیدی را به صورت آنلاین و به‌روز در اختیار فعالان بازار قرار می‌دهد. در این سایت می‌توانید با مراجعه به صفحه اصلی، شاخص ترس و طمع را مشاهده کنید.
شاخص ترس و طمع در سایت coinmarketcap که به صورت نمودار نشان داده شده است
شاخص ترس و طمع در سایت Coinmarketcap
  • سایت Coinstat دیگر سایتی است که می‌توانید برای استفاده از شاخص حرص و طمع ارز دیجیتال به آن مراجعه کنید و در صفحه مشخصی، اطلاعات مرتبط با وضعیت عواطف و احساسات معامله‌گران بازار را مشاهده کنید. 

جمع‌بندی

به طور کلی، برای تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال، باید از عناصر و ابزار مختلفی کمک گرفت تا بتوان بهترین نتیجه را بدست آورد. یکی از ابزارهای کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال، شاخص ترس و طمع است که می‌توان با استفاده از آن، به نحوه برخورد و واکنش معامله‌گران به روند حال حاضر بازار پی برد و با یک استراتژی مناسب، به سود رسید. در این مقاله به طور کامل به بررسی اینکه شاخص ترس و طمع چیست پرداختیم و تمام جوانب آن را بررسی کردیم. پیشنهاد ما این است که حتما در هنگام معامله در بازار، از این شاخص کاربردی استفاده کنید. 

سوالات متداول

شاخص ترس و طمع بیت کوین چه کاربردی دارد؟

از شاخص ترس و طمع بیت کوین برای پیش‌بینی درست نحوه حرکت بازار در آینده و دیدگاه سایر فعالان حوزه کریپتوکارنسی نسب به روند قیمت‌ها می‌توان استفاده کرد.

آیا شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو تاثیری در معاملات دارد؟

بله. استفاده از شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو به همراه تحلیل روی نمودارهای این ابزار کاربردی، می‌تواند احتمال یک معامله درست و کاربردی را افزایش دهد.

منبع: Cointree

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر