ارز ژوپیتر Jupiter و توکن JUP چیست و چطور کار می‌کند؟

ارز ژوپیتر و شبکه Jupiter چیست؟ و چه عملکردی دارند؟

تصویر چند سکه یا کوین که نماد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال است در پس زمینه سبز
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

ارز دیجیتال JUP، که همچنین به نام hvc ژوپیتر شناخته می‌شود، یک نوع ارز دیجیتال است که در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) و در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXs)، به خصوص در محیط بلاک چین سولانا، کاربرد دارد. ارز ژوپیتر نقشی کلیدی و حاکمیتی در اداره و تصمیم‌گیری‌های مربوط به پلتفرم ژوپیتر دارد. به علاوه، ژوپیتر موفق شده است صرافی غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی کند و با داشتن حجم معاملاتی بیشتر نسبت به برخی از رقبا مثل Uniswap V3 در بلاک چین سولانا، خود را متمایز کند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم ارز ژوپیتر چیست، همچنین در مورد پشتوانه‌های آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با شبکه Jupiter

ژوپیتر یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که در شبکه سولانا کار می‌کند و هدفش آسان کردن معاملات است تا بتواند جایگزینی برای صرافی‌های معمولی باشد با ارائه یک تجربه معاملاتی بهتر. این پلتفرم سعی دارد معاملات را برای کاربرانش راحت و مطمئن کند، نوسانات قیمت را کمتر کند و به آن‌ها کمک کند تا در بازار رقابتی موقعیت بهتری داشته باشند. ژوپیتر همچنین در بازار NFT نیز فعال است و به کاربران اجازه می‌دهد که اقلام دیجیتالی را بسازند، بفروشند یا جمع‌آوری کنند که این اقلام در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شوند.

این پروژه با داشتن برنامه‌هایی برای ترکیب کردن بخش‌های مختلف مانند DeFi ،NFTها و سیستم‌های حاکمیتی، نشان‌دهنده تمایلش برای ایجاد نقش مهمی در دنیای ارزهای دیجیتال است. در سال ۲۰۲۳، ژوپیتر با افزایش تعداد معاملات و فعالیت‌های کاربران روبرو شد، که بخشی از آن به دلیل محبوبیت میم کوین‌ها و ایردراپ‌ها در سولانا بود. رابط کاربری آسان، معاملات قابل اطمینان و کم بودن هزینه‌ها در ژوپیتر باعث شده تا این پلتفرم بسیار محبوب شود.

نماد ارز دیجیتال JUP روی طراحی سکه با پس زمینه ابر سبز
ارز ژوپیتر با نماد JUP به خاطر امکانات متعدد صرافی غیر متمرکز می‌تواند به یکی از پروژه‌های آینده‌دار سولانا تبدیل شود.

ارز ژوپیتر چیست؟

راه‌اندازی ارز ژوپیتر در Solana یک رویداد مهم در بخش ارزهای دیجیتال و مالی غیرمتمرکز (DeFi) بوده است. ارز دیجیتال ژوپیتر با نام JUP شناخته می‌شود که توکن اصلی در اکوسیستم ژوپیتر است و شامل انواع خدمات و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین است. 

ارز دیجیتال ژوپیتر به عنوان یک نشانه حاکمیتی، به دارندگان خود توانایی مشارکت فعال در فرآیندهای تصمیم گیری در استراتژی‌های توسعه و عملیاتی پلتفرم، می‌دهد. به همین دلیل خرید ارز ژوپیتر برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب است. در ادامه سه مورد از کاربردهای ارز ژوپیتر را آورده‌ایم:

  1. تایید (Approve): دارندگان توکن می‌توانند تصمیمات مهم در مورد طرح‌های نقدینگی و انتشار پلتفرم را تایید یا رد کنند. این حق رای منجر به معرفی توکن‌های جدید در گردش و مدیریت نقدینگی لازم برای عملکرد سالم پلتفرم می‌شود.
  2. تصویب (Sanction): دارندگان ارز دیجیتال ژوپیتر صلاحیت دارند که ضرب توکن‌های جدید را تایید کنند. این بدان معناست که پس از ایجاد اولین دسته توکن‌ها، هر رویداد ضرب‌کاری در آینده باید توسط دارندگان توکن JUP تأیید شود و اطمینان حاصل شود که فرآیند دموکراتیک و همسو با منافع جامعه است.
  3. رای (Vote): دارندگان JUP می‌توانند در مورد پروژه‌های مختلف و ابتکارات اکوسیستم رای دهند و مسیر پلتفرم را هدایت و روی پیشرفت‌هایی تمرکز کنند.
لوگوی ارز ژوپیتر روی پس زمینه مشکی با چارت قیمت سبز
دارندگان JUP معتقدند حق رای برای جامعه و رشد این پلتفرم بسیار مفید است.

فناوری و پلتفرم JUP

پلتفرم ژوپیتر که توسط ارز دیجیتال خود JUP پشتیبانی می‌شود، بر روی اکوسیستم سولانا ساخته شده است و بر کارایی بالا، سرعت و تجربیات کاربر پسند در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تاکید دارد. فناوری ژوپیتر شامل موارد زیر است:

Jupiter-node-sdk

این کیت توسعه نرم افزار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین را با ارائه یک رابط ساده شده تولید کرده و مستقر کنند.

DEX Aggregator

ژوپیتر به عنوان یک DEX Aggregator عمل می‌کند و تضمین می‌کند که کاربران بهترین قیمت‌ها و اجرای سریع تراکنش‌ها را به کمک مسیریابی سفارش‌ها به چندین صرافی مبتنی بر Solana دریافت می‌کنند. این عملکرد، وابستگی پلتفرم به نقدینگی DEX را برای اجرای تجارت، با هدف بهینه‌سازی استراتژی‌های معاملات دارایی، نشان می‌دهد. هدف این پروژه جایگزینی صرافی‌های متمرکز با پلتفرمی است که دارای کارمزدهای کم تراکنش سولانا و عملکرد بهتری است و متعهد است مه به مشتری یک تجربه تجاری موفق ارائه کند.

پروتکل Jupiter برای Web3

Intellabridge Technology Corp روی پروتکل Jupiter کار می‌کند و یک بازار غیرمتمرکز بازگشت نقدی است که بر روی Web3 ساخته شده است و برای ادغام ایمن افراد، داده‌ها و پول طراحی شده است و کاربرد ارز دیجیتال ژوپیتر را فراتر از معاملات سنتی نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

این مقاله به بررسی ارز ژوپیتر و پلتفرم آن پرداخت. در دنیای صرافی غیرمتمرکز، ژوپیتر به عنوان یک پلتفرم DEX در شبکه سولانا به کار می‌رود. هدف اصلی این صرافی، بهبود تجربه معاملات برای کاربران است تا جایگزینی موثر برای صرافی‌های سنتی فراهم آید. با تمرکز بر راحتی و اطمینان در معاملات، ژوپیتر نقشی مهم در کاهش نوسانات قیمت و کمک به کاربران برای دستیابی به موقعیت بهتر در بازار ایفا می‌کند. علاوه بر این، این پلتفرم در زمینه بازار NFT نیز فعالیت داشته و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در دنیای دیجیتال اقلام خود را ایجاد، فروش، یا حتی جمع‌آوری کنند، که همگی در بستر بلاک‌چین سولانا ثبت می‌شوند.

سوالات رایج

هدف ارز دیجیتال ژوپیتر چیست؟

JUP یک ارز اتریوم برای پروژه ژوپیتر است که هدف آن دسترسی و ایمن کردن بلاک چین برای همه است.

از کجا می‌توانم ارز دیجیتال ژوپیتر را بخرم؟

ساده‌ترین راه برای خرید ارز JUP از طریق صرافی ارز دیجیتال است. برای یک خرید امن و با کارمزد پایین می‌توانید از صرافی رمزینکس استفاده کنید.

منبع: decrypt

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید