حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده، در ماه مارس به بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار آمریکا رسید. این رقم، سه برابر بیشتر از حجم معاملات ثبت‌شده در ماه‌های ژانویه و فوریه بوده و با صعود خیره‌کننده‌ی بزرگترین ارز دیجیتال به بالاترین رکورد قیمتی خود هم‌زمان شده است.

تحلیلگر بلومبرگ اینتلجنس، اریک بالچوناس، در پلتفرم X (توییتر سابق) اعلام کرد که صندوق IBIT متعلق به شرکت بلک‌راک با تصاحب تقریباً ۵۰ درصد از کل حجم معاملات، پیشتاز این رقابت بوده است. صندوق GBTC متعلق به گری‌اسکیل و صندوق FBTC متعلق به فیدلیتی به ترتیب با ۲۰ و ۱۷ درصد از کل حجم معاملات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

«صندوق IBIT با کسب برتری در حجم معاملات، عملاً به عنوان صندوق طلای بیت‌کوین شناخته می‌شود. پیش‌بینی حجم معاملات بالاتر از این رقم در ماه آوریل دشوار است، اما نمی‌توان با قطعیت در این مورد اظهار نظر کرد.»

اریک بالچوناس

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مجوز راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی بیت‌کوین را در ماه ژانویه صادر کرد و معاملات این صندوق‌ها از تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۲ آغاز شد. در آن زمان، قیمت بیت‌کوین در حدود ۴۵ هزار دلار آمریکا معامله می‌شد. از آن زمان به بعد، بیت‌کوین با ثبت رکورد قیمتی ۷۳ هزار دلار مواجه شد که به گفته‌ی برخی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی مالی، باعث تغییر پویایی بازار از تحلیل بنیادی به عملکرد صندوق‌های قابل معامله‌ی لحظه‌ای شده است.

اطلاعات ارائه‌شده توسط Farside Investors نشان می‌دهد که تمامی حجم معاملات صندوق IBIT متعلق به بلک‌راک از ۲۵ اسفند به بعد، ناشی از ورود سرمایه بوده است. این صندوق تا زمان تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه، بیش از ۱۶ میلیارد دلار آمریکا بیت‌کوین در اختیار داشت. همانطور که پیش‌تر گزارش شده بود، بخش قابل توجهی از حجم معاملات بلک‌راک از سوی سرمایه‌گذاران خرد با متوسط حجم معاملاتی ۱۳ هزار دلار آمریکا بوده است.

منبع: CoinDesk