ادامه‌ی ریزش شدید بیت کوین و بازار ارز دیجیتال- مجله رمزینکس

نوسانات شدید در بازار رمزارز: ریزش بیت کوین به نزدیکی ۶۲ هزار دلار و لیکویید شدن گسترده معاملات اهرمی

یک خرس خسته در تصویری با رنگ قرمز و نمودارهای و شاخص‌های نزولی بازار ارز دیجیتال
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۳

بازار ارزهای دیجیتال شاهد یک اصلاح قیمتی قابل توجه بود. در ۲۴ ساعت گذشته، دارایی‌های دیجیتال اصلی با کاهش‌هایی تا ۷.۵ درصد روبرو شدند. این افت قیمت پس از افزایش‌های هفته‌ی گذشته‌ی بیت کوین رخ داد و منجر به لیکویید شدن (تصفیه‌ی اجباری) بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از معاملات اهرمی خریداران در آخر هفته گردید.

بیت کوین، ارز دیجیتال پیشرو، با کاهش ۳ درصدی مواجه شد. سایر ارزهای دیجیتال عمده مانند اتریوم (ETH)، کاردانو (ADA) و بایننس کوین (BNB) نیز افت قیمتی مشابهی را تجربه کردند. سولانا (SOL) با ریزش ۷ درصدی، صبح روز دوشنبه با قیمتی نزدیک به ۱۲۰ دلار معامله شد. در همین حال، ارزهای دیجیتال مبتنی بر میم، دوج‌کوین (DOGE) و شیبا اینو (SHIB) نیز تقریباً ۵ درصد کاهش یافتند.

شاخص CoinDesk 20 (CD20) که عملکرد ۲۰ ارز دیجیتال برتر به غیر از استیبل‌کوین‌ها را دنبال می‌کند، کمی بیش از ۴ درصد سقوط کرد. این شاخص نماینده‌ای از وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال بدون در نظر گرفتن استیبل‌کوین‌های باثبات است.

این حرکت نزولی باعث شد تا معاملات لانگ (پیش‌بینی افزایش قیمت) با لیکویید شدن گسترده به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار مواجه شوند. در مقابل، معاملات شورت (پیش‌بینی کاهش قیمت) تنها با ضرر نسبتاً کم ۹ میلیون دلاری مواجه شدند. لیکویید شدن زمانی اتفاق می‌افتد که صرافی به دلیل از دست رفتن بخشی یا کل مارجین اولیه‌ی معامله‌گر، موقعیت اهرمی او را به صورت اجباری می‌بندد.

تحلیلگران برخی از دلایل احتمالی این ریزش ناگهانی را فروش‌های سنگین ماینرهای بیت کوین و واکنش منفی بازار به اقدام دولت آلمان برای انتقال مقدار قابل توجهی بیت کوین به صرافی‌ها عنوان کرده‌اند.

شرکت سرمایه‌گذاری QCP Capital مستقر در سنگاپور طی گزارشی اعلام کرد:

ماینرها با توجه به افزایش قیمت سر به سر پس از هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج)، تحت فشار مضاعفی برای فروش قرار گرفته‌اند. ذخایر بیت کوین ماینرها به پایین‌ترین سطح طی ۱۴ سال گذشته رسیده است و کل ذخایر آن‌ها نسبت به ابتدای سال، ۵۰ هزار بیت کوین کاهش یافته است.

این گزارش همچنین اضافه کرد:

بازار همچنین از ظهور یک مجموعه‌ی عرضه جدید و بزرگ نگران است. طبق گزارش‌ها، دولت آلمان حدود ۳۰۰۰ بیت‌کوین را در چند روز گذشته فروخته است و ۴۷۰۰۰ بیت‌کوین دیگر نیز برای فروش باقی مانده است.

همانطور که قبلا گزارش شده بود، نهنگ‌های بیت‌کوین (دارندگان با حجم بالا) تنها در دو هفته‌ی انتهایی خردادماه، بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین فروختند. اداره‌ی فدرال پلیس جنایی آلمان (BKA) که در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۰ هزار بیت‌کوین را از یک سایت دزدی دریایی ضبط کرده بود، هفته‌ی گذشته انتقال ده‌ها میلیون دلار بیت کوین به صرافی‌های رمزارز مانند کوین‌بیس و کراکن را آغاز کرد.

کاهش قیمت روز دوشنبه، یکی از بدترین هفته‌های بیت کوین را در سال جاری رقم زد. قیمت بیت‌کوین طی چند هفته‌ی گذشته، تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل از جمله فروش ۱ میلیارد دلاری از سوی دارندگان بزرگ، تقویت دلار و عملکرد قوی بازار شاخص سهام فناوری ایالات متحده، با مشکل مواجه شده است.

علاوه بر این، اطلاعات نشان می‌دهد که صندوق‌های قابل معامله‌ی بورسی (ETF) بیت کوین که در ایالات متحده فهرست شده‌اند، هفته‌ی گذشته خروج خالص بیش از ۱ میلیارد دلار را تجربه کردند. خروج خالص سرمایه نشان‌دهنده‌ی تمایل سرمایه‌گذاران به خروج از این صندوق‌ها است.

منبع: CoinDesk

5/5 - (1 امتیاز)
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید