بررسی و مقایسه بونک و بیت کوین؛ کدام یک بهتر است؟ - رمزینکس
۱ آبان ۱۴۰۳ اخبار
  1. نهنگ باستانی بیت‌ کوین نزدیک به ۱۰ میلیون دلار از این ارزدیجیتال را فروخت
  2. آدرس‌های فعال اتریوم به بیش از ۵ میلیون رسید
  3. آیا قیمت ایکس امپایر به ۱ دلار می‌رسد؟
  4. تتر در چند ساعت اخیر با رشد ۲ درصدی از ۶۶٫۰۰۰ تومان عبور کرد
  5. افزایش داده‌های خرده فروشی در کنار کاهش ریسک گریزی
  6. تزریق ۳۲۹ میلیون دلار به بلک راک همزمان با کاهش قیمت بیت کوین
  7. کمبو تومارکت (Tomarket) امروز سه شنبه ۱ آبان
  8. کارتهای امروز برد (Bird) سه شنبه ۱ آبان + آموزش تصویری
  9. قیمت امروز میجر (Major) سه‌شنبه‌ ۱ آبان در بازار پیش از عرضه
  10. قیمت امروز میم فای ‌سه‌شنبه‌ ۱ آبان در بازار پیش از عرضه
  11. رمز جیمز (GEMZ) امروز سه شنبه ۱ آبان
  12. کد ویدیو میم فای سه شنبه ۱ آبان
  13. تصویر امروز جیمز سه شنبه ۱ آبان به همراه پاسخ تصویری
  14. کد روزانه ی انوس (ONUS) امروز سه شنبه ۱ آبان
  15. کد کمبو میم فای امروز سه شنبه ۱ آبان + آموزش وارد کردن
  16. پاسخ پازل امروز ربات میجر سه شنبه ۱ آبان + آموزش تصویری
  17. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت سه شنبه ۱ آبان + آموزش ویدئویی
  18. مسیر شیبا اینو به قیمت ۰.۰۰۱ دلار با افزایش ۵۴۰۰ درصدی آشکار شد
  19. هشدار ژائو: کلاهبرداران با نام من در حال فعالیت هستند
  20. نرخ سوزاندن شیبا اینو به ۹۴۱% افزایش یافته، چرا قیمت عقب‌مانده است؟
  21. حمایت استخراج‌کنندگان بیت‌ کوین از کمیته Bitcoin Voter PAC در انتخابات ۲۰۲۴
  22. افزایش ۲۲ درصدی دوج کوین پس از شوخی‌های ایلان ماسک در حمایت از ترامپ
  23. تغییر در بازار املاک با پرداخت‌های ارز دیجیتال

بررسی و مقایسه بونک و بیت کوین؛ کدام یک بهتر است؟

 
۱۳ تیر ۱۴۰۳   ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
  4 دقیقه

حتما شما هم از آن دسته هستید که در مقایسه بونک و بیت کوین، ارز دیجیتال BTC را برنده بلامنازع این رقابت جذاب می‌دانید. اما اگر کمی در پروژه BONK عمیق شوید، متوجه خواهید شد که این میم کوین (Memecoin) که در بلاکچین سولانا پیاده‌سازی شده است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند در مقابل بیت کوین قد علم کند. به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی فرق بونک و بیت کوین از چندین دیدگاه مختلف پرداخته و تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال را بررسی کرده‌ایم.

مقایسه بونک و بیت کوین؛ کدام پیروز خواهد شد؟

هنگامی که قصد  خرید ارز دیجیتال دارید، اولین قدم شما، بررسی پروژه‌های مختلف با جزئیات کامل است. برخی در خرید بیت کوین هیچ تردیدی ندارند و معتقد هستند که Bitcoin سکان هدایت آینده دنیای مالی را در دست خواهد گرفت. در مقابل، خرید بونک را ریسکی می‌دانند و اعتقاد دارند میم کوین‌ها و به‌طور کلی ارزهای دیجیتال جدید، چیزی برای ارائه ندارند. اما اگر مقایسه بونک و بیت کوین به درستی و براساس اطلاعات هر دو پروژه صورت گیرد، قطعا به این نتیجه خواهید رسید که BONK توانایی رقابت با بیت کوین را خواهد داشت.

در همین راستا، در ادامه به بررسی تفاوت بونک و بیت کوین از چندین دیدگاه مختلف پرداخته‌ایم.

مقایسه بونک و بیت کوین از ۵ دیدگاه

نماد ارز دیجیتال بونک با کوین‌های بونک معلق
بونک میم کوین مبتنی بر بلاکچین سولانا است.

وقتی که نوبت به بررسی و مقایسه دو ارز دیجیتال می‌رسد، حتما باید وایت پیپر هرکدام از این رمزارزها را به دقت خواند و مواردی که به عنوان تمایز با سایر ارزهای دیجیتال بیان شده است را، به ذهن سپرد. در ادامه این مطلب، به بیان تفاوت بونک و بیت کوین در ۵ مورد پرداخته‌ایم.

۱- مقایسه بونک و بیت کوین؛ الگوریتم اجماع

بیت کوین با توجه به اینکه قدیمی‌ترین ارز دیجیتال بازار است، همچنان از الگوریتم اثبات کار که دیگر کارایی خود را برای دنیای امروز از دست داده است، استفاده می‌کند. این الگوریتم انرژی و زمان زیادی را برای تایید یک تراکنش صرف خواهد کرد. از طرفی اما، بونک که مبتنی بر بلاکچین سولانا است، مانند رهبر خود (Solana)، از تلفیق الگوریتم اثبات تاریخچه و اثبات سهام برای تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. نه تنها تراکنش‌ها به‌صرفه‌تر خواهند بود، بلکه کاربران بیشتری می‌توانند در آن‌واحد در شبکه به انجام تراکنش بپردازند.

۲- فرق بونک و بیت کوین؛ سرعت و هزینه تراکنش

همانطور که در بیان تفاوت بونک و بیت کوین به آن اشاره شد، از آنجایی که بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، تقریبا در هر ثانیه ۷ تراکنش تایید و وارد زنجیره می‌شود. همین موضوع برچسب کند بودن، مصرف بالای انرژی و هزینه‌بر بودن را بر بیت کوین می‌زند. اما از طرفی، ارز بونک با استفاده از تلفیق اثبات سهام و اثبات تاریخچه، در هر ثانیه هزاران تراکنش را تایید و وارد چرخه زنجیره خود می‌کند. هزینه تراکنش‌ها در بونک بسیار اندک و ناچیز خواهد بود؛ به‌طوری که اصلا این کارمزد به چشم نمی‌آید. از طرفی، با توجه به سیستم تایید تراکنش بیت کوین، کارمزد آن نیز بسیار گزاف است.

مقایسه بونک و بیت کوین؛ عرضه کل

از همان ابتدا که بیت کوین پا به صرافی ارز دیجیتال گذاشت، عرضه محدود آن یکی از دلایلی شد که ارزش BTC را با طلا مقایسه کنند و در نهایت بیت کوین را «طلای دیجیتال» بنامند. در کل، ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۱۰۰، تمام بیت کوین‌های موجود در دنیا استخراج شود و دیگر چیزی برای ماین باقی نماند. از طرفی، میم کوین بونک، بیش از ۹۳ بیلیون توکن عرضه کرده که می‌توان گفت این عرضه بی‌رویه، برای ارزش بونک می‌تواند نقطه ضعفی بزرگ به‌شمار رود.

قیمت و ارزش؛ تفاوت بونک و بیت کوین

چند کوین BTC در کف دست یک فرد
بیت کوین قدیمی‌ترین ارز دیجیتال بازار است.

کافی است نگاهی به لیست قیمت ارز دیجیتال در بازار بیاندازید و سلطه بیت کوین بر دنیای کریپتوکارنسی را با تمام وجود لمس کنید. در حال حاضر (۱۳ تیر ۱۴۰۳)، قیمت بیت کوین تقریبا ۶۰ هزار دلار آمریکا است و با قیمت اتریوم تقریبا فاصله‌ای ۲۰ برابری دارد! یعنی بیت کوین با اختلافی دل‌انگیز در صدر بازار بدون مزاحم نشسته است. در مقابل، ارز دیجیتال بونک در حال حاضر (۱۳ تیر ۱۴۰۳) قیمتی معادل ۰.۰۰۲۴ دلار داشته که تا سال‌ها حتی اگر بیت کوین دیگر رشد نکند، بونک به آن نخواهد رسید.

مقایسه بونک و بیت کوین از نظر کاربرد

بیت کوین، همانطور که در وایت پیپر خود در سال ۲۰۰۹ به آن اشاره شد، به عنوان یک روش پرداخت بدون واسطه و در فضایی کاملا غیرمتمرکز، معرفی شده است؛ یعنی از بیت کوین می‌توان تنها برای پرداخت هزینه‌های مختلف استفاده کرد. از طرفی ارز بونک، کاربردهای زیادی دارد؛ نه تنها می‌توان از ارز دیجیتال بونک به عنوان روش پرداخت استفاده کرد؛ بلکه می‌توان در استیکینگ ارز دیجیتال و کشت سود، ساخت NFT و حتی سواپ نیز از آن بهره گرفت.

جمع‌بندی

این روزها بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی به دنبال مقایسه بونک و بیت کوین برای داشتن یک خرید سودمند هستند و در نظر دارند که بونک می‌تواند انتخابی بهتر باشد. اما تمام موضوع کسب سود از بازار کریپتو به یک عامل بزرگ بستگی دارد؛ هدف شما! اینکه هدف شما از خرید یک ارز دیجیتال چیست، تاثیر بزرگی در سودآوری‌تان خواهد داشت. برای مثال اگر فقط دنبال ذخیره ارزش هستید، بیت کوین بهترین گزینه است؛ اما اگر درصدد بهره‌گیری از خدمات دیفای باشید، بدون شک بونک بهترین انتخاب شما خواهد بود.

سوالات متداول

آیا خرید بیت کوین سودآورتر از بونک است؟

با توجه به اینکه ارزش بیت کوین نسبت به بونک بیشتر است، با هولد (نگهداری برای طولانی مدت) بیت کوین می‌توانید سود بیشتری کسب کنید. اما در مقابل با استیک ارز بونک و یا استفاده از آن در مزارع کشت سود، درآمد خوبی می‌توانید بدست آورید.

آیا تفاوت بونک و بیت کوین در کیف پول آن‌ها هم وجود دارد؟

با توجه به رقابت بین کیف پول‌های کریپتویی، تمام آن‌ها در تلاش هستند که بتوانند طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کنند. به همین منظور، اکثر کیف پول‌هایی که امکان ذخیره بیت کوین در آن‌ها وجود دارد، از ارز بونک نیز پشتیبانی می‌کنند.

منابع: coinbase | walletinvestor

به این post امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، در کنار هیجان ترید، از سال ۹۶ از من یک نویسنده تخصصی حوزه کریپتو ساخته که در کنار نویسندگی، مشغول ترید و تحلیل بازارهای مالی هستم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید