مقایسه بونک و اتریوم از نظر کاربرد، آینده و بلاکچین

بررسی و مقایسه بونک و اتریوم؛ سود کدام بیشتر است؟

فردی در حال نشان دادن صندوقی پر از اتریوم و بونک
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۳

وقتی نوبت به سودآوری بین میم کوین و رمزارز اصلی می‌رسد، پای مقایسه بونک و اتریوم به میان می‌آید. ارز دیجیتال بونک که میم کوین (Memecoin) بلاکچین سولانا است، با سروصدایی که به‌پا کرده، حالا در رقابت با اتریوم، دومین غول بازار کریپتوکارنسی است. به همین منظور در این مقاله به طور مفصل به بررسی فرق بونک و اتریوم پرداخته و این دو رمزارز بازار را از دیدگاه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. 

مقایسه بونک و اتریوم؛ میم کوین یا اولین انقلاب کریپتو؟

زمانی که خرید اتریوم به یکی از ترندها دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شد، بسیاری بر این باور بودند که سلطه بیت کوین بر رمزارزها تمام شده و اتریوم به زودی جای آن را خواهد گرفت. اما وقتی میم کوین‌ها با دوج کوین خودنمایی کردند، رفته بر تعداد آن‌ها افزوده شد.حالا با جوش و خوش طرفداران میم کوین‌ها، خرید بونک تبدیل به ترند اصلی در میان آن‌ها شده است. ارز دیجیتال بونک، مبتنی بر بلاکچین سولانا، توانسته در مدت زمان کمی طرفداران زیادی پیدا کند و حالا کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها هستند، در پی مقایسه بونک و اتریوم به منظور یافتن بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. در همین راستا، در ادامه، به بررسی تفاوت بونک و اتریوم پرداخته‌ایم.

۳ تفاوت بونک و اتریوم؛ اتریوم بهتر است یا بونک؟

برای اینکه بتوان به بهترین تصمیم برای خرید ارز دیجیتال از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر رسید، باید با دقت تمام جزئیات و پیچ و خم‌های پروژه را بررسی کرد و بهترین منبع برای بدست آوردن چنین اطلاعاتی، وایت پیپر پروژه است. حال با این وجود در ادامه این مطلب، ۳ تفاوت بونک و اتریوم را بیان کرده‌ایم.

مقایسه بونک و اتریوم؛ ساختار بلاکچین

نماد دیجیتال اتریوم با رنگ قرمز نماد برتری اتر در مقایسه بونک و اتریوم
اتریوم دومین ارز دیجیتال با ارزش بازار کریپتو است.

اتریوم که در سال ۲۰۱۳ با ارائه یک راهکار نوین، انقلابی بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی ایجاد کرد، به سرعت توانست میان مردم محبوب شود و سریعا به دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار تبدیل شود. ساختار بلاکچینی که اتریوم ارائه داد، کاملا متفاوت از بلاکچین‌های قبل خود یا بهتر است بگوییم بلاکچین بیت کوین بود.

شبکه بیت کوین با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار، با صرف هزینه و انرژی زیاد، در هر ثانیه تنها ۷ تراکنش را تایید و وارد زنجیره می‌کند و سختی شبکه آن برای استخراج ارز دیجیتال، بسیار بالا است. اتریوم اما با ارائه قراردادهای هوشمند و الگوریتم اجماع اثبات سهام، تحولی بزرگ را در حوزه کریپتوکارنسی به‌وجود آورد. سرعت بالا و هزینه تراکنش کمتر نسبت به بیت کوین، از مزایای ساختار جدید اتریوم بود.

اما در مقایسه بونک و اتریوم، باید به ساختار نوین‌تر ارز دیجیتال BONK نیز اشاره کرد. این میم کوین که مبتنی بر بلاکچین سولانا است، از شبکه SOL برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. همانطور که می‌دانید، سولانا از الگوریتم اثبات سهام در تلفیق با الگوریتم اثبات تاریخچه برای ارائه تراکنش‌های سریع‌تر با هزینه کمتر، استفاده می‌کند. تصور کنید که بونک می‌تواند در هر ثانیه بیش از ۳۰ هزار تراکنش را تایید کند. در حالی که این عدد در اتریوم، ۲۳ تراکنش در ثانیه است. 

فرق بونک و اتریوم؛ عرضه کل و ارزش کوین

نماد ارز بونک در صفحه موبایل با قیمت آن
بونک بهترین میم کوین بلاکچین سولانا است.

یکی از مهم‌ترین نکات در تعیین ارزش یک شئ به‌طور کلی، موجودی کل آن است. برای مثال در نظر داشته باشید که طلا، به دلیل محدودیت در مقدار، ارزش بالایی دارد. همین امر در رابطه با Bitcoin صادق بوده و عرضه محدود آن سبب شده قیمت بیت کوین سر به فلک بکشد. در همین راستا، اتریوم با عرضه ۱۲۰ میلیونی توانسته به نوعی مسیر بیت کوین را طی کند و ارزش خود را در محدودیت عرضه خلاصه کند. البته بماند که ارزش اتریوم به دلیل خدماتی که ارائه می‌دهد نیز هست. 

در مقابل اما، بونک با عرضه ۹۹ تریلیونی خود، عملا مهم‌ترین عامل افزایش عرضه خود را زیر سوال برده کار توسعه‌دهندگان خود را برای ارزشمندسازی BONK بسیار سخت کرده است. البته مانند شیبا اینو، تیم بونک سعی دارد که عرضه کل را با مکانیسم سوزاندن کاهش دهد و ارزش کوین را بالا ببرد. 

اما همین عرضه کوین، تاثیر شدید روی تفاوت بونک و اتریوم از نظر قیمت گذاشته است. اتریوم در حال حاضر (۱۳ تیر ۱۴۰۳) چیزی حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دلار است. در حالی که در مقابل قیمت بونک چیزی حدود ۰.۰۰۲۶ دلار بوده و کیلومترها با اتریوم فاصله دارد.

مقایسه بونک و اتریوم از نظر کاربرد

اتریوم که توانست دنیای ارزهای دیجیتال را با ارائه قراردادهای هوشمند عوض کند، کاربردهای جدیدی را نیز به کریپتوکارنسی‌ها اضافه کرد. دیفای، حاصل قدم بزرگ اتریوم در راستای پیشرفت حوزه رمزارزها بوده است؛ یک دنیای مالی بزرگ که از سرگرمی گرفته تا استیکینگ ارز دیجیتال و کشت سود، ساخت NFT و حتی صرافی‌های سواپ همه‌وهمه در نهایت به کسب درآمد ختم می‌شوند. حتی به جرات می‌توان گفت اتریوم مانند بیت کوین نیز می‌تواند به عنوان منبعی برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

در مقابل بونک اما برای ذخیره ارزش کاربردی نخواهد داشت. اما از آنجایی که خود نیز به از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند، می‌تواند خدماتی مانند اتریوم ارائه دهد؛ با این تفاوت که سرعت تراکنش‌ها و هزینه آن‌ها در بونک بسیار پایین‌تر است. 

جمع‌بندی

در این مقاله از رمزینکس به مقایسه بونک و اتریوم پرداختیم از دیدگاه‌های مختلف این دو ارز دیجیتال را بررسی کردیم. همانطور که می‌دانید، اتریوم دومین غول بزرگ دنیای کریپتو و رقیب اصلی اتریوم است که کاربردهای زیادی در دیفای دارد. در مقابل بونک نیز با ارائه خدمات با سرعت بیشتر و هزینه کمتر، ناگهان به عنوان رقیبی زیر نقش نمایان شده و برای اتریوم دردسر درست کرده است. اما با مقایسه بونک و اتریوم به این نتیجه خواهید رسید که تنها تفاوت این ۲ رمزارز در ارزش و قیمت آن‌ها است و عملا از لحاظ کاربردی، یکسان هستند.

سوالات متداول

بهتر است بونک بخریم یا اتریوم؟

اگر به دنبال آن هستید که از ارز امن‌تری برای استیک و کشت سود استفاده کنید، اتریوم بهترین گزینه است؛ اما اگر به دنبال پرداخت هزینه کمتر و سرعت بالاتری هستید، بونک اینجا است تا شما را به اهدافتان برساند.

آینده بونک بهتر است یا اتریوم؟

اتریوم با شهرت و محبوبیتی که دارد در کنار بروزرسانی‌ها و پروتکل‌های جدید، در آینده کاربردی‌تر خواهد بود. در مقابل، سولانا قصد دارد به یک بروزرسانی جدید، بونک را به یک میم کوین کاملا متفاوت تبدیل کند.

منابع: investopedia

به این مقاله امتیاز دهید
درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
درباره اشکان ریاحی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید