مقایسه کاردانو و سولانا: کدام بلاک چین آینده را فتح می‌کند؟

مقایسه کاردانو و سولانا؛ پیشگامان عصر جدید بلاک چین

مقایسه کاردانو و سولانا
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

در دنیای به شدت رقابتی ارزهای دیجیتال، کاردانو (ADA) و سولانا (SOL) توانسته‌اند خودشان را به عنوان بلاک چین‌های شاخص و برجسته‌ای مطرح کنند که به دنبال بهبود محدودیت‌های بلاک چین‌های قبل از خود هستند. این پروژه‌ها در سال‌های اخیر، به دلیل رویکردهای نوآورانه خود در فناوری بلاک چین، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم با تهیه این مقاله به مقایسه کاردانو و سولانا بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که سولانا بهتر است یا کاردانو.

سولانا بهتر است یا کاردانو؟

برای مقایسه کاردانو و سولانا، لازم است یک نگاه کلی به هر دوی آن‌ها بیاندازیم. ارز دیجیتال Cardano خود را به عنوان یک پلتفرم تحقیق محور، ایمن و مقیاس‌پذیر با معماری لایه‌ای نشان می‌دهد که امکان رشد و پیشرفت در آینده را فراهم می‌کند. مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof-of-stake) کاردانو، معروف به Ouroboros، آن را به عنوان جایگزینی با مصرف انرژی بهینه‌تر برای سیستم‌های سنتی اثبات کار مطرح می‌کند.

از طرفی دیگر، ویژگی متمایز ارز دیجیتال Solana این است که مکانیزم اجماع اثبات تاریخچه (Proof-of-history) را با اثبات سهام ترکیب می‌کند. این امر باعث ایجاد یک ترکیب منحصر‌به‌فرد می‌شود که هدف آن به حداکثر رساندن کارایی و توان عملیاتی است. مقایسه کاردانو و سولانا نشان می‌دهد که این نوآوری، به سولانا اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را پردازش کرده و از نظر سرعت، نسبت به بسیاری از رقبای خود برتری پیدا کند.

تمرکز سولانا بر ارائه یک بلاک چین کارآمد، آن را برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) که به تراکنش‌های سریع نیاز دارند، بسیار جذاب می‌کند. این مقایسه، شاید دید بهتری به شما بدهد تا بدانید سولانا بهتر است یا کاردانو. مقایسه کاردانو و سولانا، اغلب حول رویکردهای متفاوت آن‌ها در تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری متمرکز است. اگرچه کاردانو یا سولانا، هر دو پیشرفت‌های بزرگی نسبت به اتریوم داشته‌اند که سرعت کم و هزینه بالایی دارد، اما هر کدام فلسفه و مسیر متفاوتی را در تغییر چشم‌انداز بلاک چین و ارزهای دیجیتال در پیش گرفته‌اند.

مقایسه کاردانو و سولانا

هنگام مقایسه کاردانو و سولانا، چندین نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برخی از جنبه‌های مهمی که در ادامه مقایسه کاردانو و سولانا بررسی می‌کنیم، شامل موارد زیر هستند:

  • تاریخچه و پیشینه
  • فناوری و معماری طراحی
  • مکانیزم اجماع
  • مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش (توان عملیاتی)
  • تمرکززدایی
  • زبان برنامه نویسی
  • GameFi و NFTها
  • کارمزد تراکنش‌ها (Gas Fee)
  • ارزش بازار و توکن‌های در گردش
  • مقدار کل قفل شده (TVL) در DeFi
  • توان عملیاتی
  • امنیت
  • اکوسیستم و پذیرش
  • فعالیت توسعه

۱. مقایسه کاردانو و سولانا از نظر تاریخچه و پیشینه

به عنوان اولین جنبه مقایسه کاردانو و سولانا،‌ تاریخچه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. بلاک چین کاردانو در سال ۲۰۱۵ توسط دو نفر به اسم چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و جرمی وود (Jeremy Wood) که قبلا روی اتریوم کار می‌کردند، تاسیس شد. چشم انداز آن‌ها، ایجاد یک پلتفرم بلاک چین بهتر بود که می‌توانست مشکلات بیت کوین و اتریوم را از نظر مقیاس‌پذیری، ایمنی، قابلیت تعامل و پایداری حل کند.

کاردانو توسط یک سازمان غیرانتفاعی در سوئیس به نام بنیاد کاردانو (Cardano Foundation) اداره می‌شود. این شبکه در سال ۲۰۱۷ پس از جمع آوری ۶۲.۲۴ میلیون دلار در یک ICO (عرضه اولیه)، شبکه خود را برای عموم راه‌اندازی کرد. برای اینکه بهتر بتوانید از بین کاردانو یا سولانا یکی را انتخاب کنید، لازم است اضافه کنیم که سولانا در سال ۲۰۱۸ توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) و راج گوکال (Raj Gokal) به وجود آمد.

هدف بنیان‌گذاران سولانا این بود که یک پلتفرم بلاک چین سریع ایجاد کنند که بتواند بسیاری از تراکنش‌ها را به طور همزمان انجام دهد. پس از توسعه آن به مدت دو سال، آن‌ها Solana را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کردند. این دو بنیان‌گذار، در مجموع ۳۱۵.۸ میلیون دلار در دوره‌های مختلف جمع‌آوری کردند.

۲. مقایسه فناوری و معماری طراحی کاردانو و سولانا

دومین جنبه مقایسه کاردانو و سولانا، فناوری و معماری طراحی آن‌ها است که به شما کمک می‌کند بدانید سولانا بهتر است یا کاردانو. معماری کاردانو از دو لایه تشکیل شده است:

  • لایه تسویه کاردانو (CSL)
  • لایه محاسباتی کاردانو (CCL)

لایه CSL کاردانو، انتقال توکن‌های ADA و وضعیت دفتر کل (Ledger) را مدیریت می‌کند و لایه CCL آن، امکان انجام قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و سایر قابلیت‌های پیشرفته را فراهم می‌کند. همچنین، می‌توان CCLهای مختلف را برای برآورده کردن الزامات مختلف در زمینه مقررات، امنیت یا حریم خصوصی سفارشی‌سازی کرد.

معماری کاردانو
معماری کاردانو از لایه‌های CSL و CCL تشکیل شده که وضعیت دفتر کل و امکان انجام قراردادهای هوشمند را مدیریت می‌کنند.

برای اینکه بدانید سولانا بهتر است یا کاردانو، باید توضیح دهیم معماری سولانا فقط از یک لایه تشکیل شده که از تکنیک جدیدی به نام اثبات تاریخ (PoH) برای دستیابی به عملکرد و مقیاس‌پذیری بالا استفاده می‌کند. PoH روشی برای رمزگذاری زمان در دفتر کل است که با ایجاد یک دنباله قابل تایید از هش‌ها انجام می‌شود.

PoH به Solana اجازه می‌دهد تراکنش‌ها را به صورت موازی در عرض چند میلی‌ثانیه پردازش کند. علاوه‌براین، سولانا از نوآوری‌های دیگری مانند پروتکل‌های Turbine، Gulf Stream، Sealevel و Cloudbreak برای بهینه‌سازی پردازش تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

۳. مکانیزم اجماع

برای اینکه بتوانید از بین کاردانو یا سولانا یکی را انتخاب کنید، باید با مکانیزم اجماع آن‌ها نیز آشنا شوید. درواقع، مکانیزم اجماع اهمیت زیادی در مقایسه کاردانو و سولانا دارد. بلاک چین کاردانو از یک پروتکل اثبات سهام (PoS) به نام Ouroboros استفاده می‌کند، که زمان را به دوره‌ها و اسلات‌ها تقسیم می‌کند. در هر اسلات، یک ذینفع (که به عنوان رهبر اسلات شناخته می‌شود) به طور تصادفی انتخاب می‌شود تا یک بلاک را ایجاد و پخش کند.

شانس انتخاب شدن ذینفعان، به مقدار توکن ADA که استیک کرده‌اند، بستگی دارد. هر چه تعداد توکن‌های ADA که ذینفع استیک کرده است بیشتر باشد، شانس انتخاب شدن او به عنوان رهبر اسلات و تولید بلاک نیز بیشتر خواهد بود. اوروبوروس همچنین، از مکانیزم Ouroboros Praos استفاده می‌کند که دارای یک تابع تصادفی قابل تایید (VRF) برای غیرقابل پیش‌بینی کردن رهبران اسلات و جلوگیری از انشعاب و حملات است.

در طرف مقابل، پلتفرم بلاک چین سولانا، الگوریتم اجماع خاص خود را دارد که به آن PoH گفته می‌شود. PoH پروتکل اثبات زمان است که از یک ساعت رمزنگاری‌شده برای ثبت زمان و ترتیب رویدادها در بلاک چین استفاده می‌کند. PoH به هر گره (Node) اجازه می‌دهد تا توالی و زمان رویدادها را بدون نیاز به رهبر یا هماهنگ‌کننده تایید کند. این پروتکل، گروهی از اعتبارسنج‌ها را برای رای دادن به اعتبار بلوک‌ها انتخاب می‌کند. همچنین، یک پروتکل انتشار بلوک به اسم Turbine را فعال می‌کند که باعث می‌شود انتقال داده‌ها در سراسر شبکه، سریع‌تر و کارآمدتر شود.

۴. مقایسه کاردانو و سولانا از لحاظ مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش

یکی دیگر از جنبه‌های مقایسه کاردانو و سولانا، مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش در آن‌ها است. تراکنش در ثانیه (TPS) نشان می‌دهد که یک شبکه چقدر سریع ترافیک را مدیریت می‌کند. این بهترین معیار برای درک توانایی‌های شبکه‌های بلاکچین است. مقایسه کاردانو و سولانا نشان می‌دهد که سرعت TPS سولانا، بسیار بیشتر از کاردانو است.

TPS سولانا حدود ۶۵۰۰ (تراکنش در ثانیه) است، در حالی که TPS بلاک چین کاردانو، بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ است. اینجا می‌توان تشخیص داد سولانا بهتر است یا کاردانو. البته، این اعداد و ارقام، تئوری هستند و همیشه به این حد نمی‌رسند. وقتی می‌گوییم ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه، یعنی همه تراکنش‌ها (نهایی و نهایی نشده) را در نظر می‌گیریم.

تراکنش‌هایی که نهایی نشده‌اند، ممکن است لغو شوند یا برگشت بخورند. بنابراین، زمان بیشتری می‌برند. با این اوصاف، سرعت بلاک چین سولانا در عمل، بین ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تراکنش در ثانیه است که باز هم اختلاف چشم‌گیری با سرعت پلتفرم کاردانو دارد. پس اینجا، می‌توان سولانا را برنده دانست.

تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) سولانا
اگرچه از نظر تئوری، سولانا قادر است ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه پردازش کند، اما در عمل سرعت آن حدود ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تراکنش است.

۵. تمرکززدایی

اگر هنوز در انتخاب کاردانو یا سولانا تردید دارید و نمی‌دانید در کدام پلتفرم سرمایه‌گذاری کنید، این معیار به شما کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرید. مقایسه کاردانو و سولانا نشان می‌دهد که کاردانو از سولانا غیرمتمرکزتر است. زیرا تعداد گره‌های اعتبارسنج و استخرهای استیک بیشتری دارد. در شبکه کاردانو، بیش از ۳۲۰۰ استخر استیک وجود دارد که گره‌های اعتبارسنج را اجرا می‌کنند.

سولانا ۱۸۴۱ گره اعتبارسنج دارد. تعداد گره‌های بیشتر به معنای تنوع و امنیت بیشتر شبکه است. کاردانو همچنین، دارای یک سیستم تشویقی است که اجازه نمی‌دهد استخرهای استیک بیش از حد بزرگ شوند. این امر، از متمرکز شدن قدرت و نفوذ در شبکه جلوگیری می‌کند. از مقایسه کاردانو و سولانا می‌توان فهمید که سولانا، چنین سیستمی ندارد.

تکنولوژی بلاکچین سولانا، در هر بار به حضور تعداد زیادی اعتبارسنج برای فرآیند اجماع (توافق روی وضعیت شبکه) نیاز دارد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش مشارکت و نمایندگی در شبکه شود. اگر کنجکاو هستید که بدانید از نظر تمرکز زدایی سولانا بهتر است یا کاردانو، باید نتیجه‌گیری کنیم که کاردانو به دلیل تعداد بالای گره‌های اعتبارسنجی مستقل، غیرمتمرکزتر از سولانا است.

۶. زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی اصلی کاردانو، Haskell است که یک زبان برنامه‌نویسی تابعی به شمار می‌رود و از توابع خالص (Pure Functions) استفاده می‌کند. این توابع همیشه برای یک ورودی مشخص، خروجی یکسانی ارائه می‌دهند. زبان برنامه نویسی هسکل به توسعه‌دهندگان کاردانو کمک می‌کند تا کدهای با ضمانت بالا (High-assurance) بنویسند و آن‌ها را به صورت رسمی تایید کنند. این امر باعث می‌شود که قراردادهای هوشمند امن‌تر و دقیق‌تر باشند.

Cardano همچنین دارای زبان قرارداد هوشمند است که Plutus نام دارد. این زبان قرارداد هوشمند، مبتنی بر Haskell است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدهای درون زنجیره‌ای و خارج از زنجیره را به یک زبان بنویسند. Plutus از مدل توسعه یافته UTXO استفاده می‌کند که منطق و داده را به آدرس‌های خروجی اضافه می‌کند.

سولانا، بر پایه سه زبان برنامه نویسی شامل Rust، C و C++ طراحی شده است. این سه، زبان‌های کامپایل‌شده‌ای هستند که ویژگی‌های اصلی آن‌ها شامل عملکرد قوی، امنیت بالا و همزمانی می‌شود. سولانا همچنین، از نوشتن قراردادهای هوشمند با زبان برنامه نویسی پایتون پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم از یک چارچوب به نام انکر (Anchor) برای این کار استفاده می‌کند. انکر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از سینتکس و ابزارهای پایتون، قراردادهای هوشمند بنویسند.

سپس انکر این کدها را به برنامه‌های Rust تبدیل می‌کند که روی بلاک‌چین سولانا اجرا می‌شوند. برای تعیین برنده این بخش از بین کاردانو یا سولانا باید گفت بر اساس یک تست بنچمارک که توسط AKQUINET انجام شد، زبان Haskell فقط ۳۰ درصد کندتر از Rust عمل می‌کند، اما ۶ برابر سریع‌تر از Kotlin است. بر اساس این نتیجه، می‌توان گفت که زبان برنامه‌نویسی سولانا از نظر کاربرپسند بودن و عملکرد، بهتر از کاردانو است.

۷. GameFi و NFTها

بسیاری از پروژه‌های NFT و GameFi بر بستر Cardano ساخته شده‌اند، که از این دست می‌توان به CryptoPetz، Cardania، Paima Studios و پروژه‌های مختلف دیگر اشاره کرد. اکوسیستم GameFi و NFT کاردانو، دارای کارمزدهای پایین، امنیت بالا و قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای است. کاردانو فقط یک بازار NFT به نام JPG Store دارد که حجم معاملات کلی آن ۱۸۸ میلیون دلار است.

برای مقایسه کاردانو و سولانا لازم است اشاره کنیم که سولانا از یک جامعه پررونق GameFi و NFT برخوردار است که پروژه‌هایی مانند StepN، Star Atlas، Genopets، Solana Gaming و موارد دیگر را شامل می‌شود. همچنین دارای بازارهای NFT محبوبی است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۸. مقایسه کاردانو و سولانا از نظر کارمزد تراکنش‌ها

کارمزد تراکنش‌ها، یکی دیگر از جنبه‌های مقایسه کاردانو و سولانا است که می‌تواند ایده بهتری در مورد اینکه سولانا بهتر است یا کاردانو، به ما بدهد. کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین کاردانو، حداقل ۰.۰۷۴ دلار و به طور متوسط ۰.۱۷ دلار است. همچنین، می‌توانید با پرداخت کارمزد بیشتر به اعتبارسنج‌های شبکه، تراکنش‌های خود را در اولویت قرار دهید.

در مقایسه، کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین سولانا، به طور متوسط ۰.۰۰۰۲۵ دلار است. مانند بلاک چین کاردانو، کاربران در شبکه سولانا هم می‌توانند به صورت اختیاری با پرداخت کارمزد اضافی، تراکنش‌های خود را در اولویت قرار دهند. در نتیجه، می‌توان گفت هر دو شبکه در مقایسه با سایر بلاک چین‌ها مانند اتریوم، هزینه‌های پایین و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند، اما سولانا کارمزد کم‌تری نسبت به کاردانو دارد.

۹. ارزش بازار و توکن‌های در گردش

تعداد توکن‌های در گردش ADA به ۴۵ میلیارد توکن می‌رسد که از این تعداد، ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون توکن در گردش هستند. نرخ تورم در بلاک‌چین کاردانو ۰.۳ درصد در هر دوره است. این نرخ ثابت نیست و با توجه به تعداد توکن‌های در گردش و تعداد توکن‌های استخراج‌شده در هر دوره، می‌تواند تغییر کند.

مقایسه کاردانو و سولانا نشان می‌دهد که تعداد توکن‌های در گردش سولانا نامحدود است. بدین معنی که حداکثر خاصی برای آن‌ها تعیین نشده، اما در حال حاضر که این مطلب در فروردین ۱۴۰۳ در حال تهیه است، ۳۹۸ میلیون واحد SOL در گردش است که در آینده، می‌تواند بیشتر شود. نرخ تورم اولیه این شبکه ۸ درصد است و هر سال ۱۵ درصد (نسبت به نرخ تورم اولیه) کاهش پیدا می‌کند تا به ۱.۵ درصد برسد.

ارزش بازار (مارکت کپ) کاردانو حدود ۹.۷ میلیارد دلار است و پس از آن سولانا با ۶.۱ میلیارد دلار، با اختلاف کمی در رتبه دوم قرار دارد.

۱۰. مقدار کل قفل شده در DeFi

ارزش کل قفل‌شده (TVL) نشان‌دهنده کل دارایی‌هایی است که کاربران در پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هر پلتفرم قرار داده‌اند. هرچه میزان این دارایی‌ها بیشتر باشد، به معنی آن است که کاربران بیشتری از آن پلتفرم استفاده می‌کنند و به آن اعتماد دارند. آیا از این نظر سولانا بهتر است یا کاردانو؟ در ادامه با مقایسه مقایسه کاردانو و سولانا متوجه این موضوع خواهیم شد.

طبق گزارش وب‌سایت DefiLlama که فعالیت‌های دیفای را رصد می‌کند، کاردانو در حال حاضر دارای TVL معادل ۱۳۳.۵۳ میلیون دلار و سولانا دارای TVL معادل ۲۴۶.۴۱ میلیون دلار است. این اختلاف زیادی است! درواقع، نشان می‌دهد که سولانا در مقایسه با کاردانو، کاربران و سرمایه‌های بسیار بیشتری در اکوسیستم دیفای خود دارد.

اما دلیل آن چیست؟ دلایل زیادی برای آن وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که سرعت تراکنش‌ها در سولانا سریع‌تر و کارمزد آن‌ها نیز کم‌تر از کاردانو است. این موضوع، سولانا را برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند بدون انتظار یا پرداخت هزینه‌های زیاد از دیفای استفاده کنند، جذاب‌تر می‌کند. یکی دیگر از دلایل این موضوع، این است که تعداد پروتکل‌های دیفای در سولانا بیشتر از کاردانو است.

سولانا بیش از ۱۰۰ پروتکل دیفای دارد، در حالی که کاردانو تنها ۱۵ پروتکل دارد. برخی از محبوب‌ترین پروتکل‌های دیفای در شبکه سولانا شامل Serum، Raydium، Saber و Solend هستند. این پروتکل‌ها به شما امکان معامله دارایی‌های دیجیتال، تامین نقدینگی، سوئیچ کردن استیبل‌کوین‌ها و همچنین وام‌دهی و وام‌گیری را می‌دهند.

این در صورتی است که پروتکل‌های دیفای کاردانو هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و در حال رشد هستند. تعدادی از پروتکل‌های قابل توجه در این شبکه عبارتند از SundaeSwap، Liquid Finance و MinSwap. بنابراین، مقایسه کاردانو و سولانا در این بخش نشان می‌دهد که سولانا به دلیل برخورداری از dApps بیشتر، TVL بیشتری نسبت به کاردانو در اکوسیستم دیفای خود دارد.

۱۱. مقایسه کاردانو و سولانا از لحاظ امنیت

کاردانو به دلیل معماری لایه‌ای خود، بلاک چینی بسیار امن را ارائه می‌دهد. این معماری، تسویه حساب و محاسبات را در دو لایه از هم جدا می‌کند. از سوی دیگر، سولانا نیز امنیت را در اولویت قرار می‌دهد، اما تا به حال چندین بار با چالش‌هایی از جمله قطعی شبکه مواجه بوده است. مقایسه کاردانو و سولانا نشان می‌دهد که هر دو شبکه از مدل اجماع اثبات سهام (Proof-of-stake) استفاده می‌کنند، با این حال مدل کاردانو شامل یک مکانیزم پاداش منحصربه‌فرد برای تضمین تعادل بین تمرکززدایی و امنیت است.

۱۲. اکوسیستم و پذیرش

اکوسیستم کاردانو با سرعت زیادی در حال گسترش است و بر ایجاد یک محیط دیفای پایدار و قابل همکاری تمرکز دارد. با این حال، سولانا با اتکا به مزیت‌هایی مانند سرعت بالا و هزینه‌های پایین، توانسته به سرعت مجموعه‌ای از پروتکل‌های دیفای را جذب کرده و توسعه دهد.

۱۳. فعالیت توسعه

کاردانو به دلیل پایه علمی قوی و فرآیند توسعه آهسته و متمرکز بر تحقیق، برای ساختن یک شبکه بسیار قابل اعتماد، شناخته شده است. مسیر توسعه سولانا به طور مشخص سریع‌تر است و اولویت آن بر تکامل و پیاده‌سازی سریع گذاشته شده که می‌تواند منجر به زیرساختی پویاتر شود. در مجموع، هر دو شبکه به طور فعال در حال ارتقای سیستم‌های خود هستند که نشان‌دهنده یک فرهنگ توسعه سالم و پویا است. این می‌تواند به افرادی که در انتخاب کاردانو یا سولانا برای سرمایه‌گذاری شک دارند، کمک کند.

نگاهی کلی به سولانا

هوم پیج سایت سولانا
سولانا با هدف افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها راه‌اندازی شده که در تحقق این هدف هم کاملا موفق عمل کرده است.

برای انتخاب کاردانو یا سولانا لازم است بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. این کار به ما کمک می‌کند تا بدانیم سولانا بهتر است یا کاردانو. Solana یک بلاک چین منبع‌باز است که از قراردادهای هوشمند و NFTها در یک بلاک چین لایه یک بدون نیاز به مجوز و با سرعت بالا پشتیبانی می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۱۸ استارت خورد، اما فعالیت رسمی خود را دو سال بعد، یعنی از سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. پس از آن، به عنوان یک پلتفرم بلاک چین بسیار کارآمد شناخته شد که بر مقیاس‌پذیری و تراکنش‌های سریع تاکید دارد.

سولانا برای پشتیبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و ارزهای دیجیتال با معماری خاصی طراحی شده که هدف آن حل سه‌گانه امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی در بلاک چین است. هدف بنیان‌گذاران سولانا، ایجاد یک بلاک چین جدید است که در مقیاس جهانی قابل استفاده باشد. در حال حاضر این بلاک چین موفق به کسب یک دستاورد بزرگ شده و می‌تواند تقریبا ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. به این ترتیب، خودش را به عنوان پرکاربردترین فناوری بلاک چین در سطح جهان معرفی کرده است.

ویژگی‌های کلیدی سولانا

درخصوص ویژگی‌های کلیدی سولانا که برای مقایسه کاردانو و سولانا نیز کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان عملیاتی بالا: Solana برای پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه طراحی شده و هدف آن ارائه یک زیرساخت مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز است.
  • تراکنش‌های ارزان: هدف پلتفرم سولانا، پایین نگه داشتن هزینه‌های تراکنش است که تعامل کاربران و توسعه‌دهندگان با شبکه را امکان پذیر می‌کند.
  • مکانیزم اجماع اثبات تاریخچه (Proof-of-history): این مکانیزم در سولانا، یک رکورد تاریخی است که به تعیین ترتیب زمانی تراکنش‌ها قبل از اضافه شدن به بلاک چین کمک می‌کند.
  • مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof-of-stake): سولانا از یک الگوریتم اجماع PoS برای ایمن سازی شبکه استفاده می‌کند. اعتبارسنج‌ها برای ایجاد بلوک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که دارند و مایلند به‌عنوان وثیقه ارائه کنند، انتخاب می‌شوند.

مزایا و معایب سولانا

مزایای سولانا عبارتند از:

  • توان عملیاتی بالا با سرعت بیش از ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه
  • هزینه تراکنش پایین برای کاربران شبکه
  • یک اکوسیستم رو به رشد از پروژه‌ها، شرکا و سرمایه‌گذاران
  • مصرف کم انرژی

معایب سولانا عبارتند از:

  • یکسری مسائل نظارتی در ایالات متحده دارد.
  • اعتبار سنجی شبکه نسبتا کمی دارد که ممکن است تمرکززدایی را به خطر بیندازد.
  • TPS (تراکنش در ثانیه) عملی آن، کم‌تر از حد انتظار است.

نگاهی کلی به کاردانو

هوم پیج سایت کاردانو
هدف اصلی کاردانو، تمرکززدایی و اجرای قراردادهای هوشمند به صورت کاملا غیرمتمرکز است که در تحقق آن نیز کاملا موفق ظاهر شده است.

برای مقایسه کاردانو و سولانا، باید با کاردانو هم به طور کامل آشنا شویم تا بدانیم از بین کاردانو یا سولانا کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است. Cardano، یک پلتفرم غیرمتمرکز اثبات سهام (PoS) بلاک چین است که توکن بومی آن، ADA نام دارد. این پلتفرم، از یک فلسفه علمی و تحقیق محور استفاده می‌کند. درواقع، کاردانو خود را از طریق رویکرد پژوهش محور و تعهد به دقت آکادمیک، از دیگر بلاک چین‌ها متمایز می‌کند. این پلتفرم که توسط متخصصان رمزنگاری و بلاک چین توسعه یافته بر پایداری، مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و شفافیت متمرکز است.

هدف کاردانو به عنوان یک ابتکار منبع‌باز، ایجاد زیرساختی فراگیر برای برنامه‌های مالی و اجتماعی جهانی است. این پلتفرم با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell برای تست و صحت بیشتر، قصد دارد به یک پلتفرم قرارداد هوشمند تبدیل شود و از پروتکل‌های دیگر که قبل از آن وجود داشتند، پیشی بگیرد. به این شکل، می‌تواند خود را به عنوان یک مرکز پایدار و امن برای برنامه‌های غیرمتمرکز در سطح سازمانی (DApps) معرفی کند.

ویژگی‌های کلیدی کاردانو

در رابطه با ویژگی‌های کلیدی کاردانو که برای مقایسه کاردانو و سولانا نیز کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استیکینگ: دارندگان ADA این امکان را در اختیار دارند تا به طور فعال در مکانیسم سهام‌داری این پلتفرم شرکت کنند و به عنوان پاداش، توکن‌های ADA دریافت کنند که امنیت و تمرکززدایی شبکه را تضمین می‌کند.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps): توسعه‌دهندگان DApp‌ها را بر بستر کاردانو می‌سازند و مستقر می‌کنند (DAppها طیف‌های مختلفی مانند امور مالی، بازی، مدیریت زنجیره تامین و تایید هویت را در بر می‌گیرند).
  • قراردادهای هوشمند: کاردانو به عنوان بستری برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. توکن بومی این پلتفرم با نام ADA برای پرداخت منابع محاسباتی مورد نیاز برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.
  • حاکمیت: دارندگان ADA به طور فعال از طریق Project Catalyst در مدیریت کاردانو شرکت می‌کنند. آن‌ها در مورد ارتقاء پروتکل‌ها، تغییرات اکوسیستم و سایر بهبودها پیشنهاد و رای می‌دهند.
  • همکاری بین زنجیره‌ای (Cross-Chain): کاردانو قصد دارد قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها را پیاده‌سازی کند. ارز دیجیتال ADA می‌تواند تراکنش‌ها یا تعاملات بین شبکه‌های مختلف بلاک چین را تسهیل کند و کیفیت کلی ارتباط را افزایش دهد.

مزایا و معایب کاردانو

مزایای کاردانو عبارت‌‌‌‌اند از:

  • دارای یک کد منبع‌باز است که به هر کسی اجازه می‌دهد در آن مشارکت و همکاری کند.
  • یک ساختار دو لایه ایمن که تراکنش‌ها و محاسبات را از هم جدا می‌کند.
  • از یک پروتکل اثبات سهام کارآمد استفاده می‌کند.
  • نقدینگی بالای ADA که برای سرمایه‌گذاران کاربرد دارد.
  • نرخ تورم پایینی دارد.

در رابطه با معایب کاردانو هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات تمرکززدایی به دلیل قدرت اعتبارسنج‌هایی که توکن‌های ADA بیشتری در اختیار دارند.
  • با عدم قطعیت نظارتی مواجه است.
  • قادر به انجام تعداد زیادی تراکنش نیست.

کاردانو یا سولانا؛ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

هم سولانا و هم کاردانو پروژه‌های قوی با پایه‌های محکم هستند. با این حال، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت باید ریسک‌ها و خطرات هر دو پلتفرم را کاملا در نظر داشته باشید. Solana در مقایسه با کاردانو یک پروژه نسبتا جدید است، بنابراین باید خطرات بالقوه مرتبط با سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید را بدانید.

از طرفی دیگر، کاردانو سال‌هاست که در بازار کریپتو حضور دارد و سابقه زیادی در طی این سال‌ها به دست آورده. با این حال، سولانا به دلیل سرعت بالا و کارمزد کم، مورد توجه و علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. در نهایت، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید با توجه به اهداف و خواسه‌های خود، کدام یک از این دو پروژه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر است.

جمع‌بندی

در این مطلب از تمامی جنبه‌ها به مقایسه کاردانو و سولانا پرداختیم تا از بین کاردانو یا سولانا یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. هم کاردانو و هم سولانا، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و پتانسیل هر دوی آن‌ها برای رشد در آینده بسیار زیاد است. اما برای اینکه متوجه شوید سولانا بهتر است یا کاردانو، باید اشاره کنیم اگر به امنیت و پایداری اهمیت زیادی می‌دهید، کاردانو برایتان بهتر است.

اما اگر به کارایی و نوآوری بیشتر اهمیت می‌دهید، سولانا گزینه بهتری برای شما است. نکته مهم در مقایسه کاردانو و سولانا این است که این دو شبکه، رقیب هم نیستند، بلکه متحدانی هستند که راه‌حل‌های متفاوتی برای مشکلات مختلف ارائه می‌دهند. هر دو پروژه، مرزهای فناوری بلاک چین و پذیرش ارزهای دیجیتال را گسترش داده‌اند. بنابراین، بهتر است هر دوی آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری زیر نظر داشته باشید.

معیارهای مقایسهSolanaCardano
تاریخ عرضه۲۰۲۰۲۰۱۷
بنیان‌گذارAnatoly YakovenkoCharles Hoskinson
پروتکل بلاک چینSolana blockchainCardano blockchain
توکن بومیSOLADA
مارکت کپ۶.۱ میلیارد دلار۹.۷ میلیارد دلار
تعداد توکن‌های در گردش۳۹۸ میلیون واحد۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
کل توکن‌هانامحدود۴۵ میلیارد توکن
مکانیزم اجماعPoH و PoSPoS Ouroborous Protocol
سرعت بلاک۲۰ ثانیه۴۰۰ میلی‌ثانیه
تعداد تراکنش‌ها در ثانیه۶۵۰۰۰ تراکنش۱۰۰۰ تراکنش
کارمزد هر تراکنشتقریبا ۰.۰۰۰۳ دلارتقریبا ۰.۱۷ دلار
تعداد اعتبارسنج‌هابیش از ۱۸۴۱بیش از ۳۲۰۰
زبان برنامه نویسیRust، C و C++Haskell
مقایسه کاردانو و سولانا

سوالات متداول در مورد مقایسه کاردانو و سولانا

سولانا برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا کاردانو؟

شبکه سولانا از نظر انجام حجم زیادی از تراکنش‌ها با سرعت بالا و کارمزد کم، بهتر از کاردانو است. یعنی سولانا می‌تواند در زمان کم‌تری، از فعالیت‌های بیشتری در شبکه پشتیبانی کند که یک مزیت بزرگ برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) است که نیاز به سرعت و کارایی بالا دارند. با این حال، کاردانو هم مزایای خود را دارد که از این دست می‌توان به امنیت بالا، غیرمتمرکز بودن و معماری سازگار با محیط زیست اشاره کرد.

کاردانو چه برتری‌هایی نسبت به سولانا دارد؟

شاید زیاد عادلانه نباشد که از بین کاردانو و سولانا یکی را نسبت به دیگری برتر بدانیم. اما برخی از برتری‌های جزئی کادانو نسبت به سولانا این است که کاردانو، گره‌های اعتبارسنجی بیشتری دارد و این یعنی امنیت آن بیشتر است. یا اینکه از زبان قرارداد هوشمند Haskell استفاده می‌کند که قدرتمندتر از سایر زبان‌ها است.

چرا کاردانو ارزان‌تر از سولانا است؟

قیمت یک دارایی دیجیتال، به هیچ وجه معیار مناسبی برای سنجش ارزش و اعتبار آن نیست. قیمت یک ارز دیجیتال به عوامل بسیاری مانند عرضه و تقاضا، وضعیت بازار، اخبار و رویدادها، نوآوری و توسعه، رقابت و مقررات بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت که چرا کاردانو ارزان‌تر از سولانا است.

کاربردهای سولانا چیست؟

شبکه سولانا برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، بازی‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و هر چیزی که به سرعت و کارمزد پایین نیاز دارد، عالی است.

کاربردهای کاردانو چیست؟

قراردادهای هوشمند کاردانو امکانات زیادی را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، مدیریت هویت، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر ایجاد می‌کند.

منابع: coinwire | coindcx | coinpaper

درباره عرفان رحیمی صادق
من، عرفان رحیمی صادق مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه باهنر دارم و حدود ۹ ساله کار ترجمه و تولید محتوای متنی انجام می‌دم. تو این سال‌ها زمینه‌های مختلفی رو از فناوری و امور مهاجرتی گرفته، تا هاست و شبکه امتحان کردم، اما از زمانی که با حوزه کریپتو آشنا شدم، به شدت بهش علاقه پیدا کردم و تلاشم این بود تا مهارت‌های خودم رو تو این زمینه توسعه بدم. در حال حاضر در حوزه کریپتو فعال هستم و حوزه NFT و متاورس بسیار برام جذابه.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید