بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته شاهد نوسانات قابل توجهی بود که منجر به کاهش محسوس قیمت دارایی‌ها شد. بر اساس داده‌های CoinMarketCap، ارزش کل بازار با سقوط ۸ درصدی به ۲.۵۳ تریلیون دلار رسید.

این اصلاح قیمتی ناگهانی، بسیاری از معامله‌گران خرد را غافلگیر کرد. با این حال، بررسی داده‌های درون-زنجیره‌ای حاکی از آن است که برخی از سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ، با پیش‌بینی روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال، اقدام به خروج استراتژیک از طریق فروش بخشی از دارایی‌های خود نمودند.

تحلیلگران درون-زنجیره‌ای گزارش داده‌اند که چندین سرمایه‌گذار نهادی به طور کلان اقدام به فروش دارایی‌های دیجیتال خود در طول این اصلاح قیمتی کرده‌اند. از جمله‌ی موارد قابل توجه، خروج سرمایه‌ی مشترک چهار نهنگ رمزارزی است که با فروش ۳۱۶۸۳ واحد اتریوم (ETH) به ارزش تقریبی ۱۰۶ میلیون دلار، نقدینگی قابل توجهی را به بازار تزریق کرده‌اند.

برخی از این نهنگ‌های رمزارزی، نهادهای شناخته‌شده‌ای مانند Cumberland (یک شرکت سرمایه‌گذاری نهادی پیشرو در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال)، یک آدرس مرتبط با دارایی‌های ورشکسته‌ی صرافی Alameda/FTX و دو والت ناشناس حاوی ارزهای جایگزین (آلت‌کوین) هستند.

شرکت Cumberland، تعدادر ۱۷۲۰۶ واحد اتریوم به ارزش معادل ۵۷.۳ میلیون دلار را به صرافی‌های مختلف منتقل کرده است. به طور مشابه، دو نهنگ رمزارزی با شناسه‌های “0xC3f8” و “0x1717” به ترتیب، ۷۹۷۶ واحد اتریوم (معادل ۲۶.۶ میلیون دلار) و ۴۰۰۰ واحد اتریوم (معادل ۱۳.۳۲ میلیون دلار) را به صرافی‌هایی نظیر بایننس منتقل کرده‌اند.

علاوه بر این، دارایی‌های مصادره‌شده‌ی صرافی FTX/Alameda نیز با جابه‌جایی ۲۵۰۰ واحد اتریوم به ارزش تقریبی ۸.۳۳ میلیون دلار، به خروج نقدینگی از بازار ارزهای دیجیتال دامن زدند. این اقدام، گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص توانایی بالقوه‌ی این صرافی منحل‌شده برای پیش‌بینی روندهای قیمتی بازار تقویت کرده است.

طبق گزارش شرکت تحلیل بلاکچینی SpotOnChain، صرافی FTX و Alameda از ابتدای ماه مارس، اقدام به انتقال ۱۵۸۵۰ واحد اتریوم به ارزش تقریبی ۵۸ میلیون دلار به صرافی‌های متمرکز کرده‌اند. این جابه‌جایی‌ها عمدتاً با قیمت متوسط ۳۶۵۹ دلار برای هر واحد اتریوم صورت گرفته است و به نظر می‌رسد با تغییرات چشمگیر قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال همزمان شده است.

مجموع فعالیت‌های تجاری گسترده‌ی این بازیگران بزرگ، فشار فروش بیشتری را بر بازار وارد کرده و به روند نزولی آن دامن زد. در طول این مدت، قیمت بیت‌کوین با کاهش شدیدی روبرو شد و تا کف قیمتی ۶۵۱۰۰ دلار سقوط کرد.

اگرچه قیمت بیت‌کوین در زمان نگارش این متن، اندکی به حدود ۶۸۰۰۰ دلار بازگشته است، نوسانات اخیر منجر به کاهش ارزش کل بازار آن به ۱.۳ تریلیون دلار شده است. بر اساس داده‌های وب‌سایت CompaniesMarketCap، این امر بیت‌کوین را در رده‌بندی جهانی برترین دارایی‌ها، پشت سر شرکت Meta (شرکت مادر فیسبوک) قرار می‌دهد.

با وجود نوسانات اخیر، برخی از کارشناسان بر ماهیت ذاتی نوسان در بازار ارزهای دیجیتال تاکید کرده و معتقدند که این رویداد لزوماً به معنای روند نزولی پایدار نیست. ادوارد اسنودن، دانشمند علوم کامپیوتر، نیز با اشاره به ثبات نسبی قیمت بیت‌کوین در طول هفته‌ی گذشته، واکنش‌های اغراق‌آمیز به نوسانات لحظه‌ای را مورد انتقاد قرار داده است:

«می‌بینم که طرفداران بازار ارزهای دیجیتال به خاطر قیمت‌ها وحشت کرده‌اند، [بعد] نمودار بیت‌کوین را باز می‌کنم [و می‌بینم که] قیمت همان قیمتِ هفت روز پیش است.»

منبع: BeInCrypto