پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ (بررسی ۸ فاکتور کلیدی)

پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ با تکیه بر ۸ فاکتور مهم

سکه‌‌های طلایی ارزهای دیجیتال
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

با رشد روز افزون دنیای ارزهای دیجیتال، همه می‌خواهند به سود برسند و از وضعیت بازار در آینده باخبر شوند. اگر شناخت و تحقیق کافی درمورد بازار وجود داشته باشد، قطعا هرکسی می‌تواند تجربه‌ی خوبی از سرمایه‌گذاری به‌دست آورد. در این مقاله از رمزینکس قصد داریم تا به پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ بپردازیم و از عوامل موثر و تعیین‌کننده قیمت‌ها بگوییم. همچنین به طور خاص درمورد بیت‌کوین و اثر او بر قیمت دیگر ارزها خواهیم گفت.

آینده قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود؟

امروزه به سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که در مورد بازار ارزهای دیجیتال چیزی نشنیده یا نداند. این فضای جذاب در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و همه می‌خواهند از آینده قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ باخبر شوند. از زمان پیدایش بیت‌کوین (BTC)، این بازار شاهد وضعیت پرنوسان و در عین حال هیجان‌انگیز بوده است. نکته‌ای که باید درمورد پیش‌بینی قیمت‌ها درنظر بگیرید این است که بیت‌کوین ارز دیجیتال غالب به حساب می‌آید. در حالی که سایر ارزها مانند اتریوم، لایت‌کوین و دوج‌کوین آلت‌کوین هستند.

بیت‌کوین نحوه عملکرد بازار کریپتو را تعیین می‌کند؛ بنابراین هر زمان که قیمت آن افزایش یا کاهش یابد، سایر ارزهای دیجیتال از این روند پیروی می‌کنند. به عنوان مثال، بازار بیت‌کوین دارای سه بازار صعودی (۲۰۱۳، ۲۰۱۵-۲۰۱۷، ۲۰۲۰-۲۰۲۱) و سه بازار نزولی (۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) بوده است. در همان دوره، سایر ارزهای دیجتال از شرایط بیت‌کوین پیروی کردند و شاهد اصلاحات قابل توجهی بودند. با توجه به این موضوع، می‌توانیم درمورد سال ۲۰۲۵ و وضعیت انواع رمزارزها، به بیت‌کوین توجه بیشتری داشته باشیم و از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنیم.

کارشناسان زیادی بر این عقیده‌اند که بیت‌کوین و بازار کریپتو بار دیگر در حال افزایش قیمت هستند. سرمایه‌گذاران تمرکز خود را از بازار نزولی (زمستان کریپتو) در سال ۲۰۲۲ تغییر داده‌اند و اکنون منتظر افزایشی هستند که می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به بازار صعودی منجر شود. احساسات صعودی است و حرکت قیمت‌گذاری مثبت است. با این حال، این خوش‌بینی کافی نیست و برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ باید جوانب دیگر را هم بررسی کرد.

چند سکه بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر روی صفحه سبز رنگ
بیت‌کوین نحوه عملکرد بازار ارز دیجیتال را تعیین می‌کند.

۸ فاکتور اساسی در پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵

درک این‌که چگونه نیروهای بازار و عوامل خارجی بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند، برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ تا حد زیادی به ما کمک می‌کنند. این عوامل تاثیرگذار را در ادامه نام خواهیم برد و هرکدام را توضیح خواهیم داد.

۱- توکنومیکس

توکنومیکس از دو کلمه توکن و اکنومی به معنی اقتصاد گرفته شده و بر اساس آن، عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال و اثرات آن بر ارزش‌گذاری مشخص می‌شود. هر پروژه ارز دیجیتال توکنومیک خود را طوری طراحی می‌کند که به بهترین شکل ممکن با ارزش پیشنهادی خود مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، بیت کوین (BTC) دارای یک عرضه محدود و نرخ تورم کاهشی است که تقاضای کسانی را که به دنبال پوشش تورم و دارایی ذخیره‌سازی ارزش هستند، جذب می‌کند.

از سوی دیگر، سود اتریوم (ETH) برای پرداخت هزینه گس‌فی، سهام‌داری، وثیقه‌های وام و سایر موارد استفاده مالی غیرمتمرکز (DeFi) از تقاضا برای توکن پشتیبانی می‌کند. ارزهای با توکنومیک برتر مانند BTC و ETH، سرمایه جذب می‌کنند و می‌توانند در پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ دارای روند مثبت و پرسودی باشند. توکنومیکس در تحلیل بنیادی کریپتو، موضوعی کلیدی شمرده می‌شود.

۲- ارزش پیشنهادی

چرا یک پروژه ارز دیجیتال باید سزاوار سرمایه‌گذاری شما باشد؟ چرا یک توکن، دارای ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به دیگری است؟ پاسخ این سوالات ممکن است در ارزش پیشنهادی ارز دیجیتال نهفته باشد. ارزش پیشنهادی به مزایایی اطلاق می‌شود که یک شرکت، محصول یا خدمات به مشتریان خود ارائه می‌کند.

در مورد بیت‌کوین، ارزش پیشنهادی آن در ویژگی پوشش تورمی بیت‌کوین خلاصه می‌شود. سطح بالای تمرکززدایی، شبکه پرداخت همتا به همتا و میزان امنیتی که به کاربران ارائه می‌شود هم از دیگر عوامل ارزش پیشنهادی به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، ارزش پیشنهادی اتریوم در این است که محبوب‌ترین قرارداد هوشمند در جهان و میزبان داغ‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است. برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ می‌توان ارزش پیشنهادی آن ارز دیجیتال را بررسی کرد.

۳- واگذاری توکن و باز کردن جدول زمانی

برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ سرمایه‌گذاران باید از عمل عرضه توکن آگاه باشند و جدول زمانی باز کنند. هنگامی که یک پروژه کریپتو شکل می‌گیرد، تیم توسعه، سرمایه‌گذاران اولیه و بنیان‌گذاران معمولا سهم قابل‌توجهی از توکن‌های تازه ساخته شده را به عنوان پرداخت برای مشارکت خود دریافت می‌کنند.

توکن‌های تخصیص‌یافته به افراد نزدیک پروژه در یک قرارداد هوشمند اختصاص داده می‌شوند تا به تدریج توکن‌های اختصاص‌یافته را در بازه‌های زمانی مشخص آزاد شود. توکن‌ها برای محدود کردن عرضه در گردش، کاهش فشار فروش و حمایت از افزایش ارزش، تعلق می‌گیرند. وقتی توکن‌های اختصاصی باز می‌شوند، مقدار قابل‌توجهی از توکن‌ها را به منبع در گردش آزاد می‌کند. اگر اعضای تیم توسعه پروژه، سرمایه‌‌گذاران اولیه و بنیانگذاران توکن‌های خود را در بازار آزاد بفروشند، می‌توانند باعث کاهش قیمت آن ارز دیجیتال شوند.

۴- احساسات بازار

المان احساسات بازار، در پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ به روحیه سرمایه‌گذاران اشاره دارد. بازارهای مالی توسط احساسات انسانی مثل ترس و طمع هدایت می‌شوند. اغلب اوقات، این احساسات انسانی سرمایه‌گذاران را به سمت تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی سوق می‌دهد که منجر به افزایش انفجاری قیمت‌ها و سقوط ناگهانی بازار می‌شود.

در یک بازار صعودی (گاوی)، شاهد افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بدون کاتالیزور بازار خواهید بود. از سوی دیگر، بازارهای نزولی (خرسی) اغلب منجر به کاهش علاقه سرمایه‌گذاران و رکود قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. سرمایه‌گذاران باتجربه تمایل دارند شهودی برای خواندن این احساسات بازار به دست آورند. این موضوع به آن‌ها اعتماد به‌نفس می‌دهد تا برخلاف اکثریت مردم حرکت کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد از رفتار غیرمنطقی سرمایه‌گذاران دیگر، سود ببرند.

چند سکه بیت‌کوین و نمودار با پس زمینه سرمه‌ای
رفتار و احساسات سرمایه‌گذاران روی بازار تاثیرگذار است.

۵- لیست بازار

ارزهای دیجیتال قبل از فهرست شدن در صرافی‌های متمرکز مختلف، تمایل به افزایش قیمت دارند. به عبارتی دیگر، صرافی‌های متمرکز این قدرت را دارند که سیل سرمایه‌گذاران و سرمایه‌های جدید را به ارزهای رمزنگاری نشده، وارد کنند. این پلتفرم‌ها دارای ویژگی‌های کاربردی آسانی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از کارت‌های اعتباری و سایر روش‌های مالی سنتی، انواع ارز دیجیتال را خریداری کنند. همچنین حذف توکن‌ها از فهرست صرافی معمولا تاثیرات منفی بر قیمت توکن دارد. یک توکن به دلیل نگرانی‌های نظارتی و نقص‌های امنیتی می‌تواند از فهرست حذف شود.

۶- تاییدیه‌ها

حمایت افراد مشهور و ارتباط با شخصیت‌ها و برندهای معروف، می‌توانند یک ارز دیجیتال را مورد توجه قرار دهد که منجر به افزایش علاقه سرمایه‌گذاران و افزایش قیمت می‌شود. دوج کوین (DOGE) و ایلان ماسک بهترین نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهد حمایت افراد مشهور در دنیای رمزارز چقدر می‌تواند قدرتمند باشد. مانند همین نمونه، می‌توانیم آینده قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ را با زیرنظر گرفتن حمایت افراد مشهور و بانفوذ دریابیم.

۷- نیروهای کلان اقتصادی

بازار ارز دیجیتال از نیروهای اقتصاد کلان جدا نیست. در دهه گذشته، انواع رمزارزها رشد کرده و به یک صنعت چند تریلیون دلاری تبدیل شده‌اند. همانطور که موسسات مالی، شرکت‌های جهانی، صندوق‌های تامینی و سایر سرمایه‌گذاران نهادی پول خود را در کریپتو سرمایه‌گذاری می‌کنند، بازار آن نسبت به نیروهای کلان اقتصادی مانند تورم و تغییرات نرخ بهره حساس‌تر می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، پس از اینکه بانک‌های مرکزی ایالات متحده و اروپا شروع به افزایش نرخ‌های بهره از نرخ‌های نزدیک به صفر کردند، ارزش‌ بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها به پایین‌ترین سطح چند ساله سقوط کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت دقت‌ کردن به المان‌های کلان اقتصادی می‌تواند به پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ و سال‌های بعد از آن کمک کند.

۸- چشم‌انداز آینده

به طور کلی، بازارهای مالی آینده‌نگر هستند و سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در دارایی‌های با بازدهی خوب در آینده، قرار می‌دهند. بنابراین، پروژه‌های امیدوارکننده‌ای که پتانسیل ایجاد پیشرفت در صنایع یا تغییر زندگی بیشتر را دارند، سرمایه اضافی را جذب می‌کنند و با حق بالاتری نسبت به بقیه تجارت می‌کنند. به عنوان مثال، اتریوم یک پلتفرم بلاک‌چین است که پتانسیل تاثیر زیاد در صنعت مالی سنتی را دارد. همچنین، تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی (AI) در سال ۲۰۲۳ به پروژه‌های رمزنگاری مرتبط با هوش مصنوعی کمک کرد تا دستاوردهای بزرگی را برای چشم انداز مثبت خود، به‌دست‌آورند.

سه سکه ارز دیجیتال زیر ذره بین
برنامه‌های آینده پروژه‌های کریپتو، روی پیش‌بینی قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

چرا احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به سال ۲۰۲۵ صعودی است؟

پیش‌بینی وضعیت ارزهای دیجیتال همیشه چالش‌برانگیز است؛ به‌ویژه زمانی که با یک دوره طولانی مانند یک سال یا بیشتر سروکار داریم. با توجه به اینکه روزانه بیش از ۲۰ هزار دارایی کریپتو معامله می‌شود و دارایی‌های جدید در بازار ظاهر می‌شوند، پیش‌بینی‌ها حتی دشوارتر است. با این حال، از آنجایی که بیت‌کوین رفتار و واکنش بازار را کنترل می‌کند، می‌توانیم پیش‌بینی بهتری از آینده قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ داشته باشیم.

در بررسی تاریخی بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان فهمید قیمت بیت‌کوین به صورت چرخه‌ای رفتار می‌کند. کارشناسان بازار، شباهت‌هایی را بین روندهای گذشته و مسیر قیمت فعلی مشاهده کرده‌اند که نشان‌دهنده احتمال یک چرخه صعودی مشابه بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ است. از لحاظ تاریخی، روند صعودی در بازار کریپتو پس از یک چرخه چهار ساله رخ می‌دهد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فصل افزایشی ارزهای دیجیتال احتمالا ماه‌ها بعد آغاز می‌شود و بیت‌کوین را به بالاترین حد خود خواهد رساند. از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود بیت‌کوین بین سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ به بالاترین حد خود برسد، می‌توان انتظار داشت که سایر ارزهای دیجیتال در بازار واکنش نشان دهند و به اوج خود برسند.

تاثیر ETF بیت‌کوین در پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵

در ایالات متحده، بحث در مورد ETF بیت‌کوین (صندوق قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین) شدت گرفته است. شانس تایید ETF بیت‌کوین تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و اگر با آن موافقت شود، می‌تواند سرمایه نهادی بیشتری جذب کند و قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می‌کنند. پیش بینی می‌شود موسسات تقاضای زیادی برای ETF بیت‌کوین داشته باشند. در نتیجه، بازیگران کلیدی ذخایر بیت‌کوین خود را گسترش خواهند داد. این موضوع، یکی دیگر از مواردی است که بر پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ تاثیر زیادی دارد و نه تنها برای بیت‌کوین، بلکه برای تمامی ارزهای دیجیتال مهم است.

قیمت بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۵ به چه سمت می‌رود؟

علاقه‌مندان بیت‌کوین اغلب پیش‌بینی‌های بیش از حد خوش‌بینانه و گاهی غیرواقعی برای ارز مورد علاقه خود دارند. برخی از سرمایه‌گذارها و کارشناسان حوزه رمزارز، حدس می‌زنند که بیت‌کوین تا سال ۲۰۲۵ حتی می‌تواند به قیمت ۱۰ میلیون دلار برسد. جالب است بدانید این رقم فرضی و قابل توجه ۱۰ میلیون دلاری، توسط چندین شخصیت شناخته شده در دنیای رمزارز منتشر شده و افراد زیادی به آن باور دارند.

برای مثال، اخیرا Standard Chartered، یکی از بانک‌های چند ملیتی پیشرو بریتانیا، قیمت پیش‌بینی خود را برای BTC از ۱,۰۰,۰۰۰ دلار به ۱,۲۰,۰۰۰ دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ با ذکر سود بیشتر برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش داد. همچنین، بانک MNC پیش بینی کرده است که بیت‌کوین تا پایان سال جاری به ۵۰۰۰۰ دلار برسد. این ارقام نه تنها برای پایان سال ۲۰۲۴، بلکه تا سال ۲۰۲۵ هم ادامه دارد و قطعا روی قیمت دیگر ارزهای دیجیتال هم تاثیرگذار خواهد بود.

جمع‌بندی

در پایان این مقاله باید بگوییم که تعداد زیادی از کارشناسان و منابع بر این باور هستند که بازار ارز دیجیتال به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی، عرضه و تقاضا و سایر تحولات نظارتی، به رشد خود ادامه خواهد داد. در نتیجه، در پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ می‌توانیم بگوییم که شرایط رو به رشدی انتظار بازار را خواهد کشید. برای خواندن مطالب بیشتر و باخبر شدن از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال با رمزینکس همراه باشید.

سوالات متداول

آیا پیش‌‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال دقیق است؟

خیر، همه پیش‌بینی‌های قیمت ارز دیجیتل دقیق نیستند. همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

چگونه قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی کنیم؟

تجزیه و تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تحلیل زنجیره‌ای و تحلیل احساسات می‌تواند به شناسایی و پیش‌بینی روند نرخ بیت‌کوین کمک کند.

منابع: techopedia | coinpaper

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید