اکوسیستم انجین (Enjin Ecosystem) شامل ابزارها و سرویس‌های متعددی است که یک پلتفرم جامع را برای انواع بازی دیجیتال یا حتی کسب‌وکارها فراهم می‌کند. این اکوسیستم با ریشه در دنیای بازی‌های دیجیتال و تکیه بر فناوری بلاکچین و ساختار Relaychain، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که می‌خواهند در صنعت بازی، توسعه و فروش NFT یا حتی انتقال کسب‌وکار به دنیای بلاکچین فعالیت کنند. در این مطلب بیشتر با انجین و سرویس‌های مختلف اکوسیستم آن آشنا می‌شوید.

اکوسیستم انجین شامل چه سرویس‌هایی است؟

اکوسیستم انجین شامل پلتفرم Enjin، پلتفرم خدماتی NFT.io، کیف پول Enjin Wallet، کیت‌های توسعه نرم‌افزار یا همان SDK و Beam می‌شود. هر کدام از این سرویس‌ها، قابلیت‌هایی را به توسعه‌دهنده‌ها و کاربران معمولی می‌دهند که بیش از پیش با تجربه‌های غیر متمرکز درگیر شوند.

انجین کوین با نماد ENJ ارز دیجیتال اصلی این اکوسیستم است که کاربردهای متنوعی در آن دارد. این توکن حاکمیتی، به‌عنوان توکن کاربردی هم عمل می‌کند و در بسیاری از تراکنش‌ها و خدمات انجین، داشتن آن الزامی است. خرید ارز دیجیتال انجین ENJ برای توسعه‌دهنده‌ها و کاربرها یک پیش‌نیاز محسوب می‌شود که با آن می‌توانند آیتم‌های دیجیتال را به‌صورت NFT مینت کنند، خرید و فروش کنند و در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم نقش داشته باشند.

مزیت Enjin برای توسعه‌دهنده‌ها و کسب‌وکارها

انجین ابتدا به‌صورت یک ابزار برای ساخت جامعه یا همان کامیونیتی طرفدار بازی طراحی شد. بعد از مدتی، بنیان‌گذارها تصمیم گرفتند تا تجربه خود را به دنیای بلاکچین بیاورند. اکوسیستم فعلی انجین این امکان را به کسب‌وکارها هم می‌دهد که از ساختار توکنیزه کردن دارایی‌ها در دنیای بلاکچین، استفاده کنند.

کسب‌وکارها می‌توانند برای اهداف مختلفی از سرویس‌های اکوسیستم انجین استفاده کنند. توکنیزه کردن انواع دارایی و کسب درآمد از آن‌ها یکی از کاربردها است. انواع دارایی‌ها و کالاهای دنیای واقعی را می‌توان با استفاده از انجین به یک توکن مبتنی بر بلاکچین تبدیل کرد.

پلتفرم انجین (Enjin Platform) یک مجموعه PaaS است که به‌صورت اختصاصی برای توسعه و مدیریت بازی‌های بلاکچینی طراحی شد. در مقابل پلتفرم‌های دیگر که پیش‌نیازهای زیادی برای توسعه بازی نیاز دارند، در پلتفرم انجین با ابزارهای کاربردی و بنیادی روبه‌رو هستید که هر کدام، بخشی از نیاز شما به توسعه بازی بلاکچینی را برطرف می‌کنند.

کیت توسعه یا SDK انجین در ترکیب با API و سیستم‌های خودکارسازی مثل Wallet Daemon، همه زیرساخت لازم برای توسعه بازی بلاکچینی را در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهند. سپس بازی‌های ساخته شده با استفاده از Enjin Relaychain و Enjin Matrixchain، ساختار بلاکچینی غیر متمرکز پیدا می‌کنند.

توسعه‌دهنده‌های بازی می‌توانند از امکانات جذب سرمایه به روش جمع‌سپاری یا کرادفاندینگ هم در انجین استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند قبل از نهایی شدن بازی، برای جذب سرمایه از کاربران علاقه‌مند و طرفدارها، المان‌های بازی را به‌صورت NFT پیش‌فروش کنند و درآمد داشته باشند. سرویس NFT.io به آن‌ها امکان می‌دهد که با عرضه آیتم‌های دیجیتالی، سرمایه لازم برای توسعه بیشتر بازی را داشته باشند.

سرویس دیگر به نام Beam در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد که توزیع NFT و فروش آن را برای آن‌ها آسان می‌کند. با استفاده از این سرویس می‌توان NFTها را تنها با اشتراک‌گذاری یک کد QR به کاربران ارائه کرد.

قابلیت‌های اکوسیستم انجین Enjin

افزایش تعامل کاربران با بازی‌ها و سرویس‌ها از دیگر امکانات اکوسیستم انجین برای توسعه‌دهنده‌های بازی است. آن‌ها می‌توانند امکان شخصی‌سازی، ارتقا و ترکیب کردن انواع آیتم دیجیتالی را به گیمرها بدهند تا انگیزه فعالیت بیشتر در بازی را داشته باشند. این قابلیت‌ها نوعی انگیزه مالی هم برای خرید و فروش آیتم‌ها به گیمرها می‌دهند که همگی، به گسترش و بزرگ‌تر شدن جامعه کاربران Enjin هم کمک می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، کاربردهای اکوسیستم Enjin محدود به بازی‌ها نیست. انواع کسب‌وکارها می‌توانند آیتم‌های مختلف را به توکن‌های تحت بلاکچین تبدیل کنند. مثل هر سرویس NFT دیگر، در انجین هم می‌توان آثار هنری را به NFT تبدیل کرد. تبدیل شدن به NFT به‌نوعی اثبات مالکیت یک دارایی را روی شبکه غیر متمرکز بلاکچین ثبت می‌کند. ان‌اف‌تی‌های ساخته شده از آثار هنری را می‌توان در گالری‌های مجازی و انواع متاورس هم به نمایش گذاشت.

قابلیت ثبت توکن دیجیتال از این هم فراتر می‌رود و به هنرمندان امکانات زیادی می‌دهد. مثلا موزیسین‌ها می‌توانند در انجین، قطعه‌های موزیک خود را به توکن‌هایی با حقوق استفاده مشخص تبدیل کنند. حتی دارایی‌های فیزیکی مثل املاک و کلکسیون‌های باارزش را هم می‌توان در پلتفرم انجین به NFT تبدیل کرد و مالکیت آن‌ها را به فروش گذاشت. به طور کلی هنرمندان می‌توانند از قابلیت‌های اکوسیستم انجین برای درآمدزایی و حتی کسب شهرت بیشتر استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند کالکشن‌های دیجیتالی طراحی کرده و عرضه کنند که به‌صورت مدل‌های سه‌بعدی تبدیل به NFT شده و حتی در تجربه‌های متاورسی AR و VR استفاده شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برترین بازی‌های پلتفرم انجین (Enjin)

جمع‌بندی

اکوسیستم انجین انواع سرویس‌ها و قابلیت‌هایی را در اختیار توسعه دهنده‌ها قرار می‌دهد که برای معرفی و عرضه بازی‌های دیجیتال مورد نیاز هستند. از کیت‌های توسعه نرم‌افزار تا API و سرویس‌های زیرساختی، تا پلتفرم مناسب برای خرید و فروش آیتم‌های دیجیتالی به‌صورت NFT در اختیار آن‌ها قرار دارد. همچنین ارز دیجیتال ENJ هم به‌عنوان پشتیبان همه دارایی‌ها، عرضه و تبادل آن‌ها را امن‌تر می‌کند.

در این مطلب با انواع سرویس‌های در دسترس در اکوسیستم انجین (Enjin Ecosystem) آشنا شدید. سرویس‌هایی که نه تنها برای توسعه‌دهنده‌های بازی و گیمرها بلکه برای کسب‌وکارها و هنرمندان هم جذاب و کاربردی هستند. به طور کلی هر فرایندی که نیاز به توکنیزه کردن یک دارایی داشته باشد، در انجین قابل انجام است.