مقایسه سینگولاریتی و اتریوم | بررسی مفهوم و ویژگی‌های فنی
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ اخبار
  1. کد مورس امروز همستر جمعه ۳۰ شهریور + آموزش ویدئویی
  2. بیت کوین به دنبال ثبت رکورد جدید با ۶۴ هزار دلار
  3. همکاری پوما با UNKJD Soccer؛ گام مهمی به سوی پذیرش گسترده وب۳
  4. انیگما راکی ربیت امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  5. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز جمعه ۳۰ شهریور به همراه آموزش وارد کردن
  6. چرا نات‌کوین با وجود سوزاندن ۲۳۳ میلیون توکن همچنان در افت است؟
  7. سولانا سیکر؛ گوشی کریپتوی نسل جدید با امکاناتی جذاب و ایردراپ‌های ویژه
  8. انتقال سرمایه از کتیزن به کیف پول غیر حضانتی شروع شد
  9. کارت های امروز همستر پنجشنبه ۲۹ شهریور + ویدیوی آموزشی
  10. چرا فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد؟
  11. افزایش فعالیت نهنگ‌های ریپل و سیگنال صعودی به معامله‌گران
  12. کارت های امروز راکی ربیت پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  13. رمز جیمز (GEMZ) امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور
  14. قیمت امروز همستر کامبت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  15. قیمت امروز کتیزن پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  16. قیمت امروز راکی ربیت پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در بازار پیش از عرضه
  17. کد کمبو میم فای امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش وارد کردن
  18. پاسخ پازل امروز ربات میجر پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  19. سکه مخفی راکی ربیت Easter Eggs امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش تصویری
  20. تصویر امروز جیمز پنجشنبه ۲۹ شهریور به همراه پاسخ تصویری
  21. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت پنجشنبه ۲۹ شهریور + آموزش ویدئویی

مقایسه ارز سینگولاریتی و اتریوم؛ کدام یک آینده دارد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳   تاریخ بروزرسانی: ۷ شهریور ۱۴۰۳
تصویر نماد دو ارز اتریوم و سینگولارتی نت که با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

ورود هوش مصنوعی به دنیای ارزهای دیجیتال، یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین تحولات این حوزه است. در این میان، سینگولاریتی‌نت با توکن AGIX به‌عنوان یکی از پیشروترین بازیگران هوش مصنوعی در دنیای بلاک‌چین شناخته می‌شود. برای مقایسه این ارز دیجیتال با دومین غول بزرگ دنیای رمزارزها یعنی اتریوم، ضروری است که این دو را از منظر اهداف کلیدی، فناوری‌ و کاربردهای آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه مفهوم و ماهیت ارز سینگولاریتی و اتریوم

بررسی مفهوم و ماهیت ارزهای دیجیتال سینگولاریتی (SingularityNET) و اتریوم (Ethereum)، اولین قدم برای درک ارزش آن‌ها و تصمیم‌گیری برای خرید ارز دیجیتال خواهد بود.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک بلاک‌چین با اکوسیستمی پرطرفدار و فعال است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بلاک‌چین امکان اجرای قراردادهای هوشمند است. این پلتفرم از اتر (ETH) به عنوان ارز بومی خود استفاده می‌کند که برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها، مشارکت در حاکمیت شبکه و اجرای قراردادهای هوشمند به کار می‌رود. اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، به بستری محبوب برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) تبدیل شده است.

سینگولاریتی نت چیست؟

سینگولاریتی نت (SingularityNet) توسط دکتر بن گرتزل با هدف ایجاد یک هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence) غیر متمرکز، دموکراتیک و فراگیر تاسیس شد. این محصول به هیچ نهاد مرکزی‌ای وابسته نیست، برای همه در دسترس است و محدود به اهداف یک شرکت یا حتی یک کشور خاص نمی‌شود.

این پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی، با هدف تسهیل توسعه و به اشتراک‌گذاری خدمات هوش مصنوعی ایجاد شده است. سینگولاریتی نت از توکن AGIX به عنوان ارز بومی خود استفاده می‌کند که برای پرداخت هزینه خدمات، مشارکت در حاکمیت شبکه و تشویق توسعه‌دهندگان برای ایجاد و ارائه خدمات هوش مصنوعی جدید به کار می‌رود. یکی از اهداف دیگر این پروژه ایجاد بازاری برای خدمات هوش مصنوعی است.

دست یک ربات، یک توکن سینگولاریتی نت را در مشت گرفته است.
سینگولاریتی نت تلاش دارد تا بستری برای به اشتراک‌گذاری سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

مقایسه‌ فنی دو ارز اتریوم و سینگولاریتی

اولین وجه تمایز اتریوم و سینگولاریتی، ویژگی‌های فنی و شیوه‌ی پیاده‌سازی آن‌ها است. این تفاوت‌های فنی منجر به کاربردها و ویژگی‌هایی می‌شود که در زیر تعدادی از آن‌ها را بر می‌شماریم:

  • مقیاس‌پذیری: اتریوم در حال حاضر با چالش‌های مقیاس‌پذیری مواجه است، به طوری که سرعت تراکنش‌ها به دلیل تراکم شبکه می‌تواند کند و کارمزدها بالا باشد. سینگولاریتی نت از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم مانند Sharding برای حل این مشکل استفاده می‌کند و هدف آن ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر است.
  • امنیت: اتریوم و سینگولاریتی نت هردو از تاریخچه تراکنش‌های بلاک‌چین برای تامین امنیت شبکه خود استفاده می‌کنند. سینگولاریتی نت هنوز سابقه اثبات شده‌ای در برابر حملات ندارد؛ با این حال سابقه‌ی هک شدن بعضی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم در تاریخچه‌ی این شبکه وجود دارد. وقوع این حملات ارتباطی به ضعف ساختار اتریوم ندارد، بلکه بیشتر متوجه ضعف‌های امنیتی برنامه‌هایی است که بر بستر این شبکه توسعه یافته‌اند.
  • حاکمیت: اتریوم از یک سیستم حاکمیت مبتنی بر اثبات سهام استفاده می‌کند که در آن دارندگان ETH می‌توانند در مورد تغییرات پروتکل رای بدهند. سینگولاریتی نت نیز از یک سیستم حاکمیت مشابه استفاده می‌کند؛ اما با تمرکز بیشتر بر مشارکت فعال توسعه‌دهندگان و افرادی که از این شبکه نفع می‌برند.
  • کاربردها: اتریوم طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی را در حوزه‌های مختلف مانند امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi)، بازی‌های بلاک‌چین و مدیریت زنجیره تامین پشتیبانی می‌کند. سینگولاریتی نت در حال حاضر بر توسعه خدمات هوش مصنوعی تمرکز دارد. هدف اصلی آن ایجاد پروتکلی برای ایجاد ارتباط میان هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشین است.
  • بلاک‌چین: همانطور که گفته شد اتریوم یک بلاک‌چین است. اما پلتفرم سینگولاریتی نت بر دو بستر اتریوم و کاردانو فعالیت می‌کند و از این نظر می‌تواند دسترسی‌پذیری بهتری برای کاربرانش فراهم کند.
یک سکه‌ی کاردانو در پس‌زمینه‌ای از نمودار قیمت ارز دیجیتال.
سینگولاریتی نت در آپدیت جدید خود وارد اکوسیستم کاردانو شد.

مقایسه اقتصادی دو ارز اتریوم و سینگولاریتی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مقایسه اتریوم و سینگولاریتی باید به آن پاسخ داد، آینده اقتصادی این دو ارز برای سرمایه‌گذاری است. برای پاسخ به این سوال باید از چند جنبه این دو ارز را بررسی کرد.

  • قیمت و ارزش بازار: در حال حاضر، قیمت اتریوم بیشتر از قیمت سینگولاریتی است. با این حال، سینگولاریتی در چند ماه گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است و می‌تواند در آینده فاصله‌اش را با اتریوم کمتر کند.
  • نوسانات: هر دو ارز سینگولاریتی و اتریوم نوسانات قابل‌توجهی را در قیمت خود تجربه می‌کنند. با این حال اتریوم به علت حجم بازار بالاتر به طور کلی نوسانات کمتری نسبت به سینگولاریتی تجربه خواهد کرد. 
  • حجم معاملات: حجم معاملات اتریوم به طور قابل‌توجهی بیشتر از سینگولاریتی است. این امر به دلیل محبوبیت بیشتر اتریوم و پذیرش گسترده‌تر آن در صرافی‌های ارز دیجیتال است. از طرفی وجود حجم معامله‌ی پایین، امکان ظهور رشدها و ریزش‌های قیمتی شدیدتری را برای این ارز فراهم می‌کند که ممکن است برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر جذاب باشد.
  • ریسک: سرمایه‌گذاری در هر دو ارز سینگولاریتی و اتریوم با ریسک همراه است. با این حال، اتریوم به دلیل سابقه اثبات شده و جامعه بزرگتر خود، خطر کمتری برای سرمایه‌گذار خواهد داشت.
  • توسعه و فرصت‌های آینده: هر دو ارز سینگولاریتی و اتریوم پتانسیل رشد قابل‌توجهی را در آینده دارند. از آنجایی که بازار هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است، سینگولاریتی می‌تواند پتانسیل بالایی برای رشد همراه این بازار داشته باشد. از سوی دیگر اتریوم نیز با پذیرش گسترده‌تر بلاک‌چین و توسعه‌ی اکوسیستم خود می‌تواند برای خود و سرمایه‌گذارانش ارزش خلق کند.

چطور میان سینگولاریتی و اتریوم یکی را انتخاب کنیم؟

انتخاب بین سینگولاریتی و اتریوم به عوامل مختلفی از جمله اهداف سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و دیدگاه شما نسبت به آینده این دو ارز دیجیتال بستگی دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال جدید و نوآور با پتانسیل رشد بالا هستید، سینگولاریتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کم‌خطرتر با سابقه اثبات شده هستید، اتریوم ممکن است انتخاب بهتری باشد.

جدول زیر تفاوت‌های اصلی این ۲ ارز را نشان می‌دهد:

ویژگیسینگولاریتی نتاتریوم
ماهیتپلتفرم برای هوش مصنوعیبلاکچین
زبان برنامه‌نویسیچندین زبان برنامه‌نویسیSolidity
بلاک‌چیناتریوم و کاردانواتریوم
کاربرد اصلیبازار برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعینقل و انتقال مالی و قراردادهای هوشمند
توکن بومیAGIXETH
حجم بازار (در تاریخ نوشته شدن مقاله)حدود ۸۰۵ میلیون دلارحدود ۳۸۴ میلیارد دلار
تفاوت‌های دو ارز اتریوم و سینگولاریتی

جمع‌بندی

تصویر لوگویی با نوشته‌ی AI که بر روی یک زنجیر، که نمادی از بلاک‌چین است قرار گرفته است.
ترکیب دو حوزه‌ی رمزارز و هوش مصنوعی می‌تواند آینده‌ی جذابی برای این دو رقم بزند.

اتریوم و سینگولاریتی نت هر دو پروژه‌های نوآورانه در حوزه بلاک چین هستند، اما اهداف و ویژگی‌های فنی متفاوتی دارند. اتریوم به عنوان یک پلتفرم عمومی برای قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود، در حالی که سینگولاریتی نت به طور خاص بر روی هوش مصنوعی و ایجاد یک اکوسیستم برای توسعه و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی تمرکز دارد.

سینگولاریتی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال ریسک‌پذیری بالا و پتانسیل رشد زیاد هستند، جذاب است. این ارز دیجیتال در حال توسعه یک پلتفرم هوش مصنوعی نوآورانه است که می‌تواند در آینده کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. با این حال، سینگولاریتی نت سابقه اثبات شده‌ای مانند اتریوم ندارد و سرمایه‌گذاری در آن با ریسک بیشتری همراه است.

اتریوم انتخابی امن‌تر برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال استحکام بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود در ارزهای دیجیتال هستند. این ارز دیجیتال سابقه اثبات شده‌ای دارد و توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان و کاربران پشتیبانی می‌شود. با این حال، اتریوم ممکن است به اندازه سینگولاریتی نت در بلندمدت رشد نکند. در نهایت، بهترین تصمیم برای شما به شرایط و نیازهای فردی شما بستگی دارد.

سوالات رایج

اتریوم رشد قیمتی بیشتری خواهد داشت یا سینگولاریتی؟

با توجه به بازار کوچکتر و چشم‌اندازهای جسورانه‌تر ارز سینگولاریتی در حوزه هوش مصنوعی، می‌توان احتمال رشد قیمتی بیشتری در سینگولاریتی نسبت به اتریوم متصور شد؛ اما این رشد بیشتر همواره همراه با ریسک بیشتر نیز خواهد بود.

کاربرد ارز سینگولاریتی چیست؟

هدف سینگولاریتی نت، ایجاد یک بازار برای ابزارهای مختلف هوش مصنوعی و ساخت پلتفرمی برای برقراری ارتباط میان این ابزارها است.

سینگولاریتی نت بر بستر چه بلاکچینی توسعه یافته است؟

سینگولاریتی یک توکن ERC-20 بر بستر اتریوم است.

منابع: binance | singularitynet | techopedia | dev.singularitynet

به این post امتیاز دهید
پرتره‌ی سپهر
درباره سپهر صانعی
سال‌هاست که می‌نویسم و می‌سازم؛ با ویدیو و صدا و کلمه. از سال ۲۰۲۰ با بیت‌کوین آشنا و شیفته‌ی ساز و کار غیرمتمرکزش شدم. از آن زمان تا به حال مشغول جوریدن دنیای رمزارزها بوده‌ام.
درباره سپهر صانعی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر استیکی موبایل تند تند تون ببر