الگوریتم اعتماد DAG در COTI چیست و چه عملکردی دارد؟

​​هر آنچه که باید درباره الگوریتم اعتماد DAG در COTI بدانید

طراحی الگوریتم اعتماد DAG در COTI
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

COTI یک ارز دیجیتال است که برای تسهیل پرداخت‌های کارآمد و مقیاس‌پذیر در بلاک چین طراحی شده است و از یک الگوریتم اجماع منحصر به فرد به نام Trustchain استفاده می‌کند که بر اساس ساختار داده Directed Acyclic Graph (DAG) است. الگوریتم اعتماد DAG در COTI باعث می‌شود COTI متفاوت و بهتر از سایر شبکه‌ها باشد. به مطالعه این مقاله از رمزینکس ادامه دهید تا بیشتر راجع به این الگوریتم در کوتی بدانید.

Proof of Trust Consensus چیست؟

درواقع COTI یک سیستم ویژه برای تصمیم‌گیری و تایید تراکنش‌ها دارد که الگوریتم اثبات اعتماد یا Proof of Trust Consensus نامیده می‌شود. در این سیستم هر فردی که از COTI استفاده می‌کند امتیازی به نام Trustscore دریافت می‌کند و شما اگر امتیاز Trustscore خوبی داشته باشید، مثل این است که شهرت خوبی داشته باشید و قابل اعتماد خواهید بود.

Proof of Stake چیست؟

روش دیگری به نام اثبات سهام Proof of Stake نیز وجود دارد، که شامل کاربرانی می‌شود که برخی از توکن‌های COTI خود را به عنوان نوعی سپرده امنیتی نگه می‌دارند.

درواقع ترکیبی از داشتن امتیاز اعتماد خوب و استفاده از اثبات سهام، نیرویی است که کاربران را تشویق می‌کند خوب رفتار کنند و امتیاز بگیرند. این امتیازها مزایایی هم به کاربران می‌دهد مانند پرداخت هزینه کمتر، دریافت پاداش بیشتر و دریافت خدمات کلی بهتر. 

آشنایی با پروتکل Trustchain در الگوریتم اعتماد DAG در COTI

پروتکل Trustchain رویکرد منحصر به فرد COTI برای بهبود نحوه ثبت و پردازش تراکنش‌ها است. COTI به جای استفاده از روش معمول بلاک چین، از چیزی به نام نمودارهای غیر چرخه ای جهت‌دار (DAG) استفاده می‌کند. الگوریتم اعتماد DAG در COTI را به عنوان یک وب تصور کنید که در آن هر نقطه یک تراکنش است. این وب به عنوان خوشه در سیستم COTI شناخته می‌شود. در این خوشه، هر تراکنش جدید به دو تراکنش قبلی مرتبط می‌شود.

این سیستم با رویکرد خطی سنتی و یکی پس از دیگری که در بلاک چین استفاده می‌شود، متفاوت است. درواقع با اتصال تراکنش‌ها در این ساختار وب‌مانند، COTI می‌تواند بسیاری از تراکنش‌ها را در یک زمان انجام دهد و نه فقط یک بار.

ساختار trustchain در الگوریتم اعتماد DAG در COTI
الگوریتم اعتماد DAG در COTI مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف می‌کند و به COTI اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی از تراکنش‌ها را به طور موثر و سریع پردازش کند.

Cluster در سیستم COTI امکان افزودن تراکنش‌ها را به سرعت بالا می‌برد. همانطور که گفتیم این سرعت از نحوه بررسی و تایید تراکنش‌ها ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) چیست و چگونه کار می‌کند؟ مزایا و معایب

نحوه کار الگوریتم اعتماد DAG در COTI چگونه است؟

چگونگی عملکرد این الگوریتم شامل مراحل زیر می‌شود:

۱. اتصال تراکنش‌ها

وقتی شخصی تراکنش جدیدی انجام می‌دهد، باید با دو تراکنش قبلی مرتبط شود شبیه افزودن یک قطعه جدید در یک زنجیره متصل. شخص یا رایانه (یا یک سرور کامل) که این بسته تراکنش جدید را کنار هم می‌گذارد، دو تراکنش قبلی را نیز برای اتصال انتخاب می‌کند. فاکتور مهم برای انتخاب اینست که تراکنش‌ها از نظر امتیاز اعتماد به هم نزدیک باشند.

۲. ایجاد یک زنجیره اعتماد

با گذشت زمان، این روش منجر به تشکیل یک زنجیره اعتماد می‌شود. یعنی مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را داریم که بر اساس امتیاز اعتمادشان با هم گروه‌بندی شده‌اند. بنابراین، کل سیستم (DAG) به گروه‌ها یا خوشه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که انعطاف‌پذیر هستند و بر اساس امتیاز اعتمادی که جمع‌آوری می‌کنند، سازمان‌دهی می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر، فرآیند COTI با پیوند هوشمندانه تراکنش‌ها بر اساس قابلیت اعتماد، سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و به مرور زمان، شبکه‌ای سازمان‌یافته از تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند.

مسیر تایید تراکنش در coti dag trustchain
این تصویر طول عمر یک تراکنش در COTI را از مبدا، تا الگوریتم انتخاب منبع و تا رسیدن به زنجیره نشان می‌دهد.

دنیای بلاک چین یک چالش دارد و آن هم اینست که در آن راه‌های مختلفی برای تایید و افزودن اطلاعات جدید به سوابق آن جود دارد و این چالش به ویژه در هنگام معامله و نقل و انتقالات مهم می‌شود. جایی که باید واقعا مراقب داده‌ها باشید زیرا ریسک در معاملات وجود دارد. مشکل این است که سیستم‌های فعلی راه خوبی برای نشان دادن میزان قابل اعتماد یا قابل اعتماد بودن این داده‌های تراکنش ندارند.

در این تصویر نشان داده شده است که خوشه‌ها به زنجیره‌های اعتماد مختلف تقسیم می‌شوند و با استفاده از امتیاز اعتماد تجمعی در زنجیره اعتماد خاص خود، یک اجماع کلی برای هر تراکنش ایجاد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در COTI و پیش بینی نتایج آن

خرید ارز دیجیتال COTI می‌تواند چندین مزیت بالقوه را به همراه داشته باشد. استفاده COTI از پروتکل Trustchain مبتنی بر فناوری Directed Acyclic Graph (DAG) جایگزین مقیاس پذیرتر و کارآمدتر برای فناوری بلاک چین سنتی است و می‌تواند منجر به سریع‌تر انجام شدن تراکنش و کارمزد کمتر شود.

ساختار trustchain در الگوریتم اعتماد DAG
COTI می‌تواند یک جریان درآمد اضافی برای دارندگان توکن را فراهم کند.

همچنین COTI نه تنها برای کاربران فردی بلکه برای مشاغل نیز ویژگی‌های خوبی دارد. COTI ابزارهای تجاری ارائه می‌دهد که برای ادغام یکپارچه پرداخت‌های رمزنگاری کاربرد دارند.

و البته با خرید و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال COTI، کاربران می‌توانند در امنیت و حاکمیت شبکه شرکت کرده و در این فرآیند جوایزی نیز کسب کنند.

جمع‌بندی

الگوریتم اعتماد DAG در COTI مبتنی بر دسته‌بندی و ارزیابی اعتماد بین اعضای شبکه است. در این الگوریتم، اعتماد بین اعضا بر اساس عملکرد و اقدامات گذشته‌ آنها در شبکه سنجیده می‌شود. اعضا به صورت گراف DAG سازمان‌یافته شده و هر گره در این گراف نمایانگر یک عضو از شبکه است. این الگوریتم به ازای هر تراکنش در شبکه، رتبه‌بندی و امتیازدهی می‌کند. به این ترتیب اعضا با استفاده از آن می‌توانند تصمیم‌گیری در مورد تایید یا عدم تایید آن تراکنش را انجام دهند.

سوالات رایج

مزایا و اهمیت الگوریتم اعتماد DAG در COTI چیست؟

الگوریتم اعتماد DAG در COTI باعث می‌شود تا تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه کمتری انجام شوند. همچنین، به دلیل استفاده از ساختار DAG، این الگوریتم از مشکلات مرتبط با بلاکچین‌های زنجیره‌ای، مانند هزینه‌های انتقال بالا و تاخیرهای بلاکچین، جلوگیری می‌کند.

چگونه الگوریتم اعتماد DAG امنیت شبکه‌ COTI را تضمین می‌کند؟

با استفاده از ساختار DAG و اعتماد به گره‌ها که توسط الگوریتم تعیین می‌شود، الگوریتم اعتماد DAG در COTI امنیت شبکه را ارتقاء می‌دهد. اعتماد به گره‌ها و اعمال جریمه‌ها بر اساس عملکرد آن‌ها، از تهدیداتی مانند حملات ۵۱٪ و ترکیب‌های دیگری که به امنیت شبکه آسیب می‌زنند، جلوگیری می‌کند.

منبع: medium

به این مقاله امتیاز دهید
مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
درباره مهسا رحمانی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید