ارز دیجیتال ایکس ای آی (XAI) چیست؟ همه چیز درباره پروژه XAI

ارز دیجیتال ایکس ای آی (XAI)؛ تحولی در صنعت گیمینگ

لوگوی ارز دیجیتال یکس ای آی
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۳

اتریوم به عنوان شبکه بلاکچین لایه ۱ در کنار خود پروژه لایه ۲ جذاب آربیتروم را برای افزایش مقیاس‌پذیری دارد، حالا شاهد رونمایی از لایه سوم این زنجیره با کاربردی بسیار خاص یعنی ارز دیجیتال ایکس ای آی (XAI) هستیم؛ پلتفرمی که به صورت خاص وارد صنعت گیمینگ شده و قرار است نقطه عطفی در این پلتفرم‌ها باشد. اینکه ارز ایکس ای آی چیست و چگونه کار میکند، نکته‌ای است که در انتهای این مقاله به پاسخ دقیق آن خواهید رسید؛ اما مهم‌تر از این نکات، قرار است در رمزینکس بررسی کنیم که آیا خرید XAI سرمایه‌گذاری جذابی است یا خیر؟ با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال ایکس ای آی چیست؟

پروژه XAI یک شبکه بلاکچین لایه ۳ است. احتمالا درباره بلاکچین‌های لایه ۱ و لایه ۲ خیلی شنیده باشید، XAI به عنوان اولین بلاکچین لایه ۳ به شبکه بلاکچین آربیتروم متصل شده که خود آربیتروم نیز به عنوان بلاکچین لایه ۲ درصدد بهبود مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های بلاکچین اتریوم کار می‌کند. ایکس ای آی به عنوان پروژه‌ای جذاب در حوزه بازی‌های ویدئویی توسعه پیدا کرده و می‌تواند تجربه‌ای بسیار عالی را برای گیمرها در پلتفرم‌های گیمینگ ایجاد نماید.

با استفاده از قابلیت‌های ایکس ای آی کاربران می‌توانند بدون نیاز به اتصال ولت نرم‌افزاری خود به یک پلتفرم گیمینگ، برای خرید اقلام درون بازی اقدام کنند. همچنین امکان اتصال به عنوان گره یا نود به شبکه بلاکچین XAI نیز برای دریافت پاداش برای کاربران وجود دارد. در این بین ارز XAI به عنوان توکن بومی این شبکه معرفی شده و امکان پرداخت هزینه‌ها با استفاده از توکن esXaI در بازی‌های این پلتفرم به سادگی میسر است.

بلاکچین ایکس ای آی به نوعی به بلاکچین اتریوم متصل شده و امنیت خود را از بلاکچین قدرتمند اتریوم وام می‌گیرد. البته به عنوان یک بلاکچین لایه ۳ دیگر خبری از هزینه گس خیلی بالا در آن نبوده و حتی مقیاس‌پذیری بالاتری را نیز در شبکه آن شاهد هستیم. بنیاد XAI با جذب توسعه‌دهندگان جدید و ارائه خدمات پشتیبانی در بازی‌های حوزه WEB3 به دنبال رشد اکوسیستم خود است.

تاریخچه ارز ایکس ای آی

هر چند با نگاه به تاریخچه ارز ایکس ای آی ممکن است تصور شما بر این باشد که با یک پروژه تازه‌وارد سرکار داریم، اما واقعیت اینجاست که تیم توسعه‌دهنده آن یعنی Offchain Labs در کارنامه خود قبلا سابقه موفقی در رونمایی از پروژه آربیتروم را دارد. این پروژه در سال ۲۰۲۳ به بازار کریپتوکارنسی معرفی شده و مسئولیت نگهداری و توسعه بیشتر آن نیز توسط بنیاد XAI بر عهده گرفته شده است. Offchain labs هم به صورت مستقیم در توسعه و بازاریابی این شبکه فعالیت داشته و به همین دلیل نگاه‌ها به سمت ارز دیجیتال ایکس ای آی در طول همین مدت کوتاه، بسیار زیاد شده است.

ارز دیجیتال ایکس ای آی چه مشکلی را حل می‌کند؟

لوگوی ارز دیجیتال XAI در کنار ایلان ماسک
از مهم‌ترین اهداف ارز Xai تسهیل خرید اقلام درون بازی‌های ویدئویی است.

سوال بسیار مهمی که باید به آن پاسخ دهیم، به اهداف پروژه XAI بر می‌گردد. اشاره کردیم که شبکه این ارز در واقع برای ارائه راهکارهایی برای هر چه راحت‌تر کردن خرید اقلام درون بازی‌های ویدئویی روی کار آمده است؛ اما اهداف دیگری را نیز می‌توانیم برای این پروژه تعریف کنیم.

  • با XAI دیگر خبری از هزینه‌های گس بالای اتریوم نیست: شبکه XAI یک قرارداد برای پوشش هزینه‌های گس کاربران در پلتفرم خود دارد و از این طریق بازیکنان آن در گیم‌ها دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی و بالا نخواهند داشت.
  • شبکه همیشه در دسترس و قابل اعتماد: معماری بسیار قوی XAI باعث شده تا گیم‌پلی پایدار و روانی را در آن شاهد باشیم تا بازیکنان بدون خرابی و شلوغی بتوانند تجربه کاربری فوق العاده‌ای را در‌ این بازی پست شر بگذرانند.
  • تنوع بالا و فضای کاربری جذاب: بسیار مهم است که یک شبکه توسعه یافته برای بازی‌های ویدئویی شرایط جذاب بصری هم داشته باشد. تنوع بالای بازی‌های این پلتفرم و یک طراحی سرگرم‌کننده باعث شده تا بازی کردن در آن لذت‌بخش‌تر باشد.
  • مدیریت کیف پول: همچنین اصلی‌ترین کاربرد شبکه ارز ایکس ای آی را نیز می‌توانیم در امکان استفاده از کیف پول درون برنامه‌ای بدانیم که دیگر کاربران را از پرداخت هزینه‌های مربوط به جابجایی توکن‌ها در کیف پول‌های نرم افزاری بی‌نیاز می‌سازد.

اگر کمی ریزبینانه به این نکات دقت کنید، متوجه خواهید شد که تمام این موارد دغدغه‌هایی هستند که گیمرها در فضای بازی‌های ویدئویی با آنها روبرو بوده و توسعه شبکه‌ای برای حل این مشکل‌ها، می‌تواند لذت استفاده از این بازی‌های ویدئویی را برای آنها چندین برابر نماید.

تعریف گره‌های تخصصی در بلاکچین Xai

Xai Sentry Nodes اصطلاحی است که در شبکه این ارز دیجیتال به گره‌ها یا نودهای تخصصی اطلاق می‌گردد. این گره‌ها نقش حیاتی را در تضمین امنیت سیستم داشته و به کارایی آن نیز کمک می‌کنند. عملکرد اصلی گره‌ها نظارت بر پروتکل جمع‌آوری توکن‌های ایکس ای آی است. رفتار گره‌ها همچنین باعث یکپارچگی شبکه نیز خواهد بود. این گره‌ها تحت ضوابط زیر در شبکه فعالیت می‌کنند:

  • نظارت و هشدار: گره‌ها به صورت مداوم روی شبکه نظارت داشته و هرگونه اختلافات و پیشنهادات را در آن رصد می‌نمایند. اگر بلوکی به صورت نادرست در شبکه پیشنهاد شود، به جامعه هشدار خواهند داد و اقدامات اصلاحی به موقع برای جلوگیری از تقلب و یا سایر اشتباهات محتمل را نیز در دستور کار خود خواهند داشت.
  • سیستم پاداش: مکانیزم پاداش در شبکه XAI مبتنی بر یک الگوریتم احتمالی است و هر کسی توکن‌های بیشتری را در زمان تبدیل شدن به یک گره در نظر گرفته باشد، احتمال دریافت این پاداش‌ها برای وی بیشتر خواهد بود.
  • نقش تایید کننده: گره‌ها همچنین در نقش تایید بلوک‌ها در شبکه نیز فعالیت دارند. در واقع وجود آنهاست که تضمین می‌کند تا بلوک‌های معتبر به بلاکچین XAI اضافه شوند.

به این ترتیب وجود گره‌های تخصصی را می‌توانیم عامل مهمی در افزایش امنیت این شبکه نیز بدانیم. البته چنین شرایطی را قبلا در پروژه سایر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم نیز شاهد بوده‌ایم.

توکنومیک XAI

نمودار دایره ای تقسیم توکن های ارز دیجیتال ایکس ای آی در میان کاربران شبکه
توکنومیک (XAI) شامل مواردی مانند نحوه توزیع اولیه توکن‌ها بین تیم توسعه‌دهنده، سرمایه‌گذاران اولیه، کاربران و سایر ذینفعان می‌شود.

ارز دیجیتال ایکس ای آی علاوه‌بر اینکه برای پرداخت هزینه‌های درون شبکه و بازی کاربرد دارد، به عنوان یک ارز دیجیتال در بازار نیز تعریف شده و ارزش آن بر اساس شرایط عرضه و تقاضا دائما در نوسان است. حداکثر عرضه این توکن در بازار به ۲.۵ میلیارد توکن خواهد رسید و نحوه توزیع توکن‌ها و شرایط عرضه آن در بازار را می‌توانیم عامل مهمی در تعیین قیمت آن بدانیم.

esXAI توکنی است که در بازی‌های موجود در پلتفرم XAI در دسترس بازیکنان قرار دارد. این توکن غیرقابل انتقال است، اما امکان تبدیل آن به صورت دو طرفه به ارز دیجیتال XAI وجود دارد. توکن‌های این ارز در ابتدای ورود آن به بازار در یک روند کاملا منطقی میان سرمایه‌گذاران، تیم توسعه‌دهنده و نودها توزیع‌شده و مقداری از آن نیز برای توسعه اکوسیستم آن باقی مانده است. همچنین شبکه XAI از یک مکانیزم پویا برای عرضه توکن‌ها و سوزاندن آنها نیز استفاده می‌نماید. هزینه‌های گس دائما در این چرخه در معرض سوزاندن قرار می‌گیرند و این مهم باعث می‌شود تا پایداری شبکه در آینده همراه با عرضه توکن‌های باقیمانده حفظ شود.

بازی‌های پلتفرم ارز ایکس ای آی

تاکنون بازی‌های جذاب متنوعی روی این پلتفرم توسعه پیدا کرده که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند. با ورود به هر یک از این بازی‌ها شما می‌توانید با انجام برخی اعمال معمول در بازی‌های ویدئویی توکن‌های جایزه را دریافت کنید. در ادامه معرفی مختصری از بازی‌های پلتفرم ارز XAI نیز خواهیم داشت.

  • بازی Final Form: در این بازی بازیکنان باید ورق‌های قدرتمند را در نبرد با سایر بازیکنان جمع‌آوری کنند. نبردها در جریان این بازی تکاملی بوده و آن را می‌توانیم در لیست بازی‌های استراتژیک نیز قرار دهیم.
  • بازی LAMOverse: یک بازی پویا در محیطی پرهرج‌و‌مرج است. تمرکز در این بازی بر روی بقا و سازگاری خواهد بود.
  • بازی Carnivale: یک بازی جهان باز و همه جانبه است که کنترل اطلاعات در آن کلید اصلی بازی خواهد بود.
  • بازی Tarochi: یک بازی ماجراجویی و استراتژی محور است که در آن باید به نبرد هیولاها بروید. دنیای وسیع این بازی از جمله جذابیت‌های اصلی آن محسوب می‌شود.
  • بازی Kashi: یک بازی پازلی در دسته اوریگامی است. در فضای این بازی باید پازل‌های چند بعدی را حل کنید.

تاریخچه قیمت ارز XAI

ارزیابی شرایط سرمایه‌گذاری روی ارز XAI نیاز به بررسی تاریخچه قیمت این ارز دیجیتال نیز دارد. ایکس ای آی در ابتدای ورود خود به بازار در قیمت‌های نزدیک به ۰.۷۵ دلاری شروع به نوسان کرد. هر چند در ابتدا با یک نوسان منفی روبرو شده و تا قیمت‌های ۰.۵ دلاری هم نزول کرد، اما با توجه به شرایط خوبی که در آن زمان در بازار کریپتوکارنسی حاکم بود، خیلی زود رشدهای قیمتی ایکس ای آی آغاز شد و بعد از مدت کوتاهی آن را با قیمت‌های حدود ۱.۱۵ دلاری نیز در بازار شاهد بودیم.

ارز ایکس ای آی فقط یکی دو ماه بعد با رشدهای قیمتی به محدوده قیمتی ۱.۶۰ دلاری هم رسید. با توجه به اینکه عرضه خیلی زیادی برای آن در بازار کریپتو وجود ندارد، می‌توانیم قیمت‌های بیشتری را نیز برای آن در آینده متصور باشیم.

آینده ارز ایکس ای آی

لوگو ارز دیجیتال ایکس ای آی در کنار کندل های قیمتی که روی آنها پیش بینی قیمت نوشته است.
آینده قیمت ارز XAI با توجه به ماهیت آن درخشان به نظر می‌رسد.

در بازار کریپتوکارنسی شما می‌توانید انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را پیدا کنید که هر یک کاربرد خاصی داشته و در صنایع متنوعی از جمله گیمینگ توسعه پیدا می‌کنند. آینده توکن‌ها در این بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که یکی از آن‌ها نیز خود همین صنایع است. در آینده هر چقدر رشد و توسعه صنایع مرتبط با توکن‌ها در بازار کریپتوکارنسی بیشتر باشد، ارزهای دیجیتال آن حوزه نیز در صوت داشتن بستر مناسب با رشد روبرو خواهند بود.

از آن جایی که صنعت گیمینگ یک صنعت بسیار گسترده در سرتاسر جهان بوده و هر روز شاهد رونمایی از فناوری‌های جدیدی در این حوزه هستیم، از این رو ارزهای دیجیتال تعریف شده در حوزه گیمینگ نیز می‌توانند جذابیت‌های بالایی داشته باشند. البته XAI کاربردهایی در سایر حوزه‌ها مانند WEB3 را نیز دارا است که باعث شده تا امیدواری به آینده آن بیشتر هم شود. با این تعاریف شرایط مطلوبی را برای آینده توکن ایکس ای آی انتظار داریم.

جمع‌بندی

جدای از معرفی شبکه بلاکچین و کاربردها و اهداف ارز دیجیتال ایکس ای آی در این مقاله سعی کردیم تا شما را یک قدم برای تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال نیز نزدیک کنیم. این دست از بررسی‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید انتخاب‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال داشته باشید.

توکن‌هایی مانند XAI که دارای پلتفرم پویایی بوده و تیم توسعه‌دهنده قدرتمندی دارند، همیشه از جمله گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شوند. کاربردهای XAI در حوزه گیمینگ، وب ۳ یا حتی NFT جذابیت‌های این ارز دیجیتال را در میان کاربران بالاتر هم می‌برد.

سوالات متداول

پروژه XAI چرا به وجود آمده است؟

پروژه XAI برای رفع چالش‌هایی گیمرها در بازی‌های ویدئویی روی کار آمده و اهدافی مانند کاهش هزینه‌های آنها و عدم نیاز به استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری را برای آنها دنبال می‌نماید.

ارتباط ارز ایکس ای آی با اتریوم چیست؟

شبکه بلاکچین XAI در واقع به عنوان لایه سوم پروژه اتریوم تعریف شده و می‌تواند از امنیت اتریوم نیز برای بالاتر بردن امنیت شبکه خود استفاده کند.

قیمت ارز ایکس ای آی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ارز دیجیتال XAI به فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط توسعه و گسترش اکوسیستم آن و البته میزان عرضه و تقاضای حاکم بر توکن‌های آن در بازار بستگی خواهد داشت.

منبع: Coinmarketcap | Datawallet

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید