یونی سواپ بخریم یا نه؟ بررسی پروژه Uniswap

یونی سواپ بخریم یا نه؟ بررسی آینده یونی سواپ

لوگو کوین یونی سواپ به رنگ صورتی با صاعقه در پشت
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر به آمار و گزارشات در تعیین بهترین‌ها اهمیت می‌دهید، طبق آخرین آمار Dune Analytics، یونی سواپ بالغ بر ۶۳ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. یونی سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز در بستر بلاکچین اتریوم بوده که با حجم بازار شگفت‌انگیز خود، تبدیل به بزرگترین DEX (صرافی غیرمتمرکز) شده است. 

حال با وجود تمام این ویژگی‌ها، آیا سرمایه‌گذاری در یونی سواپ خوب است؟ آیا می‌توان از یونی سواپ به سود رسید؟ در این مقاله از رمزینکس به بررسی این سوال که آیا یونی سواپ بخریم یا نه پرداخته و تمام جوانب این پروژه جذاب را بررسی کرده‌ایم. 

یونی سواپ؛ بزرگترین صرافی غیرمتمرکز دنیای کریپتوکارنسی

به عنوان بزرگترین صرافی غیرمتمرکز دنیا، یونی سواپ توانسته تغییرات شگرفی را در بازار کریپتوکارنسی ایجاد کند. این DEX خود را به عنوان جایگزینی مناسب برای صرافی‌های متمرکزی که به صورت حضانتی اموال کاربران خود را نگه می‌دارند معرفی می‌کند. 

صرافی‌های متمرکز، حجم زیادی از اموال دیجیتال کاربران خود را در کیف پول‌های درون شبکه‌ای که هدف اصلی هکرها و سارقان هستند، نگه داشته که خطر بزرگی برای کیف پول‌هایی محسوب می‌شود که تعداد زیادی ارز دیجیتال در آن‌ها نگهداری می‌شود.

از طرفی، از آنجایی که یونی سواپ غیر‌حضانتی است، با استفاده از فناوری بلاکچین، دارایی‌های دیجیتال را به صورت امن و دور از هرگونه خطر نگهداری می‌کند.

یونی سواپ با استفاده از نوعی پروتکل بازارساز خودکار (AMM)، که نیاز به احراز هویت جهت فعالیت ندارد، فضایی را فراهم کرده است که دیگر، معاملات تریدرها در مقابل یکدیگر نیست؛ بلکه طرف حساب آن‌ها استخر نقدینگی است که معاملات به صورت ترتیبی در صف برای اجرا قرار می‌گیرند.

توکن بومی این پلتفرم بزرگ، ارز UNI بوده که به شکل اسبی تک شاخ با رنگ‌های صورتی و سفید است. برای اکثر فعالیت‌ها در یونی سواپ به صورت اختصاصی، ارز یونی سواپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه تصمیم بگیریم یونی سواپ بخریم یا نه، نیاز به بررسی نمودار یونی سواپ و سایر جوانب این پروژه بزرگ داریم. در ادامه به بررسی مزایا و معایب پلتفرم یونی سواپ پرداخته‌ایم.

نماد رشد در کنار لوگو یونی سواپ در پاسخ اینکه یونی سواپ بخریم یا نه
یونی سواپ بزرگترین DEX بازار است.

مزایای یونی سواپ؛ عاملی برای سرمایه‌گذاری 

برای اینکه بتوانیم به درستی تصمیم بگیریم که سونی سواپ بخریم یا نه، نیاز به بررسی جزئیات این پروژه داریم. اما در ابتدا باید بدانیم عواملی که موجب تمایز یونی سواپ نسبت به سایر پروژه‌ها می‌شود چیست. در ادامه به بررسی مزایا و معایب یونی سواپ پرداخته‌ایم.

مزایای یونی سواپ 

مهم‌ترین مزایای یونی سواپ عبارت‌اند از:

  • ایجاد بزرگترین و فعال‌ترین صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز
  • ایجاد فضای معاملاتی ارزان‌تر و کاراتر با استفاده از قراردادهای هوشمند
  • کاربران یونی سواپ می‌توانند با مشارکت در شبکه ارز UNI کسب کنند
  • مدیریت غیرمتمرکز شبکه 

معایب یونی سواپ

معایب Uniswap را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • یونی سواپ فقط از ارزهایی که با اتریوم سازگار هستند، پشتیبانی می‌کند
  • کاربران حتما باید از اتریوم جهت پرداخت هزینه تراکنش استفاده کنند

آیا سرمایه‌ گذاری در یونی سواپ خوب است؟

در حال حاضر با توجه به رشد روزافزون صنعت کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاری در این حوزه همواره می‌توان طی سالیان متمادی سودآور باشد. اما از طرفی برای داشتن انتخابی درست، باید عوامل زیادی را بررسی کرد. یکی از این عوامل، نحوه کارکرد پروژه مورد نظر است.

همانطور که گفته شد، یونی سواپ از قراردادهای هوشمند در بستر بلاکچین جهت ارائه فضایی جهت معامله دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. این دارایی‌های دیجیتال با استفاده از استخرهای نقدینگی و قراردادهای هوشمند، مورد معامله قرار می‌گیرند. بلاکچین یونی سواپ به طور مداوم در حال تنظیم و ثبات خود جهت فراهم ساختن شرایط معامله برای تریدرها است؛ به‌طوری که پس از هر ترید، استخرهای نقدینگی دوباره به حالت قبلی خود برگشته تا شرایط معامله سایر تریدرها را فراهم کنند. 

از آنجایی که یونی سواپ در بلاکچین اتریوم است، از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. کاربران یونی سواپ از دو جهت مختلف می‌توانند در این پروژه بزرگ شرکت کنند. حالت اول، این کاربران با قراردادن ارزهای خود در استخرهای نقدینگی، به تامین نقدینگی کمک کرده و ارز UNI را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

حالت دوم زمانی رخ می‌دهد که دارندگان توکن یونی سواپ در رای‌گیری‌ها جهت مدیریت هرچه بهتر شبکه شرکت می‌کنند.

کوین طلایی یونی سواپ ایستاده در مرکز تصویر
یکی از مزایای یونی سواپ، استفاده از بازارساز خودکار است.

بی رقیب مثل UNI؛ یونی سواپ بخریم یا نه؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، مزایای یونی سواپ عامل اصلی تمایز این صرافی از سایر DEX ها بوده است. اما این نکات مثبت این صرافی به همین چند مورد ختم نمی‌‍شود و در ادامه به سایر مزایای یونی سواپ پرداخته‌ایم.

یونی سواپ؛ منعطف در تبادل دارایی

هر کاربردی می‌تواند به راحتی دو دارایی که در شبکه اتریوم تعریف شده‌اند را در استخرهای نقدینگی شبکه یونی سواپ به یکدیگر تبدیل کند. 

مخالف سانسور همچون یونی سواپ

از آنجایی که یونی سواپ توسط هیچ قدرت مرکزی خاصی کنترل و مدیریت نمی‌شود، امکان مسدود کردن حساب کاربران وجود ندارد. هیچ مدیریت مرکزی خاصی وجود ندارد که بخواهد کاربردی را بابت معامله زیاد بازخواست کند یا شروط به‌خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها بگذارد.

امنیتی مثال‌زدنی در شبکه یونی سواپ

یونی سواپ یک پروژه مبنع‌ باز (open-source) است که بارها توسط توسعه‌دهندگان جامعه آن مورد بازبینی قرار گرفته است. کدنویسی تمام قراردادهای هوشمند این شبکه امن و غیر‌حضانتی است به همین دلیل، نفعی برای هکرها جهت حمله به این شبکه وجود ندارد.

جمع‌بندی

از همان روزی که یونی سواپ پا به عرصه دنیای کریپتوکارنسی گذاشت، تمام تلاش خود را در راستای گسترده‌سازی کاربرد ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی کرده است. این روزها صرافی‌های زیادی به دنبال تقلید از استراتژی یونی سواپ جهت موفقیت هرچه بیشتر هستند اما این یونی سواپ است که همچنان در بازار کریپتوکارنسی یکه‌تازی می‌کند. در پاسخ این سوال که یونی سواپ بخریم یا نه، باید گفت تمام صحبت‌ها و آمار حاکی از برتری این پروژه در مارکت دارد، اما باید به‌خاطر داشته باشیم که بررسی همه جوانب همیشه ضروری است. 

سوالات رایج

ارز یونی سواپ چیست؟

ارز یونی سواپ با علامت UNI، توکن بومی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ بوده که جهت انجام برخی امور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت ارز یونی سواپ چقدر است؟

با توجه به نوسانات ارزهای دیجیتال، برای دیدن قیمت ارز یونی سواپ می‌توانید به صفحه قیمت‌های رمزینکس مراجعه کنید.

منابع: medium | investopedia | securities

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید