بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، یک بار دیگر به سرتیتر خبرها رسیده است. پس از افت شدید قیمت آن در سال ۲۰۲۲ و ریکاوری تدریجی آن در طول سال ۲۰۲۳، در مارس ۲۰۲۴ دوباره توانست یک سقف قیمتی جدید ثبت کند و برای اولین بار در تاریخ خود به بالای ۷۰ هزار دلار برسد. اما آیا بعد از این سقف جدید، هنوز هم بیت کوین برای سرمایه گذاری خوب است؟ آیا می‌توان به دید بلندمدت در آن سرمایه گذاری کرد؟ در این مطلب با بررسی چند فاکتور مختلف از جمله مزایا و معایب سرمایه گذاری در بیت کوین و نظر سرمایه گذاران بزرگ، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سرمایه گذاری در بیت کوین چیست؟

اگرچه ماهیت و نحوه عملکرد بیت کوین تفاوت‌های زیادی با سایر دارایی‌های مالی سنتی دارد، اما سرمایه‌گذاری در آن مشابه سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق قرضه و ارزها و دارایی‌های رایج دیگر است. تفاوت بیت کوین با دارایی‌های سنتی، این است که طلا یا سهام یک شرکت، به صورت فیزیکی وجود دارند. در حالی که بیت کوین به عنوان یک کالای دیجیتال یا کالای کلکسیونی عمل می‌کند.

اولین قیمت ثبت شده برای بیت کوین ۰.۰۰۳ دلار است. از آن زمان تا امروز، قیمت bitcoin هزاران برابر رشد کرده و بسیاری از افراد دنیا را میلیاردر کرده است. قیمت آینده بیت کوین، اصلا قابل پیش‌بینی نیست. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، اطمینان دارند که قیمت آن به راحتی می‌تواند به بالای ۱۰۰ هزار دلار برسد. اما کسی از آینده مطمئن نیست.

آیا باید به سرمایه گذاری در بیت کوین فکر کنم؟

بیت کوین، یک دارایی دیجیتال بسیار پرنوسان و پرریسک است. برای سرمایه گذارانی که ریسک‌پذیری بالایی دارند، داشتن یک استراتژی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و همچنین، دریافت مشاوره مالی مناسب، ایده‌‌های خوبی هستند؛ به شرطی که ماهیت چیزی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند را کاملا درک کرده باشند. سرمایه‌گذاران تنها باید به اندازه‌ای که توانایی از دست دادن دارند، در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

این افراد قبل از ورود به این حوزه، با جواب دادن به چند سوال ساده برای خود، می‌توانند بهتر در این رابطه تصمیم بگیرند:

  • آیا می‌دانند در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و بیت کوین و بازار کریپتو چطور کار می‌کند؟
  • آیا تحمل از دست دادن تمام سرمایه خود را دارند؟
  • چقدر ریسک‌پذیر هستند؟
  • آیا برای مدیریت سرمایه‌گذاری خود در ارزهای دیجیتال، برنامه و استراتژی مشخصی دارند؟
  • آیا از مشاوره متخصصان و افراد باتجربه در این حوزه استفاده می کنند؟

مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری، سرمایه‌گذاران بیت کوین نیز باید پولی که هیچ نیازی به آن ندارند را وارد این بازار کنند و به هیچ وجه با پول قرضی یا پولی که با فروختن اموال و دارایی‌های خود به دست آورده‌اند، وارد بازار ارز دیجیتال نشوند. مجددا خاطرنشان می‌کنیم که ارزهای دیجیتال، یک سرمایه گذاری پرریسک و پیچیده است و در صورت بروز هرگونه مشکلی، بعید است که از سرمایه گذاران حمایت خاصی انجام شود.

در صورت تمایل به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا هر نوع سرمایه گذاری دیگری، مشاوره مالی مناسب دریافت کنید و با تمامی جوانب موضوع آشنا باشید.

نکات قابل توجه قبل از سرمایه گذاری در بیت کوین

تعدادی سکه بیت کوین روی یک اسکناس دلار
برای سرمایه گذاری، پولی که نگران از دست دادن آن نیستید را وارد بازار کریپتو کنید.

تا به حال، فقط به ریسک‌ها و خطرات سرمایه‌گذاری در بیت کوین پرداخته‌ایم، اما این کار نیز مثل هر شیوه سرمایه‌گذاری دیگری، نقاط قوت و پاداش‌های بالقوه خود را هم دارد. نکاتی که قبل از سرمایه‌گذاری در بیت کوین باید در نظر داشته باشید تا به پاداش‌های بالقوه آن دست پیدا کنید، به شرح زیر است:

  • فقط مقداری از سرمایه یا درآمد خود که تحمل از دست دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری کنید.
  • پول قرضی را وارد بازار کریپتو نکنید.
  • ارزهای دیجیتال به شدت نوسان دارند و همواره در معرض افزایش قیمت یا سقوط بازار هستند.
  • اگر سود کردید، از روش‌های مدیریت سرمایه و سیو سود (Take profit) برای محافظت از سرمایه اولیه خود استفاده کنید.
  • حداکثر ۵ درصد سرمایه خود را وارد بازار کریپتو کنید.
  • هیچ وقت هیجانی عمل نکنید.
  • همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. اگرچه بیت کوین بهترین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است، اما پروژه‌های بزرگ دیگری همچون اتریوم، کاردانو و پالیگان هم وجود دارد که بهتر است سرمایه خود را بین آن‌ها پخش کنید.
  • پلتفرم‌ها، صرافی‌ها و کیف پول‌های امن را برای نگهداری و معامله دارایی‌های خود انتخاب کنید.

نگاهی به عملکرد بیت کوین در سال‌های اخیر

اگر بخواهیم به عملکرد بیت کوین در چند سال اخیر نگاه کنیم، می‌بینیم که سال ۲۰۲۰ سال خوبی برای بیت کوین بود. زیرا محرک‌های مالی ناشی از همه‌گیری کرونا، باعث شد تورم به سرعت افزایش یابد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران شروع به خرید انبوه بیت کوین کردند؛ به گونه‌ای که تقریبا با آن مانند طلای دیجیتال رفتار می‌شد.

از آنجایی که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد که تعدادی از آن‌ها هنوز به گردش در نیامده است، بیت کوین یک دارایی کمیاب به‌شمار می‌رود؛ به‌خصوص با توجه به چاپ گسترده دلار آمریکا که نوسان دارد. سال ۲۰۲۰ کسانی که از افزایش تورم می‌ترسیدند و ذخایر نقدی‌شان در حال بی‌ارزش شدن بود، شروع به خرید دارایی‌های مختلف کردند که بخشی از آن نیز به بازار ارزهای دیجیتال سرازیر شد. این، آغاز یک روند صعودی قابل توجه برای بیت کوین بود.

با این حال، بازار در سال ۲۰۲۱ از حد خود فراتر رفت و قیمت بیت کوین از سطح ۶۰ هزار دلار عبور کرد و مدتی بعد هم سقوط بزرگی کرد؛ به شکلی که قیمت بیت کوین از ۶۸ هزار دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲، در همان سال به ۲۰ هزار دلار کاهش یافت. اما همانطور که قبلا هم شاهد فروش‌های گسترده بودیم، بیت کوین این بار هم مثل همیشه موفق شد خود را احیا کند. تا اینکه در سال ۲۰۲۴ توانست سقف جدیدی ثبت کند و به بالای ۷۰ هزار دلار برسد.

آیا سرمایه گذاری در بیت کوین ایده خوبی است؟

بازدهی هزاران درصدی بیت کوین در طی ۱۰ سال اخیر، به وضوح نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در آن، ایده خوبی است. موضوع، این است که چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید. آیا امروز که در اوایل آپریل ۲۰۲۴ هستیم و بیت کوین اخیرا به سقف ۷۰ هزار دلاری خود رسیده، هنوز هم سرمایه گذاری در بیت کوین خوب است؟

همانطور که در طول سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، بیت کوین هنوز حرف‌های نگفته زیادی دارد. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از سقف ۶۸ هزار دلار در سال ۲۰۲۲، به فاصله کم‌تر از دو سال، دوباره سقف جدید بزند. اما نکته اینجاست که کسی که روی سقف ۶۸ هزاری وارد بیت کوین شد، سال ۲۰۲۴ بعد از دو سال، تازه به اصل پول خود رسید و بعد از آن هم که قیمت بیت کوین به بالای ۷۰ هزار دلار رسید، سود قابل توجهی نکرد.

پس به جای اینکه بپرسیم آیا بیت کوین برای سرمایه گذاری خوب است، باید بپرسیم چه زمانی در آن سرمایه‌گذاری کنیم؟ حقیقتا، کسی پاسخ این سوال را نمی‌داند. اما بهترین راه، این است که سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کنید و هر بار که بازار اصلاح داد، مقداری از سرمایه خود را به صورت پله‌ای وارد کنید. این روند باید حدود ۱ سال طول بکشد تا روند قیمت بیت کوین نیز مشخص شود.

روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین

یک مرد که با انگشت خود یک سکه بیت کوین را روی میز نگه داشته
شما، هم می‌توانید مقداری بیت کوین بخرید و بگذارید کنار، هم به طور روزانه آن را خرید و فروش کنید.

خرید و فروش بیت کوین در سال‌های اولیه پیدایش آن، بسیار دشوار بود. برای این کار شما مجبور بودید بیت کوین استخراج کنید یا آن را به عنوان هدیه از شخص دیگری دریافت کنید. اما اکنون تنها با چند کلیک می‌توانید روی بیت کوین سرمایه گذاری کنید یا آن را به صورت آنلاین خریداری نمایید. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بیت کوین وجود دارد که در ادامه، برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

۱. خرید و نگهداری (هولد)

برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین از طریق این روش، ابتدا باید به یک صرافی آنلاین یا هر پلتفرم معاملات ارز دیجیتال مراجعه کرده و بعد از خرید بیت کوین، آن را به یک کیف پول امن ارز دیجیتال منتقل کنید. این کیف پول می‌تواند متعلق به یک صرافی رمز ارز باشد یا یک کیف پول سرد (ولت‌هایی که به اینترنت متصل نمی‌شوند) باشد. اگرچه هولد کردن (که به اصطلاح، به آن هودل یا Hodl نیز گفته می‌شود)، به اندازه سایر روش‌های سرمایه گذاری در بیت کوین ریسک بالایی ندارد، اما کار بدون ریسکی هم نیست.

به عنوان مثال، سال ۲۰۱۹ قیمت بیت کوین از زیر ۴ هزار دلار، به بالای ۱۴ هزار دلار رسید و سال بعد، مجددا به زیر ۴ هزار دلار سقوط کرد. در این شرایط، افرادی که بیت کوین را به دیدبلندت مدت خریده بودند، ضرر کردند. یکی دیگر از نمونه‌های آن، سال ۲۰۲۱ است که پیش از این نیز اشاره کردیم پس از شکستن سقف ۶۰ هزار دلار، قیمت آن به زیر ۲۰ هزار دلار هم رسید.

به عبارت دیگر، بیت کوین یک دارایی فوق‌العاده پرنوسان است. اگر آن را فقط هولد کنید، همچنان احتمال اینکه ارزشش به شدت تغییر کند، وجود دارد. با تکامل بازارها، استراتژی سرمایه گذاری بلندمدت خرید و نگهداری زمانی که نوسانات از بین برود، برای افراد بسیار جذاب‌تر می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان گفت آیا استراتژی خرید و نگهداری هنوز هم جواب می‌دهد یا خیر. اگر بیت کوین با ترندهای روز دنیا نظیر هوش مصنوعی همگام شود و تاثیراتی در آن بگذارد، هنوز هم می‌توان به این استراتژی امیدوار بود.

۲. خرید و فروش (ترید)

خرید و فروش یا اصطلاحا ترید، برخلاف خرید و نگهداری بلند مدت، همیشه می‌تواند سودآور باشد؛ چه در بازار نزولی و چه در بازار صعودی. اما به شرطی که اصول مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه نیز رعایت شود و سال‌ها برای ترید کردن آموزش دیده باشید. ترید کردن، به دو روش مختلف قابل انجام است:

  • معاملات نقدی: به خرید و فروش مستقیم بیت کوین در قیمت فعلی بازار اشاره دارد. در این نوع معامله که تحت عنوان معاملات اسپات نیز شناخته می‌شوند، شما بیت کوین را به صورت واقعی دریافت می‌کنید یا تحویل می‌دهید.
  • معاملات مشتقه: به نوعی قرارداد بین دو طرف برای خرید یا فروش بیت کوین در تاریخ و قیمت مشخصی در آینده گفته می‌شود. در این نوع معامله که معاملات اهرمی نیز به آن‌ها گفته می‌شود، شما بیت کوین را رد و بدل نمی‌کنید، بلکه فقط بر سر قیمت آن در آینده توافق می‌کنید.

مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین

یک سکه بیت کوین در حال وارد شدن به یک قلک
بیت کوین، جواب خودش را به خوبی پس داده.

قطعا دلایل زیادی وجود دارد که سرمایه گذاری در بیت کوین انقدر پرطرفدار است و این دارایی، یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های دهه اخیر برای سرمایه گذاری بوده است. در ادامه، با نگاه به مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین، برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم:

  • بیت کوین از زمان پیدایش خود، بیشترین بازدهی سرمایه (ROI یا Return on Investment) را در بین تمام دارایی‌های مالی، حتی طلا داشته است.
  • در طول دهه گذشته عملکردی بهتر از طلا، سهام، نفت و سایر دارایی‌ها داشته است.
  • اولین ارز دیجیتالی است که به وجود آمد.
  • با توجه به اینکه حداکثر تعداد واحدهای قابل عرضه آن ۲۱ میلیون است، یک دارایی کمیاب و ارزشمند محسوب می‌شود.
  • تاریخچه آن نشان می‌دهد که پتانسیل بازدهی بالایی دارد.
  • غیرمتمرکز است (با این حال، بسیاری از مردم برای معامله و ذخیره بیت کوین از پلتفرم‌های متمرکز استفاده می‌کنند).
  • برای تراکنش‌های کلان بین‌المللی کاربردی است. چرا که یک روش پرداخت نیز محسوب می‌شود. البته، این ویژگی کلی بلاک چین و سایر ارزهای دیجیتال است، نه فقط بیت کوین.
  • پتانسیل این را دارد که مانند طلا، یک دارایی غیرهمبسته با سایر بازارها باشد. بدین معنی که روند صعودی و نزولی آن، نه از سایر دارایی‌ها تاثیر بگیرد نه بر آن‌ها تاثیر بگذارد. اگرچه بیت کوین در دوره‌هایی از دهه گذشته عدم همبستگی با شاخص S&P ۵۰۰ را تجربه کرده است، اما هنوز به عنوان یک دارایی کاملا غیرهمبسته با سایر بازارها شناخته نمی‌شود.

معایب سرمایه گذاری در بیت کوین

اگرچه بیت کوین و به طور کلی، شبکه بلاک چین به دلیل افزایش امنیت، نویدبخش است، اما محدودیت‌هایی هم دارد. شناخت این معایب و محدودیت‌ها، به شما نشان می‌هد که آیا بیت کوین برای سرمایه گذاری خوب است؟ یا خیر؟

  • هرچند احتمال آن بسیار کم است، اما قیمت بیت کوین می‌تواند صفر شود (همانطور که سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۵ درصد نسبت به سقف تاریخی خود سقوط کرد).
  • بازار کریپتو نوسان بسیار زیادی دارد و نوسانات آن ناگهانی و بسیار شدید است.
  • چشم‌انداز نظارت بر بیت کوین هنوز نامشخص است و قوانین مشخصی برای فعالیت در این حوزه وجود ندارد.
  • تراکنش‌های بیت کوین غیرقابل برگشت هستند. همانطور که تا به حال افراد زیادی به دلیل گم کردن یا فراموش کردن اطلاعات ورود به کیف پول خود، میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را برای همیشه از دست داده‌اند.
  • صرافی‌های ارز دیجیتال هیچ نوع پوشش حمایت‌گرانه‌ای نظیر بیمه یا تضمین امنیت دارایی‌های کاربران ندارند.
  • سرعت پردازش تراکنش‌ها در بلاک چین بیت کوین حدود ۷ تراکنش در ثانیه است که نسبت به دیگر روش‌های پرداخت نظیر Visa card که ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند، بسیار کم است.
  • به مرور زمان، استخراج بیت کوین دشوار و دشوارتر می‌شود. با دشوارتر شدن استخراج و شلوغ‌تر شدن شبکه نیز، میزان قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در نهایت، این امر باعث افزایش هزینه سخت افزارهای استخراج و مصرف برق می‌شود که بر محیط زیست تاثیر منفی می‌گذارد.

نظر سرمایه گذاران بزرگ در مورد بیت کوین

بیت کوین یک موضوع بحث برانگیز است. برخی آن را یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های مالی در قرن‌های اخیر می‌دانند و برخی دیگر آن را بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ می‌نامند. در ادامه به صحبت‌های کارشناسان هر دو طرف ماجرا خواهیم پرداخت.

  • مایکل سیلور: مدیر عامل MicroStrategy، که شرکتش میلیاردها دلار بیت کوین خریده است، این ارز دیجیتال را بهترین ذخیره ارزش در تاریخ بشر می‌داند.
  • بیل میلر: نیکوکار، سرمایه گذار و مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری، بیت کوین را طلای دیجیتال می‌نامد و معتقد است که قیمت آن به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
  • جیمی دایمن: مدیرعامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره JPMorgan Chase بیت کوین را کلاهبرداری می‌نامد و معتقد است که ارزش آن به صفر خواهد رسید.
  • وارن بافت: سرمایه گذار افسانه‌ای، بیت کوین را یک سراب می‌داند و معتقد است که هیچ ارزش ذاتی ندارد.

در ادامه، چند نقل قول از سرمایه گذاران بزرگ در مورد بیت کوین آورده شده است:

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت:

بیت کوین یک فناوری جالب است. من هنوز مطمئن نیستم که چگونه به عنوان یک ارز عمل خواهد کرد، اما پتانسیل زیادی دارد.

جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر:

فکر می‌کنم بیت کوین بهترین شانس برای تبدیل شدن به ارز جهانی را دارد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، توییتر و اسپیس ایکس:

به نظر من، بیت کوین پتانسیل زیادی دارد و تقریبا به اندازه پول فیات قانونی است.

راه‌های کاهش ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین

یک سکه بیت کوین که یک چارت نزولی در بک گراند آن است
قبل از ورود به بازار کریپتو، در مورد تمام استراتژی‌های سرمایه گذاری تحقیق کنید و برای نوسانات بزرگ آماده باشید.

مثل هر سرمایه گذاری دیگری، سرمایه گذاری در بیت کوین نیز بدون ریسک نیست و به طور واضح به تحمل و ریسک‌پذیری زیادی نیاز دارد. در ادامه به برخی از راه‌های به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری هنگام خرید بیت کوین اشاره می‌کنیم:

  • از استراتژی‌های مختلف استفاده و در سبد سرمایه گذاری خود تنوع ایجاد کنید: شما نباید تمام سرمایه خود را روی بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری قرار دهید. بر اساس تحمل ریسک و اهداف سرمایه گذاری، سرمایه خود را روی دارایی‌های مختلف پخش کنید. این دارایی‌ها می‌توانند شامل سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و ارزهای دیجیتال دیگر باشند.
  • تحقیق کنید: قبل از سرمایه گذاری در بیت کوین، در مورد نحوه عملکرد، ریسک‌ها و پتانسیل‌های آن تحقیق کنید. اخبار، تحولات و پیشرفت‌های بازار ارز دیجیتال را نیز دنبال کنید تا از جدیدترین ترندها مطلع شوید.
  • برای نوسانات بازار آماده باشید: قیمت بیت کوین ناپایدار است و احتمال اینکه به سرعت بالا و پایین شود، همیشه وجود دارد. شما باید آماده نوسانات شدید قیمت بیت کوین باشید و بیش از تحمل خود، سرمایه گذاری نکنید.
  • از کلید خصوصی کیف پول‌های خود محافظت کنید: برای دسترسی و انتقال بیت کوین، به کلیدهای خصوصی نیاز دارید. ایمن نگه داشتن آن‌ها برای جلوگیری از سرقت بیت کوین توسط هکرها ضروری است. بهترین کار این است که کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین در یک کیف پول سخت افزاری یا یک کیف پول کاغذی نگهداری کنید.

با انجام اقدامات فوق، می‌توانید ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را به حداقل برسانید.

آیا هاوینگ در قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

در حال حاضر که این مطلب در فروردین ۱۴۰۳ در حال نگارش است، هاوینگ بیت کوین هنوز اتفاق نیفتاده. هاوینگ بعدی که در پیش داریم، ماه می ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد. پیش از اینکه بررسی کنیم آیا هاوینگ در قیمت بیت کوین تاثیرگذار است یا خیر، باید توضیح مختصری بدهیم که هاوینگ چیست؟ هاوینگ (Halving) یعنی نصف شدن. هاوینگ بیت کوین یک رویداد از پیش برنامه‌ریزی شده در شبکه بیت کوین است که هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد. در این رویداد، پاداشی که ماینرها برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند، نصف می‌شود.

تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که رویدادهای هاوینگ باعث افزایش قیمت آن می‌شوند. در سه رویداد هاوینگ اخیر که در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اتفاق افتاده، به ترتیب شاهد افزایش ۹۹۱۵ درصدی، ۲۹۴۹ درصدی و ۶۶۵ درصدی قیمت بیت کوین بوده‌ایم. دلیل این اتفاق این است که در طی هاوینگ، عرضه بیت کوین‌های تازه استخراج‌شده به نصف کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث کم شدن سرعت ورود بیت کوین‌های جدید به چرخه گردش می‌شود.

با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید بازار ارزهای دیجیتال کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و عملکرد گذشته، تضمینی برای نتایج آینده نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که این بار هم بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ شاهد رشد چند صد درصدی قیمت بیت کوین باشیم. چون امروز هیچ چیز شبیه گذشته نیست. فراموش نکنید که علاوه‌بر هاوینگ، عوامل دیگری نظیر سنتیمنت یا احساسات بازار، قوانین و مقررات دولتی و تصمیمات سرمایه گذاران بزرگ هم بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند.

جمع‌بندی

در انتها، آیا بیت کوین برای سرمایه گذاری خوب است؟ پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. افرادی که مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را جدی می‌گیرند، هیجانی عمل نمی‌کنند و سرمایه خود را در ارزها یا سایر روش‌های سرمایه گذاری پخش می‌کنند، شانس سودآوری دارند. بیت کوین برای برخی از افراد سرمایه گذاری خوبی است، اما برای افرادی که به این نکات توجه نمی‌کنند مناسب نیست.

سوالات متداول در مورد سرمایه گذاری در بیت کوین

آیا بیت کوین هنوز هم ارزش سرمایه گذاری دارد؟

با اینکه دوران رشد انفجاری بیت کوین احتمالا سپری شده، اما این ارز دیجیتال در مقایسه با سایر دارایی‌ها، عملکرد بهتری نشان داده و می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاران ریسک‌پذیر در نظر گرفته شود.

بیت کوین سرمایه گذاری خوبی است یا بد؟

سرمایه گذاری در بیت کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتال، ریسک بسیار زیادی دارد. اما برای کسانی که مایلند روی یک فناوری مالی جدید که پتانسیل تغییر جهان را دارد ریسک کنند، سرمایه گذاری مناسبی است.

چرا بیت کوین هنوز هم ارزش سرمایه گذاری دارد؟

مهم‌ترین دلیل اینکه برخی از مردم اعتقاد دارند بیت کوین هنوز ارزش سرمایه گذاری دارد، این است که عرضه آن محدود است. یکی دیگر از دلایل این افراد، افزایش پذیرش و محبوبیت آن است. اینکه توسط هیچ مرجع دولتی و مرکزی کنترل نمی‌شود نیز در این امر تاثیرگذار است.

چه کسانی نباید در بیت کوین سرمایه گذاری کنند؟

کسانی که ریسک‌پذیر نیستند، نمی‌توانند ضررهای سنگین را تحمل کنند، می‌خواهند بیشتر از صبر خود سرمایه گذاری کنند، پول قرضی وارد بازار کنند یا دارایی‌های خود را برای ورود به بازار کریپتو بفروشند، اطلاعات کافی در مورد این بازار ندارند و افرادی که تحت فشار مالی هستند و می‌خواهند یک شبه پولدار شوند، باید به شدت از ارزهای دیجیتال دوری کنند.

سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در بیت کوین چقدر است؟

حداقل سرمایه مورد نیاز، به صرافی یا پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. اما در صرافی ایرانی رمزینکس، با ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.

منابع: primexbt | thetimes | edwardjones