فعالیت در بازار کریپتو، بدون استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال معتبر و امن، می‌تواند کار بسیار خطرناک و چالش برانگیزی باشد و برای حفظ امنیت خود در این بازار، نیاز دارید تا حداقل از یک یا چند کیف پول استفاده کنید؛ اما باید توجه کنید که کیف پول امنی را برای نگهداری ارزهای خود انتخاب کرده و هر کیف پولی را به کار نگیرید؛ زیرا در غیر این صورت، ممکن است سرمایه شما با خطر مواجه شود. به همین دلیل، در این مقاله از رمزینکس، قصد داریم تا به بررسی بهترین کیف پول ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴ بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴

بهتر است قبل از اینکه یک کیف پول ارز دیجیتال را برای نگهداری ارزهای خود انتخاب کنید، ابتدا به درک خوبی از مفهوم آن برسید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

به‌طور کلی، کیف پول ارز دیجیتال، بستری برای نگهداری دارایی‌های رمزنگاری شده شما است. به عبارت دیگر، دقیقا مانند یک کارت بانکی معمولی، کیف پول ارز دیجیتال نیز وظیفه  نگهداری ارزهای دیجیتال شما را بر عهده دارد. 

البته توجه داشته باشید که بر خلافِ یک کارت بانکی، کیف پول‌های ارز دیجیتال فیزیکی نیستند و شما می‌توانید با نصب یک کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال، آن را تنها در گوشی یا کامپیوتر خود به کار بگیرید. همچنین به نسخه فیزیکی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال، کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری گفته می‌شود که می‌توانید مدل‌های مختلفی از آن را در بازار مشاهده کنید. حال چرا با وجود صرافی‌های کریپتو، نیاز است تا از کیف پول‌ها استفاده کنیم؟

باید گفت اگر شما قصد نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را داشته باشید، شاید نگهداری آن در صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل امنیت کم و خطراتی مانند قانون‌گذاری‌های جدید، چندان کار درستی نباشد و در این موقعیت، کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال امنیت بسیار بالاتری دارند. 

۱۱ مورد از بهترین ولت های ارز دیجیتال

همان‌طور که اشاره شد، می‌توانیم کیف پول‌های ارز دیجیتال را به دو نوعِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کنیم که در این بخش به بهترین‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

۱- تراست ولت (Trust wallet)

تراست ولت در بین بهترین کیف پول ارز دیجیتال جزو سه کیف پول برتر جهان است؛ البته از نوع نرم‌افرازی آن. امروزه شما می‌توانید برنامه این کیف پول را در تلفن همراه هر کسی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کند، مشاهده کنید و این موضوع نشان‌دهنده اعتبار و امنیت بسیار بالای کیف پول تراست ولت است. 

در حال حاضر، کیف پول تراست ولت قابل نصب بر روی اندروید و آیفون است و شما می‌توانید به‌صورت رایگان و به‌راحتی آن را دانلود کنید. لازم به ذکر است که کیف پول تراست ولت، از ارزهای دیجیتال بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند و اگر فردی هستید که سبد سرمایه‌گذاری متنوعی دارید، Trust wallet می‌تواند بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای شما باشد.

نماد و نوشته trust wallet در پس زمینه آبی
بهترین کیف پول دیجیتال برای ایران می‌تواند تراست ولت باشد.

۲- متامسک (Metamask)؛ امن‌ترین و بهترین کیف پول ارز دیجیتال

متامسک یکی دیگر از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال در جهان و از نوعِ نرم‌افزاری است. جالب است بدانید که علاوه بر نصب برنامه این کیف پول روی تلفن همراه خود، می‌توانید از متامسک در قالب یک افزونه روی مرورگر خود مانند گوگل کروم یا فایرفاکس نیز استفاده کنید. به همین دلیل، ممکن است متامسک برای افرادی که بیشتر با کامپیوتر خود به جابه‌جایی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند، مناسب باشد. 

یکی از مزایای اصلی که کیف پول متامسک از آن برخوردار است، امکان اتصال به اپ‌های غیرمتمرکز (Dapps) متنوع است که به شما این امکان را می‌دهد تا از بسیاری از امکانات مانند صرافی و تبدیل ارزهای دیجیتال، در خودِ کیف پول استفاده کرده و نیاز به جابه‌جایی ارزهای دیجیتال خود نداشته باشید. 

نوشته MetaMask در کنار نماد آن
امکان استفاده از متامسک با افزونه‌های کروم و فایرفاکس نیز وجود دارد.

۳- کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)؛

یکی دیگر از بهترین کیف‌‌پول‌های ارز دیجیتال نرم‌افزاری، کیف اتمیک ولت است که در حال حاضر، بیش از یک میلیون نفر در جهان از آن استفاده می‌کنند. این کیف پول از بیش از ۱۰۰۰ ارز دیجیتال و همچنین تمامی شبکه‌های بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و تمامی نیازهای شما از یک کیف پول ارز دیجیتال را برطرف می‌سازد. 

نوشته Atomic Wallet در کنار نماد آن در پس زمینه سرمه‌ای
اتمیک ولت از تعداد زیادی ارز دیجیتال و شبکه مختلف پشتیبانی می‌کند.

۴- کیف پول سیف پل (SafePal)؛ پرکاربرد‌ترین و بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سیف پل هم در بین کیف‌ پول‌های سخت افزاری و هم کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال، جزو یکی از پرکاربردترین و بهترین کیف پول‌های کریپتو محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، این کیف پول هم دارای نسخه نرم‌افزاری و هم دارای نسخه سخت‌افزاری است که هر دوی آن‌ها، کاربری راحتی دارند و از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می‌کنند. 

نسخه نرم‌افزاری این کیف پول، مشابه کیف پول‌هایی هستند که در بخش قبلی بررسی کردیم و شما می‌توانید با جستجوی آن در پلتفرم‌های نصب و انتشار اپلیکیشن، آن را نصب کنید. همچنین کیف پول سخت‌افزاری سیف پل اکنون در بازار ایران موجود است و از ارزهای دیجیتال متنوعی پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مختلفی خریداری کنید.

کیف پول سیف پال در کنار کیبورد کامپیوتر
کیف پول ارز دیجیتال سیف پال هم به صورت نرم‌افزاری و هم به صورت سخت‌افزاری در دسترس است.

۵- کیف پول الکتروم (Electrum Wallet)؛ بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای حرفه‌ای‌ها

کیف پول الکتروم، یک کیف پول نرم‌افزاری ایمن و محبوب است که تنها از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل، ممکن است افراد کمتری اسم آن را شنیده باشند. این کیف پول بیشتر مناسب کاربرانی است که معاملات و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها تنها روی بیت‌کوین انجام می‌شود. 

همچنین، اگر شما به دنبال کیف پولی هستید که در آن، توان شخصی‌سازی بالایی داشته باشید، الکتروم به عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال معرفی می‌شود؛ زیرا این کیف پول متن‌باز است و علاوه‌بر این، شما می‌توانید مواردی مانند سطح امنیت و کارمزد تراکنش‌های خود را در این کیف پول تعیین کنید. 

توجه داشته باشید که بر خلافِ کیف پول‌هایی مانند تراست ولت یا متامسک، کیف پول الکتروم، فضای کاربری پیچیده‌تری دارد و مناسب افرادی است که به‌صورت حرفه‌ای در زمینه خرید بیت‌کوین و بلاک‌چین فعالیت دارند.

نماد کیف پول الکتروم
الکتروم یک کیف پول متن‌باز است.

۶- کیف پول اکسودوس (Exodus Wallet)

اگر به دنبال بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نوع نرم افزاری می‌گردید شاید بهتر باشد نگاهی به اکسودوس بیاندازید. کیف پول اکسودوس در حال حاضر، از بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که این کیف پول دسترسی افراد ایرانی را برخلافِ کیف پول‌هایی که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم مسدود کرده است؛ اما زیاد روی کنترل آی‌پی‌ها حساس نیست و دارایی شما را به عنوان یک فرد ایرانی مسدود نخواهد کرد. به همین دلیل، شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک ابزار تغییر آی‌پی از آن استفاده کنید. 

یکی از معایبی که رتبه این کیف پول را نسبت به سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال کاهش می‌دهد، متن‌باز نبودنِ آن است. البته این موضوع به خودیِ خود ایرادی ندارد؛ اما فلسفه وجودی بلاک‌چین ایجاد یک بستر غیرمتمرکز است که ویژگی Closed Source بودنِ این کیف پول، فلسفه بلاک‌چین را نقض می‌کند. 

نوشته Exodus Wallet در کنار نماد کیف پول اکسودوس
امکان استفاده از کیف پول اکسودوس برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

۷- کیف پول مایسولیوم (Mycelium Wallet)

کیف پول مایسولیوم یک کیف پول نرم‌افزاری است که در ابتدا مانند کیف پول الکتروم، تنها مناسب نگهداری بیت کوین بود؛ اما در آینده، امکان نگهداری ارزهای دیجیتالی چون اتریوم و تمامی ارزهایی که استاندارد ERC-20 را دارند، به این موضوع نیز اضافه شدند که موجب افزایش کاربرانِ این کیف پول شد. 

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده است از آن به عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال یاد کنیم این است که مایسولیوم امکان اتصال آفلاین به یک کیف پول سخت‌افزاری است. به این معنا که شما می‌توانید کیف پول سخت‌افزاری خود را به آسانی به کیف پول مایسولیوم متصل کنید و مدیریت آن را با رابط کاربری کیف پول مایسولیوم به‌صورت آفلاین انجام دهید. 

نوشته Mycelium Wallet در کنار نماد آن
مایسلیوم قرار است در آینده نزدیک از ارزهای دیجیتال بیشتری پشتیبانی کند.

۸- کیف پول ربی (Rabby)

می‌توان کیف پول Rabby را یکی از اصلی‌ترین رقبای کیف‌پول متامسک دانست؛ زیرا این کیف پول تمامی ویژگی‌های متامسک و حتی کمی بیشتر از آن را نیز دارد.  وب‌تری یک کیف پول web3 است که از تمامی ارزهای دیجیتال در زنجیره EVM از قبیل اتریوم پشتیبانی می‌کند. این کیف پول توانسته است تا با فناوری‌هایی که به کار می‌گیرد، به کاربران این امکان را بدهد تا قبل از هر تراکنش، از ریسک‌ها و خطرات احتمالی آن آگاه شوند و با امنیت بیشتری نسبت به انتقال دارایی‌های خود اقدام کنند. به همین دلیل جزو لیست بهترین کیف پول ارز دیجیتال قرار گرفته است.

نوشته کیف پول Rabby در کنار نماد آن
ربی والت امکان بررسی ریسک‌ها و خطرات انجام تراکنش را به کاربران ارائه می‌دهد.

۹- کیف پولLedger Nano X؛ بهترین کیف پول ارز دیجیتال از نوع سخت افزاری

حال نوبت به معرفی بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال می‌رسد. در بین این کیف‌پول‌ها Ledger Nano X در صدر جدول قرار می‌گیرد. Ledger Nano X ساده‌ترین، سبک‌ترین و بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال از نوع سخت‌افزاری است که می‌توانید آن را از طریق بلوتوث یا پورت USB به کامپیوتر خود متصل کرده و از آن استفاده کنید. البته برای استفاده از این کیف پول، نیاز نیست حتما آن را به کامپیوتر خود متصل کنید و امکان اتصال آن به گوشی هوشمند خود با سیستم عامل‌هایی از جمله آیفون و اندوید را دارید. 

جالب است بدانید که Ledger Nano X به عنوان جایگزینی برای نسخه قدیمی خود که Ledger Nano S نام داشت به بازار عرضه شد و با توجه به ویژگی‌هایی که در اختیار داشت، بسیار زود توانست تا بین افراد محبوب شود. 

لازم به ذکر است که هم‌اکنون، کیف پول Ledger Nano X از بیش از ۵۵۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و اگر سبد ارز دیجیتال متنوعی دارید و می‌خواهید از یک کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنید، Ledger Nano X یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. 

 کیف پول سخت افزاری لجر Ledger Nano X
کیف پول Ledger Nano X بهترین کیف پول سخت‌افزاری است.

۱۰- کیف پول سخت‌افزاری کول‌ والت پرو (CoolWallet Pro)

کول‌والت پرو (CoolWallet Pro) نیز در بین کیف پول‌های سخت افزاری به عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال معرفی می شود. این والت ارز دیجیتال همزمان با داشتن ویژگی‌های متنوع، از قیمت مناسبی نیز برخوردار بوده و استفاده از آن برای افراد تازه‌کار بسیار آسان است. در حال حاضر، این کیف پول از بیش از ۱۲ هزار ارز دیجیتال پشتیبانی می‌‌کند و علاوه‌بر ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید با اتصال کول ولت پرو به پلتفرم‌هایی مانند اوپن‌سی (OpenSea)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) را در آن معامله و نگهداری کنید. 

باید گفت یکی از نقاط ضعفی که این کیف پول در مقایسه با کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X شامل می‌شود، عدم پشتیبانی از اتصال با پورت USB است و شما می‌توانید تنها با اتصال بلوتوث از آن استفاده کنید. 

نماد کیف پول CoolWallet Pro با پس زمینه مشکی
برای استفاده از کول والت پرو، باید حتما به بلوتوث متصل شوید.

۱۱- ترزور مدل تی (Trezor Model T)

کیف پول ترزور مدل تی، یک کیف پول سخت‌‌افزاری ارز دیجیتال است و شما با استفاده از آن، این امکان را دارید تا به مرورگرهای مختلف مانند فایرفاکس یا کروم متصل شده و از طریق آن‌ها، کیف پول خود را مدیریت کنید. هم‌اکنون ترزور مدل تی از بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که برای یک کیف پول سخت‌افزاری، عدد خوبی محسوب می‌شود. 

البته شاید با کمی اختلاف، رتبه این کیف پول را در بین کیف پول‌های سخت‌افزاری که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم، در آخرین سطر قرار دهیم؛ زیرا هم‌اکنون، ترزور مدل تی از بلوتوث، سیستم‌عامل IOS و توکن‌های غیرمثلی (NFT) پشتیبانی نمی‌کند. 

کیف پول ترزور که در سمت راست و چپ آن تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد.
کیف پول ترزور مدل تی از بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی امن‌ترین و بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴، همراه شما بودیم. باید گفت انتخاب بین یک کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملا بستگی به نیاز و نحوه فعالیت شما در دنیای کریپتو دارد. 

به عنوان مثال، اگر شخصی هستید که کمتر از ۱۰ هزار دلار ارز دیجیتال دارید و به تعداد دفعات زیادی و به منظور ترید کوتاه‌مدت آن را انتقال می‌دهید، بهتر است تا از یک کیف پول نرم‌افزاری مانند تراست ولت برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید؛ زیرا قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال همواره در حال تغییر است و به عنوان یک تریدر کوتاه‌مدت، کیف پول نرم‌افزاری به شما کمک می‌کند تا انتقال‌های خود را با سرعت بیشتری انجام داده و از تغییرات قیمت جا نمانید. 

در مقابل اگر شما میزان زیادی ارز دیجیتال داشته و قصد نگهداری از آن‌ها در بازه‌های زمانی میان‌مدت و یا بلندمدت را دارید، استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری انتخاب بهتری برای شما به‌شمار می‌رود؛ زیرا کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بیشتری در مقایسه با کیف پول‌‌های نرم‌فزاری برخوردار هستند و کمتر در معرض هک قرار دارند. 

سوالات متداول

بهترین کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال برای استفاده چیست؟

بر اساس تجربه کاربران می‌توان متامسک و تراست ولت را ۲ مورد از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای استفاده دانست. 

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال برای استفاده چیست؟

از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای استفاده، می‌توان از leger nano S و کول ولت پرو نام برد. 

از کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری استفاده کنیم یا سخت‌افزاری؟

بهتر است تا اگر سرمایه‌ زیادی دارید از کیف پول سخت‌افزاری و اگر سرمایه کمی برای نگهداری کوتاه‌مدت دارید، از کیف پول ارز دیجیتال نرم‌فزاری استفاده کنید. 

بهترین کیف پول دیجیتال برای ایران چیست؟

از بهترین ولت های ارز دیجیتال برای ایرانیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تراست ولت
لجر
متامسک

منابع: money | nerdwallet