آیا بیت کوین پول واقعی است؟‌ چرا بیت کوین ارزشمند است؟

آیا بیت کوین (Bitcoin) یک سکه است؟

چند سکه بیت کوین روی کیبورد لپ‌تاپ
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیت کوین اولین ارز دیجیتال و سیستم پرداخت غیرمتمرکز موفق جهان است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک شخص (یا گروه) مرموز که به نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود راه‌اندازی شد. کلمه «کریپتوکارنسی» به گروهی از دارایی‌های دیجیتال اشاره دارد که در آن تراکنش‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری ایمن و تأیید می‌شوند؛ اما بسیاری از مردم در مورد ماهیت بیت کوین دچار سردرگمی هستند؛ برخی فکر می‌کنند که آیا بیت کوین پول واقعی است؟ آیا بیت کوین یک سکه است؟ آیا بیت کوین اصلاً ارزشی دارد یا خیر و چرا؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به جواب این پرسش‌ها برسیم.

آیا بیت کوین سکه است؟

تصویر دلار و بیت کوین و ویزا
بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحد است که می‌تواند بدون نیاز به واسطه خرید و فروش شود.

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال یا رمزارز است که در آن سکه‌ها (Coin) در یک سیستم مبادله آنلاین (بلاک چین) بدون یک مرجع مرکزی مانند یک نهاد دولتی یا یک موسسه بانکی تولید و معامله می‌شوند. بیت کوین بزرگترین ارز رمزنگاری‌شده در جهان است که بیش از یک تریلیون ارزش دارد. این بدان معنی است که از نظر کل تولید ناخالص داخلی در فهرست ۳۰ اقتصاد بزرگ جهان قرار می‌گیرد. این رمزارز قرار است جایگزینی برای سیستم‌های پولی سنتی باشد و کنترل پول را از دست دولت‌های متمرکز و اشخاص ثالث خارج کند.

ارز رمزنگاری‌شده یا رمزارز یک شی نرم افزاری با واحدهایی به نام «توکن» است که می‌تواند به طور امن و قابل تأیید از مالکی به مالک دیگر منتقل شود. تراکنش‌های ارز دیجیتال در یک پایگاه داده (دیتابیس) عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند. این شبکه از یک پروتکل ریاضی برای تایید اعتبار هر تراکنش استفاده می‌کند. طراحان رمزارز قصد دارند از آن به عنوان وسیله مبادله استفاده شود.

همانطور که گفتیم، بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد؛ اما اکنون هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد. در طول سال‌ها، بیت‌کوین شهرت تا حدودی خدشه‌دار پیدا کرده است. قاچاقچیان از آن برای خرید و فروش مواد مخدر در جاده ابریشم (یک بازار سیاه آنلاین) استفاده کردند. هکرها نیز هنگام اخاذی برای حذف «باج‌افزار» از رایانه‌های کاربران، بیت کوین معامله می‌کردند.

با این حال، در چند سال اخیر بیت کوین و ارزهای دیجیتال به طور گسترده‌تری به جریان اصلی راه پیدا کرده‌اند. قیمت BTC به دلار در Google Finance و Yahoo Finance موجود است. بانک‌های بزرگ مانند جی پی مورگان و گلدمن ساکس در حال بررسی نحوه مشارکت در این شبکه هستند. مشاوران مالی نیز مردم را تشویق می‌کنند تا در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بیاموزند و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین، یکی از نقش‌های اصلی بیت کوین قرار است پول باشد. با این حال، برای طبقه بندی بیت کوین به عنوان پول، این رمزارز باید حداقل ۳ عملکرد اساسی را برآورده کند:

  1. وسیله مبادله
  2. ذخیره ارزش
  3. واحد حساب

اما آیا بیت کوین در حال حاضر این الزامات را برآورده می‌کند؟ به طور خلاصه، خیر. رمزارزها برای خدمت به عنوان ارز طراحی شده اند، اما هنوز وظایف اصلی پول را انجام نمی دهند؛ بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین یک سکه است یا خیر؟ باید گفت که بیت کوین را نمی‌توان یک سکه واقعی در نظر گرفت.

بیت کوین چگونه ایجاد می‌شود؟

حال که دیدیم بیت کوین یک سکه یا پول واقعی نیست (هنوز)، بیایید با نحوه کار آن آشنا شویم. شبکه بیت کوین به طور خودکار BTC‌های تازه ضرب شده را برای ماینرهایی منتشر می‌کند که بلاک‌های جدید را پیدا کرده و به بلاک چین اضافه می‌کنند. عرضه بیت کوین دارای سقف ۲۱ میلیون واحدی است، به این معنی که وقتی تعداد سکه‌های در گردش به ۲۱ میلیون رسید، پروتکل ضرب سکه‌های جدید را متوقف خواهد کرد. به نوعی، استخراج بیت کوین هم به عنوان اعتبار سنجی تراکنش و هم در فرآیند صدور بیت کوین دو برابر می‌شود.

نکته مهم این است که افزایش میزان توان محاسباتی اختصاص داده شده به استخراج بیت کوین به معنای استخراج بیت کوین بیشتر نخواهد بود. ماینرهایی که قدرت محاسباتی بیشتری دارند فقط شانس خود را برای دریافت پاداش با بلاک بعدی افزایش می‌دهند، بنابراین مقدار بیت کوین استخراج‌شده در طول زمان نسبتاً ثابت می‌ماند.

شبکه بیت کوین از یک استراتژی توزیع سکه به نام «هاوینگ» (Halving) استفاده می‌کند که تضمین می‌کند مقدار بیت کوین توزیع‌شده بین ماینرها در طول زمان کاهش می‌یابد. با کاهش تدریجی عرضه بیت کوین‌های جدید، ارزش این دارایی در طول زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

هاوینگ بیت کوین هر ۲۱ هزار بلاک یا تقریبا چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. هنگامی که پروتکل بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹راه‌اندازی شد، هر ماینر ۵۰ بیت کوین (BTC) به عنوان پاداش بلوک دریافت می‌کرد. اکنون (ثقل از هاوینگ ۲۰۲۴) این پاداش ۶.۲۵ BTC است که نسبت به ۱۲.۵ بیت کوین قبل از هاوینگ نصف شده است.

انتظار می‌رود پس از هاوینگ بعدی (سال ۲۰۲۴) پاداش بلاک مجدداً به ۳.۱۲۵ BTC کاهش یابد. این روند تا زمانی ادامه خواهد داشت که در نهایت سکه دیگری برای استخراج باقی نماند.

امروزه بیش از ۱۸.۷ میلیون بیت کوین در گردش وجود دارد، یعنی فقط ۲.۲۵ میلیون بیت کوین برای ورود به گردش باقی مانده است. با این حال، با در نظر گرفتن اصل هاوینگ و سایر عوامل مانند سختی استخراج، تخمین زده می‌شود که آخرین بیت کوین در حدود سال ۲۱۴۰ استخراج شود.

چرا بیت کوین ارزش دارد؟

نمودار کندل استیک بیت کوین
کمیابی اصلی‌ترین دلیل ارزشمند بودن بیت کوین به شمار می‌رود.

چرا بیت کوین ارزش دارد و مردم به آن اقبال نشان داده‌اند؟ در اینجا دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

  • کمیابی: با کاهش عرضه سکه‌های بیت کوین، تقاضا برای آن افزایش می‌یابد؛ چراکه تنها ۲۱ میلیون بیت کوین (BTC) وجود خواهد داشت.
  • تقسیم‌پذیری: بیت کوین بسیار بیشتر از ارزهای فیات قابل تقسیم است. یک بیت کوین را می‌توان به هشت رقم اعشار با واحدهای تشکیل دهنده‌ای به نام ساتوشی تقسیم کرد.
  • مقبولیت: افراد بیشتر و بیشتری با رمزارزها آشنا می‌شوند و شهروندان بسیاری از کشورها از آن استفاده می‌کنند زیرا سیستم‌های مالی آنها در حال شکست است. کسب‌وکارها آنها را بیشتر می‌پذیرند و مصرف‌کنندگان بیشتری از آنها استفاده می‌کنند.
  • قابل حمل بودن: بیت کوین را می‌توان در سراسر مرزها مورد استفاده قرار داد و به هر مصرف کننده‌ای با اتصال به اینترنت اجازه می‌دهد در اقتصاد جهانی مشارکت کند و به خدمات مالی دسترسی داشته باشد.
  • دوام: از آنجایی که بیت کوین یک فضای دیجیتال را اشغال می‌کند، تا زمانی که یک منطقه دیجیتالی برای ذخیره آن وجود داشته باشد، می‌تواند دوام بیاورد.
  • یکنواختی: بیت‌کوین‌ها را نمی‌توان جعل کرد و ظاهر فیزیکی ندارند، اگرچه کوین‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده بیت‌کوین هستند.

از آنجایی که بیت کوین به عنوان یک وسیله مبادله نیز پذیرفته شده است، ارزش را ذخیره می‌کند و به عنوان یک واحد حساب شناسایی می‌شود، پول در نظر گرفته می‌شود.

دو مورد از تاثیرگذارترین عوامل پشت نوسان قیمت بیت کوین، طمع و ترس از دست دادن سودهای بزرگ است. طمع به طور کلی یک ویژگی منفی در نظر گرفته می‌شود، اما در این دوران مدرن (و گران‌قیمت)، طبیعی است که مردم پول بیشتری بخواهند.

اما نرخ مبادله، چندان عامل تاثیرگذاری برای افرادی نیست که از بیت کوین در تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. این سرمایه گذاران ارز دیجیتال را به امید کسب سود می‌خرند و می‌فروشند.

از آنجایی که بیت کوین مورد تقاضای سرمایه گذاران است (در واقع، آنها سفته باز هستند و به کسب سود امیدوارند)، قیمت BTC بسیار بالا است. زمانی، یک بیت کوین کمتر از یک دلار ارزش داشت، اکنون بیش از یک دهه بعد، همان بیت کوین بیش از ۶۰ هزار دلار ارزش دارد. قیمت بیت کوین از زمان معرفی ان به شدت در نوسان بوده است، اما این نوسانات بسیاری را امیدوار کرده است که بازار همچنان به ارزش فزاینده‌ای دست می‌یابد.

مانند هر دارایی یا چیز با ارزشی، قیمتی که مردم مایلند برای بیت کوین بپردازند یک قیمت توافق شده اجتماعی بر اساس عرضه و تقاضا است. تا زمانی که مردم بیت کوین را ارزشمند بدانند، تقاضای آن حفظ خواهد شد.

آیا با بیت کوین می‌توان اقلام غذایی خرید؟

پازلی متشکل از بیت کوین، دلار، یورو و غیره.
در حال حاضر فروشگآه‌های بسیاری مثل مک‌دونالد آمریکا بیت کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند.

آیا بیت کوین به عنوان وسیله مبادله یا به طور کلی به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات رایج، مانند خواربار، مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ پاسخ کوتاه بله است، اما موضوع بسیار پیچیده‌تر از این است. برای مثال، بیش از ۳۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک در ایالت یوتا آمریکا فعالیت می‌کنند که تنها ۱۲ شرکت بیت کوین را به عنوان روش پرداخت مستقیم می‌پذیرند. ضمن اینکه ۷۲ دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر یوتا مستقر هستند. نقشه حرارتی زیر تراکم خدمات بیت کوین ارائه شده در این ایالت را نشان می‌دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که کمتر از ۰.۰۳٪ از مشاغل کوچک در یوتا خدمات بیت کوین را به طور مستقیم ارائه می‌دهند؛ بنابراین، تعداد کسب‌وکارهای کوچکی که بیت‌کوین را می‌پذیرند، نسبت به سیستم‌های پرداخت معمولی مانند ویزا، مسترکارت، دیسکاور و غیره همچنان کم است. با این حال، پی پال اخیراً اعلام کرد که از انتقال بیت کوین پشتیبانی می‌کند، که تجارت و استفاده بیشتر آن را ممکن می‌کند.

در حالی که به نظر نمی‌رسد بیت کوین به این زودی‌ها به یک وجه رایج قانونی تبدیل شود، رشد کسب‌وکارهایی که بیت کوین را در سراسر جهان می‌پذیرند با سرعت نسبتاً سریعی در حال افزایش است.

بیت کوین چقدر پایدار است؟

در علم اقتصاد، ذخیره ارزش (Store of Value) به این معنی است که دارایی نسبتاً پایدار است و در طول زمان مستهلک نمی‌شود؛ اما آیا بیت کوین یک ذخیره ارزش است؟

برای پاسخ به این سوال، ما نرخ‌های مبادله روزانه را برای شاخص دلار آمریکا، پنج ارز خارجی (دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا) و بیت کوین جمع آوری کردیم. سپس به تنوع این نرخ‌ها در یک دوره پنج ساله (سپتامبر ۲۰۱۷ تا سپتامبر ۲۰۲۲) نگاه کردیم. قیمت بیت کوین به طور متوسط ​​حدود ۷۷.۲۲ درصد در سال در نوسان است. در مقابل، نرخ‌های مبادله دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا به‌طور متوسط ​​به ترتیب حدود ۴.۸، ۸.۶، ۱۰.۴، ۸.۷ و ۱۲.۸ درصد در سال متفاوت است. این بدان معناست که در این دوره نمونه، بیت کوین حدود ۸.۵ برابر بیشتر از مجموع ارزها و ۱۶ برابر بیشتر از شاخص دلار آمریکا نوسان داشته است.

البته، اگر مردم از آن استفاده کنند، هر ارزی تا حدودی نوسان خواهد داشت، اما بی ثباتی یا عدم اطمینان بیش از حد می‌تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال، بیت کوین در ۷ نوامبر ۲۰۲۱ به بالاترین قیمت تاریخی خود در ۶۵.۴۶۶ دلار به ازای هر سکه رسید و تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ به ۱۹۶۰۰ دلار کاهش یافت.

آیا می‌توان قیمت اقلام را به بیت کوین حساب کرد؟

آیا بیت کوین می‌تواند به عنوان وسیله اندازه‌گیری قیمت کالاها و خدمات (واحد حساب)، مانند تلویزیون استفاده شود؟ برای این منظور، بیت کوین باید قابل تقسیم، قابل شمارش و قابل تعویض باشد. ممکن است تعجب کنید که بیت کوین نسبت به سایر ارزهای دولتی تقسیم پذیرتر است، چنانکه می‌توان آن را به هشت رقم اعشار تقسیم کرد (واحدهای کوچکتری به نام ساتوشی). در مقابل، دلار آمریکا را فقط می‌توان به دو رقم اعشار برای استفاده روزمره تقسیم کرد (پنی). بیت کوین همچنین قابل شمارش است زیرا واحدهای آن را می‌توان به راحتی اضافه، تفریق، ضرب و تقسیم کرد تا سود، زیان، درآمد، هزینه و ثروت را محاسبه کند. علاوه بر این، بیت کوین به این معنا قابل تعویض است که یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است؛ بنابراین، پاسخ به سوال اصلی بله است، شما می‌توانید تلویزیون خود را با بیت کوین ارزش‌گذاری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که آیا بیت کوین یک سکه است؟ همانطور که گفتیم، بیت کوین نوعی ارز دیجیتال یا رمزارز است که در آن توکن‌های BTC در یک بلاک چین بدون نیاز به یک قدرت مرکزی یا یک موسسه بانکی تولید و وارد گردش می‌شوند. با این حال، به دلیل نوسانات قیمت هنوز نمی‌توان بیت کوین را یک پول واقعی در نظر گرفت، هرچند بسیاری از آن به عنوان یک ذخیره ارزش استفاده می‌کنند.

سوالات متداول

آیا بیت کوین پول واقعی است؟

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان وسیله مبادله کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که توسط هیچ دولتی صادر یا تنظیم نمی‌شود، ارزش دارد و می‌تواند با ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا معامله شود.

 چگونه می‌توانم از بیت کوین برای خرید استفاده کنم؟

شما می‌توانید از بیت کوین برای خریدهای آنلاین یا حضوری در فروشگاه‌هایی که آن را به عنوان نوعی روش پرداخت می‌پذیرند، استفاده کنید. بسیاری از خرده فروشان آنلاین و همچنین برخی از فروشگاه های فیزیکی، اکنون بیت کوین را به عنوان یک گزینه پرداخت می‌پذیرند.

آیا استفاده از بیت کوین برای تراکنش امن است؟

تراکنش های بیت کوین به دلیل فناوری بلاک چین که زیربنای ارز دیجیتال است، عموماً ایمن در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، کاربران باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از کلیدهای خصوصی خود انجام دهند و از کیف پول‌ها و صرافی‌های معتبر استفاده کنند تا خطر سرقت یا کلاه‌برداری را به حداقل برسانند.

آیا می‌توانم بیت کوین را دوباره به ارز سنتی تبدیل کنم؟

بله. شما می‌توانید بیت کوین را از طریق صرافی‌های آنلاین یا پلتفرم‌های همتا به همتا به ارز سنتی تبدیل کنید. این فرآیند معمولا شامل فروش بیت کوین و تبدیل آن به ارز فیات است که می‌تواند به حساب بانکی شما منتقل شود.

منابع: coindesk | forbes | medium

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

جدیدترین اخبار و آموزش‌های همستر